Opinie: Stop met bouwen

Door Hens van Buren, mts Hanna / Bugro BV

Op dit moment is het grootste probleem,
tenminste in de tankvaart, de concurrentiestrijd tussen de bevrachters. Dit
heeft uiteraard ook te maken met de overcapaciteit aan schepen, zowel in de
tankvaart als in de vrachtvaart. In de tankvaart is toekomstperspectief, omdat
van de huidige beschikbare tonnage nog 35% (enkelwandige) gaat verdwijnen. Er
zal echter een bouwstop geforceerd moeten worden, willen we niet na 2018
met een overcapaciteit geconfronteerd blijven!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Wees nu zuinig op mensen als Hens.v.Buren.
    Hij wijst vaak de dingen aan die niet kloppen bij de grote bedrijven en gaat daar mee ook in conflikt.
    Of het nu oliebedrijven of de havendiensten zijn, maakt hem niet uit.
    Hij doet het en ook nog met naam en toenaam.
    Ik hoop dat hij dat nog lang blijft doen.

    Geplaatst door: D.P.Steenstra op
  • Heren tankvaart-eigenaars en schippers, klagen moet U niet doen, ga vrjiwillig een maand met zn.alle liggen, en er gebeurt een wonder de Tankvaart gaat weer in de lift,de verladers kan niet zonder jullie,maar wel blijven liggen,op de nieuwe Merwede is nog plaats genoeg, en vrij van havengeld, voor de landgang is een VEERTAXI, niet zeuren maar nu eindelijk is AKTIE

    Groetjes Appie

    Geplaatst door: peperzak op
  • In de tankvaart is het zo dat er dubbelwandig geeist wordt door bv Shell, maar de lading wordt daarmee vervoerd tegen de zelfde prijs als een enkelwandige. Ze zijn nu bezich om te gaan eisen dat het dubbelwandige schip niet ouder mag zijn dan 15 jaar. Er is er 1 bezig om contracten binnen te halen onder de prijs. Er is een maatschappij die een dubbelwandig schip had varen voor 110000 euro per maand en de ander is er mee vandoor voor de prijs van 80000 euro (rara wie) Verder als men met 1 schip failiet gaat moet geeist worden als hij opnieuw begint dat die tonnen die hij wil ook bewijsbaar gesloopt worden. De oliemaatschappijen zeggen nu wij willen alleen dubbelwandig, maar die oude troep gaat wel voor hun naar bv Nigeria. Als we daar nu de overcapaciteit schepen die al failiet zijn eens naar toe doen, dan zijn de oliemaatschappijen ook daar eerlijk bezig. Degene die nu nog nieuw bouwen hadden bv dit schip al een 2 jaar geleden al besteld. De lading aanbod steeg met bv 5% maar de scheepscapaciteit met vele malen meer, de verladers hadden dat eerder door dan de meeste schippers die dom genoeg toch nog een nieuwe moesten hebben terwijl de vrachtprijs omlaag ging. Wil men die omhoog hebben zou men moeten slopen eventueel ook failiete schepen.

    Geplaatst door: Gijs op
  • Peter,
    Er zijn er ook genoeg,die nu met pensioen gaan en hun zaakjes prima geregeld hebben, die altijd alle keuringen op hun ouder schip hebben laten doen,steeds gemoderniseerd hebben en nu bij een volgende keuring niets te vrezen hebben. Maar zij hebben zich Nooit door `n bank of makelaar op laten jutten en hadden geen last van”Wat jij hebt,moet ik ook hebben”,want enige vorm van bescheidenheid ontbrak bij het overgrote deel der collega`s.

    Geplaatst door: Jantina op
  • Beste heer van Buren,
    Wijze woorden, echter ben ik blij dat ik Luxemburg werk, dan heb tenminste een goed pensioen. En als de werkgever fatsoenlijk betaald, zijn we net zo duur als de Nederlandse.

    MVG Paul

    Geplaatst door: Paul op
  • Dit verhaal sluit mooi aan op mijn reactie, Ons Recht, hier geef ik aan, ga geen sluizen en vaarwaters blokkeren. Hier word enorm veel schade
    door gecreeerd. De verladers kunnen er immers niets aan doen dst de vrachtprijzen zo laag zijn.
    U bunkert toch ook bij de goedkoopste olieboer?
    Het enige instrument wat we nu nog in handen hebben is, STOP DE NIEUWBOUW. Iedere maand komen er weer twee nieuwe schepen bij. Iederd maand staan er op de stoep van uw of mijn bevrachter weer twee voor een reisje in de rij. Maar ik krijg veel commentaar, want het is allemaal de schuld van de bevrachters en de verladers.
    Het is ook moeilijk als je net op een neiuwbouw feestje bent uitgenodigd en met een bloemetje in je hand zegt, gefeliciteers met je nieuwe schio en er achter zegt U bent een grote klootzak met dat nieuwe schip. Hier wringt de schoen we willen allemaal vriendjes blijven en geven dan een ander de schuld. Hier is een mooi word voor; frustatie.

    Geplaatst door: petertje op
  • @ van Buren,
    In u ingezonden stuk schrijft u op het einde “zet u vooral niet af tegen u buren”.
    Ik zou zeggen begin daar eerst eens zelf mee.
    Bij ons aan boord roepen ze met van Buren in de buurt hoef je de rederij/verlader niet te bellen als er iets gebeurd,dat doe hij wel voor je.

    Geplaatst door: willem op
  • Het is toch allemaal niet zo moeilijk te begrijpen, door het steeds groter en vooral dieper worden van de schepen is er een groot verschil in vlootomvang ontstaan tussen hoog en laag water.
    3 weken laag water en we jubelen,3 weken hoog water en we liggen aan de geeuwhonger.
    Dit is alleen te doorbreken door middel van groepsdiscipline, waarbij men bij hoog water minder uren vaart om geen overcapaciteit te laten ontstaan.
    Dit vereist echter inzicht en discipline, en dat zijn nu eenmaal geen binnenvaart eigenschappen, als 60% zich hier aan zou houden zal de rest zo kortzichtig zijn lachend er nog een schepje bovenop doen omdat het nu net zo lekker verdient.
    Het zelfde hebben we al bij het RaS plan gezien en ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in dat het nog eens goed komt in onze branche.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • jaja@ zo ist mar net. Hr. van Buren weet meer als velen onder ons, zo ook, “zo maar@” wie er zich moet schamen zijn diegene die nu nog denken winst te kunnen behalen om NU nog nieuw te bouwen. Het komt er op neer zoals u het verwoord, een nieuwe is nu goedkoper als destijds dus dan kun je het wel doen, MAAR één die falliet gaat en goedkoop terug komt in de markt wordt gezien als DIKKE concurent. Want jah die kan het toch goedkoper doen? Dat hoor ik velen zeggen dat dat niet de weg is. Dan maar WËËR een nieuwe erbij met nog meer overcapaciteit tonnage’s !!

    Geplaatst door: Skipper op
  • dood musje,

    Ik denk dat ome hens een van de weinige is die vrij zinnige dingen zegt voor u en ik, in ieder geval meer als de bonden, voor ons opkomt en zijn mening durft/kan geven met naam! Ik zou maar is meer achter deze man als 1 man gaan staan!

    Geplaatst door: jaja op
  • Als we nu eens de twaalf uur nachtrust weer in zouden voeren?
    De omloopsnelheid van een vervoermiddel bepaalt de vrachtprijs. De verlader/fabrikant is niet gek. We moesten toch alle sluizen en bruggen 24 uur bediend hebben. Werk creëren was het motto. Kan je zien dat wij een kwetsbare schijnwelvaart hebben opgebouwd met een wurggreep van de verladers.

    Geplaatst door: Hans op
  • “Ome” Hens! U haalt Uw beredeneringen onderuit met slechts een simpele zin/alinea. De laatste! U maakt Uzelf hiermee compleet ongeloofwaardig. Wanneer houd u nou eens op met deze quasi hooggeleerde boerenverstand beredeneringen? We zijn het spuugzat.

    Geplaatst door: Jan Mus op
  • @skipper
    schepen die nu afgebouwd worden zijn gespeend van luxe maar hebben wel dezelfde laadruimte en condities. Kosten gemiddeld [ 110 mtr ] 1,7 miljoen minder. Wie moet zich schamen ?

    Geplaatst door: zomaar op
  • @E,
    Dit is de realiteit, je slaat spijkers met koppen.

    Geplaatst door: E2 op
  • Reservecapaciteit die niet duurzaam en structureel gefinancierd kan worden is overcapaciteit. Al die vergoeilijkende beursverhalen over reservecapaciteit moet je regelrecht naar de prullenbak verwijzen zolang we als binnenvaart niet in staat zijn om dekkende omzetten te halen om de noodzakelijke reservecapaciteit in stand te houden. Laag water? Niet doorlopend voldoende vracht kunnen berekenen om op laag water voldoende schepen te hebben? Dan geen schip. Zo moeten we leren redeneren.

    Geplaatst door: E. op
  • Duh@ Wat wil jij ermee zeggen “de modernste vloot”. Moet je daar zo trots op zijn, met zo’n imago? Ik zou m’n eigen schamen als ik nu naar de bank zou gaan om een nieuwe te bestellen. BIJNA niemand draai dikke verdiensten, dan zou diegene die een nieuwe wil laten bouwen met een goed plan bij de bank aankomen en zal de bank het geloven!! “Verdeeldheid” zeg je, denk jij ook nog eens van (ik laat in deze tijd een nieuwe bouwen) en ga gelijk eens kijken wie er wat met elkaar wil gaan doen (samenwerkings verband). We kunnen allemaal zeiken/zeuren/ouwehoeren van we moeten zus, of we moeten zo!! ZIE IN DAT MEN NIETS WIL. Elk individu denkt het beter dan een ander te weten, dus er zal niets, maar dan ook niets veranderen aan de situatie zoals hij nu is. Hoe jammer ik/men dat ook vindt.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Overcapaciteit is een bewijs dat we onze hersenen niet gebruiken voor onze noden maar voor het ego.”””kijk wat ik kan””…hoog te houden……

    Bewijzen genoeg…..teveel visserij schepen , zeeschepen, marineschepen…….en nog binnenvaartschepen…… ons systeem van denken moet dringend ontwikkeld worden …niet de markt ….

    Geplaatst door: Marc op
  • Het woord Overcapaciteit kun je ook vervangen door Reserve capaciteit!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Als je een goed plan hebt en de bank ziet daar brood in dan moet je gewoon kunnen bouwen. Het is altijd zo geweest en heeft de binnenvaartvloot tot de modernste van van de wereld gemaakt.
    Overcapaciteit is goed, het betekend dat je ook met laag water je lading kunt wegvaren en een betrouwbare partner bent voor de ladingaanbieder.

    Het probleem van de binnenvaart is verdeeldheid, geen brede brancheorganisatie geen gezamelijk toekomstplan enzovoort..

    Geplaatst door: Duh! op
  • Ik ben het volledig met v. Buren eens. Dus begrijp mij niet verkeerd, alleen die werven en makelaars denken dan, ook wij moeten overleven. Ik denk dan weer, wie er nu nog nieuw bouwd, is diegene er dan van bewust dat ook HIJ geen winst zal draaien?? Geloof mij, nu nog steeds worden er schepen verkocht die het 1e en/of 2e jaar aflossings vrij krijgt. Hoevelen zijn er die NU NOG in die aflossingsvrije jaren zitten. Daar zal de klap nog groter worden als die voorbij zijn. Ik zie het wat al eerder door iemand geschreven is : de banken gaan er echt niks aandoen !! Iedereen moet bij zijn eigen ten rade gaan, en niet wijzen naar de buurman, we varen toch allemaal voor slechte tarieven.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Slopen, stoppen met bouwen, evenwicht in de markt die ons allen aangaat. Des te onbegrijpelijker is het dat degene die nu nog nieuw bouwt geen tonnage uit de markt haalt.

    Helaas is dat iets wat we blijkbaar niet kunnen en of willen leren.
    Ergens moet er dus (voorlopig?) een mechanisme komen welke de capaciteit niet gierend uit de hand laat lopen.
    Misschien zoals ik al eens voorgesteld heb van bovenaf opgelegd met een klasse gebonden vergunningstelsel.
    Als dat niet toegelaten wordt dan vanuit de branche vereniging een monitoring en advies systeem zodanig opgezet dat het overgrote deel zich daar vrijwillig aan wil binden.

    Geplaatst door: Peter op
  • Tsja, op zich heeft v. Buren gelijk, stoppen met bouwen zou een optie kunnen zijn.
    Alleen erg jammer dat dit soort dingen veelal door eigenaren van recente schepen geroepen wordt…

    Is een andere optie wellicht niet dat bij faillissementen van oudere schepen er een soort verplichte sloopregeling komt, of dat het verschepen naar landen als Nigeria makkelijker wordt gemaakt.

    En stelen vanuit de lading… Gewoon veel en veel harder straffen!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @ enelwandige
    Criminaliteit keur ik van niemand goed, diefstal blijft diefstal. Maar in deze ga ik er maar even vanuit dat dit vooral een grote bek betreft. Verder gun ik U alles en heeft U uw zaakjes prima voor elkaar, fijn toch, in ider geval nog enkelen die zich niet gek laten maken door de buurman, maar richten op wat ze zelf kunnen en willen.

    Helaas moet ik ook constateren dat de meerderheid wat nu tegen de snelle grote jongens aan staat te shoppen ook zelf in de problemen gaan komen op het moment dat er met pensioen gegaaan moet worden of aan nieuwe voorwaarde voldaan moet worden

    Geplaatst door: Peter op
  • Tja eerst was er een epidemie we gaan allemaal nieuw bouwen.Nu de volgende epidemie we gaan allemaal naar de ???Het was te verwachten.Een zwart kijker.

    Geplaatst door: ? op
  • dit vindt ik goed gezegd .hoop dat dit voor vele eens door dringt

    Geplaatst door: valentine op

Reageer

Opinie: Stop met bouwen | Schuttevaer.nl

Opinie: Stop met bouwen

Door Hens van Buren, mts Hanna / Bugro BV

Op dit moment is het grootste probleem,
tenminste in de tankvaart, de concurrentiestrijd tussen de bevrachters. Dit
heeft uiteraard ook te maken met de overcapaciteit aan schepen, zowel in de
tankvaart als in de vrachtvaart. In de tankvaart is toekomstperspectief, omdat
van de huidige beschikbare tonnage nog 35% (enkelwandige) gaat verdwijnen. Er
zal echter een bouwstop geforceerd moeten worden, willen we niet na 2018
met een overcapaciteit geconfronteerd blijven!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Wees nu zuinig op mensen als Hens.v.Buren.
    Hij wijst vaak de dingen aan die niet kloppen bij de grote bedrijven en gaat daar mee ook in conflikt.
    Of het nu oliebedrijven of de havendiensten zijn, maakt hem niet uit.
    Hij doet het en ook nog met naam en toenaam.
    Ik hoop dat hij dat nog lang blijft doen.

    Geplaatst door: D.P.Steenstra op
  • Heren tankvaart-eigenaars en schippers, klagen moet U niet doen, ga vrjiwillig een maand met zn.alle liggen, en er gebeurt een wonder de Tankvaart gaat weer in de lift,de verladers kan niet zonder jullie,maar wel blijven liggen,op de nieuwe Merwede is nog plaats genoeg, en vrij van havengeld, voor de landgang is een VEERTAXI, niet zeuren maar nu eindelijk is AKTIE

    Groetjes Appie

    Geplaatst door: peperzak op
  • In de tankvaart is het zo dat er dubbelwandig geeist wordt door bv Shell, maar de lading wordt daarmee vervoerd tegen de zelfde prijs als een enkelwandige. Ze zijn nu bezich om te gaan eisen dat het dubbelwandige schip niet ouder mag zijn dan 15 jaar. Er is er 1 bezig om contracten binnen te halen onder de prijs. Er is een maatschappij die een dubbelwandig schip had varen voor 110000 euro per maand en de ander is er mee vandoor voor de prijs van 80000 euro (rara wie) Verder als men met 1 schip failiet gaat moet geeist worden als hij opnieuw begint dat die tonnen die hij wil ook bewijsbaar gesloopt worden. De oliemaatschappijen zeggen nu wij willen alleen dubbelwandig, maar die oude troep gaat wel voor hun naar bv Nigeria. Als we daar nu de overcapaciteit schepen die al failiet zijn eens naar toe doen, dan zijn de oliemaatschappijen ook daar eerlijk bezig. Degene die nu nog nieuw bouwen hadden bv dit schip al een 2 jaar geleden al besteld. De lading aanbod steeg met bv 5% maar de scheepscapaciteit met vele malen meer, de verladers hadden dat eerder door dan de meeste schippers die dom genoeg toch nog een nieuwe moesten hebben terwijl de vrachtprijs omlaag ging. Wil men die omhoog hebben zou men moeten slopen eventueel ook failiete schepen.

    Geplaatst door: Gijs op
  • Peter,
    Er zijn er ook genoeg,die nu met pensioen gaan en hun zaakjes prima geregeld hebben, die altijd alle keuringen op hun ouder schip hebben laten doen,steeds gemoderniseerd hebben en nu bij een volgende keuring niets te vrezen hebben. Maar zij hebben zich Nooit door `n bank of makelaar op laten jutten en hadden geen last van”Wat jij hebt,moet ik ook hebben”,want enige vorm van bescheidenheid ontbrak bij het overgrote deel der collega`s.

    Geplaatst door: Jantina op
  • Beste heer van Buren,
    Wijze woorden, echter ben ik blij dat ik Luxemburg werk, dan heb tenminste een goed pensioen. En als de werkgever fatsoenlijk betaald, zijn we net zo duur als de Nederlandse.

    MVG Paul

    Geplaatst door: Paul op
  • Dit verhaal sluit mooi aan op mijn reactie, Ons Recht, hier geef ik aan, ga geen sluizen en vaarwaters blokkeren. Hier word enorm veel schade
    door gecreeerd. De verladers kunnen er immers niets aan doen dst de vrachtprijzen zo laag zijn.
    U bunkert toch ook bij de goedkoopste olieboer?
    Het enige instrument wat we nu nog in handen hebben is, STOP DE NIEUWBOUW. Iedere maand komen er weer twee nieuwe schepen bij. Iederd maand staan er op de stoep van uw of mijn bevrachter weer twee voor een reisje in de rij. Maar ik krijg veel commentaar, want het is allemaal de schuld van de bevrachters en de verladers.
    Het is ook moeilijk als je net op een neiuwbouw feestje bent uitgenodigd en met een bloemetje in je hand zegt, gefeliciteers met je nieuwe schio en er achter zegt U bent een grote klootzak met dat nieuwe schip. Hier wringt de schoen we willen allemaal vriendjes blijven en geven dan een ander de schuld. Hier is een mooi word voor; frustatie.

    Geplaatst door: petertje op
  • @ van Buren,
    In u ingezonden stuk schrijft u op het einde “zet u vooral niet af tegen u buren”.
    Ik zou zeggen begin daar eerst eens zelf mee.
    Bij ons aan boord roepen ze met van Buren in de buurt hoef je de rederij/verlader niet te bellen als er iets gebeurd,dat doe hij wel voor je.

    Geplaatst door: willem op
  • Het is toch allemaal niet zo moeilijk te begrijpen, door het steeds groter en vooral dieper worden van de schepen is er een groot verschil in vlootomvang ontstaan tussen hoog en laag water.
    3 weken laag water en we jubelen,3 weken hoog water en we liggen aan de geeuwhonger.
    Dit is alleen te doorbreken door middel van groepsdiscipline, waarbij men bij hoog water minder uren vaart om geen overcapaciteit te laten ontstaan.
    Dit vereist echter inzicht en discipline, en dat zijn nu eenmaal geen binnenvaart eigenschappen, als 60% zich hier aan zou houden zal de rest zo kortzichtig zijn lachend er nog een schepje bovenop doen omdat het nu net zo lekker verdient.
    Het zelfde hebben we al bij het RaS plan gezien en ik heb er eerlijk gezegd geen vertrouwen in dat het nog eens goed komt in onze branche.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • jaja@ zo ist mar net. Hr. van Buren weet meer als velen onder ons, zo ook, “zo maar@” wie er zich moet schamen zijn diegene die nu nog denken winst te kunnen behalen om NU nog nieuw te bouwen. Het komt er op neer zoals u het verwoord, een nieuwe is nu goedkoper als destijds dus dan kun je het wel doen, MAAR één die falliet gaat en goedkoop terug komt in de markt wordt gezien als DIKKE concurent. Want jah die kan het toch goedkoper doen? Dat hoor ik velen zeggen dat dat niet de weg is. Dan maar WËËR een nieuwe erbij met nog meer overcapaciteit tonnage’s !!

    Geplaatst door: Skipper op
  • dood musje,

    Ik denk dat ome hens een van de weinige is die vrij zinnige dingen zegt voor u en ik, in ieder geval meer als de bonden, voor ons opkomt en zijn mening durft/kan geven met naam! Ik zou maar is meer achter deze man als 1 man gaan staan!

    Geplaatst door: jaja op
  • Als we nu eens de twaalf uur nachtrust weer in zouden voeren?
    De omloopsnelheid van een vervoermiddel bepaalt de vrachtprijs. De verlader/fabrikant is niet gek. We moesten toch alle sluizen en bruggen 24 uur bediend hebben. Werk creëren was het motto. Kan je zien dat wij een kwetsbare schijnwelvaart hebben opgebouwd met een wurggreep van de verladers.

    Geplaatst door: Hans op
  • “Ome” Hens! U haalt Uw beredeneringen onderuit met slechts een simpele zin/alinea. De laatste! U maakt Uzelf hiermee compleet ongeloofwaardig. Wanneer houd u nou eens op met deze quasi hooggeleerde boerenverstand beredeneringen? We zijn het spuugzat.

    Geplaatst door: Jan Mus op
  • @skipper
    schepen die nu afgebouwd worden zijn gespeend van luxe maar hebben wel dezelfde laadruimte en condities. Kosten gemiddeld [ 110 mtr ] 1,7 miljoen minder. Wie moet zich schamen ?

    Geplaatst door: zomaar op
  • @E,
    Dit is de realiteit, je slaat spijkers met koppen.

    Geplaatst door: E2 op
  • Reservecapaciteit die niet duurzaam en structureel gefinancierd kan worden is overcapaciteit. Al die vergoeilijkende beursverhalen over reservecapaciteit moet je regelrecht naar de prullenbak verwijzen zolang we als binnenvaart niet in staat zijn om dekkende omzetten te halen om de noodzakelijke reservecapaciteit in stand te houden. Laag water? Niet doorlopend voldoende vracht kunnen berekenen om op laag water voldoende schepen te hebben? Dan geen schip. Zo moeten we leren redeneren.

    Geplaatst door: E. op
  • Duh@ Wat wil jij ermee zeggen “de modernste vloot”. Moet je daar zo trots op zijn, met zo’n imago? Ik zou m’n eigen schamen als ik nu naar de bank zou gaan om een nieuwe te bestellen. BIJNA niemand draai dikke verdiensten, dan zou diegene die een nieuwe wil laten bouwen met een goed plan bij de bank aankomen en zal de bank het geloven!! “Verdeeldheid” zeg je, denk jij ook nog eens van (ik laat in deze tijd een nieuwe bouwen) en ga gelijk eens kijken wie er wat met elkaar wil gaan doen (samenwerkings verband). We kunnen allemaal zeiken/zeuren/ouwehoeren van we moeten zus, of we moeten zo!! ZIE IN DAT MEN NIETS WIL. Elk individu denkt het beter dan een ander te weten, dus er zal niets, maar dan ook niets veranderen aan de situatie zoals hij nu is. Hoe jammer ik/men dat ook vindt.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Overcapaciteit is een bewijs dat we onze hersenen niet gebruiken voor onze noden maar voor het ego.”””kijk wat ik kan””…hoog te houden……

    Bewijzen genoeg…..teveel visserij schepen , zeeschepen, marineschepen…….en nog binnenvaartschepen…… ons systeem van denken moet dringend ontwikkeld worden …niet de markt ….

    Geplaatst door: Marc op
  • Het woord Overcapaciteit kun je ook vervangen door Reserve capaciteit!

    Geplaatst door: Duh! op
  • Als je een goed plan hebt en de bank ziet daar brood in dan moet je gewoon kunnen bouwen. Het is altijd zo geweest en heeft de binnenvaartvloot tot de modernste van van de wereld gemaakt.
    Overcapaciteit is goed, het betekend dat je ook met laag water je lading kunt wegvaren en een betrouwbare partner bent voor de ladingaanbieder.

    Het probleem van de binnenvaart is verdeeldheid, geen brede brancheorganisatie geen gezamelijk toekomstplan enzovoort..

    Geplaatst door: Duh! op
  • Ik ben het volledig met v. Buren eens. Dus begrijp mij niet verkeerd, alleen die werven en makelaars denken dan, ook wij moeten overleven. Ik denk dan weer, wie er nu nog nieuw bouwd, is diegene er dan van bewust dat ook HIJ geen winst zal draaien?? Geloof mij, nu nog steeds worden er schepen verkocht die het 1e en/of 2e jaar aflossings vrij krijgt. Hoevelen zijn er die NU NOG in die aflossingsvrije jaren zitten. Daar zal de klap nog groter worden als die voorbij zijn. Ik zie het wat al eerder door iemand geschreven is : de banken gaan er echt niks aandoen !! Iedereen moet bij zijn eigen ten rade gaan, en niet wijzen naar de buurman, we varen toch allemaal voor slechte tarieven.

    Geplaatst door: Skipper op
  • Slopen, stoppen met bouwen, evenwicht in de markt die ons allen aangaat. Des te onbegrijpelijker is het dat degene die nu nog nieuw bouwt geen tonnage uit de markt haalt.

    Helaas is dat iets wat we blijkbaar niet kunnen en of willen leren.
    Ergens moet er dus (voorlopig?) een mechanisme komen welke de capaciteit niet gierend uit de hand laat lopen.
    Misschien zoals ik al eens voorgesteld heb van bovenaf opgelegd met een klasse gebonden vergunningstelsel.
    Als dat niet toegelaten wordt dan vanuit de branche vereniging een monitoring en advies systeem zodanig opgezet dat het overgrote deel zich daar vrijwillig aan wil binden.

    Geplaatst door: Peter op
  • Tsja, op zich heeft v. Buren gelijk, stoppen met bouwen zou een optie kunnen zijn.
    Alleen erg jammer dat dit soort dingen veelal door eigenaren van recente schepen geroepen wordt…

    Is een andere optie wellicht niet dat bij faillissementen van oudere schepen er een soort verplichte sloopregeling komt, of dat het verschepen naar landen als Nigeria makkelijker wordt gemaakt.

    En stelen vanuit de lading… Gewoon veel en veel harder straffen!

    Geplaatst door: Tankerman op
  • @ enelwandige
    Criminaliteit keur ik van niemand goed, diefstal blijft diefstal. Maar in deze ga ik er maar even vanuit dat dit vooral een grote bek betreft. Verder gun ik U alles en heeft U uw zaakjes prima voor elkaar, fijn toch, in ider geval nog enkelen die zich niet gek laten maken door de buurman, maar richten op wat ze zelf kunnen en willen.

    Helaas moet ik ook constateren dat de meerderheid wat nu tegen de snelle grote jongens aan staat te shoppen ook zelf in de problemen gaan komen op het moment dat er met pensioen gegaaan moet worden of aan nieuwe voorwaarde voldaan moet worden

    Geplaatst door: Peter op
  • Tja eerst was er een epidemie we gaan allemaal nieuw bouwen.Nu de volgende epidemie we gaan allemaal naar de ???Het was te verwachten.Een zwart kijker.

    Geplaatst door: ? op
  • dit vindt ik goed gezegd .hoop dat dit voor vele eens door dringt

    Geplaatst door: valentine op

Reageer