Twee schepen JR Shipping belanden in faillissement

Rederijgroep JR Shipping heeft voor twee schepen, de Elusive en Electra, faillissement moeten aanvragen. De schepen leden sinds 2009 onder de ‘dramatische marktomstandigheden’ in de containervaart. Directeur Sander Schakelaar van JR Shipping vreest dat het niet bij dit tweetal blijft.

Elusive

De tweede dip in de markt, die vanaf mei 2011 optrad, is de Elusive en Electra fataal geworden. Het faillissement is intussen voor beide schepen toegewezen. ‘Begin 2011 zagen we herstel van de containermarkt. Even leek het echt weer op te leven’, zegt Schakelaar. ‘Maar in mei stortte de markt opnieuw helemaal in. Inmiddels zitten we bijna weer op het punt van juni 2009. Toen lagen de tarieven 80% onder het meerjarig gemiddelde.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Wat kunnen gedupeerden nu doen? Het voelt erg onrechtvaardig zo. Kunnen we ons niet verenigen in een stichting ofzo? Er zijn toch veel meer participanten.

    Geplaatst door: Mamjam op
  • het is jammer dat altijd de mensen die wat geld hebben niet eens zoveel en mee participeren in een scheeps cv de dupe worden van deze lieden.
    Als ik voorbij dordrecht vaar dan zie ik daar die flinterschepen liggen ook van die schepen opgezet met scheeps cv,s werkeloos weg te rotten totdat ze ver onder de prijs verkocht worden als waarvoor ze gebouwt zijn.
    Het is jammer dat desbetreffende partijen niet gewoon gekeken hebben of ze met de ze schepen niet andere marketen aan konden boren als alleen de containervaart bijv zware lading of constructievaart,of gewone bulk.
    Nee gewoon naar de klote laten gaan en dan wachten tot de bank er mee omhoog zit en dan ver onder de marktwaarde terug kopen zodat de mensen met de participatie,s met een gigantische restschuld blijven zitten door de boevenstreken van onze witte boorden criminelen.
    Nee het wereldje is o zo doorzichtig geworden ook in de binnenvaart jammergenoeg.
    Het is afwachten waneer de luchtbel gaat ontploffen door de veel te dure schepen.
    De waarde van de schepen vliegt nu met tonnen per jaar naar beneden verkoop is er niet meer bij want ja een nieuw schip kost bijna een miljoen minder als een schip van een jaar of vijf oud die met een megahypotheek gefinanciert is en die nu nog duurder kosten als een nieuwbouw schip.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Walter Brielle je hebt gelijk ook ik loop risico maar mijn risico is wel een heel stuk minder.
    De meerfam woningen waar ik het over heb bestaan meestal uit 6 tot 8 te verhuren woningen cu appartementen,is er een probleem met 1 huurder dan staat daar tegen over dat ik nog steeds 6 of 7 huurders heb waar niets mee is, en dus gewoon hun huur betalen.
    Had ik meegedaan in een scheepvaart cv welke meestal uit 1 schip bestaat en daar zijn betaling problemen mee, dan heb ik er geen 6 of 7 tegen overstaan die wel goed draaien. wanneer de vrachten slecht zijn geldt dat vaak voor de hele markt. Bij woning verhuur is dit niet zo. problemen met huurders zijn redelijk te ondervangen door ze vooraf te screenen, dit doet de verwalter [ beheerder/ verhuurder] voor je
    Wanneer een huurder zijn huur niet kan betalen door uitkering of iets dergelijks betaald de stad de huur of vult het aan. Tevens zijn de woningen aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland, ver onder de herbouwwaarde van het pand.de rente is er ongeveer 1 procent lager dan in Nederland. De Duitsebank haalt zijn zekerheid uit het pand zelf,dan is het risico niet groot op waardedaling zoals in Nederland nu het geval is.

    Geplaatst door: Guus op
  • @Guus 27-01 19.53uur. Maar ook uw beleggingsvorm (i.e. de zgn WG’s = Wohngemeinschafft) heeft z’n risico (-‘s)..de huurder in Duitsland is dermate goed beschermd dat bij wanbetaling of wangedrag zijdens huurder de verhuurder meer dan eens de teil in gaat.De wat in Duitsland “Miet – Nomaden” (huur-zwervers)genoemd worden genieten meer bescherming dan de verhuurder als het er op aankomt; niet zelden worden woningen in deplorabele toestand achtergelaten,de verhuurder met de gebakken peren en dus aanzienlijke kosten het nakijken geven…Er zijn legio gevallen bekend van schade’s vér over de 10-duizenden…En die gaan écht op uw rekening, hoe wrang het ook moge klinken want meer dan eens blijkt verhalen onmogelijk.

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Ik had altijd mijn twijfels over de CV Constructies, de voorspellingen van een ’too good to be true’ rendement, het is niet de eerste reder die de schepen voor een fractie van de marktwaarde terug koopt bij afloop van het termijn, dus een verlies voor de investeerder.
    Er wordt blind gekeken naar het belasting voordeel helaas!
    Dat de banken nu voorzichtiger zijn met her verlenen van krediet is vanzelfsprekend.
    Net als aandelen het blijft speculeren en moet helaas toegeven dat als de markt goed gaat, niemand klaagt.

    Geplaatst door: Rob op
  • Ik heb zelf ook overwogen om in een schepen cv
    te beleggen, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb.Ik heb mijn geld in duits onroerendgoed gestopt. in zogenaamde meer familie woningen deze huizen zijn verhuurd aan de normale man/vrouw
    van de kredietcrisis hebben we geen last ieder mens moet immers ergens wonen.Ik heb ze gekocht via http://www.duitsebeleggingspanden.nl. Door landenspreiding ook minder risico

    Guus Ad

    Geplaatst door: Guus op
  • Mensen worden gelokt door het belasting voordeel, daar zetten de meeste mensen het boerenverstand uit.
    Er zal een flinke winst geboekt zijn bij de verkoop naar de CV.
    Ook eind ’90 jaren werden de schepen voor het afgeschreven bedrag na de looptijd aan de rederij verkocht totdat een paar wakkere participanten er een stokje voor staken en de schepen voor marktprijs verkocht moesten worden.
    Nu worden de participanten (enn de belastingbetaler)wederom gedupeerd.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Snap het ergens niet waarom alleen container vaart je kan ze met kleine middelen ombouwen tot multi purpose schepen die alles kunnen varen.
    Nee dit verhaal stinkt naar de misdaad de investeerders en participanten het geld uit de zakken geklopt met die mooie zogenaamde Cv constructie,s de schepen zijn tegen de hoofdprijs op papier gebouwt dus veel geld aan verdient van mensen met een beetje kapitaal met het beloven van grote rendementen.
    En nu de truk het zogenaamd laten geloven van slechte tijden de schepen minder op laten varen dan normaal deze naar de klote laten gaan en tegen de executie prijs terug kopen met een andere Bv en andere vlag door dezelfde oplichters die deze Cv hebben opgetuigt.
    Raad den mensen aan die er geld in hebben zitten door goed de zaken in de gaten te houden en welke partijen het schip terug gaan kopen na onderhandse verkoop door de bank durf te wedden dat er vele bekenden bij zitten di eeerst alles naar de klote hebben laten gaan.
    In de binnen vaart geld hetzelfde voor de scheepsCv je kan er op wachten dat het ook in de tankvaart gaat gebeuren let maar op
    Ga zelf eens dit verhaal in de gaten houden en voor hoeveel deze schepen onder de marktwaarde worden doorverkocht ben erg benieuwt.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Het blijven gladde oplichters.
    Alles wat bij Harry Mens komt zijn twijfelachtig figuren

    Geplaatst door: Gedupeerde op
  • is meer een fuckyou bv

    Geplaatst door: dick op
  • “Schakelaar sluit niet uit dat de bank de schepen tijdelijk in exploitatie zal houden tot onderhandse verkoop mogelijk is.”

    Das een lekkere concurrent

    Binnenkort ook in de binnenvaart de Rabobank Shipping rederij “Fokko”bv

    Geplaatst door: pas op op
  • Je krijgt wel een mooie brief dat het hun spijt dat we naar ons geld kunnen fluiten . Ik had beter moeten opletten , dure les .

    Geplaatst door: J.J.Schat op
  • Geld van de belastingbetaler… Het risico van de “belegger” is beperkt..
    En dat is het perverse van het verhaal, en het gebeurd nog steeds ondanks vraagtekens die door onderzoeks journalisten geplaatst zijn in het verleden.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Dat kun je wel zeggen.
    Een paar maanden geleden zaten we nog bij business class heel stoer hun verhaal te doen om geld binnen te halen. Blijkt nu wel waarvoor.
    Het ergste is nog wel dat je zelf als particulier tegen deze constructies moet concurreren en die met geld van een ander aan het gokken zijn en er zelf goed van leven

    Geplaatst door: Paul op
  • Wat ben ik blij dat ik niet in die ‘enorm winstgevende’ cv constructie ben gestapt van de welbespraakte heren!!!!

    Geplaatst door: John van Keulen op

Reageer

Twee schepen JR Shipping belanden in faillissement | Schuttevaer.nl

Twee schepen JR Shipping belanden in faillissement

Rederijgroep JR Shipping heeft voor twee schepen, de Elusive en Electra, faillissement moeten aanvragen. De schepen leden sinds 2009 onder de ‘dramatische marktomstandigheden’ in de containervaart. Directeur Sander Schakelaar van JR Shipping vreest dat het niet bij dit tweetal blijft.

Elusive

De tweede dip in de markt, die vanaf mei 2011 optrad, is de Elusive en Electra fataal geworden. Het faillissement is intussen voor beide schepen toegewezen. ‘Begin 2011 zagen we herstel van de containermarkt. Even leek het echt weer op te leven’, zegt Schakelaar. ‘Maar in mei stortte de markt opnieuw helemaal in. Inmiddels zitten we bijna weer op het punt van juni 2009. Toen lagen de tarieven 80% onder het meerjarig gemiddelde.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • Wat kunnen gedupeerden nu doen? Het voelt erg onrechtvaardig zo. Kunnen we ons niet verenigen in een stichting ofzo? Er zijn toch veel meer participanten.

    Geplaatst door: Mamjam op
  • het is jammer dat altijd de mensen die wat geld hebben niet eens zoveel en mee participeren in een scheeps cv de dupe worden van deze lieden.
    Als ik voorbij dordrecht vaar dan zie ik daar die flinterschepen liggen ook van die schepen opgezet met scheeps cv,s werkeloos weg te rotten totdat ze ver onder de prijs verkocht worden als waarvoor ze gebouwt zijn.
    Het is jammer dat desbetreffende partijen niet gewoon gekeken hebben of ze met de ze schepen niet andere marketen aan konden boren als alleen de containervaart bijv zware lading of constructievaart,of gewone bulk.
    Nee gewoon naar de klote laten gaan en dan wachten tot de bank er mee omhoog zit en dan ver onder de marktwaarde terug kopen zodat de mensen met de participatie,s met een gigantische restschuld blijven zitten door de boevenstreken van onze witte boorden criminelen.
    Nee het wereldje is o zo doorzichtig geworden ook in de binnenvaart jammergenoeg.
    Het is afwachten waneer de luchtbel gaat ontploffen door de veel te dure schepen.
    De waarde van de schepen vliegt nu met tonnen per jaar naar beneden verkoop is er niet meer bij want ja een nieuw schip kost bijna een miljoen minder als een schip van een jaar of vijf oud die met een megahypotheek gefinanciert is en die nu nog duurder kosten als een nieuwbouw schip.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Walter Brielle je hebt gelijk ook ik loop risico maar mijn risico is wel een heel stuk minder.
    De meerfam woningen waar ik het over heb bestaan meestal uit 6 tot 8 te verhuren woningen cu appartementen,is er een probleem met 1 huurder dan staat daar tegen over dat ik nog steeds 6 of 7 huurders heb waar niets mee is, en dus gewoon hun huur betalen.
    Had ik meegedaan in een scheepvaart cv welke meestal uit 1 schip bestaat en daar zijn betaling problemen mee, dan heb ik er geen 6 of 7 tegen overstaan die wel goed draaien. wanneer de vrachten slecht zijn geldt dat vaak voor de hele markt. Bij woning verhuur is dit niet zo. problemen met huurders zijn redelijk te ondervangen door ze vooraf te screenen, dit doet de verwalter [ beheerder/ verhuurder] voor je
    Wanneer een huurder zijn huur niet kan betalen door uitkering of iets dergelijks betaald de stad de huur of vult het aan. Tevens zijn de woningen aanmerkelijk goedkoper dan in Nederland, ver onder de herbouwwaarde van het pand.de rente is er ongeveer 1 procent lager dan in Nederland. De Duitsebank haalt zijn zekerheid uit het pand zelf,dan is het risico niet groot op waardedaling zoals in Nederland nu het geval is.

    Geplaatst door: Guus op
  • @Guus 27-01 19.53uur. Maar ook uw beleggingsvorm (i.e. de zgn WG’s = Wohngemeinschafft) heeft z’n risico (-‘s)..de huurder in Duitsland is dermate goed beschermd dat bij wanbetaling of wangedrag zijdens huurder de verhuurder meer dan eens de teil in gaat.De wat in Duitsland “Miet – Nomaden” (huur-zwervers)genoemd worden genieten meer bescherming dan de verhuurder als het er op aankomt; niet zelden worden woningen in deplorabele toestand achtergelaten,de verhuurder met de gebakken peren en dus aanzienlijke kosten het nakijken geven…Er zijn legio gevallen bekend van schade’s vér over de 10-duizenden…En die gaan écht op uw rekening, hoe wrang het ook moge klinken want meer dan eens blijkt verhalen onmogelijk.

    Geplaatst door: Walter Brielle op
  • Ik had altijd mijn twijfels over de CV Constructies, de voorspellingen van een ’too good to be true’ rendement, het is niet de eerste reder die de schepen voor een fractie van de marktwaarde terug koopt bij afloop van het termijn, dus een verlies voor de investeerder.
    Er wordt blind gekeken naar het belasting voordeel helaas!
    Dat de banken nu voorzichtiger zijn met her verlenen van krediet is vanzelfsprekend.
    Net als aandelen het blijft speculeren en moet helaas toegeven dat als de markt goed gaat, niemand klaagt.

    Geplaatst door: Rob op
  • Ik heb zelf ook overwogen om in een schepen cv
    te beleggen, maar ben blij dat ik het niet gedaan heb.Ik heb mijn geld in duits onroerendgoed gestopt. in zogenaamde meer familie woningen deze huizen zijn verhuurd aan de normale man/vrouw
    van de kredietcrisis hebben we geen last ieder mens moet immers ergens wonen.Ik heb ze gekocht via http://www.duitsebeleggingspanden.nl. Door landenspreiding ook minder risico

    Guus Ad

    Geplaatst door: Guus op
  • Mensen worden gelokt door het belasting voordeel, daar zetten de meeste mensen het boerenverstand uit.
    Er zal een flinke winst geboekt zijn bij de verkoop naar de CV.
    Ook eind ’90 jaren werden de schepen voor het afgeschreven bedrag na de looptijd aan de rederij verkocht totdat een paar wakkere participanten er een stokje voor staken en de schepen voor marktprijs verkocht moesten worden.
    Nu worden de participanten (enn de belastingbetaler)wederom gedupeerd.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Snap het ergens niet waarom alleen container vaart je kan ze met kleine middelen ombouwen tot multi purpose schepen die alles kunnen varen.
    Nee dit verhaal stinkt naar de misdaad de investeerders en participanten het geld uit de zakken geklopt met die mooie zogenaamde Cv constructie,s de schepen zijn tegen de hoofdprijs op papier gebouwt dus veel geld aan verdient van mensen met een beetje kapitaal met het beloven van grote rendementen.
    En nu de truk het zogenaamd laten geloven van slechte tijden de schepen minder op laten varen dan normaal deze naar de klote laten gaan en tegen de executie prijs terug kopen met een andere Bv en andere vlag door dezelfde oplichters die deze Cv hebben opgetuigt.
    Raad den mensen aan die er geld in hebben zitten door goed de zaken in de gaten te houden en welke partijen het schip terug gaan kopen na onderhandse verkoop door de bank durf te wedden dat er vele bekenden bij zitten di eeerst alles naar de klote hebben laten gaan.
    In de binnen vaart geld hetzelfde voor de scheepsCv je kan er op wachten dat het ook in de tankvaart gaat gebeuren let maar op
    Ga zelf eens dit verhaal in de gaten houden en voor hoeveel deze schepen onder de marktwaarde worden doorverkocht ben erg benieuwt.

    Geplaatst door: h leegwater op
  • Het blijven gladde oplichters.
    Alles wat bij Harry Mens komt zijn twijfelachtig figuren

    Geplaatst door: Gedupeerde op
  • is meer een fuckyou bv

    Geplaatst door: dick op
  • “Schakelaar sluit niet uit dat de bank de schepen tijdelijk in exploitatie zal houden tot onderhandse verkoop mogelijk is.”

    Das een lekkere concurrent

    Binnenkort ook in de binnenvaart de Rabobank Shipping rederij “Fokko”bv

    Geplaatst door: pas op op
  • Je krijgt wel een mooie brief dat het hun spijt dat we naar ons geld kunnen fluiten . Ik had beter moeten opletten , dure les .

    Geplaatst door: J.J.Schat op
  • Geld van de belastingbetaler… Het risico van de “belegger” is beperkt..
    En dat is het perverse van het verhaal, en het gebeurd nog steeds ondanks vraagtekens die door onderzoeks journalisten geplaatst zijn in het verleden.

    Geplaatst door: Duh! op
  • Dat kun je wel zeggen.
    Een paar maanden geleden zaten we nog bij business class heel stoer hun verhaal te doen om geld binnen te halen. Blijkt nu wel waarvoor.
    Het ergste is nog wel dat je zelf als particulier tegen deze constructies moet concurreren en die met geld van een ander aan het gokken zijn en er zelf goed van leven

    Geplaatst door: Paul op
  • Wat ben ik blij dat ik niet in die ‘enorm winstgevende’ cv constructie ben gestapt van de welbespraakte heren!!!!

    Geplaatst door: John van Keulen op

Reageer