Column: ‘Coöperatie is enige uitweg’

Door Kees de Vries

k

Tot nu toe is de binnenvaartsector redelijk ongeschonden uit de financiële crisis gekomen. Het aantal faillissementen is op twee handen te tellen. Daarmee is, in het belang van banken en binnenvaart, voorkomen dat de binnenvaart een zinloze glijvlucht naar beneden heeft gemaakt met lagere waarden van schepen en nog lagere vrachtprijzen. Helaas is er geen manier gevonden om tijdelijk schepen uit de vaart te nemen, met uitzondering van een deel van de nieuwbouwcasco’s die in de hoek liggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Aan allen,

    Tis heel simpel, zolang jullie voor deze prijzen blijven varen moet je niet mauwen.
    De bevrachters staan allang niet meer voor de schipper en proberen er nog een paar centen af te lullen voor je.
    En meneer bvo, de cbv staat volgens mij nog wel voor de schipper.
    Iedereen is hier schuldig aan, ook de gene die hier commentaar leveren.
    En voor de slimme onder ons, nee ik ben in loondienst.

    Geplaatst door: Huip op
  • Ach, ik zie best voordelen om mij ergens bij aan te sluiten, maar er zijn er zoveel (bonden coop. etc) met allemaal deels goede ideeen, dat ik niet weet welke te kiezen.
    Iedereen van een andere bond lid en je hebt nog steeds verdeeldheid, kijk maar hoe “netjes” het verdelen van geld geregeld werd door bepaalde organisaties.
    Als de bonden/ coop/ organisaties min of meer op een lijn staan dan kom ik meteen!!

    Geplaatst door: Hans op
  • ik denk dat het het niet zo zwart/wit kan stellen dat mensen het niet willen aansluiten bij wat Ik denk niet mee mogen doen ook een factor is
    Er zijn ondertussen zoveel constructies bedacht dat er niet zomaar gesteld kan worden dat er maar 1 schipper op een schip is
    Ken voldoende voorbeelden waar er een bevrachter en BANKEN die onder tussen zo’n grote invloed op hebben
    Kijk naar ouders wat die ook nog wat in te “brengen” hebben Die denken dat de tijd in hun tijd is stil blijven staan En die al een eeuwenoude traditie hebben en die best begrijpelijk niet zomaar opzij gezet zal worden
    En ondertussen heb ik helaas de moed opgegeven dat het ooit nog goed komt met de binnenvaart er zijn teveel mislukkingen onder ons die zorgen dat de andere dan ook niets meer mogen bereiken

    Geplaatst door: Maria op
  • eubo aanhanger, het is niet het feit dat er minder lading is. Het is een feit dat er veel en nog een veel te veel schepen, gebouwd zijn de laatste jaren. Dan blijkt dat er geen lading is voor al die schepen, waar genoeg voor gewaarschuwd is. Ik vind het dan niet netjes om dan iedereen de schuld te geven, banken makelaars bevrachters enz.Waarom hebben we die schepen allemaal laten bouwen? Leg mij het maar uit! Of is het toch copieergedrag geweest!

    Geplaatst door: peter op
  • Geachte Heer De Vries,
    Uw verwijzing naar de boerenlobby is volledig
    terecht, maar m.i. toch onvolledig…
    U vergeet dat de boeren, indien nodig, ook op straat durven te komen. Desnoods met tractoren naar Brussel waar ze de de “mest” over straat kieperen!!!
    Boeren produceren ook en tot nader order mag een producent zijn producten niet met verlies verkopen. In Dienstverlenende sectoren met verlies werken is niet bij wet verboden en vervoerondernemers maken daar deel van uit.
    In België heeft men via de Wet Durant een poging ondernomen om bij claims de juridische verantwoordelijkheid door te schuiven naar aanbieders van vervoer , nl.tussenpersonen en
    verladers. Als we zo’n, voor de binnenvaart aangepaste wet zouden hebben, dan is één
    uitspraak v d rechter, als précédent voldoende
    want dan zit de schrik er in.
    karel verberght à titre personelle

    Geplaatst door: karel verberght op
  • Het is niet zomaar mislukt maar grof mislukt.We moeten gewoon onder ogen zien dat de binnenvaart over is,er is ten eerste niks te verdienen en wanneer we naar onze waarde gaan kijken dan is dat ook niet in ons voordeel.Vanwege gebrek aan vraag naar scheepsruimte en geen doorstroming van starters,is de verkoopwaarde nul.We hebben elkaar kapot geholpen,alleen met samenwerken kunnen we het redden,maar dat is onmogelijk in de binnenvaart.Ik zou er zelf ook niet meer aan mee doen.Gewoon doorgaan waar we mee bezig is het enige.

    Geplaatst door: eubo aanhanger op
  • Meneer Danser, U heeft het over 200 leden, dit is een druppel op gloeiende plaat we hebben europees nog duizenden binnenvaart ondernemers.Het is niet net niet gelukt, het is gewoon mislukt!

    Geplaatst door: peter op
  • >>Peter zei: Je moet geen energie in dingen steken die niet haalbaar zijn. Gelieve niet te reageren van, JA MET Z,N ALLEN, had het gekund.
    Dit zijn fabels van de hoogste orde.
    —————————

    Je ik geef je gelijk Peter, in de binnenvaart is nog niet veel gelukt ,door samenwerkeing in het verleden. Maar met dit gegeven en vooroordeel, moet je juist toch iets kunnen bereiken??
    Hoe vaak zijn in het verleden, dingen niet gelukt en nu wel!!
    Dus dat kan in de binnenvaart ook, we waren toch mooi met dik 200 man met de EUBO. En het is op het randje mislukt. Was het WEL gelukt, hadden we geschiedenis geschreven. En waren gelijk de grootste coop geweest van de binnenvaart.
    En alle tegen hangers en niet meedoenders, hadden mee-gelift op dat idee.
    Het belangrijkste vond ik, dat de manier van bevrachten op zijn kop werd gezet, want ik ben lang niet tevreden, zoals het nu gaat.
    Het kan nu wel weer, je moet alleen de juiste snaar weten te raken. En die weet ik ook ( nog) niet, ha, ha.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • @ b.v.o

    dat de CBV niet werkt is deels aan de leden zelf te danken. ik heb nog nooit zo een lekke cooperatie gezien. de leden varen maar een eind weg voor jan en alleman en varen zo voor 1 euro onder hun eigen tarief naar dezelfde bestemming omdat ze bang zijn om een dag leeg te liggen. en op kantoor laten ze dit ook gewoon gebeuren. deze mensen hebben getekend maar hebben totaal geen flauw benul wat cooperatief varen/denken betekent.
    de cbv heeft een hoog leden aantal, als ze deze zouden verplichten voor de cbv te varen zouden ze zeer veel marktmacht hebben, er zijn veel leden die de afgelopen jaren niet eens een reis hebben gedaan voor de cbv omdat ze bv. vast werk hebben. dit is toch niet gelopen wat een puinhoop.

    Geplaatst door: rayce op
  • We moeten ons zelf niet steeds verwijten dat we het niet eens zijn. Dat willen we echt wel, maar het wordt ons gewoon door de overheid verboden.
    Zodra er ook maar de schijn gewekt wordt dat meer dan 10 procent van ons gaat samenwerken hebben we ze tegen

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Helemaal mee eens Peter, dit schiet gewoon niet op. Ik ben een jonge zelfstandiger geworden op een klein schip en bonden zijn om te helpen en niet om lakens uit te delen, dat doe ik zelf wel.
    De binnenvaart wordt nooit 1, iedereen verschilt van mening dus ik denk dat je er lang op kunt wachten totdat echt iedereen samen gaat werken.

    Geplaatst door: Lin op
  • Beste meneer Knol,waar heb ik geschreven dat ik niet georganiseerd ben? Ik ben al 25 jaar lid geweest van een schippersbond en heb mij sterk gemaakt voor de binnenvaart. Ik ben van het eerste uur af tegenstander geweest van EUBO en dit is ook de oorzaak geweest dat ik mij bij de bond heb opgezegd. Je moet geen energie in dingen steken die niet haalbaar zijn. Gelieve niet te reageren van, JA MET Z,N ALLEN, had het gekund.
    Dit zijn fabels van de hoogste orde en is ook slecht voor de bedrijfstak. We moeten de crisis
    door en dat ieder op zijn eigen manier. Als de rust weer is terug gekeerd in KB en alle unies etc. word ik wel weer lid van een organisatie.
    Je bedrijf runnen doen je zelf en niet de bond.
    Dat is iets voor werknemers. Bonden zijn er inderdaad voor infra wetgeving enz enz.

    Geplaatst door: peter op
  • Mensen als Peter kunnen,of willen, niet begrijpen dat de reservecapaciteit die nodig is om bij laag water de klant te bedienen, zonder coöperaties direct tot overcapaciteit voert.
    Als eenling kun je deze overcapaciteit niet opvangen,en dit leidt dan tot de extreme prijsafbraak zodra het in de bovenrijn regent.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Ik zou nog wel eens zien of een type “peter” zich niet wil organiseren als de rest 75 cent per ton of meer gaat verdienen, en een vuist voor zijn bedrijf kan maken.
    Het gaat niet alleen om die 0.75 euro, maar ook om de het sociale er omheen, zoals autosteigers, overnachtingshavens, opleidingen, regelgeving etc.. en de daaraan gelieerde handels prijzen van uw schip.
    Een beetje binnenvaartondernemer neemt ook verantwoording voor zijn/haar bedrijfstak, en gaat niet af zitten wachten tot alles instort.
    Ik denk dat de binnenvaart zonder goede organisatie langzaam maar zeker het onderspit delft, want tegen de div. machtige lobbies en (on)wetende politici zijn wij als eenling niet opgewassen. Denk er daarbij ook wel aan dat Nederland niet meer is als een provincie in het machtige Europa. Dat maakt de situatie van nu anders dan die in het verleden. Kijk dus niet teveel terug naar de niet georganiseerde binnenvaart van vroeger. Het is steeds harder nodig om een goede organisatiegraad te hebben.
    Hoe kunnen de typen “Peters” daar nou tegen zijn?

    Geplaatst door: Herman sander Knol “Santina” op
  • Mensen hou alstublieft op over die cooperaties.
    We hebben er nu ook al een paar en die kunnen ook niets aan de situatie veranderen,sterker nog ze verergeren in slechte tijden de situatie.
    Zelfs de cbv leden hebben nu ( terwijl het slecht is ) nog minder vracht als op de vrije markt naar vechel. En dan hebben we het hier over een beperkt vaargebied.
    Hoe wil je dan wat bereiken op een overvolle markt met overgefinancieerde schepen in een gebied waar iedereen kan komen.

    Ten tweede als we al wat marktmacht op een of andere manier creeeren schiet de overheid dit met de zelfde gang weer af.
    Zie eubo of beurssysteem.

    Geplaatst door: b.v.o op
  • Theo, zet het uit je hoofd. Wij gaan niet samenwerken nu niet en nooit niet. Dit lees ik al twintig jaar en als je boeken terugleest ging dat 50 jaar geleden ook al zo. Trouwens er word toch samengewerkt, kijk maar naar alle samenwerkingsverbanden. En met z,n allen zou EUBO betekenen, nou dat wil je toch niet!

    Geplaatst door: peter op
  • Het meest jammere is dat de meeste concullega’s beginnen met het opnoemen van mitsen en maaren als er iets nieuws geroepen wordt. Probeer nou voor 1 keer de positieve punten op te pakken en durf jezelf ergens hard voor te maken.
    Heel simpel: samenwerking is vooruitgang(op veele punten)

    Geplaatst door: theo op
  • Natuurlijk,een goed verhaal!maar ook een constatering van feiten.En zeker,het niet bouwen van kerncentrale,s zal positief ten goede komen voor de kolentransporten.En het samenwerken,met de schippers onderling blijft een utoptie.Wat vaker in de transportwereld voorkomt.De komende twee jaar doorkomen wordt een ander verhaal.Hoeveel geduld heeft de bank? of trekt de ondernemer wel of niet de financiele druk ? En inderdaad, de paraplu is niet meer.En zelf, ben ik er trots op,niet meer afhankelijk van de bank te zijn ! Gewoon nee zeggen,als een slechte vrachtprijs geboden wordt! Dat is de kracht van de ondernemer! En gelukkig,ze zijn er nog!

    Geplaatst door: Martin op
  • Wil hierbij even kwijt,namelijk dat we wel heel snel moeten stoppen met die domme annonieme reacties.Dit schaadt onze bedrijstak.Want wat u daar schrijft onder de naam SKIPPER.Slaat helemaal nergens op en U leest niet wat de er staat.Ik heb nl geen standaard 110m, schip laten bouwen.En u leest ook niet dat er in 2008 die schepen nodig waren? Bovendien heb ik nog steeds een gezond bedrijf en hoef ik niets steeds afgerekend te worden door allerlei annoniempjes.
    Het gaat hierover een bedrijfstak die gewoon wanneer het zo doorgaat zichzelf ten onder vaart!
    Waarom zijn de meesten niet georganiseeerd?waarom komen vissers,boeren wel in de picture? Omdat de meeste binnenvaartondernemers zich niet organiseren hetzij in een cooperatie die groot van omvang is ,hetzij in de nieuw op te richten binnenvaartunie!Gisteren een aaantal namen doorgekregen wie dit willen dragen dmv een bestuursfunctie.(ziet er goed uit) Het is echt de hoogste tijd dat we ALLEMAAL ons ergens bij aansluiten,zodat we gehoord worden in de europese politiek.Zoals de hr le cessie,omschrijft hoe sterk zijn de benen van de binnenvaart? Ik kan U verzekeren dat die benen hier en daar knikkende knieen hebben,en dan heb ik het niet over financieel alleen,denk is aan opvolging,voorwaarden….enz… of willen we nog jaren gedicteerd door de markt ons werk doen?Met de daarbij behorende voorwaarden?Ik in ieder geval niet !! En in de 20 jaar die ik nu bezig ben
    als ondernemer die wel georganiseerd is ,probeer ik ook anderen te overtuigen van een lidmaatschap.
    Maar nee,velen denken echt dat men als Remi alleen door de wereld kan gaan in handel en wandel.
    Ik kan het niet vaak genoeg roepen .Sluit u ergens bij aan!
    Pas dan zullen we in de europese politiek gehoord worden.

    Allen goede vaart!

    Geplaatst door: W.Kleine m/s Rehoboth II op
  • Inderdaad, goed stuk, maar meneer w k en andere, dat stukje over casco’s voor de handel staat er speciaal voor u!! dus dat zien we dan ook niet meer in de toekomst neem ik aan??

    Geplaatst door: skipper op
  • Dit is zeker een goed verhaal Cees.

    Het samenwerken is een kans die je moet grijpen, kom en woon zelf in een agrarisch rijke omgeven en daar werken ze ook veel samen. De tuinders en boeren moet wel want ook daar stond/staat het water bij de ondernemers aan de lippen. De concurrentie door zuid of oost Europese landen.
    Toch gaat het de laatste paar maanden ondanks deze slechte zomer dus slechte oogst toch redelijk goed. Waarom? De samen werking, ook zij hebben een knop om moeten zetten. En een boer is zeker net zo “ eigenwijs“ als een schipper. Het kost tijd en energie. Daarbij komt ook de politiek kijken. Zij hebben daar nu de goede man zitten en tja dat werkt extra goed.(voorbeeld Hegwiege polder die niet meer ontpolderd word).
    Heb de afgelopen jaren meerdere stakingen meegemaakt en weet dus ook van dichtbij dat je neuzen niet allemaal de zelfde kant op krijgt maar zo gaat het ook niet werken.
    In Stellendam zijn een grote groep vissers gaan samen werken om de koppen boven water te kunnen houden. Gezamenlijk inkopen van materialen maar ook beter prijzen. Resultaat, meer begrip en lucht vanaf de banken. Het kan misschien toch?

    Groeten en succes.

    Geplaatst door: Marco van Oeveren kvb Anroma op
  • Een mooi verhaal, goed geschreven. Over samenwerking en coop. kun je het vergeten, of de banken zullen de ondernemers dwingen. Het zal inderdaad zo zijn dat de overheid zich verder terug trekt. Dit vind ik terecht. In het verleden,
    je kunt wel spreken over 50 60 jaar heeft de overheid zoveel saneringen doorgevoerd dat de
    binnenvaart nu maar eens op eigen benen moest staan. Het doel van slooprondes was over het algemeen overcapsciteit uitsaneren. Hierdoor ontstond ook handel in schepen en werd voor velen het eigen vermogen naar boven toe bijgesteld waardoor er mogelijkheden tot nieuwbouw kwamen. Velen dachten het is altijd goed gekomen, het komt nu ook wel weer goed. Maaar de paraplu,s, waar de binnenvaart onder schuilde zijn op. Geen
    toerbeurten, welke toch gemiddeld 1000 schepen absordbeerde uit de markt, geen slooprondes geen
    stakings vrijstelling niets. Misschien dat we de accijnsvrije bunkeringen nog kunnen behouden.
    De binnenvaart staat voor het eerst geheel op eigen benen en hoe sterk zijn die benen?

    Geplaatst door: a. le cessie op
  • mr de Vries u heeft meer dingen geschreven waar u gelijk in had en heeft.
    En het is goed om te leren van een crisis maar er zijn nog meer lessen te leren uit die periode.
    Samenwerking werkt niet met 1000 egoïsten!
    Er zijn nauwelijks sterkere argumenten te verzinnen voor samenwerking als toen en veel schippers stonden op rand van faillisement en er werden betere financiele vooruitzichten gesteld maar zelfs toen achtte het meerendeel hun iegen moderne slavenleven te waarderen boven een samenweking met perspectief.
    Wat denkt u dat uw hernieuwde idee van samenwerking voor extra’s bied boven wat toen speelde?

    Begrijp me niet verkeerd want ik ben wel voor samenwerking en weet ook wel dat het ongeveer het enige middel is om het hoofd te bieden aan veel zaken in de toekomst.
    Maar het herhaald hameren op dingen die zelfs onder de meest dwingende omstandigheden niet haalbaar bleken lijkt aan kortzichtigheid te grenzen en laat dat nu toevallig wel weer aansluiten bij uw publiek…

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Goed verhaal Kees,
    Nu maar hopen dat de schippers het inzien, want laten we eerlijk zijn. Er was al een coop met 200 leden. Door de afvallers: schippers en bank en misschien ook wel de druk van NMA is dat toen mislukt. Ik ben misschien een pessimist, maar volgens mij krijgen we nu niet meer 200 man bij elkaar.
    Want veel mensen, die toen iets geprobeerd hebben, zeggen nu bekijk het maar. En dan nog het gekke verhaal, van A v M op het matje bij NMA onder druk van een boete . En er is van de politiek uit geadviseerd om samen te werken???????? En de NMA gaat moeilijk doen. Kijk eens in de toren van Zwijndrecht. Kijk eens in de computer bij de bevrachters, hoeveel E-mail verkeer er niet geweest is onderling afspreken. Kost wat het kost EUBO / RAS mag niet slagen!!!!!
    Ik kan niet verder schrijven, zonder grof te worden, dus hier laat ik het bij.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Goed verhaal Cees,
    Alleen nu nog de overtuiginskracht hebben dat iedereen dit in wil zien !!!
    Want welke weg we ook in willen slaan ,het grootste deel wil zijn zogenaamde zelfstandigheid behouden.
    Maar als iedereen eerlijk is ,ziet ook iedereen dat het op deze manier niet goedkomt ,neem het personeelsbeleid voor de toekomst en opvolging van onze binnenvaartbedrijven.
    Hoeveel onze organisaties er ook op aandringen het staat of valt met lange termijn visie !!
    En daar horen een aantal dingen bij,n.l. reserve capaciteit,personeelsbeleid en goede vertegenwoordiging in de politiek.

    Geplaatst door: W.Kleine m/s Rehoboth II op

Reageer

Column: ‘Coöperatie is enige uitweg’ | Schuttevaer.nl

Column: ‘Coöperatie is enige uitweg’

Door Kees de Vries

k

Tot nu toe is de binnenvaartsector redelijk ongeschonden uit de financiële crisis gekomen. Het aantal faillissementen is op twee handen te tellen. Daarmee is, in het belang van banken en binnenvaart, voorkomen dat de binnenvaart een zinloze glijvlucht naar beneden heeft gemaakt met lagere waarden van schepen en nog lagere vrachtprijzen. Helaas is er geen manier gevonden om tijdelijk schepen uit de vaart te nemen, met uitzondering van een deel van de nieuwbouwcasco’s die in de hoek liggen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (25)

  • Aan allen,

    Tis heel simpel, zolang jullie voor deze prijzen blijven varen moet je niet mauwen.
    De bevrachters staan allang niet meer voor de schipper en proberen er nog een paar centen af te lullen voor je.
    En meneer bvo, de cbv staat volgens mij nog wel voor de schipper.
    Iedereen is hier schuldig aan, ook de gene die hier commentaar leveren.
    En voor de slimme onder ons, nee ik ben in loondienst.

    Geplaatst door: Huip op
  • Ach, ik zie best voordelen om mij ergens bij aan te sluiten, maar er zijn er zoveel (bonden coop. etc) met allemaal deels goede ideeen, dat ik niet weet welke te kiezen.
    Iedereen van een andere bond lid en je hebt nog steeds verdeeldheid, kijk maar hoe “netjes” het verdelen van geld geregeld werd door bepaalde organisaties.
    Als de bonden/ coop/ organisaties min of meer op een lijn staan dan kom ik meteen!!

    Geplaatst door: Hans op
  • ik denk dat het het niet zo zwart/wit kan stellen dat mensen het niet willen aansluiten bij wat Ik denk niet mee mogen doen ook een factor is
    Er zijn ondertussen zoveel constructies bedacht dat er niet zomaar gesteld kan worden dat er maar 1 schipper op een schip is
    Ken voldoende voorbeelden waar er een bevrachter en BANKEN die onder tussen zo’n grote invloed op hebben
    Kijk naar ouders wat die ook nog wat in te “brengen” hebben Die denken dat de tijd in hun tijd is stil blijven staan En die al een eeuwenoude traditie hebben en die best begrijpelijk niet zomaar opzij gezet zal worden
    En ondertussen heb ik helaas de moed opgegeven dat het ooit nog goed komt met de binnenvaart er zijn teveel mislukkingen onder ons die zorgen dat de andere dan ook niets meer mogen bereiken

    Geplaatst door: Maria op
  • eubo aanhanger, het is niet het feit dat er minder lading is. Het is een feit dat er veel en nog een veel te veel schepen, gebouwd zijn de laatste jaren. Dan blijkt dat er geen lading is voor al die schepen, waar genoeg voor gewaarschuwd is. Ik vind het dan niet netjes om dan iedereen de schuld te geven, banken makelaars bevrachters enz.Waarom hebben we die schepen allemaal laten bouwen? Leg mij het maar uit! Of is het toch copieergedrag geweest!

    Geplaatst door: peter op
  • Geachte Heer De Vries,
    Uw verwijzing naar de boerenlobby is volledig
    terecht, maar m.i. toch onvolledig…
    U vergeet dat de boeren, indien nodig, ook op straat durven te komen. Desnoods met tractoren naar Brussel waar ze de de “mest” over straat kieperen!!!
    Boeren produceren ook en tot nader order mag een producent zijn producten niet met verlies verkopen. In Dienstverlenende sectoren met verlies werken is niet bij wet verboden en vervoerondernemers maken daar deel van uit.
    In België heeft men via de Wet Durant een poging ondernomen om bij claims de juridische verantwoordelijkheid door te schuiven naar aanbieders van vervoer , nl.tussenpersonen en
    verladers. Als we zo’n, voor de binnenvaart aangepaste wet zouden hebben, dan is één
    uitspraak v d rechter, als précédent voldoende
    want dan zit de schrik er in.
    karel verberght à titre personelle

    Geplaatst door: karel verberght op
  • Het is niet zomaar mislukt maar grof mislukt.We moeten gewoon onder ogen zien dat de binnenvaart over is,er is ten eerste niks te verdienen en wanneer we naar onze waarde gaan kijken dan is dat ook niet in ons voordeel.Vanwege gebrek aan vraag naar scheepsruimte en geen doorstroming van starters,is de verkoopwaarde nul.We hebben elkaar kapot geholpen,alleen met samenwerken kunnen we het redden,maar dat is onmogelijk in de binnenvaart.Ik zou er zelf ook niet meer aan mee doen.Gewoon doorgaan waar we mee bezig is het enige.

    Geplaatst door: eubo aanhanger op
  • Meneer Danser, U heeft het over 200 leden, dit is een druppel op gloeiende plaat we hebben europees nog duizenden binnenvaart ondernemers.Het is niet net niet gelukt, het is gewoon mislukt!

    Geplaatst door: peter op
  • >>Peter zei: Je moet geen energie in dingen steken die niet haalbaar zijn. Gelieve niet te reageren van, JA MET Z,N ALLEN, had het gekund.
    Dit zijn fabels van de hoogste orde.
    —————————

    Je ik geef je gelijk Peter, in de binnenvaart is nog niet veel gelukt ,door samenwerkeing in het verleden. Maar met dit gegeven en vooroordeel, moet je juist toch iets kunnen bereiken??
    Hoe vaak zijn in het verleden, dingen niet gelukt en nu wel!!
    Dus dat kan in de binnenvaart ook, we waren toch mooi met dik 200 man met de EUBO. En het is op het randje mislukt. Was het WEL gelukt, hadden we geschiedenis geschreven. En waren gelijk de grootste coop geweest van de binnenvaart.
    En alle tegen hangers en niet meedoenders, hadden mee-gelift op dat idee.
    Het belangrijkste vond ik, dat de manier van bevrachten op zijn kop werd gezet, want ik ben lang niet tevreden, zoals het nu gaat.
    Het kan nu wel weer, je moet alleen de juiste snaar weten te raken. En die weet ik ook ( nog) niet, ha, ha.

    Geplaatst door: Hein Danser m/s Itasca op
  • @ b.v.o

    dat de CBV niet werkt is deels aan de leden zelf te danken. ik heb nog nooit zo een lekke cooperatie gezien. de leden varen maar een eind weg voor jan en alleman en varen zo voor 1 euro onder hun eigen tarief naar dezelfde bestemming omdat ze bang zijn om een dag leeg te liggen. en op kantoor laten ze dit ook gewoon gebeuren. deze mensen hebben getekend maar hebben totaal geen flauw benul wat cooperatief varen/denken betekent.
    de cbv heeft een hoog leden aantal, als ze deze zouden verplichten voor de cbv te varen zouden ze zeer veel marktmacht hebben, er zijn veel leden die de afgelopen jaren niet eens een reis hebben gedaan voor de cbv omdat ze bv. vast werk hebben. dit is toch niet gelopen wat een puinhoop.

    Geplaatst door: rayce op
  • We moeten ons zelf niet steeds verwijten dat we het niet eens zijn. Dat willen we echt wel, maar het wordt ons gewoon door de overheid verboden.
    Zodra er ook maar de schijn gewekt wordt dat meer dan 10 procent van ons gaat samenwerken hebben we ze tegen

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Helemaal mee eens Peter, dit schiet gewoon niet op. Ik ben een jonge zelfstandiger geworden op een klein schip en bonden zijn om te helpen en niet om lakens uit te delen, dat doe ik zelf wel.
    De binnenvaart wordt nooit 1, iedereen verschilt van mening dus ik denk dat je er lang op kunt wachten totdat echt iedereen samen gaat werken.

    Geplaatst door: Lin op
  • Beste meneer Knol,waar heb ik geschreven dat ik niet georganiseerd ben? Ik ben al 25 jaar lid geweest van een schippersbond en heb mij sterk gemaakt voor de binnenvaart. Ik ben van het eerste uur af tegenstander geweest van EUBO en dit is ook de oorzaak geweest dat ik mij bij de bond heb opgezegd. Je moet geen energie in dingen steken die niet haalbaar zijn. Gelieve niet te reageren van, JA MET Z,N ALLEN, had het gekund.
    Dit zijn fabels van de hoogste orde en is ook slecht voor de bedrijfstak. We moeten de crisis
    door en dat ieder op zijn eigen manier. Als de rust weer is terug gekeerd in KB en alle unies etc. word ik wel weer lid van een organisatie.
    Je bedrijf runnen doen je zelf en niet de bond.
    Dat is iets voor werknemers. Bonden zijn er inderdaad voor infra wetgeving enz enz.

    Geplaatst door: peter op
  • Mensen als Peter kunnen,of willen, niet begrijpen dat de reservecapaciteit die nodig is om bij laag water de klant te bedienen, zonder coöperaties direct tot overcapaciteit voert.
    Als eenling kun je deze overcapaciteit niet opvangen,en dit leidt dan tot de extreme prijsafbraak zodra het in de bovenrijn regent.

    Geplaatst door: C. de Vette op
  • Ik zou nog wel eens zien of een type “peter” zich niet wil organiseren als de rest 75 cent per ton of meer gaat verdienen, en een vuist voor zijn bedrijf kan maken.
    Het gaat niet alleen om die 0.75 euro, maar ook om de het sociale er omheen, zoals autosteigers, overnachtingshavens, opleidingen, regelgeving etc.. en de daaraan gelieerde handels prijzen van uw schip.
    Een beetje binnenvaartondernemer neemt ook verantwoording voor zijn/haar bedrijfstak, en gaat niet af zitten wachten tot alles instort.
    Ik denk dat de binnenvaart zonder goede organisatie langzaam maar zeker het onderspit delft, want tegen de div. machtige lobbies en (on)wetende politici zijn wij als eenling niet opgewassen. Denk er daarbij ook wel aan dat Nederland niet meer is als een provincie in het machtige Europa. Dat maakt de situatie van nu anders dan die in het verleden. Kijk dus niet teveel terug naar de niet georganiseerde binnenvaart van vroeger. Het is steeds harder nodig om een goede organisatiegraad te hebben.
    Hoe kunnen de typen “Peters” daar nou tegen zijn?

    Geplaatst door: Herman sander Knol “Santina” op
  • Mensen hou alstublieft op over die cooperaties.
    We hebben er nu ook al een paar en die kunnen ook niets aan de situatie veranderen,sterker nog ze verergeren in slechte tijden de situatie.
    Zelfs de cbv leden hebben nu ( terwijl het slecht is ) nog minder vracht als op de vrije markt naar vechel. En dan hebben we het hier over een beperkt vaargebied.
    Hoe wil je dan wat bereiken op een overvolle markt met overgefinancieerde schepen in een gebied waar iedereen kan komen.

    Ten tweede als we al wat marktmacht op een of andere manier creeeren schiet de overheid dit met de zelfde gang weer af.
    Zie eubo of beurssysteem.

    Geplaatst door: b.v.o op
  • Theo, zet het uit je hoofd. Wij gaan niet samenwerken nu niet en nooit niet. Dit lees ik al twintig jaar en als je boeken terugleest ging dat 50 jaar geleden ook al zo. Trouwens er word toch samengewerkt, kijk maar naar alle samenwerkingsverbanden. En met z,n allen zou EUBO betekenen, nou dat wil je toch niet!

    Geplaatst door: peter op
  • Het meest jammere is dat de meeste concullega’s beginnen met het opnoemen van mitsen en maaren als er iets nieuws geroepen wordt. Probeer nou voor 1 keer de positieve punten op te pakken en durf jezelf ergens hard voor te maken.
    Heel simpel: samenwerking is vooruitgang(op veele punten)

    Geplaatst door: theo op
  • Natuurlijk,een goed verhaal!maar ook een constatering van feiten.En zeker,het niet bouwen van kerncentrale,s zal positief ten goede komen voor de kolentransporten.En het samenwerken,met de schippers onderling blijft een utoptie.Wat vaker in de transportwereld voorkomt.De komende twee jaar doorkomen wordt een ander verhaal.Hoeveel geduld heeft de bank? of trekt de ondernemer wel of niet de financiele druk ? En inderdaad, de paraplu is niet meer.En zelf, ben ik er trots op,niet meer afhankelijk van de bank te zijn ! Gewoon nee zeggen,als een slechte vrachtprijs geboden wordt! Dat is de kracht van de ondernemer! En gelukkig,ze zijn er nog!

    Geplaatst door: Martin op
  • Wil hierbij even kwijt,namelijk dat we wel heel snel moeten stoppen met die domme annonieme reacties.Dit schaadt onze bedrijstak.Want wat u daar schrijft onder de naam SKIPPER.Slaat helemaal nergens op en U leest niet wat de er staat.Ik heb nl geen standaard 110m, schip laten bouwen.En u leest ook niet dat er in 2008 die schepen nodig waren? Bovendien heb ik nog steeds een gezond bedrijf en hoef ik niets steeds afgerekend te worden door allerlei annoniempjes.
    Het gaat hierover een bedrijfstak die gewoon wanneer het zo doorgaat zichzelf ten onder vaart!
    Waarom zijn de meesten niet georganiseeerd?waarom komen vissers,boeren wel in de picture? Omdat de meeste binnenvaartondernemers zich niet organiseren hetzij in een cooperatie die groot van omvang is ,hetzij in de nieuw op te richten binnenvaartunie!Gisteren een aaantal namen doorgekregen wie dit willen dragen dmv een bestuursfunctie.(ziet er goed uit) Het is echt de hoogste tijd dat we ALLEMAAL ons ergens bij aansluiten,zodat we gehoord worden in de europese politiek.Zoals de hr le cessie,omschrijft hoe sterk zijn de benen van de binnenvaart? Ik kan U verzekeren dat die benen hier en daar knikkende knieen hebben,en dan heb ik het niet over financieel alleen,denk is aan opvolging,voorwaarden….enz… of willen we nog jaren gedicteerd door de markt ons werk doen?Met de daarbij behorende voorwaarden?Ik in ieder geval niet !! En in de 20 jaar die ik nu bezig ben
    als ondernemer die wel georganiseerd is ,probeer ik ook anderen te overtuigen van een lidmaatschap.
    Maar nee,velen denken echt dat men als Remi alleen door de wereld kan gaan in handel en wandel.
    Ik kan het niet vaak genoeg roepen .Sluit u ergens bij aan!
    Pas dan zullen we in de europese politiek gehoord worden.

    Allen goede vaart!

    Geplaatst door: W.Kleine m/s Rehoboth II op
  • Inderdaad, goed stuk, maar meneer w k en andere, dat stukje over casco’s voor de handel staat er speciaal voor u!! dus dat zien we dan ook niet meer in de toekomst neem ik aan??

    Geplaatst door: skipper op
  • Dit is zeker een goed verhaal Cees.

    Het samenwerken is een kans die je moet grijpen, kom en woon zelf in een agrarisch rijke omgeven en daar werken ze ook veel samen. De tuinders en boeren moet wel want ook daar stond/staat het water bij de ondernemers aan de lippen. De concurrentie door zuid of oost Europese landen.
    Toch gaat het de laatste paar maanden ondanks deze slechte zomer dus slechte oogst toch redelijk goed. Waarom? De samen werking, ook zij hebben een knop om moeten zetten. En een boer is zeker net zo “ eigenwijs“ als een schipper. Het kost tijd en energie. Daarbij komt ook de politiek kijken. Zij hebben daar nu de goede man zitten en tja dat werkt extra goed.(voorbeeld Hegwiege polder die niet meer ontpolderd word).
    Heb de afgelopen jaren meerdere stakingen meegemaakt en weet dus ook van dichtbij dat je neuzen niet allemaal de zelfde kant op krijgt maar zo gaat het ook niet werken.
    In Stellendam zijn een grote groep vissers gaan samen werken om de koppen boven water te kunnen houden. Gezamenlijk inkopen van materialen maar ook beter prijzen. Resultaat, meer begrip en lucht vanaf de banken. Het kan misschien toch?

    Groeten en succes.

    Geplaatst door: Marco van Oeveren kvb Anroma op
  • Een mooi verhaal, goed geschreven. Over samenwerking en coop. kun je het vergeten, of de banken zullen de ondernemers dwingen. Het zal inderdaad zo zijn dat de overheid zich verder terug trekt. Dit vind ik terecht. In het verleden,
    je kunt wel spreken over 50 60 jaar heeft de overheid zoveel saneringen doorgevoerd dat de
    binnenvaart nu maar eens op eigen benen moest staan. Het doel van slooprondes was over het algemeen overcapsciteit uitsaneren. Hierdoor ontstond ook handel in schepen en werd voor velen het eigen vermogen naar boven toe bijgesteld waardoor er mogelijkheden tot nieuwbouw kwamen. Velen dachten het is altijd goed gekomen, het komt nu ook wel weer goed. Maaar de paraplu,s, waar de binnenvaart onder schuilde zijn op. Geen
    toerbeurten, welke toch gemiddeld 1000 schepen absordbeerde uit de markt, geen slooprondes geen
    stakings vrijstelling niets. Misschien dat we de accijnsvrije bunkeringen nog kunnen behouden.
    De binnenvaart staat voor het eerst geheel op eigen benen en hoe sterk zijn die benen?

    Geplaatst door: a. le cessie op
  • mr de Vries u heeft meer dingen geschreven waar u gelijk in had en heeft.
    En het is goed om te leren van een crisis maar er zijn nog meer lessen te leren uit die periode.
    Samenwerking werkt niet met 1000 egoïsten!
    Er zijn nauwelijks sterkere argumenten te verzinnen voor samenwerking als toen en veel schippers stonden op rand van faillisement en er werden betere financiele vooruitzichten gesteld maar zelfs toen achtte het meerendeel hun iegen moderne slavenleven te waarderen boven een samenweking met perspectief.
    Wat denkt u dat uw hernieuwde idee van samenwerking voor extra’s bied boven wat toen speelde?

    Begrijp me niet verkeerd want ik ben wel voor samenwerking en weet ook wel dat het ongeveer het enige middel is om het hoofd te bieden aan veel zaken in de toekomst.
    Maar het herhaald hameren op dingen die zelfs onder de meest dwingende omstandigheden niet haalbaar bleken lijkt aan kortzichtigheid te grenzen en laat dat nu toevallig wel weer aansluiten bij uw publiek…

    Met vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Jan Steenstra op
  • Goed verhaal Kees,
    Nu maar hopen dat de schippers het inzien, want laten we eerlijk zijn. Er was al een coop met 200 leden. Door de afvallers: schippers en bank en misschien ook wel de druk van NMA is dat toen mislukt. Ik ben misschien een pessimist, maar volgens mij krijgen we nu niet meer 200 man bij elkaar.
    Want veel mensen, die toen iets geprobeerd hebben, zeggen nu bekijk het maar. En dan nog het gekke verhaal, van A v M op het matje bij NMA onder druk van een boete . En er is van de politiek uit geadviseerd om samen te werken???????? En de NMA gaat moeilijk doen. Kijk eens in de toren van Zwijndrecht. Kijk eens in de computer bij de bevrachters, hoeveel E-mail verkeer er niet geweest is onderling afspreken. Kost wat het kost EUBO / RAS mag niet slagen!!!!!
    Ik kan niet verder schrijven, zonder grof te worden, dus hier laat ik het bij.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Goed verhaal Cees,
    Alleen nu nog de overtuiginskracht hebben dat iedereen dit in wil zien !!!
    Want welke weg we ook in willen slaan ,het grootste deel wil zijn zogenaamde zelfstandigheid behouden.
    Maar als iedereen eerlijk is ,ziet ook iedereen dat het op deze manier niet goedkomt ,neem het personeelsbeleid voor de toekomst en opvolging van onze binnenvaartbedrijven.
    Hoeveel onze organisaties er ook op aandringen het staat of valt met lange termijn visie !!
    En daar horen een aantal dingen bij,n.l. reserve capaciteit,personeelsbeleid en goede vertegenwoordiging in de politiek.

    Geplaatst door: W.Kleine m/s Rehoboth II op

Reageer