Binnen twee jaar failliet

‘De Rabobank had mij veel eerder moeten stoppen.’ Dat is de conclusie die Dave (26)* uit zijn faillissement trekt. Slechts twee jaar na de aankoop van zijn droge-ladingschip (79,90 x 8,20 meter, 1067 ton uit 1958) is hij een droom armer en een schuld van rond de 300.000 euro rijker.

Door Tessa Heerschop
Dave kocht zijn ruim 50 jaar oude schip in 2008 voor 300.000 euro. ‘Ik ben met mijn businessplan langs verschillende banken gegaan. De meeste zeiden nee, ook sommige filialen van de Rabobank.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (47)

  • Verschrikkelijk om mee te maken,we hebben zelf ook eens een schip met veel mankementen gehad.En zijn er zeer goed uitgekomen.Ik denk dat Dave een stukje vakkennis miste om zijn bedrijf te redden.Je kunt niet altijd de schuld bij de banken leggen dat geld voor iedereen.Je bent verantwoordelijk voor je zelf.Toch sterkte ermee Dave geld is ook niet alles in het leven.

    Geplaatst door: tommie op
  • kan me goed vinden in dit verhaal…zelfde meegemaakt met 2schepen… alles kunnen repareren wat aan boord was…ondanks goed taxatie plan…en blijven repareren omdat je niet de middelen hebt om deftig te repareren…gelukkig heeft handelsrechtbank in mijn voordeel uitgesproken en zijn er geen schulden overgebleven…dat is èèn van de redens dat ik ook gestopt ben met varen 2jaar geleden…werk nu buiten europa…

    Geplaatst door: swiss op
  • Willem, een goede makelaar….euh wat bedoelt u daarmee Ik denk dat Dave juist een makelaar mee had

    Geplaatst door: …… op
  • Dave
    Weet je wat ik nu niet snap je schreef dat je 100.000 euro zelf had,maar volgens mij had je helemaal niks ,is geen schande hoor om zo te beginnen maar een ander die er 50.000euro insteekt om de zaak rond te krijgen is die nu ook kwijt.
    Dus ik snap je verhaal niet helemaal en vooral niet over je eigen geld.
    Misschien toch maar even een stukje schrijven wat een beetje op het echte verhaal lijkt,en volgendekeer een goeie makelaar nemen dan was dit misschien niet gebeurt
    succes.

    Geplaatst door: Willem op
  • Even een reactie op die 135 meter.
    Laten we wel wezen die 135 meter kun je dan wel helemaal gratis weggeven, Als daar uberhaupt nog gegadigden voor zijn, want met mijn 80/8.20 scheepje vaar ik nog steeds meer op tegen veel lagere kostprijs.Word eens even wakker 135.

    Geplaatst door: Marien op
  • Waarom mocht zijn echte naam niet gebruikt worden! voor privicyredenen? Aja je kan ook niet aan de lengte breedte tonnage zien wie het is.

    Geplaatst door: ik op
  • Erg!

    Dave is een van de “velen”.

    De oorzaak zit ‘m in de veel te fors gedaalde vrachtprijs; immers die prijs zou als “gemiddeld&kostendekkend” moeten zijn.

    Wat te denken overigens van die nieuwbouwfinancieringen, waarbij 6.o mln is geïnvesteerd en de binnenvaartondernemer zelf 1.5 mln meebracht. Ook die ziten met 4.5 mln in de sores en kunnen hun verplichtingen niet meer nakomen.
    Zo’n schip brengt nu – bij executie – natuurlijk bij lange na niet die 4.5 mln op.

    Reden dus om tot meer samenwerking en ook een beter zicht op de toekomst te komen; ook banken zouden zich hiervoor in moeten spannen, ook zij immers hebben niet/onvoldoende zicht gehad op die toekomst

    Geplaatst door: jan godschalk op
  • Langs deze weg wil ik Dave veel geluk toewensen.

    Wat mij in het artikel opvalt is de “klassieke oplossing” welke door het hoofdkantoor van de Rabobank word bevestigd. Eerst stoppen met aflossen en dan gaan bezuinigen en niet meer op vakantie. Dit kan ik dus niet volgen. (Voor de duidelijkheid: Ik zeg dit in zijn algemeenheid zonder dit persoonlijk op de situatie van Dave te betrekken.)

    Voor Dave hoop ik dat hij er op een goede manier sterker weer bovenop komt.

    mvg.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Als ieder die zoveel kommentaar geeft op Dave is even in zij eigen geschiedenis gaat kijken. Dan bedoel ik het eerste jaar na dat u gestart bent.
    Als u dan het pech bedrag van Dave bij elkaar optelt, hoe was het dan met u afgelopen?
    Ik was 30 jaar bezig, toen een neef een schip kocht. Hij had pech op pech. Zo erg dat ik het met dat ding ook niet overleefd had.
    Behaalde resultaten in het verleden zijn geen zekerheid voor de toekomst.Dave laat je niet kisten.

    Geplaatst door: johan op
  • Accountand ; ik weet niet of u het weet maar alle schepen zijn voor ongeveer de helft aan waarde kwijt geraakt.
    Dus mijn taxatie van 2008 kan zo de prullebak in want mijn spul is nu nog maar de helft waard , evenals uw schip als je die al hebt tenminste.
    Verder wil ik Dave veel sterkte wensen en trek het je niet aan wat alle ramptoeristen hier roepen ; eerst maar eens zien dat ze zelf de aankomende jaren gaan overleven.

    Geplaatst door: gvh op
  • In dit forum staat:
    In 2008 gekocht voor 300.000 euro en in mei dit jaar getaxeerd voor 155.000 euro??? Dan heb je bij de aankoop toch ff niet zitten opletten geloof ik…
    eigen schuld dikke bult..
    accountant
    05-11-2010 op 10:56

    Dit is onzin. De aloude regel luidt: Een schip is waard wat je er mee kunt verdienen. Toen hij het kocht was het nog net geen echte crisis, dus kon je meer verdienen en was het schip meer waard.
    Inmiddels kun je er veel minder mee verdienen en is het minder waard.
    Zo simpel werkt dat. In de gouden tijd voor de beunschepen waren deze schepen ook erg duur. Nu niet meer.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Collegialiteit…Daar heb je een woord Geen inhoud Stelt niets voor We zijn geboren als 1-ling zei iemand eens tegen mij behalve 2-,3-lingen Tja zegt genoeg over de persoon in kwestie…was ook een schipper
    ik zal maar niet onderschrijven wie ik ben Dan ben ik een zeikwijf of een persoon in eigen schuld dikke bult of grote *u* Ja zo praten wij als beroepsgroep tegen elkaar Maar ach als je meeleest op andere sites die niet gerelateerd zijn aan de binnenvaart zie je het zelfde langs komen en verwensen ze mensen ook het een en ander toe Dus we zijn ook “gewoon” bijzonder volkje dus niets bijzonders

    Geplaatst door: Timmetje op
  • Waarom nou altijd van zulke reacties als iemand zijn verhaal probeert te doen. Die jongen wil net zo als andere jonge mensen schipper worden en laten zien wat hij kan, en daarbij misschien wel een rot jaar uitgezocht om te starten. En daarnaast ook nog is heel veel pech gehad maar is het nou echt nodig om die jongen zo af te kraken en maar denken dat ie misschien wel leert van al die reacties. Misschien als iedereen nou is normaal reageert en niet iemand verder de grond in trapt dat dat beter is voor de colegialiteit.

    Geplaatst door: vaart op
  • @dennis
    t lijkt of je blij bent maar wat doe je nog op deze site dan??ga lekker stenen slepen

    Geplaatst door: h de beuker op
  • snap niet dat je twee ton gaat lenen en het dan niet in een bv onderbreng.
    gaat het dan fout ben je prive niet kaal te plukken,teminste als er geen opzet int spel is.
    heb zelf ook een faillissement meegemaakt 1,8 ton schade,drie jaar schuldsanering en vogelvrij,en als je gaat aflossen onder lux vlag heb je mer verdiensten dan wat je ooit kan verdienen met een eigen schip.werk nu in de bouw met 3 man dus 4 totaal krijg 35 euro per uur x 4 is 140 euro.
    daar neem ik voor mee een vw transporter van een waarde van 7500 en wat gereedschap van 2500.
    met mijn dubbelwandige tanker kreeg ik 2500 euro per dag,ook met 4 man aan boord voor 0/24 das iets meer dan 100 per uur,maar er ligt dan wel een schip van 5000000 voor de deur.
    beetje vaag hey.
    jullie werken voor een appel en een ei.
    snap ook niet dat een bank daar geld voor geef

    Geplaatst door: dennis op
  • Ik weet dat ik het ook mis kan hebben, maar ik lees steeds over pech. Ik denk dat deze jongen geen idee had, wat het runnen van een eigen bedrijf betekent en dat er buiten het laadpijpverhaal ook sprake van onkunde is. Of ben ik de enige die het woord beginnerspech kent? Er komt in de praktijk meer bij kijken dan men van te voren denkt. Feit blijft natuurlijk dat je niemand een faillisement toe wenst, maar ik durf wel te stellen dat ze dat, zeker in deze tijd, nit zomaar doen.

    Geplaatst door: Theo op
  • hadden die banken ook nee gezegd als hij een nieuwe 110 meter had willen kopen?

    Geplaatst door: jan op
  • Fred Zijlstra heeft toch een ietwat andere kijk op dit verhaal dan ik. Volgens Fred was het een slecht voorteken dat de banken zijn businessplan niet konden goed keuren, maar ik denk dat als hij op dat moment voor nieuwbouw had gekozen dat zijn plan dan meer kans van slagen had gehad, en zie wat voor ellende dit beleid van de banken ons heeft gebracht. Als ze alleen hen met voldoende eigen vermogen dit soort grote investeringen hadden laten doen en niet de vele gelukszoekers, zou de situatie er voor veel ondernemers nu heel anders uit zien, en had Dave misschien ook een kans van overleven gehad!

    Geplaatst door: Adri op
  • Wat er met “dave” gebeurt is, is heel erg. Maar als hij inderdaad door veel banken is afgewezen, dan zou je weleens achter je oren kunnen gaan krabben. Tuurlijk zoveel pech als hij gehad heeft wens je niemand toe en is natuurlijk ook verschrikkelijk, zeker in deze tijden.
    Ook de bank heeft hier een groot aandeel in. Die krijgen hun centen toch wel en wat er met de relatie gebeurt zou hun een zorg zijn, als er maar betaald wordt. De waardeval van het schip is ook schandalig, maar als we naar nieuwbouw gaan kijken dat zelfs binnen een jaar failliet gaat, spreken we ook al over een halvering van de nieuwbouw prijs.
    Al met al, “Dave” heel veel sterkte gewenst en wanneer je dit overwonnen hebt, ben je sterker dan ooit te voren

    Geplaatst door: Martijn op
  • 135 meter schip en accountant,

    Lekker relevant je bent er zelf zeker nog niet achter dat jullie schip ook fractie waard is van wat jullie in de top jaren betaald hebben.

    Ik zou me oprecht zorgen maken want als dit de eerste van velen is, moet je met 5.000.0000,00 zien op te boxen tegen een slimmerd die een fractie betaald heeft….. Succes !!!!

    Varen is een mechanische sport, en deze jonge man heeft gewoon dikke pech gehad en het daardoor helaas niet gered.

    Geplaatst door: Peter op
  • @schipper
    ik vind dit nog vrij humaan:voorheen kreeg je een “doorstart”(lees een 0 meer hypotheek)zeker op de leeftijd van deze man;of je daar beter mee af bent????

    Geplaatst door: h de beuker op
  • waarom kreeg dave geen hulp van de staat,dat hebben die banken zelf toch ook gehad?

    Geplaatst door: schipper op
  • hij heeft gewoon pech gehad in zn ondernemer schap maar kan nooit denkn ik heb teveel ricsico genomen had netjes 30% eigengeld en de rest van de bank 200000 nou zou zouden ze het allemaal gedaan moetenhebben.. ik heb het wel zo gedaan en ik heb zelfs nu in de crisis nog netjes alles betaald en mn rekcourant nog aardig op pijl weten tehouden,,, nee geld voor reserve op tebouwen was er niet .maar dat is ondermemers risico toen het goed ging hielden we per maand 10.ooo euro per maand over dat heb ik nu nog…

    Geplaatst door: ikke op
  • De Rabobank had mij veel eerder moeten stoppen?

    Dave is toch de ondernemer en besluit een risico e nemen?

    En als de banken hem niks hadden geleend waren het zeker weer zeikerds geweest.?

    dave: erg vervelend voor je, maar volgens mij liep je iets te hard van stapel..

    Geplaatst door: realist op
  • Alle banken zijn het zelfde, schijnt de zon; krijg je een paraplu mee.
    gaat het regenen; halen ze de plu op en regen je nat

    Geplaatst door: tokkitor op
  • Veel sterkte gewenst DAVE.
    Ik vind dat ze iedereen gelijk moeten behandelen en niet de ene wel en de andere niet. Als er meerdere zijn die niet kunnen betalen moeten die ook stilgelegd worden.
    Van de bank vind ik het heel schandalig dat ze het schip weggeven hebben.

    Geplaatst door: heidi op
  • @fred 1 maal schade was waarschijnlijk nog te overleven. Maar deze pech dat kan toch niemand voorzien? Dave heel veel succes met er boven op komen. Wellicht als je over een paar jaar (a5-10) je schulden kwijt bent en geld hebt kunnen sparen je het nog eens kunt proberen. Je hebt hier veel van geleerd.

    Geplaatst door: Tamara op
  • Ik ben met mijn businessplan langs verschillende banken gegaan. De meeste zeiden nee, ook sommige filialen van de Rabobank. WAS DIT DAN AL GEEN WAARSCHUWING VOOR DAVE?

    Geplaatst door: Fred Zijlstra Stavoren op
  • Weg met de nieuwbouw,een oplossing is voor iedereen het beste,de oven in.Marktverziekers

    Geplaatst door: harm op
  • Tja zo gaat dat,en nu geen Rabobank meer maar Voedselbank.

    Geplaatst door: willem op
  • Ik ben wel geen binnenschipper, maar een pleziervaarder, en vindt het schandalig wat de banken doen met ondernemers, 200.000 euro geleend en 40.000 euro van de verkoop!?
    Ze hadden de jonge schipper beter een kans gegeven, de tijden verbeteren toch, of niet?

    Geplaatst door: Clemens op
  • Ja Hendrik

    Ze weten nou wat die 80 meter schepen kosten tussen de 40000 en 155000 euro.
    In plaats van 400000 en 750000 euro.

    Geplaatst door: 135 meterschip op
  • @robert Dat ze sterkte wenste is ook prima, dat wens ik hem ook, maar die plasvrouw haalt in dr betoog gelijk weer de grote schepen bij, en daar ben ik echt klaar mee!!

    Geplaatst door: hendrik op
  • Dave, begrijp ik nu goed dat je bedoelt te zeggen: als het goed gegaan was, was dat aan mij als succesvolle ondernemer te danken en nu het fout liep is het de schuld van de bank?
    Ondernemers hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid en stoppen en je verlies nemen als het niet verder kan hoort daar ook bij.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • @ Hendrik,

    buiten het feit, dat ik “zijkwijf” hier niet vind passen, zie ik niet in wat Schippersvrouw Maria hier verkeerd schreef; ze wenst zelfs nog veel sterkte !!!

    Groeten, Robert

    Geplaatst door: Robert op
  • @ Dave,
    Je bent niet de enige hoor, gedeelde smart is halve smart.
    Ik heb hetzelfde meegemaakt met een wat groter schip ( jaja dat gebeurt ook hoor ).
    Je moet maar denken, ze kunnen je alles afnemen behalve je hoofd,je handen en je trots. Die gedachte heeft mij er ook bovenop geholpen. Als je hulp nodig hebt met de verdere gang van zaken kan ik je adviseren even kontakt op te nemen met Lilian van Hiele (sociaal werkster voor de binnenvaart), die heeft mij ook van zeer goed advies voorzien.
    Hij die alleen achterom kijkt naar zijn verleden, zal nooit zijn toekomst zien.
    Sterkte en wijsheid gewenst

    Geplaatst door: Toontje op
  • In 2008 gekocht voor 300.000 euro en in mei dit jaar getaxeerd voor 155.000 euro??? Dan heb je bij de aankoop toch ff niet zitten opletten geloof ik…
    eigen schuld dikke bult..

    Geplaatst door: accountant op
  • Zelf vind ik dit ook een spijtige zaak. Maar dat er dan gelijk moet gebruik van worden gemaakt om de grotere schepen idioten te noemen vind ik ongepast.
    Als men nu eens terugblikt dat schepen van 1000 ton in de jaren 60 werden gebouwd voor rond 200.000 € en nu mits wel een nieuwe motor en moderniseringen (woning, hoge den, luiken etc.) nog steeds tussen de 500.000 en 800.000 € vragen. Ondertussen zijn deze schepen wel meer dan 40 jaar ! Heeft men daar wel eens bij stil gestaan ?

    Geplaatst door: x op
  • Geplaatst door: jozina op
  • we kunne het heeeel goed af zonder die grote nieuwe, laat die oude kleintjes maar varen,dan red de binnenvaart het wel!

    Geplaatst door: mark op
  • De jongens die hem nu hebben gekocht en ermee varen, kunnen rustig onder de vrachtprijzen duiken. Schip was een weggevertje. En onze dave zit nog jaren met een schuldsanering? Wie is hier nu gek aan het worden.

    Geplaatst door: lucas op
  • Jozina ben het met je eens dat we niet zonder elkaar kunnen groot en klein nieuw en oud, maar leg jij het dat zijkwijf van een maria ff uit?? kbegin zo zachtjes aan genoeg te krijgen van haar commentaar op elk onderwerp!

    Geplaatst door: hendrik op
  • Dave sterkte ermee.

    Het is belachelijk wat ze gedaan hebben en ook onbegrijpelijk wat de bank gedaan hebben al men om je heen kijkt dan had je beter gelijk nieuwbouw moeten doen want daar worden de mensen niet van afgezet momenteel als ze het nu gaan doen lopen ze wel beetje achter de feiten aan want dat hadden ze dan al eerder moeten doen

    Geplaatst door: I op
  • Een afschuwelijk verhaal, maar wel realiteit! Het grote onderschatte verhaal van oude schepen. Maar ik hoop dat uit jouw verhaal nog wel iets goeds voorkomt: nl. het besef dat oud en nieuw, groot en klein niet zonder elkaar kunnnen. En dat er zeker geen reden is om op elkaar neer te zien. Het is gewoon een gegeven dat oudere schepen veel onderhoud vergen, wat enorme kosten met zich mee brengt. Maar pech kunnen we allemaal hebben, en dat heb ij wel onevenredig veel op je bord gehad.
    Wij wensen je heel veel sterkte toe voor de toekomst.

    Geplaatst door: jozina op
  • Dave, je hoeft je niet te schamen, Dit is nu 1-maal de tactiek van de banken Kleine schepen mogen in waarde dalen of zelfs de nek omgedraaid worden En die grote idioten die OOK nog eens heel veel voor hun buurman verzieken die mogen wel doorvaren Ik hoop dat U veel steun krijgt = van Uw familie vrouw/vriend/vriendin misschien heeft U wel kindjes Je heb elkaar nog En inderdaad …misschien wilt U ooit weer eens opnieuw beginnen Ik wens U ontzettend veel sterkte EN GELUK!!! toe..

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • spijtige zaak
    als je moet repareren gaat het snel vooruit . denk gaan aflossen dat dit een betere toekomst is mooi je geld verdienen en is er iets kapot effe de baas bellen.

    Geplaatst door: k op
  • Verschrikkelijk om dit te horen ik wens je heel wel sterkte en hoop dat over een paar jaar een doorstart kan maken iedereen heeft het zwaar maar als we elkaar een beetje helpen en steunen komt iedereen er weer je moet maar zo denken je bent nog jong dus wie weet wat de toekomst brengt

    Geplaatst door: Kerstin op

Reageer

Binnen twee jaar failliet | Schuttevaer.nl

Binnen twee jaar failliet

‘De Rabobank had mij veel eerder moeten stoppen.’ Dat is de conclusie die Dave (26)* uit zijn faillissement trekt. Slechts twee jaar na de aankoop van zijn droge-ladingschip (79,90 x 8,20 meter, 1067 ton uit 1958) is hij een droom armer en een schuld van rond de 300.000 euro rijker.

Door Tessa Heerschop
Dave kocht zijn ruim 50 jaar oude schip in 2008 voor 300.000 euro. ‘Ik ben met mijn businessplan langs verschillende banken gegaan. De meeste zeiden nee, ook sommige filialen van de Rabobank.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (47)

  • Verschrikkelijk om mee te maken,we hebben zelf ook eens een schip met veel mankementen gehad.En zijn er zeer goed uitgekomen.Ik denk dat Dave een stukje vakkennis miste om zijn bedrijf te redden.Je kunt niet altijd de schuld bij de banken leggen dat geld voor iedereen.Je bent verantwoordelijk voor je zelf.Toch sterkte ermee Dave geld is ook niet alles in het leven.

    Geplaatst door: tommie op
  • kan me goed vinden in dit verhaal…zelfde meegemaakt met 2schepen… alles kunnen repareren wat aan boord was…ondanks goed taxatie plan…en blijven repareren omdat je niet de middelen hebt om deftig te repareren…gelukkig heeft handelsrechtbank in mijn voordeel uitgesproken en zijn er geen schulden overgebleven…dat is èèn van de redens dat ik ook gestopt ben met varen 2jaar geleden…werk nu buiten europa…

    Geplaatst door: swiss op
  • Willem, een goede makelaar….euh wat bedoelt u daarmee Ik denk dat Dave juist een makelaar mee had

    Geplaatst door: …… op
  • Dave
    Weet je wat ik nu niet snap je schreef dat je 100.000 euro zelf had,maar volgens mij had je helemaal niks ,is geen schande hoor om zo te beginnen maar een ander die er 50.000euro insteekt om de zaak rond te krijgen is die nu ook kwijt.
    Dus ik snap je verhaal niet helemaal en vooral niet over je eigen geld.
    Misschien toch maar even een stukje schrijven wat een beetje op het echte verhaal lijkt,en volgendekeer een goeie makelaar nemen dan was dit misschien niet gebeurt
    succes.

    Geplaatst door: Willem op
  • Even een reactie op die 135 meter.
    Laten we wel wezen die 135 meter kun je dan wel helemaal gratis weggeven, Als daar uberhaupt nog gegadigden voor zijn, want met mijn 80/8.20 scheepje vaar ik nog steeds meer op tegen veel lagere kostprijs.Word eens even wakker 135.

    Geplaatst door: Marien op
  • Waarom mocht zijn echte naam niet gebruikt worden! voor privicyredenen? Aja je kan ook niet aan de lengte breedte tonnage zien wie het is.

    Geplaatst door: ik op
  • Erg!

    Dave is een van de “velen”.

    De oorzaak zit ‘m in de veel te fors gedaalde vrachtprijs; immers die prijs zou als “gemiddeld&kostendekkend” moeten zijn.

    Wat te denken overigens van die nieuwbouwfinancieringen, waarbij 6.o mln is geïnvesteerd en de binnenvaartondernemer zelf 1.5 mln meebracht. Ook die ziten met 4.5 mln in de sores en kunnen hun verplichtingen niet meer nakomen.
    Zo’n schip brengt nu – bij executie – natuurlijk bij lange na niet die 4.5 mln op.

    Reden dus om tot meer samenwerking en ook een beter zicht op de toekomst te komen; ook banken zouden zich hiervoor in moeten spannen, ook zij immers hebben niet/onvoldoende zicht gehad op die toekomst

    Geplaatst door: jan godschalk op
  • Langs deze weg wil ik Dave veel geluk toewensen.

    Wat mij in het artikel opvalt is de “klassieke oplossing” welke door het hoofdkantoor van de Rabobank word bevestigd. Eerst stoppen met aflossen en dan gaan bezuinigen en niet meer op vakantie. Dit kan ik dus niet volgen. (Voor de duidelijkheid: Ik zeg dit in zijn algemeenheid zonder dit persoonlijk op de situatie van Dave te betrekken.)

    Voor Dave hoop ik dat hij er op een goede manier sterker weer bovenop komt.

    mvg.

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Als ieder die zoveel kommentaar geeft op Dave is even in zij eigen geschiedenis gaat kijken. Dan bedoel ik het eerste jaar na dat u gestart bent.
    Als u dan het pech bedrag van Dave bij elkaar optelt, hoe was het dan met u afgelopen?
    Ik was 30 jaar bezig, toen een neef een schip kocht. Hij had pech op pech. Zo erg dat ik het met dat ding ook niet overleefd had.
    Behaalde resultaten in het verleden zijn geen zekerheid voor de toekomst.Dave laat je niet kisten.

    Geplaatst door: johan op
  • Accountand ; ik weet niet of u het weet maar alle schepen zijn voor ongeveer de helft aan waarde kwijt geraakt.
    Dus mijn taxatie van 2008 kan zo de prullebak in want mijn spul is nu nog maar de helft waard , evenals uw schip als je die al hebt tenminste.
    Verder wil ik Dave veel sterkte wensen en trek het je niet aan wat alle ramptoeristen hier roepen ; eerst maar eens zien dat ze zelf de aankomende jaren gaan overleven.

    Geplaatst door: gvh op
  • In dit forum staat:
    In 2008 gekocht voor 300.000 euro en in mei dit jaar getaxeerd voor 155.000 euro??? Dan heb je bij de aankoop toch ff niet zitten opletten geloof ik…
    eigen schuld dikke bult..
    accountant
    05-11-2010 op 10:56

    Dit is onzin. De aloude regel luidt: Een schip is waard wat je er mee kunt verdienen. Toen hij het kocht was het nog net geen echte crisis, dus kon je meer verdienen en was het schip meer waard.
    Inmiddels kun je er veel minder mee verdienen en is het minder waard.
    Zo simpel werkt dat. In de gouden tijd voor de beunschepen waren deze schepen ook erg duur. Nu niet meer.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Collegialiteit…Daar heb je een woord Geen inhoud Stelt niets voor We zijn geboren als 1-ling zei iemand eens tegen mij behalve 2-,3-lingen Tja zegt genoeg over de persoon in kwestie…was ook een schipper
    ik zal maar niet onderschrijven wie ik ben Dan ben ik een zeikwijf of een persoon in eigen schuld dikke bult of grote *u* Ja zo praten wij als beroepsgroep tegen elkaar Maar ach als je meeleest op andere sites die niet gerelateerd zijn aan de binnenvaart zie je het zelfde langs komen en verwensen ze mensen ook het een en ander toe Dus we zijn ook “gewoon” bijzonder volkje dus niets bijzonders

    Geplaatst door: Timmetje op
  • Waarom nou altijd van zulke reacties als iemand zijn verhaal probeert te doen. Die jongen wil net zo als andere jonge mensen schipper worden en laten zien wat hij kan, en daarbij misschien wel een rot jaar uitgezocht om te starten. En daarnaast ook nog is heel veel pech gehad maar is het nou echt nodig om die jongen zo af te kraken en maar denken dat ie misschien wel leert van al die reacties. Misschien als iedereen nou is normaal reageert en niet iemand verder de grond in trapt dat dat beter is voor de colegialiteit.

    Geplaatst door: vaart op
  • @dennis
    t lijkt of je blij bent maar wat doe je nog op deze site dan??ga lekker stenen slepen

    Geplaatst door: h de beuker op
  • snap niet dat je twee ton gaat lenen en het dan niet in een bv onderbreng.
    gaat het dan fout ben je prive niet kaal te plukken,teminste als er geen opzet int spel is.
    heb zelf ook een faillissement meegemaakt 1,8 ton schade,drie jaar schuldsanering en vogelvrij,en als je gaat aflossen onder lux vlag heb je mer verdiensten dan wat je ooit kan verdienen met een eigen schip.werk nu in de bouw met 3 man dus 4 totaal krijg 35 euro per uur x 4 is 140 euro.
    daar neem ik voor mee een vw transporter van een waarde van 7500 en wat gereedschap van 2500.
    met mijn dubbelwandige tanker kreeg ik 2500 euro per dag,ook met 4 man aan boord voor 0/24 das iets meer dan 100 per uur,maar er ligt dan wel een schip van 5000000 voor de deur.
    beetje vaag hey.
    jullie werken voor een appel en een ei.
    snap ook niet dat een bank daar geld voor geef

    Geplaatst door: dennis op
  • Ik weet dat ik het ook mis kan hebben, maar ik lees steeds over pech. Ik denk dat deze jongen geen idee had, wat het runnen van een eigen bedrijf betekent en dat er buiten het laadpijpverhaal ook sprake van onkunde is. Of ben ik de enige die het woord beginnerspech kent? Er komt in de praktijk meer bij kijken dan men van te voren denkt. Feit blijft natuurlijk dat je niemand een faillisement toe wenst, maar ik durf wel te stellen dat ze dat, zeker in deze tijd, nit zomaar doen.

    Geplaatst door: Theo op
  • hadden die banken ook nee gezegd als hij een nieuwe 110 meter had willen kopen?

    Geplaatst door: jan op
  • Fred Zijlstra heeft toch een ietwat andere kijk op dit verhaal dan ik. Volgens Fred was het een slecht voorteken dat de banken zijn businessplan niet konden goed keuren, maar ik denk dat als hij op dat moment voor nieuwbouw had gekozen dat zijn plan dan meer kans van slagen had gehad, en zie wat voor ellende dit beleid van de banken ons heeft gebracht. Als ze alleen hen met voldoende eigen vermogen dit soort grote investeringen hadden laten doen en niet de vele gelukszoekers, zou de situatie er voor veel ondernemers nu heel anders uit zien, en had Dave misschien ook een kans van overleven gehad!

    Geplaatst door: Adri op
  • Wat er met “dave” gebeurt is, is heel erg. Maar als hij inderdaad door veel banken is afgewezen, dan zou je weleens achter je oren kunnen gaan krabben. Tuurlijk zoveel pech als hij gehad heeft wens je niemand toe en is natuurlijk ook verschrikkelijk, zeker in deze tijden.
    Ook de bank heeft hier een groot aandeel in. Die krijgen hun centen toch wel en wat er met de relatie gebeurt zou hun een zorg zijn, als er maar betaald wordt. De waardeval van het schip is ook schandalig, maar als we naar nieuwbouw gaan kijken dat zelfs binnen een jaar failliet gaat, spreken we ook al over een halvering van de nieuwbouw prijs.
    Al met al, “Dave” heel veel sterkte gewenst en wanneer je dit overwonnen hebt, ben je sterker dan ooit te voren

    Geplaatst door: Martijn op
  • 135 meter schip en accountant,

    Lekker relevant je bent er zelf zeker nog niet achter dat jullie schip ook fractie waard is van wat jullie in de top jaren betaald hebben.

    Ik zou me oprecht zorgen maken want als dit de eerste van velen is, moet je met 5.000.0000,00 zien op te boxen tegen een slimmerd die een fractie betaald heeft….. Succes !!!!

    Varen is een mechanische sport, en deze jonge man heeft gewoon dikke pech gehad en het daardoor helaas niet gered.

    Geplaatst door: Peter op
  • @schipper
    ik vind dit nog vrij humaan:voorheen kreeg je een “doorstart”(lees een 0 meer hypotheek)zeker op de leeftijd van deze man;of je daar beter mee af bent????

    Geplaatst door: h de beuker op
  • waarom kreeg dave geen hulp van de staat,dat hebben die banken zelf toch ook gehad?

    Geplaatst door: schipper op
  • hij heeft gewoon pech gehad in zn ondernemer schap maar kan nooit denkn ik heb teveel ricsico genomen had netjes 30% eigengeld en de rest van de bank 200000 nou zou zouden ze het allemaal gedaan moetenhebben.. ik heb het wel zo gedaan en ik heb zelfs nu in de crisis nog netjes alles betaald en mn rekcourant nog aardig op pijl weten tehouden,,, nee geld voor reserve op tebouwen was er niet .maar dat is ondermemers risico toen het goed ging hielden we per maand 10.ooo euro per maand over dat heb ik nu nog…

    Geplaatst door: ikke op
  • De Rabobank had mij veel eerder moeten stoppen?

    Dave is toch de ondernemer en besluit een risico e nemen?

    En als de banken hem niks hadden geleend waren het zeker weer zeikerds geweest.?

    dave: erg vervelend voor je, maar volgens mij liep je iets te hard van stapel..

    Geplaatst door: realist op
  • Alle banken zijn het zelfde, schijnt de zon; krijg je een paraplu mee.
    gaat het regenen; halen ze de plu op en regen je nat

    Geplaatst door: tokkitor op
  • Veel sterkte gewenst DAVE.
    Ik vind dat ze iedereen gelijk moeten behandelen en niet de ene wel en de andere niet. Als er meerdere zijn die niet kunnen betalen moeten die ook stilgelegd worden.
    Van de bank vind ik het heel schandalig dat ze het schip weggeven hebben.

    Geplaatst door: heidi op
  • @fred 1 maal schade was waarschijnlijk nog te overleven. Maar deze pech dat kan toch niemand voorzien? Dave heel veel succes met er boven op komen. Wellicht als je over een paar jaar (a5-10) je schulden kwijt bent en geld hebt kunnen sparen je het nog eens kunt proberen. Je hebt hier veel van geleerd.

    Geplaatst door: Tamara op
  • Ik ben met mijn businessplan langs verschillende banken gegaan. De meeste zeiden nee, ook sommige filialen van de Rabobank. WAS DIT DAN AL GEEN WAARSCHUWING VOOR DAVE?

    Geplaatst door: Fred Zijlstra Stavoren op
  • Weg met de nieuwbouw,een oplossing is voor iedereen het beste,de oven in.Marktverziekers

    Geplaatst door: harm op
  • Tja zo gaat dat,en nu geen Rabobank meer maar Voedselbank.

    Geplaatst door: willem op
  • Ik ben wel geen binnenschipper, maar een pleziervaarder, en vindt het schandalig wat de banken doen met ondernemers, 200.000 euro geleend en 40.000 euro van de verkoop!?
    Ze hadden de jonge schipper beter een kans gegeven, de tijden verbeteren toch, of niet?

    Geplaatst door: Clemens op
  • Ja Hendrik

    Ze weten nou wat die 80 meter schepen kosten tussen de 40000 en 155000 euro.
    In plaats van 400000 en 750000 euro.

    Geplaatst door: 135 meterschip op
  • @robert Dat ze sterkte wenste is ook prima, dat wens ik hem ook, maar die plasvrouw haalt in dr betoog gelijk weer de grote schepen bij, en daar ben ik echt klaar mee!!

    Geplaatst door: hendrik op
  • Dave, begrijp ik nu goed dat je bedoelt te zeggen: als het goed gegaan was, was dat aan mij als succesvolle ondernemer te danken en nu het fout liep is het de schuld van de bank?
    Ondernemers hebben ook hun eigen verantwoordelijkheid en stoppen en je verlies nemen als het niet verder kan hoort daar ook bij.

    Geplaatst door: Brutuzzz op
  • @ Hendrik,

    buiten het feit, dat ik “zijkwijf” hier niet vind passen, zie ik niet in wat Schippersvrouw Maria hier verkeerd schreef; ze wenst zelfs nog veel sterkte !!!

    Groeten, Robert

    Geplaatst door: Robert op
  • @ Dave,
    Je bent niet de enige hoor, gedeelde smart is halve smart.
    Ik heb hetzelfde meegemaakt met een wat groter schip ( jaja dat gebeurt ook hoor ).
    Je moet maar denken, ze kunnen je alles afnemen behalve je hoofd,je handen en je trots. Die gedachte heeft mij er ook bovenop geholpen. Als je hulp nodig hebt met de verdere gang van zaken kan ik je adviseren even kontakt op te nemen met Lilian van Hiele (sociaal werkster voor de binnenvaart), die heeft mij ook van zeer goed advies voorzien.
    Hij die alleen achterom kijkt naar zijn verleden, zal nooit zijn toekomst zien.
    Sterkte en wijsheid gewenst

    Geplaatst door: Toontje op
  • In 2008 gekocht voor 300.000 euro en in mei dit jaar getaxeerd voor 155.000 euro??? Dan heb je bij de aankoop toch ff niet zitten opletten geloof ik…
    eigen schuld dikke bult..

    Geplaatst door: accountant op
  • Zelf vind ik dit ook een spijtige zaak. Maar dat er dan gelijk moet gebruik van worden gemaakt om de grotere schepen idioten te noemen vind ik ongepast.
    Als men nu eens terugblikt dat schepen van 1000 ton in de jaren 60 werden gebouwd voor rond 200.000 € en nu mits wel een nieuwe motor en moderniseringen (woning, hoge den, luiken etc.) nog steeds tussen de 500.000 en 800.000 € vragen. Ondertussen zijn deze schepen wel meer dan 40 jaar ! Heeft men daar wel eens bij stil gestaan ?

    Geplaatst door: x op
  • Geplaatst door: jozina op
  • we kunne het heeeel goed af zonder die grote nieuwe, laat die oude kleintjes maar varen,dan red de binnenvaart het wel!

    Geplaatst door: mark op
  • De jongens die hem nu hebben gekocht en ermee varen, kunnen rustig onder de vrachtprijzen duiken. Schip was een weggevertje. En onze dave zit nog jaren met een schuldsanering? Wie is hier nu gek aan het worden.

    Geplaatst door: lucas op
  • Jozina ben het met je eens dat we niet zonder elkaar kunnen groot en klein nieuw en oud, maar leg jij het dat zijkwijf van een maria ff uit?? kbegin zo zachtjes aan genoeg te krijgen van haar commentaar op elk onderwerp!

    Geplaatst door: hendrik op
  • Dave sterkte ermee.

    Het is belachelijk wat ze gedaan hebben en ook onbegrijpelijk wat de bank gedaan hebben al men om je heen kijkt dan had je beter gelijk nieuwbouw moeten doen want daar worden de mensen niet van afgezet momenteel als ze het nu gaan doen lopen ze wel beetje achter de feiten aan want dat hadden ze dan al eerder moeten doen

    Geplaatst door: I op
  • Een afschuwelijk verhaal, maar wel realiteit! Het grote onderschatte verhaal van oude schepen. Maar ik hoop dat uit jouw verhaal nog wel iets goeds voorkomt: nl. het besef dat oud en nieuw, groot en klein niet zonder elkaar kunnnen. En dat er zeker geen reden is om op elkaar neer te zien. Het is gewoon een gegeven dat oudere schepen veel onderhoud vergen, wat enorme kosten met zich mee brengt. Maar pech kunnen we allemaal hebben, en dat heb ij wel onevenredig veel op je bord gehad.
    Wij wensen je heel veel sterkte toe voor de toekomst.

    Geplaatst door: jozina op
  • Dave, je hoeft je niet te schamen, Dit is nu 1-maal de tactiek van de banken Kleine schepen mogen in waarde dalen of zelfs de nek omgedraaid worden En die grote idioten die OOK nog eens heel veel voor hun buurman verzieken die mogen wel doorvaren Ik hoop dat U veel steun krijgt = van Uw familie vrouw/vriend/vriendin misschien heeft U wel kindjes Je heb elkaar nog En inderdaad …misschien wilt U ooit weer eens opnieuw beginnen Ik wens U ontzettend veel sterkte EN GELUK!!! toe..

    Geplaatst door: Schippersvrouw Maria op
  • spijtige zaak
    als je moet repareren gaat het snel vooruit . denk gaan aflossen dat dit een betere toekomst is mooi je geld verdienen en is er iets kapot effe de baas bellen.

    Geplaatst door: k op
  • Verschrikkelijk om dit te horen ik wens je heel wel sterkte en hoop dat over een paar jaar een doorstart kan maken iedereen heeft het zwaar maar als we elkaar een beetje helpen en steunen komt iedereen er weer je moet maar zo denken je bent nog jong dus wie weet wat de toekomst brengt

    Geplaatst door: Kerstin op

Reageer