Willems en Chart samen in levering LNG-installaties

Willems RVS Aluminium en Chart Ferox gaan samenwerken voor de ontwikkeling, levering en installatie van complete LNG-installaties voor de scheepvaart. Willems-directeur Wim den Bieman en Koos Sanderse van tankbouwer Chart D&S Europe tekenden dinsdag 13 mei een overeenkomst tijdens de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem.

Willems en Chart samen in levering LNG-installaties

Chart Ferox, een dochteronderneming van Chart Industries Inc., is een van de grootste leveranciers van LNG-technologie ter wereld. Willems RVS Aluminium is al lange tijd actief in de scheepsbouw. Door de bundeling van kennis en ervaring kunnen Willems RVS Aluminium en Chart Ferox nu complete LNG-installaties voor de binnenvaart leveren, voor gebruik in binnenvaartschepen maar bijvoorbeeld ook in bunkerstations.

‘Chart wil systemen compleet in de markt zetten en deze samenwerking past uitstekend in onze bedrijfsfilosofie van veelzijdigheid’, zegt Wim den Biemans. Willems in Beneden-Leeuwen ontwerpt en installeert verwarmingssystemen, ladingtanks, dekleidingen, rolluiken voor het afsluiten van laadruimten, loopbruggen voor binnenvaart- en passagiersschepen en aluminium bovenbouwen voor luxe jachten. Daarnaast heeft Willems veel ervaring met leidingsystemen, laad- en lossystemen voor olie, chemicaliën en gassen en de installatie van machinekamers. Het bedrijf bouwt zelf ook tanks maar geen drukvaten die voor LNG nodig zijn.

Emissies

De verwachting is, dat het gebruik van LNG als brandstof voor de scheepvaart de komende jaren snel zal toenemen. Dat heeft vooral te maken met strengere wet- en regelgeving voor de emissies van schepen. Er zullen de komende jaren steeds meer gebieden komen, waar de uitstoot drastisch beperkt wordt. Schepen, die niet aan de emissie-eisen voldoen, worden uit die gebieden geweerd.
Omdat LNG als brandstof goedkoper is en LNG-motoren een langere levensduur en minder onderhoud hebben, is LNG ook uit bedrijfseconomisch perspectief een interessant alternatief.

Willems RVS Aluminium en Chart Ferox verwachten dat de scheepvaart de komende drie jaar op grote schaal op LNG als brandstof zal overstappen. Dat vereist niet alleen de inbouw van LNG-voorzieningen in schepen, maar ook de aanleg van infrastructuur voor het bunkeren van LNG.

Tsjechische tanks

Chart Ferox, dat vestigingen heeft in Tsjechië en Duitsland, is een van de grootste leveranciers van LNG-technologie ter wereld en levert equipment voor de hele keten van de liquefactie van aardgas, het transport, de opslag en distributie. Het bedrijf heeft al meer dan 10.000 LNG-tanks voor voertuigen en al meer dan 100 LNG-tankstations geleverd.

In de vestiging in het Tsjechische Decin is een kenniscentrum gevestigd voor de toepassing van LNG als brandstof voor de scheepvaart. In de fabriek in Decin worden diverse uitvoeringen van LNG-tanks gebouwd. Behalve geïsoleerde tanks en pijpleidingsystemen levert Chart Ferox bunkerstations voor de overslag van LNG en controle- en beveiligingssystemen.

Dankzij de samenwerking met Chart Ferox kan Willems een integrale oplossing bieden, die bestaat uit LNG-tanks, leidingen en besturing van LNG in machinekamers. De samenwerking richt zich in eerste instantie op de binnenvaart in Nederland.

Willems en Chart samen in levering LNG-installaties | Schuttevaer.nl

Willems en Chart samen in levering LNG-installaties

Willems RVS Aluminium en Chart Ferox gaan samenwerken voor de ontwikkeling, levering en installatie van complete LNG-installaties voor de scheepvaart. Willems-directeur Wim den Bieman en Koos Sanderse van tankbouwer Chart D&S Europe tekenden dinsdag 13 mei een overeenkomst tijdens de vakbeurs Maritime Industry in Gorinchem.

Willems en Chart samen in levering LNG-installaties

Chart Ferox, een dochteronderneming van Chart Industries Inc., is een van de grootste leveranciers van LNG-technologie ter wereld. Willems RVS Aluminium is al lange tijd actief in de scheepsbouw. Door de bundeling van kennis en ervaring kunnen Willems RVS Aluminium en Chart Ferox nu complete LNG-installaties voor de binnenvaart leveren, voor gebruik in binnenvaartschepen maar bijvoorbeeld ook in bunkerstations.

‘Chart wil systemen compleet in de markt zetten en deze samenwerking past uitstekend in onze bedrijfsfilosofie van veelzijdigheid’, zegt Wim den Biemans. Willems in Beneden-Leeuwen ontwerpt en installeert verwarmingssystemen, ladingtanks, dekleidingen, rolluiken voor het afsluiten van laadruimten, loopbruggen voor binnenvaart- en passagiersschepen en aluminium bovenbouwen voor luxe jachten. Daarnaast heeft Willems veel ervaring met leidingsystemen, laad- en lossystemen voor olie, chemicaliën en gassen en de installatie van machinekamers. Het bedrijf bouwt zelf ook tanks maar geen drukvaten die voor LNG nodig zijn.

Emissies

De verwachting is, dat het gebruik van LNG als brandstof voor de scheepvaart de komende jaren snel zal toenemen. Dat heeft vooral te maken met strengere wet- en regelgeving voor de emissies van schepen. Er zullen de komende jaren steeds meer gebieden komen, waar de uitstoot drastisch beperkt wordt. Schepen, die niet aan de emissie-eisen voldoen, worden uit die gebieden geweerd.
Omdat LNG als brandstof goedkoper is en LNG-motoren een langere levensduur en minder onderhoud hebben, is LNG ook uit bedrijfseconomisch perspectief een interessant alternatief.

Willems RVS Aluminium en Chart Ferox verwachten dat de scheepvaart de komende drie jaar op grote schaal op LNG als brandstof zal overstappen. Dat vereist niet alleen de inbouw van LNG-voorzieningen in schepen, maar ook de aanleg van infrastructuur voor het bunkeren van LNG.

Tsjechische tanks

Chart Ferox, dat vestigingen heeft in Tsjechië en Duitsland, is een van de grootste leveranciers van LNG-technologie ter wereld en levert equipment voor de hele keten van de liquefactie van aardgas, het transport, de opslag en distributie. Het bedrijf heeft al meer dan 10.000 LNG-tanks voor voertuigen en al meer dan 100 LNG-tankstations geleverd.

In de vestiging in het Tsjechische Decin is een kenniscentrum gevestigd voor de toepassing van LNG als brandstof voor de scheepvaart. In de fabriek in Decin worden diverse uitvoeringen van LNG-tanks gebouwd. Behalve geïsoleerde tanks en pijpleidingsystemen levert Chart Ferox bunkerstations voor de overslag van LNG en controle- en beveiligingssystemen.

Dankzij de samenwerking met Chart Ferox kan Willems een integrale oplossing bieden, die bestaat uit LNG-tanks, leidingen en besturing van LNG in machinekamers. De samenwerking richt zich in eerste instantie op de binnenvaart in Nederland.