Duitsers optimaliseren schip op toekomstige waterstanden

Wolf Rickert en Bernd Wassmann van Arbeits Gemeinschaft Tanker 2030, laten een binnenvaartschip bouwen dat optimaal presteert tijdens laagwaterperiodes, die frequent zullen voorkomen rond 2030. Het schip moet bovendien 25% zuiniger varen dan traditionele binnenvaartschepen en 10% zuiniger dan de meest geavanceerde schepen van dit moment. De zogenoemde Tanker 2030 (110 x 11,45 meter, 2900 ton), kan bij een diepgang van 1,20 meter nog 300 ton lading meenemen en 800 ton op 1,70 meter.

Duitsers optimaliseren schip op toekomstige waterstanden

Door Hans Heynen
Zuiniger varen en met een zeer geringe diepgang is mogelijk door gebruik te maken van de door Joachim Zöllner van het Entwicklungszentrum für Schiffstechnik (DST) in Duisburg, ontwikkelde klaptunnel. Een aanstroomtunnel met hydraulisch verstelbare zijwanden. De klaptunnel zorgt voor een betere aanstroming van het water naar de beide schroeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Duitsers optimaliseren schip op toekomstige waterstanden | Schuttevaer.nl

Duitsers optimaliseren schip op toekomstige waterstanden

Wolf Rickert en Bernd Wassmann van Arbeits Gemeinschaft Tanker 2030, laten een binnenvaartschip bouwen dat optimaal presteert tijdens laagwaterperiodes, die frequent zullen voorkomen rond 2030. Het schip moet bovendien 25% zuiniger varen dan traditionele binnenvaartschepen en 10% zuiniger dan de meest geavanceerde schepen van dit moment. De zogenoemde Tanker 2030 (110 x 11,45 meter, 2900 ton), kan bij een diepgang van 1,20 meter nog 300 ton lading meenemen en 800 ton op 1,70 meter.

Duitsers optimaliseren schip op toekomstige waterstanden

Door Hans Heynen
Zuiniger varen en met een zeer geringe diepgang is mogelijk door gebruik te maken van de door Joachim Zöllner van het Entwicklungszentrum für Schiffstechnik (DST) in Duisburg, ontwikkelde klaptunnel. Een aanstroomtunnel met hydraulisch verstelbare zijwanden. De klaptunnel zorgt voor een betere aanstroming van het water naar de beide schroeven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer