Schone Wending heeft signaalfunctie

‘Jullie zijn een lichtend voorbeeld’, zei minister Jacqueline Cramer van VROM vorige week bij de ‘oplevering’ van binnenvaartschip Wending in Zwijndrecht. Ze had zich ‘s morgens vroeg speciaal vrijgemaakt om vlak voor het vervroegde ministerraadoverleg aanwezig te zijn bij deze Europese primeur: de schoonste motor in de binnenvaart. ‘Met dit schip loop je zes tot zeven jaar vooruit op de eisen wat uitstoot betreft. Ik ben er met jullie heel blij mee dat het is gelukt.’

Schone Wending heeft signaalfunctie

Schipper John Waalboer moest zelf overigens ook tijd vrijmaken voor de minister, want kort daarop moest hij zand halen in de Europoort voor zijn vaste opdrachtgever Piet Nobel uit Alphen aan de Rijn. ‘We hebben in totaal veertien dagen stilgelegen om de katalysator en het roetfilter te installeren. We varen er nu al een dikke maand mee, alles bij elkaar zo’n 350 uur. En je ziet het straks zelf, de uitlaat is nog net zo schoon als toen die er nieuw opging.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schone Wending heeft signaalfunctie | Schuttevaer.nl

Schone Wending heeft signaalfunctie

‘Jullie zijn een lichtend voorbeeld’, zei minister Jacqueline Cramer van VROM vorige week bij de ‘oplevering’ van binnenvaartschip Wending in Zwijndrecht. Ze had zich ‘s morgens vroeg speciaal vrijgemaakt om vlak voor het vervroegde ministerraadoverleg aanwezig te zijn bij deze Europese primeur: de schoonste motor in de binnenvaart. ‘Met dit schip loop je zes tot zeven jaar vooruit op de eisen wat uitstoot betreft. Ik ben er met jullie heel blij mee dat het is gelukt.’

Schone Wending heeft signaalfunctie

Schipper John Waalboer moest zelf overigens ook tijd vrijmaken voor de minister, want kort daarop moest hij zand halen in de Europoort voor zijn vaste opdrachtgever Piet Nobel uit Alphen aan de Rijn. ‘We hebben in totaal veertien dagen stilgelegen om de katalysator en het roetfilter te installeren. We varen er nu al een dikke maand mee, alles bij elkaar zo’n 350 uur. En je ziet het straks zelf, de uitlaat is nog net zo schoon als toen die er nieuw opging.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer