‘Back to the future’ met zonnezeilen

Het Australische Solar Sailor heeft met Cosco, China’s grootste rederij, een overeenkomst gesloten voor de levering en plaatsing van aluminium zonnezeilen voor een bulkcarrier en een tanker. Het gaat om een serie dertig meter lange zeilen die qua vorm sterk lijken op een vliegtuigvleugel en een vergelijkbaar profiel hebben. De wanden van de automatisch verstelbare zeilen zijn aan één zijde helemaal afgezet met zonnecellen.

‘Back to the future' met zonnezeilen (2)

‘We werken de overeenkomst met de Chinezen nu uit’, zegt directeur Robert Dane van Solar Sailor. Bedoeling is de zeilen begin 2010 te plaatsen. De zonne-energie wordt op de vrachtschepen gebruikt voor het hotelbedrijf. Op basis van de gegevens en resultaten die we met de op twee bestaande schepen te plaatsen zonnezeilen behalen gaan we vervolgens nieuwe schepen ontwerpen. Dat moeten hybride schepen worden met dieselelektrische aandrijving en zonnezeilen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Back to the future’ met zonnezeilen | Schuttevaer.nl

‘Back to the future’ met zonnezeilen

Het Australische Solar Sailor heeft met Cosco, China’s grootste rederij, een overeenkomst gesloten voor de levering en plaatsing van aluminium zonnezeilen voor een bulkcarrier en een tanker. Het gaat om een serie dertig meter lange zeilen die qua vorm sterk lijken op een vliegtuigvleugel en een vergelijkbaar profiel hebben. De wanden van de automatisch verstelbare zeilen zijn aan één zijde helemaal afgezet met zonnecellen.

‘Back to the future' met zonnezeilen (2)

‘We werken de overeenkomst met de Chinezen nu uit’, zegt directeur Robert Dane van Solar Sailor. Bedoeling is de zeilen begin 2010 te plaatsen. De zonne-energie wordt op de vrachtschepen gebruikt voor het hotelbedrijf. Op basis van de gegevens en resultaten die we met de op twee bestaande schepen te plaatsen zonnezeilen behalen gaan we vervolgens nieuwe schepen ontwerpen. Dat moeten hybride schepen worden met dieselelektrische aandrijving en zonnezeilen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer