Redenen genoeg om bondslid te zijn

Martin Seine vaart op de 3000-tonner Hendrika onder de vlag van de Particuliere Transport Coöperatie (PTC). Hij is lid van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersbond (ONS) en vindt het belangrijk dat de binnenvaart zich goed organiseert en met één stem spreekt, omdat hij denkt dat dat bijdraagt aan een positieve toekomst voor de binnenvaart.

hdj

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik zie een goede toekomst voor de binnenvaart  en helemaal als het zou lukken als de sector zich een beetje meer als eenheid opstelt’, vertelt hij. Voor zijn eigen scheepstype blijft het voorlopig nog wel moeilijk, verwacht hij. ‘De komende anderhalf jaar zal het zwaar blijven in deze tonnenmaat. Een terugkeer naar de marktomstandigheden van 2007-2008 zie ik voorlopig niet gebeuren. Het enige wat de binnenvaart ervan heeft geleerd is dat teveel gebouwde capaciteit herstel in de weg staat. We zullen het ermee moeten doen.’

  • Martin Seine ziet varen als werk en onderhoud als hobby

Seine is van oudsher lid van de ONS, zijn vader was er al lid van. Hij stapte in het bedrijf van zijn vader en bleef bij die bond. Het volgens hem een illusie te denken dat een lid het altijd volledig eens kan zijn met de standpunten van een bond. ‘Het is onmogelijk om het voor 100% eens te zijn met alle standpunten van je bond. Maar een lidmaatschap heeft zeker waarde. Je kunt bijvoorbeeld niet op de hoogte zijn van alle wetgeving. Een bond kan die vragen beantwoorden of oplossen en heeft inspraak als de regelgeving tot stand komt. Dat alleen al zijn belangrijke redenen lid te worden.’

Seine ergert zich soms aan het geklaag op de marifoon over de vertegenwoordiging. ‘Daarvoor is de marifoon in mijn ogen niet geschikt. Jaarvergaderingen en persoonlijke gesprekken zijn er om tot een akkoord te komen.’

Gezondheidszorg

Seine vaart met personeel, want zijn vrouw ging vier jaar geleden naar de wal vanwege de gezondheid van een van de kinderen. ‘Die gezondheidszorg en varen waren moeilijk te combineren. Mijn vrouw komt nu in de weekenden naar boord, of ik ga naar huis. Ons leven is zo gelopen.’

Het sociale leven in de binnenvaart heeft de afgelopen jaren een stap terug gedaan, constateert Seine. ‘De laatste jaren ging het economisch behoorlijk voor de wind. Maar sociaal gezien hebben we een stap terug gedaan. Het was ik en niet wij. Dat mag wat mij betreft verbeteren.’

Verbaasd is hij soms over het vaarwegenbeleid. Met name het ecologische beleid op de Maas en de staat van de kade binnen Vreeswijk vindt hij onbegrijpelijk. ‘Volgens mij gaat het niet goed op de Maas. Je ziet dat de oevers afkalven en de rivier droger wordt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En de kade binnen Vreeswijk staat zo scheef dat je je boeiing er krom vaart.’

  • ‘Komende anderhalf jaar nog zwaar in mijn tonnenmaat’

Een ander probleem is dat de overheid grotere schepen toestaat zonder dat de infrastructuur erop is berekend. ‘Het is geen probleem als de schepen groter worden, maar dan moet de infrastructuur erop zijn aangepast. Nu heb je soms te maken met schade aan de palen, omdat die niet geschikt zijn voor grote schepen.’

Vreemd

Seine deed LTS Elektrotechniek en haalde zijn papieren inclusief het ondernemersdiploma (OIB) bij zijn vader aan boord op de Teunissina-S. Daarna begon hij voor zichzelf op de Hendrika. De eerste Hendrika was 80 x 8,20 meter. Hij voer er 12 jaar mee, voordat dit schip kwam. Hij verwacht de komende jaren op dit schip te blijven.

De schipper helpt zelf actief mee met het onderhoudswerk aan zijn schip. Sommige personeelsleden vinden dat in het begin erg raar. ‘Voor mij is varen werk, daarmee verdien ik mijn brood. Maar als ik een schuurmachine pak is het mijn hobby. Dat vindt mijn personeel vreemd. Ik heb dat al zolang als ik vaar.’

Scheepsgevens

Scheepsnaam: Hendrika. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,55 meter. Tonnage: 3163. Europanummer: 02326642. Motor: Caterpillar, 1120 kw/1521 pk. Bouwjaar: 2004. Thuishaven: Maasbracht. Eigenaar: VOF Seine & Zn.

Redenen genoeg om bondslid te zijn | Schuttevaer.nl

Redenen genoeg om bondslid te zijn

Martin Seine vaart op de 3000-tonner Hendrika onder de vlag van de Particuliere Transport Coöperatie (PTC). Hij is lid van de Onafhankelijke Nederlandse Schippersbond (ONS) en vindt het belangrijk dat de binnenvaart zich goed organiseert en met één stem spreekt, omdat hij denkt dat dat bijdraagt aan een positieve toekomst voor de binnenvaart.

hdj

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik zie een goede toekomst voor de binnenvaart  en helemaal als het zou lukken als de sector zich een beetje meer als eenheid opstelt’, vertelt hij. Voor zijn eigen scheepstype blijft het voorlopig nog wel moeilijk, verwacht hij. ‘De komende anderhalf jaar zal het zwaar blijven in deze tonnenmaat. Een terugkeer naar de marktomstandigheden van 2007-2008 zie ik voorlopig niet gebeuren. Het enige wat de binnenvaart ervan heeft geleerd is dat teveel gebouwde capaciteit herstel in de weg staat. We zullen het ermee moeten doen.’

  • Martin Seine ziet varen als werk en onderhoud als hobby

Seine is van oudsher lid van de ONS, zijn vader was er al lid van. Hij stapte in het bedrijf van zijn vader en bleef bij die bond. Het volgens hem een illusie te denken dat een lid het altijd volledig eens kan zijn met de standpunten van een bond. ‘Het is onmogelijk om het voor 100% eens te zijn met alle standpunten van je bond. Maar een lidmaatschap heeft zeker waarde. Je kunt bijvoorbeeld niet op de hoogte zijn van alle wetgeving. Een bond kan die vragen beantwoorden of oplossen en heeft inspraak als de regelgeving tot stand komt. Dat alleen al zijn belangrijke redenen lid te worden.’

Seine ergert zich soms aan het geklaag op de marifoon over de vertegenwoordiging. ‘Daarvoor is de marifoon in mijn ogen niet geschikt. Jaarvergaderingen en persoonlijke gesprekken zijn er om tot een akkoord te komen.’

Gezondheidszorg

Seine vaart met personeel, want zijn vrouw ging vier jaar geleden naar de wal vanwege de gezondheid van een van de kinderen. ‘Die gezondheidszorg en varen waren moeilijk te combineren. Mijn vrouw komt nu in de weekenden naar boord, of ik ga naar huis. Ons leven is zo gelopen.’

Het sociale leven in de binnenvaart heeft de afgelopen jaren een stap terug gedaan, constateert Seine. ‘De laatste jaren ging het economisch behoorlijk voor de wind. Maar sociaal gezien hebben we een stap terug gedaan. Het was ik en niet wij. Dat mag wat mij betreft verbeteren.’

Verbaasd is hij soms over het vaarwegenbeleid. Met name het ecologische beleid op de Maas en de staat van de kade binnen Vreeswijk vindt hij onbegrijpelijk. ‘Volgens mij gaat het niet goed op de Maas. Je ziet dat de oevers afkalven en de rivier droger wordt. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? En de kade binnen Vreeswijk staat zo scheef dat je je boeiing er krom vaart.’

  • ‘Komende anderhalf jaar nog zwaar in mijn tonnenmaat’

Een ander probleem is dat de overheid grotere schepen toestaat zonder dat de infrastructuur erop is berekend. ‘Het is geen probleem als de schepen groter worden, maar dan moet de infrastructuur erop zijn aangepast. Nu heb je soms te maken met schade aan de palen, omdat die niet geschikt zijn voor grote schepen.’

Vreemd

Seine deed LTS Elektrotechniek en haalde zijn papieren inclusief het ondernemersdiploma (OIB) bij zijn vader aan boord op de Teunissina-S. Daarna begon hij voor zichzelf op de Hendrika. De eerste Hendrika was 80 x 8,20 meter. Hij voer er 12 jaar mee, voordat dit schip kwam. Hij verwacht de komende jaren op dit schip te blijven.

De schipper helpt zelf actief mee met het onderhoudswerk aan zijn schip. Sommige personeelsleden vinden dat in het begin erg raar. ‘Voor mij is varen werk, daarmee verdien ik mijn brood. Maar als ik een schuurmachine pak is het mijn hobby. Dat vindt mijn personeel vreemd. Ik heb dat al zolang als ik vaar.’

Scheepsgevens

Scheepsnaam: Hendrika. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,45 meter. Diepgang: 3,55 meter. Tonnage: 3163. Europanummer: 02326642. Motor: Caterpillar, 1120 kw/1521 pk. Bouwjaar: 2004. Thuishaven: Maasbracht. Eigenaar: VOF Seine & Zn.