Schriftelijke schipperscursus valt tegen

Jacob Bernouw (17) vaart sinds kort bij zijn neef aan boord op de Isandra. Daarvoor voer hij afwisselend bij zijn vader en broer. Hij volgt de schriftelijke opleiding aspirant-schipper, maar dat gaat niet zo goed. Daarom denkt hij erover zijn papieren in België te halen. Jacob koos voor de schriftelijke opleiding, omdat hij niet graag naar school gaat.

Jacob Bernouw

‘Het probleem is dat je voor de opleiding die ik doe erg goed moet kunnen leren en dat de examenvragen veel moeilijker zijn dan de lesstof, omdat je examen doet bij een centraal bureau’, vertelt hij. Zij werkgever bevestigt dat de examenvragen inderdaad niet aansluiten bij de dagelijkse praktijk. ‘In mijn ogen moet iedere normale Nederlandse jongen matroos kunnen worden, maar er staan vragen in die ze helemaal niet hoeven te weten. Met kennis vaarwater bijvoorbeeld moet hij slootjes weten waar hij nooit zal varen.’

Wie wil mee?

Jacob heeft als vooropleiding VMBO-metaal en wilde daarna beslist niet meer naar school. ‘Ik werk liever. Ik heb geen zin in school. Daarom koos ik voor de schriftelijke weg. Achteraf had ik beter voor BBL kunnen kiezen. Op school leer je meer. Ik ga nu proberen om mijn papieren in België te halen, daar moet je 17 voor zijn.’

  • Jacob Bernouw gaat proberen zijn papieren in België te halen

Hij durft er nauwelijks aan te denken hoe het moet als hij zijn papieren helemaal niet haalt, want het is zijn wens eigen baas te worden in de binnenlandse vaart op een wat kleiner schip. En het liefst in de zand- en grindvaart. ‘Puur vanwege het feit dat je dan niet naar het buitenland hoeft te varen. Ik hoef niet zo ver weg. Het liefste zou ik een schip van 70-75 meter hebben. Ik wil er graag overheen blijven kijken.’

  • ‘Hij moet slootjes leren waar hij nooit zal varen’

Dat Jacob niet zo ver weg wil varen heeft niets met een relatie te maken, want hij is nog zoekende. ‘Ik zoek trouwens nog een leuke vriendin. Ik hoop dat ze wil meevaren, maar het is geen probleem als ze dat niet wil en liever aan de wal blijft. Dat kan ook wel in de krant.’

Grote familie

Hij komt uit een schippersfamilie en heeft zeven grote broers, vier zussen en een broertje. ‘Mijn broertje en ik zijn nakomertjes. Mijn vader had twee huwelijken. Zijn eerste vrouw is overleden.’

Broers van hem varen op de Prinsenland, Scheldestroom, Transiënt en Ariane en een zus vaart op het beunschip Contentus.

Voordat hij bij zijn neef aan boord kwam, werkte hij bij zijn broer op de Ariane en bij zijn vader op de Temporeel. ‘Ik wisselde af met mijn broer. Een maand bij mijn vader en een maand bij hem.’

Hij stapte bij zijn neef aan boord, omdat die vanwege persoonlijke omstandigheden wel iemand erbij kon gebruiken. Wat Jacob hierna gaat doen weet hij nog niet. ‘Ik zou het liefst hierna naar een beunschip gaan in de binnenlandse vaart, maar dat zie ik dan wel. Ik blijf hier zolang als dat ik nodig ben.’

Het leukste aan varen vindt hij de vrijheid. Dat zijn familieleden ook varen speelde mee in zijn beroepskeuze. ‘Het uitzicht is prachtig. Dat mijn vader voer speelde mee. Ik vond het altijd leuk. Ik ben er niet toe gedwongen. Dat je geld verdient met iets wat je leuk vindt, speelde mee in mijn keuze.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Isandra. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,20 meter. Diepgang; 2,80 meter. Tonnage: 1025. Europanummer: 02316272. Motor: Scania, 2 x 360 pk. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 1964. Eigenaar: Kieboom.

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Ik heb net mijn laatste examen afgerond, alles in een 1 jaar afgerond en allemaal in 1x gehaald. Zonder moeite, wrok, tegenzin, tijdrovend of stress? Nee, absoluut niet, maar wat is je instelling. De schriftelijke opleiding zoals deze wordt aangeboden bij stc vindt ik persoonlijk slecht en heb deze uiteindelijk niet veel meer gebruikt bij nader inziens. Ik heb van iemand de schriftelijke cursus kunnen lenen van EDUMAR en ik kan iedereen aanraden te kiezen voor deze aanbieder. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van examentraining groot vaarbewijs van Promanent, tevens aan te raden. Daarnaast is het de kunst om er elke dag mee bezig te zijn. Lees elke dag een stukje en betrek de praktijk bij wat je hebt gelezen en praat over datgene waar je mee bezig bent met de mensen aan boord met de al aanwezige kennis. Zie het zo wanneer je iets hebt gelezen en je bent op dek bezig of onder de vaart heb iets om op te focussen waar je op dat moment in theorie mee bezig bent en kun je daar je gedachten op los laten. Ik zeg elke dag mee bezig zijn je bent immers aan het werk dus is het ook gepast je gedachten ook daar te hebben.

    Geplaatst door: jeffrey kaya op
  • iedereen hier heeft wel min of meer gelijk , alleen ik mis toch een beetje de discusie wat we met professor matrozen aan boord moeten . een jaar vaartijd is ruim voldoende voor de binnen landse vaard en naar Belgie , dan kunnen jonge school verlaters gewoon weer gaan varen en als ze er achter komen dat leren toch beter is gaan ze dat vanzelf doen .(VOC mentalietijd weet u nog ). Nu loopt de jeucht die wil gaan varen op straat en en de genen die van over de hele wereld hier naar toe komen zijn niet te verstaan . Afgezien van het feit dat je buiten Europa nauwlijks binnen vaard hebt waar je dokumenten matroos binnenvaart hebt . Ook ik ben met 15 jaar in de binnen vaart begonnen en met 16 jaar naar de zeevaart en ben er ook achter gekomen dat je beter kon leren . nu vaar ik alweer jaren voor mijn gezin in de binnen vaart maar wat ik de hele dag op VHF 10 en 15 hoor is hemeltergent .(om in steil te blijven en vergeef me ook gelijk maar mijn taal fouten want ik ben ook geen professor )

    Geplaatst door: Ed slb op
  • jacob blijf gewoon doorgaan jongen.
    en laat die schippers hier maar lekker zeuren. ik kan veel ervaren schippers die geen eens weten hoe ze hun radar moeten afstemmen. valt er dan nog niet veel te leren ouwe garde onder ons?!!

    Geplaatst door: marinus op
  • PS.

    Vergeet men hier niet dat er ook heel veel schippers onder ons zijn die het papiertje via de overgangsregeling hebben gekregen zonder 1 letter uit het boekje te hebben gelezen.
    En als ik sommige reacties zie op het forum weet ik wel wie.
    Een hele fijne vakantie allen.

    Geplaatst door: rene op
  • @pbvancampen

    Het is idd pittig om deze opleiding via het boekje te doen.
    Mijn schoonvader vaart al sinds zijn 12de jaar (is nu 59)en ook hij zegt dat de vrageb die je op het examen krijgt niet geheel aansluiten op wat je zelf doet.
    Neem nu mij ik vaar nu een aantal jaren op een sleep/duw boot wij halen schepen op te reparatie of sloop vertel mij eens wat dat met laden en lossen temaken heeft. echter begrijp ik dit wel maar de opleidingen zou meer moeten aansluiten met wat je daadwerkelijk doet.
    Dat lijkt mij vele malen beter daarnaast zou men geen mondeling examen meer moeten houden want vragen over houten luiken op het ijsselmeer zijn geheel niet meer aan de orde neeeee een praktijk examen lijkt mij veel beter.
    Doegieeee

    Geplaatst door: rene op
  • Jacob gaat niet graag naar school. Daar hebben we al genoeg van in NL. Wel klagen dat de schriftelijke cursus tegenvalt, misschien een paar jaartjes langer naar school? Je hebt nog een lang werkzaam leven voor de boeg, wat maken die paar jaar school dan uit. Wat je leert kunnen ze niet meer afpakken.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Jacob ik weet wel een goede privé leraar in België voor je…. Prima vent ine en paar weekenden heb ik de hele matrozen opleiding erdoor gerukt en nog geen twee maanden later stond de stempel in mijn dienstboekje… matroosvincent@gmail.com

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • NIET BLIJVEN ZEUREN OVER BELGIE PAPIEREN STRAKS ZEGGEN ZE IN HOLLAND GAAT DAT DAAR ZO GEMAKKELIJK DUS ZIJN DE PAPIEREN NIET VEEL WAARD EN ZIJN ZE NIRT MEER GELDIG IN HOLLAND EN DAN WORDT HET NOG MINDER INTERESANT OM SCHIPPERS MET PAPIEREN TE ZOEKEN

    Geplaatst door: HUBERT op
  • Ik ben het helemaal met je eens dat de schriftelijke cursus Aspirant Schipper (kan alleen mee praten over STC)niet is afgestemd op wat je op de examens mag verwachten aan vragen. Bovendien zijn het cursusgeld en de examengelden belachelijk hoog tegenover Belgie. Als je het vaarbewijs middels schriftelijke cursussen wilt halen in Nederland ben je al gauw voor de cursussen € 800,00 kwijt en voor de examens 9 x € 115,00. In Belgie kost de cursus voor het vaarbewijs € 125,00 en het examen €100,00; dat is nogal een verschil. En inderdaad, de examens zijn in Belgie veel eenvoudiger dan in Nederland. Bovendien is er in Belgie via de VDAB (arbeidsbureau) 2 x per jaar een opleiding matroos die maar 3 maanden duurt en bovendien gratis is. Maar ja, wij Nederlanders willen toch altijd roomser zijn dan de paus…………..

    Geplaatst door: walnootje op
  • Ik heb zowel mijn matrozen als schippersdiploma aan boord behaald. En natuurlijk leer je altijd dingen waarvan je nu denkt: goh wat heb ik daar nu aan.. Zo is dat in iedere opleiding, je leert dingen die je misschien wel nooit nodig hebt.. Maar stel dat je op een dag wel over die “slootjes” moet varen.. Wat dan? Ga je dan met het zweet op je voorhoofd terwijl je door die slootjes manoeuvreert lopen vloeken en tieren op die opleiding die tekort schoot omdat het niets vertelde over kleine vaarwaters?

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Nou, ik vind het nogal een uitspraak over die slootjes die deze jongeman moet leren. Ik heb zelf in de zand en grind gevaren. En zeker met de maten die hij noemt (bijv. 70×7.20m) kom je toch veel meer op plekken waar je met een groot schip nooit zal komen. En dat zijn inderdaad slootjes en die moet je wel weten. Gewoon stug leren en erin dreunen want anders stel je niks voor en hebben schippers je snel vervangen voor een pool, tjech of fillipijn. Want die jongens willen wel leren.
    Daarnaast moet ik ook wel weer instemmen met het feit dat veel lesstof achterhaald is en slecht gemaakt is. D.w.z. spelfouten en grammatikafouten in de lesboeken, etc.
    Ik wens je succes beste jongen en in feite maakt ’t niet uit waar jij je GVB haalt want uiteindelijk kijkt men alleen maar naar of je kan varen en dat je het papiertje hebt. Dus waar je het doet maakt niet zoveel uit. Dus als jij ’t in belgie wil doen moet je dat vooral doen. Bedenk je wel dat ook in belgie moeilijke en makkelijke vakken zijn voor het GVB.

    Geplaatst door: Leon op
  • Het is maar net f je makkelijk leert of niet, ik kom van de wal, wist niks van de praktijk en heb het zonder maar 1x naar school te gaan, binnen 9 maanden gehaald. Je moet idd dingen leren die je nu niet meer veel tegenkomt, zo hadden ze het in mijn boek (stc) nog over houten luiken… Maargoed, ook die kennis kan toch geen kwaad om te leren?
    Maar ik vind het hier erg te lezen dat hij geen zin heeft in school… Sorry hoor, je bent 17 dus je moet zelfs nog naar school, aan boord zul je ook wel eens dingen moeten waar je geen zin in hebt!!

    Geplaatst door: Roos op
  • Bij het lezen van dit artikel ontstond bij mij de behoefte om hierop te reageren omdat ik afgelopen periode ook 7 examens heb gedaan bij het CCV en vanmiddag mijn mondeling heb.
    Op een tweetal punten verschil ik van mening met Jacob

    1) “examenvragen veel moeilijker zijn dan de lesstof,”
    Dit is niet waar. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de aanbieder van de lesstof. Zelf heb ik een cursus van Edumar vaaropleidingen gevolgd. Dit is een uitstekende cursus. Wel heb ik 12 bijeenkomsten gevolgd op de zaterdagochtend van 9-12, verzorgd door Edumar. De cursus vraagt vooral veel zelfdiscipline!

    2) “Met kennis vaarwater bijvoorbeeld moet hij slootjes weten waar hij nooit zal varen.\\\’”
    Dit is niet waar, misschien staat dit wel in de lesmethode maar op het examen vragen ze in mijn ogen de hoofdvaarwegen van Nederland, die je als schipper gewoon minimaal moet kennen.
    De opmerkingen zegen meer over de cursus dan over het examen. Blijkbaar moet je de verkeerde dingen leren.

    Als je niet graag naar school gaat is het maar de vraag of het verstandig is een schriftelijke cursus te volgen.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Ik heb tien jaar geleden ook de aspirant schipper opleiding gedaan, ideaal als je voldoende discipline hebt om zelf te leren. Binnen 1 jaar matroos in je boekje, twee jaar vaarervaring opdoen, schippersdiploma halen en dan nog 1 jaar varen en de rest van de papieren halen. Nadeel is dan wel dat niks van de lesstof door een leraar wordt voorgekauwd.

    Mvg

    Geplaatst door: dude op
  • Wat maakt het uit waar je je papieren haalt, Nederland Belgie,Frankrijk of Duitsland. Uiteindelijk leer je het pas in de praktijk.
    Zelf leer ik ook op dit moment en doe examens in Belgie maar uiteindelijk moet je het van de praktijk hebben.
    Je kan wel vaartijd hebben maar je moet ook wat kunnen natuurlijk.

    Succes Jacob met de juiste keuze, je komt er echt wel!

    Geplaatst door: Een andere schippersvrouw op
  • Ik ga alleen op de rijn varen, dus ik hoef niet te weten waar de schelde, de lek of de maas liggen..

    Misschien is een beetje vakkennis wel handig..

    Geplaatst door: kapitein op
  • Beter ga je gewoon helemaal niet varen en zoek je een fatsoenlijk beroep. IPV van de hele dag waterproofen, en als je dan alle papieren hebt, word je van boord geschopt omdat een pool goedkoper is!

    Geplaatst door: wesley op
  • veel schippers zijn al zo dom..laat ze alstjeblieft de examens moeilijker maken. ook in belgie..
    en als je te beroert bent om die paar slootjes te leren, wil je dan wel schipper worden..

    Geplaatst door: henk op
  • Je bent nog maar 17. Als ik jouw was ging ik naar school. Dan kun je op je 21e je papieren ophalen en daarna met een kruiwagen vol poen naar huis. Het blijkt gewoon uit de praktijk dat de mensen die schriftelijk een cursus doen er een aantal jaren langer over doen om papieren te halen. elk jaar dat je eerder je papieren hebt levert je gewoon dik geld op en degene die het hier niet mee eens zijn hebben waarschijnlijk als enige prestatie in hun carriere een dienstboekje gehaald.

    Geplaatst door: gerard op
  • hoe dan ook moet je er wat voor doen, haal je het dan nog niet dan moet je jezelf toch eens af gaan vragen of je niet wat anders moet gaan doen

    Geplaatst door: harm op
  • Dan ga je toch als nog de BBl volgen, voor elk beroep moet geleerd worden dus voor schipper ook. En als je flink leert, is het te doen. Heb zelf alles gehaald, en in Belgie is tegenwoordig echt niet meer eenvoudiger. Had meiden bij het examen, die het in Belgie niet redden, en alsnog alles in Nederland op nieuw kwamen doen. Succes

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Waarschijnlijk gaat hij niet naar school omdat je schipper in de praktijk moet leren. Zeker met de 2.5 jarige opleiding kun je niet als schipper functioneren als je al wel je vaartijd hebt. werken leren valt nog wat van te zeggen maar die opleidingen zijn ook diep triest

    Geplaatst door: Frans op
  • waarom ga je niet eerst een paar jaar gewoon naar school ben je in 2 a 3 jaar overal vanaf krijg je een jaar vaartijd mee en heb je alles op zak adnr, radar marifoon ondernemers vaardigheden en je hoeft het niet uit eigen zak te betalen

    Geplaatst door: harm op

Reageer

Schriftelijke schipperscursus valt tegen | Schuttevaer.nl

Schriftelijke schipperscursus valt tegen

Jacob Bernouw (17) vaart sinds kort bij zijn neef aan boord op de Isandra. Daarvoor voer hij afwisselend bij zijn vader en broer. Hij volgt de schriftelijke opleiding aspirant-schipper, maar dat gaat niet zo goed. Daarom denkt hij erover zijn papieren in België te halen. Jacob koos voor de schriftelijke opleiding, omdat hij niet graag naar school gaat.

Jacob Bernouw

‘Het probleem is dat je voor de opleiding die ik doe erg goed moet kunnen leren en dat de examenvragen veel moeilijker zijn dan de lesstof, omdat je examen doet bij een centraal bureau’, vertelt hij. Zij werkgever bevestigt dat de examenvragen inderdaad niet aansluiten bij de dagelijkse praktijk. ‘In mijn ogen moet iedere normale Nederlandse jongen matroos kunnen worden, maar er staan vragen in die ze helemaal niet hoeven te weten. Met kennis vaarwater bijvoorbeeld moet hij slootjes weten waar hij nooit zal varen.’

Wie wil mee?

Jacob heeft als vooropleiding VMBO-metaal en wilde daarna beslist niet meer naar school. ‘Ik werk liever. Ik heb geen zin in school. Daarom koos ik voor de schriftelijke weg. Achteraf had ik beter voor BBL kunnen kiezen. Op school leer je meer. Ik ga nu proberen om mijn papieren in België te halen, daar moet je 17 voor zijn.’

  • Jacob Bernouw gaat proberen zijn papieren in België te halen

Hij durft er nauwelijks aan te denken hoe het moet als hij zijn papieren helemaal niet haalt, want het is zijn wens eigen baas te worden in de binnenlandse vaart op een wat kleiner schip. En het liefst in de zand- en grindvaart. ‘Puur vanwege het feit dat je dan niet naar het buitenland hoeft te varen. Ik hoef niet zo ver weg. Het liefste zou ik een schip van 70-75 meter hebben. Ik wil er graag overheen blijven kijken.’

  • ‘Hij moet slootjes leren waar hij nooit zal varen’

Dat Jacob niet zo ver weg wil varen heeft niets met een relatie te maken, want hij is nog zoekende. ‘Ik zoek trouwens nog een leuke vriendin. Ik hoop dat ze wil meevaren, maar het is geen probleem als ze dat niet wil en liever aan de wal blijft. Dat kan ook wel in de krant.’

Grote familie

Hij komt uit een schippersfamilie en heeft zeven grote broers, vier zussen en een broertje. ‘Mijn broertje en ik zijn nakomertjes. Mijn vader had twee huwelijken. Zijn eerste vrouw is overleden.’

Broers van hem varen op de Prinsenland, Scheldestroom, Transiënt en Ariane en een zus vaart op het beunschip Contentus.

Voordat hij bij zijn neef aan boord kwam, werkte hij bij zijn broer op de Ariane en bij zijn vader op de Temporeel. ‘Ik wisselde af met mijn broer. Een maand bij mijn vader en een maand bij hem.’

Hij stapte bij zijn neef aan boord, omdat die vanwege persoonlijke omstandigheden wel iemand erbij kon gebruiken. Wat Jacob hierna gaat doen weet hij nog niet. ‘Ik zou het liefst hierna naar een beunschip gaan in de binnenlandse vaart, maar dat zie ik dan wel. Ik blijf hier zolang als dat ik nodig ben.’

Het leukste aan varen vindt hij de vrijheid. Dat zijn familieleden ook varen speelde mee in zijn beroepskeuze. ‘Het uitzicht is prachtig. Dat mijn vader voer speelde mee. Ik vond het altijd leuk. Ik ben er niet toe gedwongen. Dat je geld verdient met iets wat je leuk vindt, speelde mee in mijn keuze.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Isandra. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,20 meter. Diepgang; 2,80 meter. Tonnage: 1025. Europanummer: 02316272. Motor: Scania, 2 x 360 pk. Thuishaven: Werkendam. Bouwjaar: 1964. Eigenaar: Kieboom.

Deel dit artikel

Reacties (23)

  • Ik heb net mijn laatste examen afgerond, alles in een 1 jaar afgerond en allemaal in 1x gehaald. Zonder moeite, wrok, tegenzin, tijdrovend of stress? Nee, absoluut niet, maar wat is je instelling. De schriftelijke opleiding zoals deze wordt aangeboden bij stc vindt ik persoonlijk slecht en heb deze uiteindelijk niet veel meer gebruikt bij nader inziens. Ik heb van iemand de schriftelijke cursus kunnen lenen van EDUMAR en ik kan iedereen aanraden te kiezen voor deze aanbieder. Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van examentraining groot vaarbewijs van Promanent, tevens aan te raden. Daarnaast is het de kunst om er elke dag mee bezig te zijn. Lees elke dag een stukje en betrek de praktijk bij wat je hebt gelezen en praat over datgene waar je mee bezig bent met de mensen aan boord met de al aanwezige kennis. Zie het zo wanneer je iets hebt gelezen en je bent op dek bezig of onder de vaart heb iets om op te focussen waar je op dat moment in theorie mee bezig bent en kun je daar je gedachten op los laten. Ik zeg elke dag mee bezig zijn je bent immers aan het werk dus is het ook gepast je gedachten ook daar te hebben.

    Geplaatst door: jeffrey kaya op
  • iedereen hier heeft wel min of meer gelijk , alleen ik mis toch een beetje de discusie wat we met professor matrozen aan boord moeten . een jaar vaartijd is ruim voldoende voor de binnen landse vaard en naar Belgie , dan kunnen jonge school verlaters gewoon weer gaan varen en als ze er achter komen dat leren toch beter is gaan ze dat vanzelf doen .(VOC mentalietijd weet u nog ). Nu loopt de jeucht die wil gaan varen op straat en en de genen die van over de hele wereld hier naar toe komen zijn niet te verstaan . Afgezien van het feit dat je buiten Europa nauwlijks binnen vaard hebt waar je dokumenten matroos binnenvaart hebt . Ook ik ben met 15 jaar in de binnen vaart begonnen en met 16 jaar naar de zeevaart en ben er ook achter gekomen dat je beter kon leren . nu vaar ik alweer jaren voor mijn gezin in de binnen vaart maar wat ik de hele dag op VHF 10 en 15 hoor is hemeltergent .(om in steil te blijven en vergeef me ook gelijk maar mijn taal fouten want ik ben ook geen professor )

    Geplaatst door: Ed slb op
  • jacob blijf gewoon doorgaan jongen.
    en laat die schippers hier maar lekker zeuren. ik kan veel ervaren schippers die geen eens weten hoe ze hun radar moeten afstemmen. valt er dan nog niet veel te leren ouwe garde onder ons?!!

    Geplaatst door: marinus op
  • PS.

    Vergeet men hier niet dat er ook heel veel schippers onder ons zijn die het papiertje via de overgangsregeling hebben gekregen zonder 1 letter uit het boekje te hebben gelezen.
    En als ik sommige reacties zie op het forum weet ik wel wie.
    Een hele fijne vakantie allen.

    Geplaatst door: rene op
  • @pbvancampen

    Het is idd pittig om deze opleiding via het boekje te doen.
    Mijn schoonvader vaart al sinds zijn 12de jaar (is nu 59)en ook hij zegt dat de vrageb die je op het examen krijgt niet geheel aansluiten op wat je zelf doet.
    Neem nu mij ik vaar nu een aantal jaren op een sleep/duw boot wij halen schepen op te reparatie of sloop vertel mij eens wat dat met laden en lossen temaken heeft. echter begrijp ik dit wel maar de opleidingen zou meer moeten aansluiten met wat je daadwerkelijk doet.
    Dat lijkt mij vele malen beter daarnaast zou men geen mondeling examen meer moeten houden want vragen over houten luiken op het ijsselmeer zijn geheel niet meer aan de orde neeeee een praktijk examen lijkt mij veel beter.
    Doegieeee

    Geplaatst door: rene op
  • Jacob gaat niet graag naar school. Daar hebben we al genoeg van in NL. Wel klagen dat de schriftelijke cursus tegenvalt, misschien een paar jaartjes langer naar school? Je hebt nog een lang werkzaam leven voor de boeg, wat maken die paar jaar school dan uit. Wat je leert kunnen ze niet meer afpakken.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Jacob ik weet wel een goede privé leraar in België voor je…. Prima vent ine en paar weekenden heb ik de hele matrozen opleiding erdoor gerukt en nog geen twee maanden later stond de stempel in mijn dienstboekje… matroosvincent@gmail.com

    Geplaatst door: MatroosVincent op
  • NIET BLIJVEN ZEUREN OVER BELGIE PAPIEREN STRAKS ZEGGEN ZE IN HOLLAND GAAT DAT DAAR ZO GEMAKKELIJK DUS ZIJN DE PAPIEREN NIET VEEL WAARD EN ZIJN ZE NIRT MEER GELDIG IN HOLLAND EN DAN WORDT HET NOG MINDER INTERESANT OM SCHIPPERS MET PAPIEREN TE ZOEKEN

    Geplaatst door: HUBERT op
  • Ik ben het helemaal met je eens dat de schriftelijke cursus Aspirant Schipper (kan alleen mee praten over STC)niet is afgestemd op wat je op de examens mag verwachten aan vragen. Bovendien zijn het cursusgeld en de examengelden belachelijk hoog tegenover Belgie. Als je het vaarbewijs middels schriftelijke cursussen wilt halen in Nederland ben je al gauw voor de cursussen € 800,00 kwijt en voor de examens 9 x € 115,00. In Belgie kost de cursus voor het vaarbewijs € 125,00 en het examen €100,00; dat is nogal een verschil. En inderdaad, de examens zijn in Belgie veel eenvoudiger dan in Nederland. Bovendien is er in Belgie via de VDAB (arbeidsbureau) 2 x per jaar een opleiding matroos die maar 3 maanden duurt en bovendien gratis is. Maar ja, wij Nederlanders willen toch altijd roomser zijn dan de paus…………..

    Geplaatst door: walnootje op
  • Ik heb zowel mijn matrozen als schippersdiploma aan boord behaald. En natuurlijk leer je altijd dingen waarvan je nu denkt: goh wat heb ik daar nu aan.. Zo is dat in iedere opleiding, je leert dingen die je misschien wel nooit nodig hebt.. Maar stel dat je op een dag wel over die “slootjes” moet varen.. Wat dan? Ga je dan met het zweet op je voorhoofd terwijl je door die slootjes manoeuvreert lopen vloeken en tieren op die opleiding die tekort schoot omdat het niets vertelde over kleine vaarwaters?

    Geplaatst door: Vaartbinnen op
  • Nou, ik vind het nogal een uitspraak over die slootjes die deze jongeman moet leren. Ik heb zelf in de zand en grind gevaren. En zeker met de maten die hij noemt (bijv. 70×7.20m) kom je toch veel meer op plekken waar je met een groot schip nooit zal komen. En dat zijn inderdaad slootjes en die moet je wel weten. Gewoon stug leren en erin dreunen want anders stel je niks voor en hebben schippers je snel vervangen voor een pool, tjech of fillipijn. Want die jongens willen wel leren.
    Daarnaast moet ik ook wel weer instemmen met het feit dat veel lesstof achterhaald is en slecht gemaakt is. D.w.z. spelfouten en grammatikafouten in de lesboeken, etc.
    Ik wens je succes beste jongen en in feite maakt ’t niet uit waar jij je GVB haalt want uiteindelijk kijkt men alleen maar naar of je kan varen en dat je het papiertje hebt. Dus waar je het doet maakt niet zoveel uit. Dus als jij ’t in belgie wil doen moet je dat vooral doen. Bedenk je wel dat ook in belgie moeilijke en makkelijke vakken zijn voor het GVB.

    Geplaatst door: Leon op
  • Het is maar net f je makkelijk leert of niet, ik kom van de wal, wist niks van de praktijk en heb het zonder maar 1x naar school te gaan, binnen 9 maanden gehaald. Je moet idd dingen leren die je nu niet meer veel tegenkomt, zo hadden ze het in mijn boek (stc) nog over houten luiken… Maargoed, ook die kennis kan toch geen kwaad om te leren?
    Maar ik vind het hier erg te lezen dat hij geen zin heeft in school… Sorry hoor, je bent 17 dus je moet zelfs nog naar school, aan boord zul je ook wel eens dingen moeten waar je geen zin in hebt!!

    Geplaatst door: Roos op
  • Bij het lezen van dit artikel ontstond bij mij de behoefte om hierop te reageren omdat ik afgelopen periode ook 7 examens heb gedaan bij het CCV en vanmiddag mijn mondeling heb.
    Op een tweetal punten verschil ik van mening met Jacob

    1) “examenvragen veel moeilijker zijn dan de lesstof,”
    Dit is niet waar. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de aanbieder van de lesstof. Zelf heb ik een cursus van Edumar vaaropleidingen gevolgd. Dit is een uitstekende cursus. Wel heb ik 12 bijeenkomsten gevolgd op de zaterdagochtend van 9-12, verzorgd door Edumar. De cursus vraagt vooral veel zelfdiscipline!

    2) “Met kennis vaarwater bijvoorbeeld moet hij slootjes weten waar hij nooit zal varen.\\\’”
    Dit is niet waar, misschien staat dit wel in de lesmethode maar op het examen vragen ze in mijn ogen de hoofdvaarwegen van Nederland, die je als schipper gewoon minimaal moet kennen.
    De opmerkingen zegen meer over de cursus dan over het examen. Blijkbaar moet je de verkeerde dingen leren.

    Als je niet graag naar school gaat is het maar de vraag of het verstandig is een schriftelijke cursus te volgen.

    Geplaatst door: Dirk op
  • Ik heb tien jaar geleden ook de aspirant schipper opleiding gedaan, ideaal als je voldoende discipline hebt om zelf te leren. Binnen 1 jaar matroos in je boekje, twee jaar vaarervaring opdoen, schippersdiploma halen en dan nog 1 jaar varen en de rest van de papieren halen. Nadeel is dan wel dat niks van de lesstof door een leraar wordt voorgekauwd.

    Mvg

    Geplaatst door: dude op
  • Wat maakt het uit waar je je papieren haalt, Nederland Belgie,Frankrijk of Duitsland. Uiteindelijk leer je het pas in de praktijk.
    Zelf leer ik ook op dit moment en doe examens in Belgie maar uiteindelijk moet je het van de praktijk hebben.
    Je kan wel vaartijd hebben maar je moet ook wat kunnen natuurlijk.

    Succes Jacob met de juiste keuze, je komt er echt wel!

    Geplaatst door: Een andere schippersvrouw op
  • Ik ga alleen op de rijn varen, dus ik hoef niet te weten waar de schelde, de lek of de maas liggen..

    Misschien is een beetje vakkennis wel handig..

    Geplaatst door: kapitein op
  • Beter ga je gewoon helemaal niet varen en zoek je een fatsoenlijk beroep. IPV van de hele dag waterproofen, en als je dan alle papieren hebt, word je van boord geschopt omdat een pool goedkoper is!

    Geplaatst door: wesley op
  • veel schippers zijn al zo dom..laat ze alstjeblieft de examens moeilijker maken. ook in belgie..
    en als je te beroert bent om die paar slootjes te leren, wil je dan wel schipper worden..

    Geplaatst door: henk op
  • Je bent nog maar 17. Als ik jouw was ging ik naar school. Dan kun je op je 21e je papieren ophalen en daarna met een kruiwagen vol poen naar huis. Het blijkt gewoon uit de praktijk dat de mensen die schriftelijk een cursus doen er een aantal jaren langer over doen om papieren te halen. elk jaar dat je eerder je papieren hebt levert je gewoon dik geld op en degene die het hier niet mee eens zijn hebben waarschijnlijk als enige prestatie in hun carriere een dienstboekje gehaald.

    Geplaatst door: gerard op
  • hoe dan ook moet je er wat voor doen, haal je het dan nog niet dan moet je jezelf toch eens af gaan vragen of je niet wat anders moet gaan doen

    Geplaatst door: harm op
  • Dan ga je toch als nog de BBl volgen, voor elk beroep moet geleerd worden dus voor schipper ook. En als je flink leert, is het te doen. Heb zelf alles gehaald, en in Belgie is tegenwoordig echt niet meer eenvoudiger. Had meiden bij het examen, die het in Belgie niet redden, en alsnog alles in Nederland op nieuw kwamen doen. Succes

    Geplaatst door: schippersvrouw op
  • Waarschijnlijk gaat hij niet naar school omdat je schipper in de praktijk moet leren. Zeker met de 2.5 jarige opleiding kun je niet als schipper functioneren als je al wel je vaartijd hebt. werken leren valt nog wat van te zeggen maar die opleidingen zijn ook diep triest

    Geplaatst door: Frans op
  • waarom ga je niet eerst een paar jaar gewoon naar school ben je in 2 a 3 jaar overal vanaf krijg je een jaar vaartijd mee en heb je alles op zak adnr, radar marifoon ondernemers vaardigheden en je hoeft het niet uit eigen zak te betalen

    Geplaatst door: harm op

Reageer