Minder vrije tijd sinds crisis op Jabo

Michel Janssen jr. vaart op het koppelverband Jabo/Jabo 1. Hij vaart om en om met zijn vader. Voor de crisis voeren ze twee weken op twee weken af. Tegenwoordig draaien ze 2/1, omdat je dan minder personeel nodig hebt. Dat een deel van het personeel is ontslagen is een beeld dat je op meer schepen ziet. Ook Janssen constateert dat het bij de ‘buren’ niet anders gaat.

Minder vrije tijd sinds crisis op Jabo

Michel Janssen en
twee van zijn matrozen, José Soarez en Henriq Silva. Michel is zelf meer uren
gaan maken en heeft twee stuurmannen en een kapitein moeten ontslaan. (Foto
Henriette Driesen-Joanknecht)

  • Michel Janssen en
    zijn vader moeten het met minder personeel doen
  • ‘Beeld van
    binnenvaart moet veranderen’

Bij hem aan boord
zijn twee stuurmannen en een kapitein ontslagen. Het resterende personeel vaart,
in tegenstelling tot hun werkgevers, nog steeds in een 14/14-systeem. Hij is blij
dat zijn mensen vrij snel een andere baan vonden in een andere markt. ‘Het is
fijn dat het niet overal slecht is en dat ze snel ander werk
vonden. In de
tankvaart en de passagiersvaart kunnen ze nog personeel gebruiken.’

Door Henriette
Driesen-Joanknecht

Het gezin woont
aan de wal. Vrije tijd varen en het gezin aan de wal heeft ook zijn voorkeur
vertelt hij. ‘Mijn vrouw vaart in principe niet mee. Mijn vader en ik varen al
twaalf jaar vrije tijd. Het grote voordeel is dat je thuis een ander leven
hebt.’

Michel ziet de
situatie in de binnenvaart voorlopig niet verbeteren. Hij vindt het moeilijk om
er een voorspelling op los te laten. ‘Het zal allemaal heus wel een keer
aantrekken, maar ik denk dat er een kans is dat het langer duurt dan de
voorspelde twee jaar. Ik baseer me daarbij op het verloop van de crisis. De
mensen zijn er ontzettend van geschrokken dat het zo snel kan inzakken. Ik
verwacht dat ze daarom langere tijd voorzichtig blijven.’

Grillige
waterstand

De Jabo/Jabo 1 is
de oude Eben Haëzer. Nog toen zij de Eben Haëzer was, werd zij doormidden gesneden
en werd zij een koppelverband. De kop van de Jabo 1 is de kop van de Eben
Haëzer. De kont van de Jabo is de kont van de Eben Haëzer. De Janssens hebben
het koppelverband anderhalf jaar in bezit. ‘We hebben haar net voor de crisis
aangeschaft.’

Momenteel vaart
de Jabo/Jabo 1 veel naar de Boven-Rijn. Het valt Michel op dat het verloop van
de waterstand op de Rijn zich grilliger gedraagt. De tegenstrijdige beweringen
van partijen die de waterstand voor de toekomst voorspellen, verbazen hem soms.
‘De ene groep voorspelt droogte en de andere hoog water. Het is voor de binnenvaart
belangrijk dat de Rijn in de toekomst bevaarbaar blijft. Het lijkt mij ook
belangrijk dat de waterstanden ook in de toekomst redelijk voorspelbaar zijn.
Op de voorspellingen zoals die nu worden gedaan kun je geen beleid baseren,
omdat ze tegenstrijdig zijn.’

PR-machine

Michel vindt dat
er meer positieve aandacht moet komen voor de binnenvaart. Bijvoorbeeld gericht
op de milieuvriendelijkheid van de sector. ‘Als je aan iemand langs de Waal
vertelt dat je op de binnenvaart vaart dan denken ze dat je de soep op een
potkachel staat te koken. Als dat beeld verandert in het beeld van een
milieuvriendelijke sector dan komt dat de binnenvaart ten goede.’

Die taak hoort volgens
hem thuis bij een brancheorganisatie en die ontbreekt in de binnenvaart. ‘Zo’n
organisatie als bijvoorbeeld de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) hebben wij
in de binnenvaart niet. Als er bijvoorbeeld ergens een koe in de sloot ligt,
dan staat LTO gelijk op. Zij hebben een betere PR-machine dan wij.’

Michel werd
geboren op de Carl-Paul en ging naar het internaat in Schiebroek. Hij reed er
onlangs langs met zijn vrouw. Het is veranderd in een enorm complex voor
buitenschoolse opvang, vertelt hij.

Als
binnenvaartopleiding volgde het STC-MBO op de Noorderhelling. ‘Ik zat daar in
de laatste jaren op die locatie. Daarna ben ik bij mijn ouders aan boord
gegaan. Daar heb ik alle papieren gehaald.’

Scheepsgegevens

(Schip) Scheepsnaam:
Jabo. Lengte: 100 meter. Breedte: 14,20 meter. Diepgang: 3,80 meter. Tonnage:
3946. Europanummer: 02326565. Motor: MTU, 1600 pk. Bouwjaar: 1999/2005. Thuishaven:
Deest. Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Jabo BV.

(Bak) Scheepsnaam:
Jabo 1. Lengte: 81 meter. Breedte: 14,20 meter. Diepgang: 3,80 meter. Tonnage:
3271. Europanummer: 02334246. Motor: kopschroef, 1350 pk. Bouwjaar: 1999/2005. Eigenaar:
Scheepvaartbedrijf Jabo BV.

Minder vrije tijd sinds crisis op Jabo | Schuttevaer.nl

Minder vrije tijd sinds crisis op Jabo

Michel Janssen jr. vaart op het koppelverband Jabo/Jabo 1. Hij vaart om en om met zijn vader. Voor de crisis voeren ze twee weken op twee weken af. Tegenwoordig draaien ze 2/1, omdat je dan minder personeel nodig hebt. Dat een deel van het personeel is ontslagen is een beeld dat je op meer schepen ziet. Ook Janssen constateert dat het bij de ‘buren’ niet anders gaat.

Minder vrije tijd sinds crisis op Jabo

Michel Janssen en
twee van zijn matrozen, José Soarez en Henriq Silva. Michel is zelf meer uren
gaan maken en heeft twee stuurmannen en een kapitein moeten ontslaan. (Foto
Henriette Driesen-Joanknecht)

  • Michel Janssen en
    zijn vader moeten het met minder personeel doen
  • ‘Beeld van
    binnenvaart moet veranderen’

Bij hem aan boord
zijn twee stuurmannen en een kapitein ontslagen. Het resterende personeel vaart,
in tegenstelling tot hun werkgevers, nog steeds in een 14/14-systeem. Hij is blij
dat zijn mensen vrij snel een andere baan vonden in een andere markt. ‘Het is
fijn dat het niet overal slecht is en dat ze snel ander werk
vonden. In de
tankvaart en de passagiersvaart kunnen ze nog personeel gebruiken.’

Door Henriette
Driesen-Joanknecht

Het gezin woont
aan de wal. Vrije tijd varen en het gezin aan de wal heeft ook zijn voorkeur
vertelt hij. ‘Mijn vrouw vaart in principe niet mee. Mijn vader en ik varen al
twaalf jaar vrije tijd. Het grote voordeel is dat je thuis een ander leven
hebt.’

Michel ziet de
situatie in de binnenvaart voorlopig niet verbeteren. Hij vindt het moeilijk om
er een voorspelling op los te laten. ‘Het zal allemaal heus wel een keer
aantrekken, maar ik denk dat er een kans is dat het langer duurt dan de
voorspelde twee jaar. Ik baseer me daarbij op het verloop van de crisis. De
mensen zijn er ontzettend van geschrokken dat het zo snel kan inzakken. Ik
verwacht dat ze daarom langere tijd voorzichtig blijven.’

Grillige
waterstand

De Jabo/Jabo 1 is
de oude Eben Haëzer. Nog toen zij de Eben Haëzer was, werd zij doormidden gesneden
en werd zij een koppelverband. De kop van de Jabo 1 is de kop van de Eben
Haëzer. De kont van de Jabo is de kont van de Eben Haëzer. De Janssens hebben
het koppelverband anderhalf jaar in bezit. ‘We hebben haar net voor de crisis
aangeschaft.’

Momenteel vaart
de Jabo/Jabo 1 veel naar de Boven-Rijn. Het valt Michel op dat het verloop van
de waterstand op de Rijn zich grilliger gedraagt. De tegenstrijdige beweringen
van partijen die de waterstand voor de toekomst voorspellen, verbazen hem soms.
‘De ene groep voorspelt droogte en de andere hoog water. Het is voor de binnenvaart
belangrijk dat de Rijn in de toekomst bevaarbaar blijft. Het lijkt mij ook
belangrijk dat de waterstanden ook in de toekomst redelijk voorspelbaar zijn.
Op de voorspellingen zoals die nu worden gedaan kun je geen beleid baseren,
omdat ze tegenstrijdig zijn.’

PR-machine

Michel vindt dat
er meer positieve aandacht moet komen voor de binnenvaart. Bijvoorbeeld gericht
op de milieuvriendelijkheid van de sector. ‘Als je aan iemand langs de Waal
vertelt dat je op de binnenvaart vaart dan denken ze dat je de soep op een
potkachel staat te koken. Als dat beeld verandert in het beeld van een
milieuvriendelijke sector dan komt dat de binnenvaart ten goede.’

Die taak hoort volgens
hem thuis bij een brancheorganisatie en die ontbreekt in de binnenvaart. ‘Zo’n
organisatie als bijvoorbeeld de Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) hebben wij
in de binnenvaart niet. Als er bijvoorbeeld ergens een koe in de sloot ligt,
dan staat LTO gelijk op. Zij hebben een betere PR-machine dan wij.’

Michel werd
geboren op de Carl-Paul en ging naar het internaat in Schiebroek. Hij reed er
onlangs langs met zijn vrouw. Het is veranderd in een enorm complex voor
buitenschoolse opvang, vertelt hij.

Als
binnenvaartopleiding volgde het STC-MBO op de Noorderhelling. ‘Ik zat daar in
de laatste jaren op die locatie. Daarna ben ik bij mijn ouders aan boord
gegaan. Daar heb ik alle papieren gehaald.’

Scheepsgegevens

(Schip) Scheepsnaam:
Jabo. Lengte: 100 meter. Breedte: 14,20 meter. Diepgang: 3,80 meter. Tonnage:
3946. Europanummer: 02326565. Motor: MTU, 1600 pk. Bouwjaar: 1999/2005. Thuishaven:
Deest. Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Jabo BV.

(Bak) Scheepsnaam:
Jabo 1. Lengte: 81 meter. Breedte: 14,20 meter. Diepgang: 3,80 meter. Tonnage:
3271. Europanummer: 02334246. Motor: kopschroef, 1350 pk. Bouwjaar: 1999/2005. Eigenaar:
Scheepvaartbedrijf Jabo BV.