Nieuwe slepers Smit Lamnalco

Smit Lamnalco heeft vijf gloednieuwe slepers in de Australische haven Gladstone gestationeerd. Dit vijftal wordt ingezet als escort- en terminalslepers voor het assisteren van LNG-carriers. Het aan de Australische oostkust gelegen Gladstone telt drie van deze terminals.

Nieuwe slepers Smit Lamnalco

De 34 meter lange en 14,50 meter brede slepers zijn alle vijf naar het RAstar 3400 ontwerp van het Canadese bureau Robert Allan op de Turkse Sanmar-werf gebouwd. Ze worden voortgestuwd door twee Wärtsilä 8L26 hoofdmotoren van elk 2720 kW bij 1000 toeren. Dit levert vooruit slepend een trekkracht op van 86 ton en achteruit van 80 ton. Vrijvarend kan een snelheid van 15 knopen worden gehaald. Bijzonder aan de vaartuigen is dat zij, naast brandbestrijdingsmonitoren, ook zijn voorzien van gasdetectiemonitoren en dat alle apparatuur explosieveilig is uitgevoerd. De eerste sleper van de serie, de SL Curtis Island, is vorig jaar december door de Sanmar-werf opgeleverd. Hierna volgden dit jaar vlak achter elkaar de SL Quoin Island, SL Boyne Island, SL Heron Island en nu als laatste de SL Wiggings Island.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Nieuwe slepers Smit Lamnalco | Schuttevaer.nl

Nieuwe slepers Smit Lamnalco

Smit Lamnalco heeft vijf gloednieuwe slepers in de Australische haven Gladstone gestationeerd. Dit vijftal wordt ingezet als escort- en terminalslepers voor het assisteren van LNG-carriers. Het aan de Australische oostkust gelegen Gladstone telt drie van deze terminals.

Nieuwe slepers Smit Lamnalco

De 34 meter lange en 14,50 meter brede slepers zijn alle vijf naar het RAstar 3400 ontwerp van het Canadese bureau Robert Allan op de Turkse Sanmar-werf gebouwd. Ze worden voortgestuwd door twee Wärtsilä 8L26 hoofdmotoren van elk 2720 kW bij 1000 toeren. Dit levert vooruit slepend een trekkracht op van 86 ton en achteruit van 80 ton. Vrijvarend kan een snelheid van 15 knopen worden gehaald. Bijzonder aan de vaartuigen is dat zij, naast brandbestrijdingsmonitoren, ook zijn voorzien van gasdetectiemonitoren en dat alle apparatuur explosieveilig is uitgevoerd. De eerste sleper van de serie, de SL Curtis Island, is vorig jaar december door de Sanmar-werf opgeleverd. Hierna volgden dit jaar vlak achter elkaar de SL Quoin Island, SL Boyne Island, SL Heron Island en nu als laatste de SL Wiggings Island.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer