Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Nieuwe ombouwmethode Nederlof voor enkelwandige tankers

GEERTRUIDENBERG

Nederlof Scheepsbouw uit Geertruidenberg heeft een nieuwe methode ontwikkeld voor het ombouwen van enkelwandige tankers naar dubbelwandige tankers. Bij deze methode worden niet langer smallere of hogere ladingtanks in het bestaande casco van de tanker geplaatst, maar wordt een compleet nieuw casco om de ladingzone en een deel van het voor- en achterschip van de enkelwandige tanker gebouwd, die daarmee 135 centimeter breder wordt.

1 / 1
Nieuwe ombouwmethode Nederlof voor enkelwandige tankers

Nieuwe ombouwmethode Nederlof voor enkelwandige tankers

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (15)
  • Gigantia

    @rinus. Leeg komt de bak iets dieper te liggen. Maar afgeladen vlotter Nu gaan we 4.2 m diep. Dadelijk 4 m diep.

  • Jan

    Zou zo maar kunnen dat in de toekomst dit soort schepen uit China gaat komen en dan met een aluminium ladingruimte. SG van ijzer is 7800kg/m3 Aluminium 2700 kg/m3. Of aluminium tanks in de huidige enkelwandige tankers zetten. Zeg nooit nooit.

  • freedomfighter

    ik denk geen enkele bank gaat zoiets financieren.

    maar tegenwoordig moet ge van niets verschieten.

  • lijnenplan

    gaat hem niet worden denk ik, hoe gaan ze voor en achterschip aanstroken?? en hoe zit het met de toestroom naar de schroef?? ik denk dat het de vaaareiegenschappen niet bevorderd tenzij het complete achterschip ook aangestrookt wordt. en als de tanker leeg vaart zal de schroef veel lucht gaan verplaatsen!!!

  • marco

    Beste denis dat met 30 jaar en ouder geld voor enkelwandigen schepen.
    En tot nu toe is de Shell de enigste die enkelwandige schepne weert.
    Alleen de BP wil voor schepen ouder dan 30 jaar een 2 jarige ebis controlen.
    Dus als mensen schepen ombouwen van 30 jaar of ouder naar dubbelwandig krijgen ze 2 keer per jaar ebis in plaats van 1.

  • Dennis

    Hoezit het dan met de leeftijd van het schip dan? Want er zijn bedrijven willen een schip ouder dan 30 jr niet meer voor de kant hebben. Dat is nu al een probleem met schepen die een nieuw voor- en middenschip hebben. Je kan er wel wat omheen bouwen zodat het dubbelwandig wordt maar het gaat altijd nog om het oudste stuk van het schip. Wie weet hier meer over?

  • willem

    Dit is denk ik wel de makkelijkste manier en je hebt gelijk een nieuw vlak en zij. Maar als we zo een hoop 11.40 schepen gaan ombouwen gaan we nog wel eens een paar uur langer voor de sluizen liggen denk ik.

  • postitief denken

    @ 85 meter

    Al wat navraag gedaan en het is niet speciaal gemaakt voor 11,45 maar alle voorkomen breedte maten kunnen zo omgebouwd worden

  • karel verberght

    Hallo,
    Zo’n ombouw heeft m.i. als gevolg dat het casco na de ombouw niet dieper maar juist vlotter komt te liggen en dus gunstiger voor lage waterstanden.
    Voor motortankschepen zal het voor- en achterschip bij zo’n ombouw in de diepte moeten aangepast worden anders anders komt bij leegvaart de schroef boven water!
    -Op een bijeenkomst in 2009 van de ZKR (CCR)in Strassourg met de voornaamste steakholders uit de tankvaart,waar ik zelf bij was voor ESO, werd speciaal voor de uitfasering beslist dat alleen het gedeelte van het schip, dat wordt aangepast of omgewisseld aan de nieuwe eisen (decibel e.a.) moet voldoen.Met gedeelte van een schip dan heb ik het over Voorschip, Ladingzone en Achterschip.
    Zo zijn er al enkelwandige tankschepen omgebouwd naar droge lading. Tijdens dezelfde bijeenkomst in Strassbourg was er ook een akkoord over het slopen van ca: 100.000 ton enkelwandige tonnage
    (reservefondsen) maar daarvoor moest door een EU-binnenvaartland een crisis aangemeld worden en dat is zoals bekend weer niet doorgegaan.
    mvg Karel Verberght

  • 86 meter

    @peter

    jij bent daar dan waarschijnlijk klant maar dat wil niet zeggen dat dit een geweldig idee is ofzo alles word gemaakt voor 11,45 en dan bij jij zo naief om te denken dat het een geweldig idee is!!? niet te geloven

  • Jaap

    Wel,wel, waar gaan we heen met dergelijke constructies? Geluidsnormen,AB certificaten, enz…?
    Dit gaat een dure hobby worden!

  • parlevinker

    wij zijn het echt niet met je eens hoor peter

  • peter

    Als we het over innovatie hebben is dit het wel, proficiat Tiny en zijn team.
    Vooral ook dat kwaliteit bovenaan staat en prijs kwaliteit uitstekend is bij Nederlof

  • wil

    snugger idee. met een rotgang sluis koblenz in jassen word dat ding vanzelf 11.40 toch?

  • Rinus

    Geen verlies aan tonnage, lees ik, maar ik neem aan dat je niet alleen breder wordt,maar ook dieper komt te liggen?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook