Voorschip Reestborg piept uit de bouwhal

Het voorschip van bouwnummer 403, de eerste van twee 23.000-tonners voor Koninklijke Wagenborg in Delfzijl, is onlangs de bouwhal van Scheepswerf Ferus Smit in Leer uitgesleed.

Reestborg

Dit schip, dat als Reestborg in de vaart komt, wordt het grootste schip binnen de Wagenborgvloot. Met een lengte van 169,75 meter en een breedte van 20,40 meter is dit schip ook het grootste dat op de werf van Ferus Smit in Leer wordt gebouwd. De Reestborg wordt voorzien van een door Ferus Smit nieuw ontwikkelde boeg, die voor het eerst in iets kleiner formaat werd toegepast op de onlangs opgeleverde Vikingbank. De nieuwe boegvorm geeft onder meer een rustiger zeegangsgedrag en een hogere snelheid op diverse diepgangen.
De voortstuwingsinstallatie zal bestaan uit een vierblads CPP in een straalbuis aangedreven door een Wärtsilä 9L32 motor van 4500 kW. Sleeptankproeven hebben aangetoond dat dit schip in open water een snelheid zal halen van circa 13 knopen en dat het in ijs voldoet aan de strenge eisen van de Fins-Zweedse ijsklasse 1A.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Voorschip Reestborg piept uit de bouwhal | Schuttevaer.nl

Voorschip Reestborg piept uit de bouwhal

Het voorschip van bouwnummer 403, de eerste van twee 23.000-tonners voor Koninklijke Wagenborg in Delfzijl, is onlangs de bouwhal van Scheepswerf Ferus Smit in Leer uitgesleed.

Reestborg

Dit schip, dat als Reestborg in de vaart komt, wordt het grootste schip binnen de Wagenborgvloot. Met een lengte van 169,75 meter en een breedte van 20,40 meter is dit schip ook het grootste dat op de werf van Ferus Smit in Leer wordt gebouwd. De Reestborg wordt voorzien van een door Ferus Smit nieuw ontwikkelde boeg, die voor het eerst in iets kleiner formaat werd toegepast op de onlangs opgeleverde Vikingbank. De nieuwe boegvorm geeft onder meer een rustiger zeegangsgedrag en een hogere snelheid op diverse diepgangen.
De voortstuwingsinstallatie zal bestaan uit een vierblads CPP in een straalbuis aangedreven door een Wärtsilä 9L32 motor van 4500 kW. Sleeptankproeven hebben aangetoond dat dit schip in open water een snelheid zal halen van circa 13 knopen en dat het in ijs voldoet aan de strenge eisen van de Fins-Zweedse ijsklasse 1A.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer