‘Eerste grote zeilschip sinds Gorch Fock’

Het Harlingse bedrijf Sailmaster van tuigmeester Richard Tefsen heeft recent een contract gesloten met Duitse firma Kloska voor het tuigen van het nieuwe driemastbark Alexander von Humboldt II van de Deutsche Stiftung Sail Training (DSST).

Door Sander Klos
De bouwkosten van het schip belopen 15 miljoen euro, de tuigorder heeft een waarde van 400.000 euro. Het schip wordt gebouwd door de firma Brenn und Verform Technik in Bremen. Ze is 65 meter over alles, 47,40 meter tussen de loodlijnen, 10 meter breed en steekt maximaal 4,80 meter. De grote mast is 37,80 meter hoog en ze kan 1360 vierkante meter zeil voeren. Naast de kernbemanning van maximaal 25 personen kan ze 60 trainees meenemen.
Kloska is onderaannemer voor de tuigage en levert het staand en lopend want. BVT maakt de masten. Voor de installatie en technische ondersteuning zorgt Sailmaster. Zeilen en blokken worden geleverd door UB Sails van Hans van de Lee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Eerste grote zeilschip sinds Gorch Fock’ | Schuttevaer.nl

‘Eerste grote zeilschip sinds Gorch Fock’

Het Harlingse bedrijf Sailmaster van tuigmeester Richard Tefsen heeft recent een contract gesloten met Duitse firma Kloska voor het tuigen van het nieuwe driemastbark Alexander von Humboldt II van de Deutsche Stiftung Sail Training (DSST).

Door Sander Klos
De bouwkosten van het schip belopen 15 miljoen euro, de tuigorder heeft een waarde van 400.000 euro. Het schip wordt gebouwd door de firma Brenn und Verform Technik in Bremen. Ze is 65 meter over alles, 47,40 meter tussen de loodlijnen, 10 meter breed en steekt maximaal 4,80 meter. De grote mast is 37,80 meter hoog en ze kan 1360 vierkante meter zeil voeren. Naast de kernbemanning van maximaal 25 personen kan ze 60 trainees meenemen.
Kloska is onderaannemer voor de tuigage en levert het staand en lopend want. BVT maakt de masten. Voor de installatie en technische ondersteuning zorgt Sailmaster. Zeilen en blokken worden geleverd door UB Sails van Hans van de Lee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer