Populariteit windmolenparken stuwt vraag naar speciale hefschepen op

De bouw van windmolenparken op zee heeft gezorgd voor een grote vraag naar vaartuigen die onderdelen van torenhoge windturbines op zee kunnen transporteren en installeren. Naast de inzet van hefpontons en kraanschepen heeft dit geleid tot de ontwikkeling van speciale hefschepen. Enkele hiervan zijn al volop in gebruik en verder staat er nog een hele serie hefschepen op stapel. Deze schepen worden voor een groot deel naar Nederlands ontwerp gebouwd.

Populariteit windmolenparken stuwt vraag naar speciale hefschepen op

Door Paul Schaap
Een opvallend transport in dit kader had vlak voor de afgelopen jaarwisseling plaats. Het betrof de Seajacks Leviathan die in opdracht van Seajacks International Ltd, naar een ontwerp van GustoMSC uit Schiedam, op de Lamprell Energy-werf in Hamriyah in de Verenigde Arabische Emiraten was gebouwd. Met een zwaartransportvaartuig van Dockwise werd dit windturbine-installatievaartuig van het type NG2500-X naar Vlissingen overgebracht, waar het gereed werd gemaakt om bij de aanleg van het Greater Gabbard windturbinepark in Britse wateren te worden ingezet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Populariteit windmolenparken stuwt vraag naar speciale hefschepen op | Schuttevaer.nl

Populariteit windmolenparken stuwt vraag naar speciale hefschepen op

De bouw van windmolenparken op zee heeft gezorgd voor een grote vraag naar vaartuigen die onderdelen van torenhoge windturbines op zee kunnen transporteren en installeren. Naast de inzet van hefpontons en kraanschepen heeft dit geleid tot de ontwikkeling van speciale hefschepen. Enkele hiervan zijn al volop in gebruik en verder staat er nog een hele serie hefschepen op stapel. Deze schepen worden voor een groot deel naar Nederlands ontwerp gebouwd.

Populariteit windmolenparken stuwt vraag naar speciale hefschepen op

Door Paul Schaap
Een opvallend transport in dit kader had vlak voor de afgelopen jaarwisseling plaats. Het betrof de Seajacks Leviathan die in opdracht van Seajacks International Ltd, naar een ontwerp van GustoMSC uit Schiedam, op de Lamprell Energy-werf in Hamriyah in de Verenigde Arabische Emiraten was gebouwd. Met een zwaartransportvaartuig van Dockwise werd dit windturbine-installatievaartuig van het type NG2500-X naar Vlissingen overgebracht, waar het gereed werd gemaakt om bij de aanleg van het Greater Gabbard windturbinepark in Britse wateren te worden ingezet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer