‘Vloot groeit sneller dan markt\’

De binnenschipper moet zich vanwege een dreigende overcapaciteit nu al voorbereiden op slechtere tijden. Omdat er in twee jaar tijd vijftien procent meer capaciteit komt, moet de schipper rekening houden met een waardedaling van zijn schip.

Dat stelt Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart. ‘Het is duidelijk dat er een ongekend aantal schepen in bestelling is. De nieuwbouwgolf wordt alleen afgeremd vanwege de krapte aan bouwcapaciteit. Dit zorgt voor hogere nieuwbouwprijzen. In tien jaar tijd zijn de prijzen verdubbeld, de laatste anderhalf jaar stegen de prijzen met 25 procent. Scheepseigenaren kunnen door hun schip te verkopen met een fors eigen vermogen in de volgende investering te stappen. De vraag is alleen hoeveel lucht er in de prijs van het volgende schip zit.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (1)

  • gewoon de staatsgarantie intrekken voor die klojos met een paar euro ’s startkapitaal,het zou er al veel beter uitzien.die staatsgarantie heeft alles kapotgemaakt.iedereen wilt geld verdienen,dat begrijp ik ,maar ik koop toch ook geen ferrari met 5 euro in mijn zak met hulp van een staatsgarantie,en dan werkloos worden en gaan aankloppen voor geld van de belastingbetaler ,ik zou in de grond zakken van schaamte

    Geplaatst door: de vrachtenkraker op

Reageer

‘Vloot groeit sneller dan markt\’ | Schuttevaer.nl

‘Vloot groeit sneller dan markt\’

De binnenschipper moet zich vanwege een dreigende overcapaciteit nu al voorbereiden op slechtere tijden. Omdat er in twee jaar tijd vijftien procent meer capaciteit komt, moet de schipper rekening houden met een waardedaling van zijn schip.

Dat stelt Jan Veldman van Kantoor Binnenvaart. ‘Het is duidelijk dat er een ongekend aantal schepen in bestelling is. De nieuwbouwgolf wordt alleen afgeremd vanwege de krapte aan bouwcapaciteit. Dit zorgt voor hogere nieuwbouwprijzen. In tien jaar tijd zijn de prijzen verdubbeld, de laatste anderhalf jaar stegen de prijzen met 25 procent. Scheepseigenaren kunnen door hun schip te verkopen met een fors eigen vermogen in de volgende investering te stappen. De vraag is alleen hoeveel lucht er in de prijs van het volgende schip zit.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (1)

  • gewoon de staatsgarantie intrekken voor die klojos met een paar euro ’s startkapitaal,het zou er al veel beter uitzien.die staatsgarantie heeft alles kapotgemaakt.iedereen wilt geld verdienen,dat begrijp ik ,maar ik koop toch ook geen ferrari met 5 euro in mijn zak met hulp van een staatsgarantie,en dan werkloos worden en gaan aankloppen voor geld van de belastingbetaler ,ik zou in de grond zakken van schaamte

    Geplaatst door: de vrachtenkraker op

Reageer