NEA waarschuwt voor ‘varkenscyclus\\\’

Het is aan te bevelen pas op de plaats te maken met nieuwbouw in de droge-ladingmarkt. Dat stelt Hans Visser van het gezaghebbende onderzoeksinstituut NEA. Met nog 300 tot 400 schepen in aanbouw verwacht hij geen snel einde aan de groei van de Nederlandse binnenvloot. ‘Het tempo van de nieuwbouw is zo hoog dat sommige critici zich bezorgd afvragen of wel op de huidige schaal kan worden doorgebouwd’, schrijft Visser in het blad ‘Op Koers’ van Rabobank Binnenvaartbanken.

Visser gaat na of de critici gelijk hebben en ziet ‘bijzondere omstandigheden’ als oorzaak van de huidige nieuwbouwgolf. De vervanging van enkelwandige door dubbelwandige tankschepen zorgt voor een tijdelijke piek, die geleidelijk zal verdwijnen. Moeilijker te beoordelen vindt hij de grootschalige nieuwbouw in de droge-ladingvaart. ‘Het staat echter buiten kijf dat zelfs de meest optimistische verwachtingen van de groei van het totale vervoervolume in de droge-ladingvaart lager zijn dan de groei van het totale laadvermogen, zodat het huidige tempo van de bouw niet te handhaven lijkt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (2)

  • Hier kan ik niks meer aan toevoegen vorig jaar werd je uitgemaakt voor pesimist, maar zelfs de grootste optimist moet nu toch toegeven dat net als in alle andere bedrijfstakken dat overcapaciteit gelijk staat aan grote problemen, maakt niet uit of je visser, boer of schipper bent.

    Maar goed nu kun je niet meer dan op de blaren zitten en hopen op betere tijden….

    Geplaatst door: Peter op
  • Dit artikel staat hier al geruime tijd te lezen. De reden waarom hier niet op wordt gereageerd is waarschijnlijk omdat veel mensen achter hun oortjes zitten te krabbelen en daardoor niet kunnen typen. Het geeft toch te denken, er is zelfs al een economische term van ophanden zijnde teruggang in die scheepsgrootte.

    Geplaatst door: A.W op

Reageer

NEA waarschuwt voor ‘varkenscyclus\\’ | Schuttevaer.nl

NEA waarschuwt voor ‘varkenscyclus\\\’

Het is aan te bevelen pas op de plaats te maken met nieuwbouw in de droge-ladingmarkt. Dat stelt Hans Visser van het gezaghebbende onderzoeksinstituut NEA. Met nog 300 tot 400 schepen in aanbouw verwacht hij geen snel einde aan de groei van de Nederlandse binnenvloot. ‘Het tempo van de nieuwbouw is zo hoog dat sommige critici zich bezorgd afvragen of wel op de huidige schaal kan worden doorgebouwd’, schrijft Visser in het blad ‘Op Koers’ van Rabobank Binnenvaartbanken.

Visser gaat na of de critici gelijk hebben en ziet ‘bijzondere omstandigheden’ als oorzaak van de huidige nieuwbouwgolf. De vervanging van enkelwandige door dubbelwandige tankschepen zorgt voor een tijdelijke piek, die geleidelijk zal verdwijnen. Moeilijker te beoordelen vindt hij de grootschalige nieuwbouw in de droge-ladingvaart. ‘Het staat echter buiten kijf dat zelfs de meest optimistische verwachtingen van de groei van het totale vervoervolume in de droge-ladingvaart lager zijn dan de groei van het totale laadvermogen, zodat het huidige tempo van de bouw niet te handhaven lijkt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (2)

  • Hier kan ik niks meer aan toevoegen vorig jaar werd je uitgemaakt voor pesimist, maar zelfs de grootste optimist moet nu toch toegeven dat net als in alle andere bedrijfstakken dat overcapaciteit gelijk staat aan grote problemen, maakt niet uit of je visser, boer of schipper bent.

    Maar goed nu kun je niet meer dan op de blaren zitten en hopen op betere tijden….

    Geplaatst door: Peter op
  • Dit artikel staat hier al geruime tijd te lezen. De reden waarom hier niet op wordt gereageerd is waarschijnlijk omdat veel mensen achter hun oortjes zitten te krabbelen en daardoor niet kunnen typen. Het geeft toch te denken, er is zelfs al een economische term van ophanden zijnde teruggang in die scheepsgrootte.

    Geplaatst door: A.W op

Reageer