CBOB-vice-voorzitter Jan Kruisinga had ook al weinig goed nieuws voor de schippers. Hij kreeg dit jaar in de Werkgroep Binnenvaartbelangen Rotterdam (WBR) te horen dat de Rijnhaven wordt gesloten voor de binnenvaart. ‘Die plaatsen raken we het komende jaar zeker kwijt. We moesten met het havenbedrijf de discussie voeren hoeveel schepen er nu werkelijk dagelijks in die haven liggen. Er was ruimte voor 38 schepen, maar in de praktijk lagen er hoogstens tien. Ze hebben wel toegezegd het ponton te gaan hergebruiken in de Maashaven. Maar daar komen dan wel minder ligplaatsen bij dan ons nu in de Rijnhaven ter beschikking staan. Verder is toegezegd dat er in het Westelijk havengebied palen worden geslagen. Het is nu aan ons om op te letten dat de tekorten niet verder oplopen. Daar gaan we ons met hand en tand tegen verzetten.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?