Vinnig debat Jorritsma-Schultz in Schuttevaercongres

‘Die uitdaging ga ik graag aan’, reageerde minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) op een stekelige opmerking van Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma, na haar speech donderdagmiddag voor het congres van Koninklijke Schuttevaer in Sliedrecht.

Vinnig debat Jorritsma-Schultz in Schuttevaercongres
  • Besparing wordt niet teruggedraaid, maar mag ook anders

Door Dirk van der Meulen
De minister zei in die speech niets over het voornemen van Rijkswaterstaat de sluisbediening te beperken, een bezuiniging waar Koninklijke Schuttevaer juist zeer verbolgen over is. De nautisch-technische belangenorganisatie gaat onder geen beding akkoord met inkrimping
van bedieningstijden en ander kwaliteitsverlies op vaarwegen. Zeker niet
op kleinere rijksvaarwegen die toch al zo in het gedrang komen. Schultz overweegt een aantal sluiscomplexen, met name op kleinere vaarwegen, alleen nog overdag te bedienen. ‘Op het moment dat een sluis niet bediend wordt, is de vaarweg gewoon dicht. Dat is voor ons onaanvaardbaar. Daar hebben we een groot probleem’, zei Jorritsma duidelijk geïrriteerd. ‘We willen best met u nadenken hoe het efficiënter, effectiever en waarschijnlijk goedkoper kan, maar er zijn grenzen.’

Tussen het uitreiken van het eerste WiFi-kastje en de eerste praktijkdiploma’s door, kwam Schultz nog even terug op Jorritsma’s ergernis. ‘Ik snap heel goed dat jullie zorg zit in de sluisbediening, maar wij moeten echt heel erg bezuinigen op ons ministerie. We bezuinigen ook op de werktijden aan de weg, op de verlichting van de weg en zo kom je uiteindelijk ook op de sluisbediening. Maar ik ga de uitdaging graag aan om samen te kijken hoe we het efficiënter en effectiever kunnen doen.’

Grenzen opzoeken

Rijkswaterstaat moet hoe dan ook 17% van het budget inleveren. Hiervoor wordt 7% gevonden in versoberingsmaatregelen en 10% in efficiency door minder personeelsinzet. Rijkswaterstaat heeft in de regio’s de stakeholders benaderd met mogelijke voorstellen tot inkrimping van bedieningstijden. Tot 20 juni zullen reacties op de voorstellen worden verzameld. Daarna volgt er overleg op nationaal niveau met Schuttevaer (en het Centraal Overleg Vaarwegen), waarna de minister een besluit neemt.

Schultz, tijdens het Schuttevaer-congres: ‘Die besparing staat, ik kan niet zeggen dat ik ‘m terugdraai, want ik heb natuurlijk ook zo mijn opgaves. Maar misschien zijn we samen in staat het op een andere manier te doen.’

Jorritsma sloot het vinnige debatje af: ‘Ik vind het prima dat wij gaan proberen onze grenzen op te zoeken, dat gaan we ook doen. En dan hopen dat we elkaar ergens in het midden tegenkomen.’ Overigens toonde de Schuttevaer-voorzitter zich blij met de wijze waarop de minister de varende leden een hart onder de riem stak (‘Want dat hebben ze wel nodig’) en alle andere positieve woorden over de binnenvaart.

Hart onder de riem

‘Ik geloof in een gezonde toekomst voor de binnenvaart. Daarom blijf ik de komende jaren, ondanks alle bezuinigingen, fors investeren in aanleg en onderhoud van vaarwegen, ligplaatsen en sluizen. Met de modernste vloot ter wereld is de binnenvaart een drijvende kracht van onze economie. Maar simpele oplossingen voor de crisis zijn er niet.’

Met die woorden stak minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) de noodlijdende binnenvaartsector donderdag op het congres van schippersvereniging Koninklijke Schuttevaer een hart onder de riem. Ze benadrukte dat het ministerie hard werkt om oplossingen voor de sector aan te dragen. Nederland geeft steun aan de Belgische autoriteiten die de crisis in de binnenvaart aanmelden in Brussel. Minister Schultz blijft bovendien investeren in vaarwegen en sluizen: gemiddeld 800 miljoen per jaar en 3,3 miljard euro in deze kabinetsperiode. In het programma Beter Benutten worden verladers overgehaald vrachtwagens van de weg te halen en te kiezen voor vervoer over water.

‘In Brabant moet dat 600 vrachtauto’s per dag gaan schelen: beter voor de doorstroming op de weg en goed voor de binnenvaart. Met de regio Twente hoop ik een soortgelijke afspraak te maken’, zei Schultz. Daarnaast stimuleert het ministerie groen varen op LNG en strijdt het internationaal voor vermindering van de regeldruk.

Om haar inspanningen voor de sector kracht bij te zetten, overhandigde minister Schultz op het congres symbolisch een Wifi kastje aan vice-voorzitter Bert Luijendijk van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. Ook reikte ze de eerste diploma’s uit van het nieuwe praktijkexamen Matroos en Schipper.

Samenwerken

Naast de acties van het ministerie riep minister Schultz de sector op ook zelf hard aan de slag te gaan. Op 29 mei werd de samenwerkingsorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland opgericht, waarin de Binnenvaart Branche Unie (BBU), de Groep Varende Ondernemers uit CBRB en Koninklijke Schuttevaer samengaan. Schultz noemde het een mooie eerste stap. ‘Belangrijk is nu door te pakken en BLN een volwaardige en krachtige gesprekspartner en belangenbehartiger te laten zijn.’

Vinnig debat Jorritsma-Schultz in Schuttevaercongres | Schuttevaer.nl

Vinnig debat Jorritsma-Schultz in Schuttevaercongres

‘Die uitdaging ga ik graag aan’, reageerde minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) op een stekelige opmerking van Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma, na haar speech donderdagmiddag voor het congres van Koninklijke Schuttevaer in Sliedrecht.

Vinnig debat Jorritsma-Schultz in Schuttevaercongres
  • Besparing wordt niet teruggedraaid, maar mag ook anders

Door Dirk van der Meulen
De minister zei in die speech niets over het voornemen van Rijkswaterstaat de sluisbediening te beperken, een bezuiniging waar Koninklijke Schuttevaer juist zeer verbolgen over is. De nautisch-technische belangenorganisatie gaat onder geen beding akkoord met inkrimping
van bedieningstijden en ander kwaliteitsverlies op vaarwegen. Zeker niet
op kleinere rijksvaarwegen die toch al zo in het gedrang komen. Schultz overweegt een aantal sluiscomplexen, met name op kleinere vaarwegen, alleen nog overdag te bedienen. ‘Op het moment dat een sluis niet bediend wordt, is de vaarweg gewoon dicht. Dat is voor ons onaanvaardbaar. Daar hebben we een groot probleem’, zei Jorritsma duidelijk geïrriteerd. ‘We willen best met u nadenken hoe het efficiënter, effectiever en waarschijnlijk goedkoper kan, maar er zijn grenzen.’

Tussen het uitreiken van het eerste WiFi-kastje en de eerste praktijkdiploma’s door, kwam Schultz nog even terug op Jorritsma’s ergernis. ‘Ik snap heel goed dat jullie zorg zit in de sluisbediening, maar wij moeten echt heel erg bezuinigen op ons ministerie. We bezuinigen ook op de werktijden aan de weg, op de verlichting van de weg en zo kom je uiteindelijk ook op de sluisbediening. Maar ik ga de uitdaging graag aan om samen te kijken hoe we het efficiënter en effectiever kunnen doen.’

Grenzen opzoeken

Rijkswaterstaat moet hoe dan ook 17% van het budget inleveren. Hiervoor wordt 7% gevonden in versoberingsmaatregelen en 10% in efficiency door minder personeelsinzet. Rijkswaterstaat heeft in de regio’s de stakeholders benaderd met mogelijke voorstellen tot inkrimping van bedieningstijden. Tot 20 juni zullen reacties op de voorstellen worden verzameld. Daarna volgt er overleg op nationaal niveau met Schuttevaer (en het Centraal Overleg Vaarwegen), waarna de minister een besluit neemt.

Schultz, tijdens het Schuttevaer-congres: ‘Die besparing staat, ik kan niet zeggen dat ik ‘m terugdraai, want ik heb natuurlijk ook zo mijn opgaves. Maar misschien zijn we samen in staat het op een andere manier te doen.’

Jorritsma sloot het vinnige debatje af: ‘Ik vind het prima dat wij gaan proberen onze grenzen op te zoeken, dat gaan we ook doen. En dan hopen dat we elkaar ergens in het midden tegenkomen.’ Overigens toonde de Schuttevaer-voorzitter zich blij met de wijze waarop de minister de varende leden een hart onder de riem stak (‘Want dat hebben ze wel nodig’) en alle andere positieve woorden over de binnenvaart.

Hart onder de riem

‘Ik geloof in een gezonde toekomst voor de binnenvaart. Daarom blijf ik de komende jaren, ondanks alle bezuinigingen, fors investeren in aanleg en onderhoud van vaarwegen, ligplaatsen en sluizen. Met de modernste vloot ter wereld is de binnenvaart een drijvende kracht van onze economie. Maar simpele oplossingen voor de crisis zijn er niet.’

Met die woorden stak minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) de noodlijdende binnenvaartsector donderdag op het congres van schippersvereniging Koninklijke Schuttevaer een hart onder de riem. Ze benadrukte dat het ministerie hard werkt om oplossingen voor de sector aan te dragen. Nederland geeft steun aan de Belgische autoriteiten die de crisis in de binnenvaart aanmelden in Brussel. Minister Schultz blijft bovendien investeren in vaarwegen en sluizen: gemiddeld 800 miljoen per jaar en 3,3 miljard euro in deze kabinetsperiode. In het programma Beter Benutten worden verladers overgehaald vrachtwagens van de weg te halen en te kiezen voor vervoer over water.

‘In Brabant moet dat 600 vrachtauto’s per dag gaan schelen: beter voor de doorstroming op de weg en goed voor de binnenvaart. Met de regio Twente hoop ik een soortgelijke afspraak te maken’, zei Schultz. Daarnaast stimuleert het ministerie groen varen op LNG en strijdt het internationaal voor vermindering van de regeldruk.

Om haar inspanningen voor de sector kracht bij te zetten, overhandigde minister Schultz op het congres symbolisch een Wifi kastje aan vice-voorzitter Bert Luijendijk van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. Ook reikte ze de eerste diploma’s uit van het nieuwe praktijkexamen Matroos en Schipper.

Samenwerken

Naast de acties van het ministerie riep minister Schultz de sector op ook zelf hard aan de slag te gaan. Op 29 mei werd de samenwerkingsorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland opgericht, waarin de Binnenvaart Branche Unie (BBU), de Groep Varende Ondernemers uit CBRB en Koninklijke Schuttevaer samengaan. Schultz noemde het een mooie eerste stap. ‘Belangrijk is nu door te pakken en BLN een volwaardige en krachtige gesprekspartner en belangenbehartiger te laten zijn.’