Dringen voor Duitse sluizen

De sluizen op de Duitse binnenvaarwegen zijn vrijdagmorgen 06:00 uur geopend, overeenkomstig de toezegging van stakersvakbond ver.di. In Nordrhein-Westfalen wordt intussen al weer gedreigd met nieuwe stakingen vanaf 20 augustus als er dan nog geen overeenstemming is tussen de de WSV-ambtenaren en minister Dr Peter Ramsauer over de reorganisatie bij het vaarwegbeheer. Binnenvaartorganisatie BDB heeft de partijen in het arbeidsconflict opgeroepen om de 8 juli begonnen stakingen op de sluizen per direct te beëindigen.

Dringen voor Duitse sluizen

Door Dirk van der Meulen
Door een staking van het sluispersoneel in Brunsbüttel is het Nord-Ostsee-Kanal sinds woensdagmorgen dicht en de stremming van de belangrijke zeevaartverbinding duurt ook vrijdag nog voort. De WSV-dienstleiding probeerde het schutproces ’s morgens vroeg weer op gang te brengen met inzet van werkwillige sluiswachters en externe krachten. Maar binnen een uur nadat hun dienst begon, hield de techniek het voor gezien. De 1300 ton zware binnendeur van de grote Noordsluis liep vast en sloot niet meer. De juist binnengevaren vrachtschepen Medon en Pirate kunnen niet meer naar buiten.

Derde stakingsgolf

De kanaalsluizen in Nordrhein-Westfalen werden vrijdagmorgen voor het eerst sinds maandag weer geopend. Daarmee is de derde stakingsgolf van sluiswachters weliswaar beëindigd, maar het conflict duurt voort. Volgende week kan er weer volop worden gevaren, maar is er de 20e augustus nog geen overeenstemming, gooit ver.di naar verluidt opnieuw de sluizen dicht.

Volgens opgave van het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) in Duisburg lagen er alleen al voor de sluizen Duisburg-Meiderich, Friedrichsfeld, Datteln en Herne-Ost vrijdagmorgen 142 schepen op schutting te wachten. Het zal volgens de WSA nog zeker de hele vrijdag duren voor de scheepvaart weer normaal door kan.

‘Gar nichts’

De dreiging is nog niet van de lucht. Het televisieprogramma EenVandaag bracht donderdagavond in beeld hoe vakbondsman Michael Kötzing van ver.di bijna wanhopig riep: ‘Es kam rein gar nichts.’ De Duitse Bondsregering reageert überhaupt niet op de stakingsacties. Dat is ook de reden waarom Nederlandse binnenvaartorganisaties en de verladersorganisatie EVO een formele klacht hebben neergelegd bij de Europese Commissie over de Duitse nalatigheid in het handhaven van een vrije doorgang. In de uitzending van EenVandaag komen twee Nederlandse schippers aan het woord die hun schade becijferen op een euro per ton per dag.


sitestat
‘Net als de medewerkers van de WSV (Wasser- und Schifffahrtsverwaltung) hun werk en toekomst willen zeker stellen, moet dat ook voor de binnenvaart mogelijk zijn’, stelt het BDB in haar schriftelijk appel. ‘Doordat de scheepvaart volledig stil komt te liggen, wordt de goede naam van de binnenvaart als betrouwbare en planbare logistieke dienstverlener steeds meer beschadigd. De familiebedrijven in de binnenvaart krijgen de eerste klappen, door een enorme uitval van omzet, en in een aantal gevallen worden zij inmiddels in hun bestaan bedreigd.’

Het BDB zegt begrip te hebben voor de stakers , die gedwongen ontslagen als gevolg van de reorganisatie (het terugbrengen van de WSV van 12.000 naar 9.000 medewerkers) willen voorkomen, maar roept ze op niet over de rug van schippers de juridische haalbaarheid van reeds gedane toezeggingen uit te vechten. Het BDB zegt de afgelopen weken meermalen te hebben overlegd met de werknemersvakbond ver.di en regeringsvertegenwoordigers gesproken. ‘Beide partijen moeten naar onze overtuiging compromisbereidheid tonen en elkaar tegemoet komen’, aldus het BDB in een persbericht.

Dringen voor Duitse sluizen | Schuttevaer.nl

Dringen voor Duitse sluizen

De sluizen op de Duitse binnenvaarwegen zijn vrijdagmorgen 06:00 uur geopend, overeenkomstig de toezegging van stakersvakbond ver.di. In Nordrhein-Westfalen wordt intussen al weer gedreigd met nieuwe stakingen vanaf 20 augustus als er dan nog geen overeenstemming is tussen de de WSV-ambtenaren en minister Dr Peter Ramsauer over de reorganisatie bij het vaarwegbeheer. Binnenvaartorganisatie BDB heeft de partijen in het arbeidsconflict opgeroepen om de 8 juli begonnen stakingen op de sluizen per direct te beëindigen.

Dringen voor Duitse sluizen

Door Dirk van der Meulen
Door een staking van het sluispersoneel in Brunsbüttel is het Nord-Ostsee-Kanal sinds woensdagmorgen dicht en de stremming van de belangrijke zeevaartverbinding duurt ook vrijdag nog voort. De WSV-dienstleiding probeerde het schutproces ’s morgens vroeg weer op gang te brengen met inzet van werkwillige sluiswachters en externe krachten. Maar binnen een uur nadat hun dienst begon, hield de techniek het voor gezien. De 1300 ton zware binnendeur van de grote Noordsluis liep vast en sloot niet meer. De juist binnengevaren vrachtschepen Medon en Pirate kunnen niet meer naar buiten.

Derde stakingsgolf

De kanaalsluizen in Nordrhein-Westfalen werden vrijdagmorgen voor het eerst sinds maandag weer geopend. Daarmee is de derde stakingsgolf van sluiswachters weliswaar beëindigd, maar het conflict duurt voort. Volgende week kan er weer volop worden gevaren, maar is er de 20e augustus nog geen overeenstemming, gooit ver.di naar verluidt opnieuw de sluizen dicht.

Volgens opgave van het Wasser- und Schifffahrtsamt (WSA) in Duisburg lagen er alleen al voor de sluizen Duisburg-Meiderich, Friedrichsfeld, Datteln en Herne-Ost vrijdagmorgen 142 schepen op schutting te wachten. Het zal volgens de WSA nog zeker de hele vrijdag duren voor de scheepvaart weer normaal door kan.

‘Gar nichts’

De dreiging is nog niet van de lucht. Het televisieprogramma EenVandaag bracht donderdagavond in beeld hoe vakbondsman Michael Kötzing van ver.di bijna wanhopig riep: ‘Es kam rein gar nichts.’ De Duitse Bondsregering reageert überhaupt niet op de stakingsacties. Dat is ook de reden waarom Nederlandse binnenvaartorganisaties en de verladersorganisatie EVO een formele klacht hebben neergelegd bij de Europese Commissie over de Duitse nalatigheid in het handhaven van een vrije doorgang. In de uitzending van EenVandaag komen twee Nederlandse schippers aan het woord die hun schade becijferen op een euro per ton per dag.


sitestat
‘Net als de medewerkers van de WSV (Wasser- und Schifffahrtsverwaltung) hun werk en toekomst willen zeker stellen, moet dat ook voor de binnenvaart mogelijk zijn’, stelt het BDB in haar schriftelijk appel. ‘Doordat de scheepvaart volledig stil komt te liggen, wordt de goede naam van de binnenvaart als betrouwbare en planbare logistieke dienstverlener steeds meer beschadigd. De familiebedrijven in de binnenvaart krijgen de eerste klappen, door een enorme uitval van omzet, en in een aantal gevallen worden zij inmiddels in hun bestaan bedreigd.’

Het BDB zegt begrip te hebben voor de stakers , die gedwongen ontslagen als gevolg van de reorganisatie (het terugbrengen van de WSV van 12.000 naar 9.000 medewerkers) willen voorkomen, maar roept ze op niet over de rug van schippers de juridische haalbaarheid van reeds gedane toezeggingen uit te vechten. Het BDB zegt de afgelopen weken meermalen te hebben overlegd met de werknemersvakbond ver.di en regeringsvertegenwoordigers gesproken. ‘Beide partijen moeten naar onze overtuiging compromisbereidheid tonen en elkaar tegemoet komen’, aldus het BDB in een persbericht.