Eind september was het 20 jaar geleden dat het Rhein-Main-Donaukanaal
werd geopend. De logische vervolgstap, aanpak van de 70 kilometer Duitse Donau
tussen Straubing en Vilshofen, is al jaren onderwerp van discussie. Lage
waterstanden maken van dit traject een hinderpaal op de vaarweg tussen
Rotterdam en de Zwarte Zee. De EU wil de Duitse Donau kanaliseren, maar in
Duitsland groeit het aantal tegenstanders daarvan.
De binnenvaart staat met tot nu toe de CSU tegenover de
tegenstanders van de uitbouw, de SPD, de Groenen, de FDP en de natuurbeschermers.
Voor de eerste groep is de Beierse Donau vooral een vaarweg die voor het vervoer
van goederen geoptimaliseerd dient te worden. De andere groep ziet de rivier in
de eerste plaats als een soort Beierse Amazone met bijzondere flora en fauna
die absoluut niet verloren mag gaan.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?