Waterbouw moet samenwerken om concurrentie voor te blijven

Waterbouwbedrijven moeten hechter samenwerken om de toppositie van Nederland op dit gebied te behouden. Dat stelde voorzitter Koos van Oord van het Topteam Water op de Waterbouwdag in Breda. Van Oord drong met name aan op intensievere samenwerking tussen ontwerpers en uitvoerders.

De samenwerking moet al in de ontwerpfase beginnen. ‘Het in een vroeg stadium bij elkaar brengen van aannemers en ontwerpers leidt tot kosteneffectieve oplossingen’, zei de voormalige topman van baggerbedrijf Van Oord. ‘Alleen door intensieve samenwerking tussen aannemers, onderaannemers en ontwerpers kunnen we op lange termijn de concurrentie het hoofd. Het is een markt met weinig opdrachtgevers. Wanneer de waterbouwsector zich niet zó weet te organiseren dat de innovatiekracht maximaal is, leggen we het op een gegeven moment af tegen de buitenlandse concurrentie. China is nu al een topspeler in Azië en je kunt er zeker van zijn dat het een groeiende concurrent wordt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Waterbouw moet samenwerken om concurrentie voor te blijven | Schuttevaer.nl

Waterbouw moet samenwerken om concurrentie voor te blijven

Waterbouwbedrijven moeten hechter samenwerken om de toppositie van Nederland op dit gebied te behouden. Dat stelde voorzitter Koos van Oord van het Topteam Water op de Waterbouwdag in Breda. Van Oord drong met name aan op intensievere samenwerking tussen ontwerpers en uitvoerders.

De samenwerking moet al in de ontwerpfase beginnen. ‘Het in een vroeg stadium bij elkaar brengen van aannemers en ontwerpers leidt tot kosteneffectieve oplossingen’, zei de voormalige topman van baggerbedrijf Van Oord. ‘Alleen door intensieve samenwerking tussen aannemers, onderaannemers en ontwerpers kunnen we op lange termijn de concurrentie het hoofd. Het is een markt met weinig opdrachtgevers. Wanneer de waterbouwsector zich niet zó weet te organiseren dat de innovatiekracht maximaal is, leggen we het op een gegeven moment af tegen de buitenlandse concurrentie. China is nu al een topspeler in Azië en je kunt er zeker van zijn dat het een groeiende concurrent wordt.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer