Irritatie over walstroom bij schippers houdt aan

Er is nog wat onduidelijkheid en irritatie over het gebruik van walstroom, constateert de nieuwe regiovertegenwoordiger van Schuttevaer voor Rotterdam Jan Kruisinga. Het Rotterdamse havenbedrijf controleert sinds 20 juli op het gebruik van walstroom maar stuurt schippers naar de zin van Kruisinga soms wat al te snel weg.

walstroom

Schippers zijn zowel in de Maashaven als de Oude Haven verplicht om de walstroominstallaties te gebruiken. Wie toch de generator laat draaien, riskeert een proces-verbaal. ‘We hadden vorige week een schipper die in de Maashaven wilde liggen, maar niet kon aanloggen op de walstroom. In dat geval moet het 0900-nummer van energieleverancier Eneco dat op de kast staat worden gebeld en dat had deze man ook gedaan. Vervolgens kwam er een paar uur later een boot van het havenbedrijf langs. De schipper kreeg te horen dat hij weg moest, vrijdagmiddag om 16 uur. En dat terwijl ze met familie hadden afgesproken om samen het weekend in de Maashaven door te brengen. De schipper belde mij en ik heb toen bemiddeld. De schipper mocht uiteindelijk blijven en kreeg walstroom via de aansluiting van zijn familie. De schipper van de Maashaven is door Eneco gebeld. Hij stelde dat op prijs, dat nam een deel van zijn irritatie weg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Geachte Gerrit,
    het is laat u niet verlagen.
    Heeft u de reactie van de heer van Katwijk gelezen?[ op 14-08-2011]
    Ik citeer.
    en wat te denken van bewoners aan de wal die dan geen geluids overlast hebben.
    want bij vele zal het niet bekend zijn hoeveel klachte er binnen komen van generatoren die rook en geluids klachten veroorzaken.
    Lijkt u dit geschreven door iemand die midden op de hei woont.
    Volgens mij zijn de nieuwe generatoren voorzien van een goede demper 45dba en vallen ze ook nog eens onder de ccr2 keuring [uitstoot] en we hebben nu ook al gasolie met een laag zwavel gehalte.
    Dus mensen stop met zeuren en geniet van de charme die een schip voor je deur met zich meebrengt

    Geplaatst door: kees op
  • Schrijver Kees ,

    Hoe komt u er bij dat heer Van Katwijk aan het water woont , of dat deze persoon behoort tot de groep klagers ?
    Een bewering die nergens op slaat.
    Lat u niet verlagen

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Heren en dames,

    Gewoon weigeren en de zaak met een paar honderd man voor laten komen kan in dit land jaren duren
    en dan ook gelijk bekijken of het niet tegen de regels is in europa en of er nog wel een wet uit vervlogen tijden is waarin staat dat jezelf recht heb om je eigen stroom te maken.
    En heer van Katwijk je moet niet aan een haven gaan wonen als je geen schepen en hun geluid voor je deur wilt hebben je gaat ook niet langs een spoorlijn wonen als je vindt dat een trein teveel herrie maakt

    Geplaatst door: kees op
  • En wat te denken van de bewoners aan de wal die dan geen geluidsoverlast hebben .
    Want bij vele zal het niet bekend zijn hoeveel klachten er binnen komen , van generatoren die rook en geluidsklachten veroorzaken .

    G. van Katwijk

    14-08-2011 op 14:40

    Hier moet ik toch even op reageren
    Ik heb van de zomer bijna 3weken aan de Maashavenkade gelegen t/o nr ?? 100
    Ik heb een 220v aansluiting die ik ook gebruik maar 380 volt is bij ons niet mogelijk dus ik draai af en toe met de generator.
    Maar nu het volgende er rijden de hele dag bussen en taxi,s langs naar de ss Rotterdam,nou we konden de deur niet eens open houden van de uitlaatgassen ,de mensen die hun hond uitlaten ,schijten voor de plank of over je kabels,of tegen de stroomkast.
    Als je aan de Maashaven NZ ligt een beetje terhoogte van de brede hilledijk, staan er op de parkeerplaat vracht auto,s met koelcontainers die ook midden in de nacht opstarten , Ik heb de havendienst er over aan geproken, maar dit is niet hun afd.
    Dus meneer van Katwijk ik nodig u graag een keer uit om dat met u te bekijken
    met vr gr S de Vries
    ms Caramba

    Geplaatst door: Sipke op
  • wat een gezeur en geneuzel allemaal om een beetje stroom ….
    wel kabels trekken geen kabels trekken duur/ goedkoop..
    de oplossing is gewoon varen met die handel en dan hoef je ook geen kabel te trekken.
    ik begin me steeds meer te schamen dat ik werkzaam ben op de binnenvaart met al dit soort oeverloos gezeur . zal wel bij het ‘moderne varen’horen maar mensen tijden veranderen. hoe je het ook wend of keert wij schippertjes moetten ons toch aanpassen zie het verleden.
    dus lekker varen en een beetje centen verdienen voor het geval je generatorretje de laatste klap geeft.

    Geplaatst door: michael op
  • sinds het starten van het walstroom project hebben wij reeds een contract en zijn ingericht om stroom af te nemen,echter vanuit de europeesche wetgever kan nu nog steeds niet van een buitenlandse bankverbinding automatisch worden geincasseerd en zo worden wij steeds verder uit de stad verbannen voor een ligplaats !

    Geplaatst door: hans groot op
  • Begin vorig jaar aan de Maaskade beland.Getracht stroom van de wal te krijgen maar het was toen bij ons een heisa.Normaal hebben wij geen problemen met aardlek en fasen worden automatisch gestuurd.Toch daar toen stroom maar met het inschakelen van een van onze pompen ging het mis.Eneco deed het toen af dat het probleem bij ons zou liggen [duh].Gelukkig beweerde hun monteur het tegendeel en zij dat de kasten geschikt zijn voor huishoudelijk gebruik en niet geschikt zijn voor onze industriele afnamen!Nu kan het zijn dat ze inmiddels aangepast zijn maar we zijn er het laatste jaar niet meer aan de Maaskade geweest.
    Maar nu.
    We zijn vanmiddag aan het Kanaleneiland van Utrecht beland en daar zijn in aanbouw stroomkasten uitgebouwd.En waarempel er kan zelfs een 63 Amph stekker gestoken worden.Dit moesten we natuurlijk vandaag testen en ziedaar zonder theater zoals we aan b.v.in Rotterdam, hebben we stroom.Vol verassing hebben we een paar pompen in dienst gezet en dat ging zonder problemen.Weet je wat,we gaan ook nog eens met de kolom op en neer dan…….zou het wel op houden.Nee hoor,ook deze belasting hield de wal-stopkontakt stand zoals we b.v. op werven [industrie] gewend zijn.
    Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we havengeldvrij liggend een stroomvoorziening hebben waar we u tegen kunnen zeggen en dat wel gratis en voor niks gebruik kunnen maken terwijl een wereld haven,zwaar gesubsiedieerd vanuit Brussel,bovenop het havengeld,stroomkosten via 1 aanbieder durft door te bereken en dat nog eens tegen een particulier tarief?
    Ik ben zeer benieuwd wat het antwoord is hierop van de voorstanders van het Rotterdamse regime.
    En dan herhaal ik de volgende vraag die we herhaaldelijk stel[den] waar we geen antwoord op krijgen maar ook interessant is voor buur walbewoners.
    Ons schip is er een van vele die zonder stroom opwekking als het stil ligt niet functioneerd.Feit.Feit is wel dat als we aan de Rotterdamse stekker liggen we wel,volgens de gemeente Rotterdam,Co2 en stil aanwezig zijn.Nou dan wil ik ook graag in een buurt liggen waar geen kwalmende en Co2 uitstotende olie CV,s zijn van collega,s om ons heen,toch?
    Okee het is misschien “gezeik”van mij maar dit is niet/nooit meegenomen in de besluitvorming.
    Net zoals:aansprakelijkheid[struikelen of schade van kabels aan personen of schepen],Hoe lang mag volgens de wet een kabel zijn,Hoe zwaar,recht van overpad bij buren,Bij wet geregeld de keuze van aanbieders voor betalender partij,enz.
    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • Proberen Rotterdam,en walstroom te vermijden, maar worden er erg moe van…en als het niet anders kan, ja dan walstroom prima!alleen kabel trekken tot maximaal het tweede schip, en bedrijventarief , we zijn inderdaad geen huis wat aanlegt,maar een bedrijf.
    zo niet, dan maar burgelijke ongehoorzaamheid met risico voor een onvriendelijke tactloze havendienstmedewerker, die dan met liefde een speciaale reactie krijgt.vooral vrijdagmiddag om 16:00…..hoe ver gaan we???

    groeten van een gelukkig vertrokken schipper..

    Geplaatst door: Eric van Kleunen op
  • Stel generator gaat 60.000 uur mee en dan voor 12000,= euri een nieuwe. heb je aan klein onderhoud en smeerolie en filters. Zonder brandstof. kost hij per uur ongeveer: 30-36 cent
    Reken je nog gasolie daarbij, kom je op 2 euri per uur.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Schipper

    In het Rotterdamsche geldt een generatorverbod voor 24 uur per dag, dus niet alleen voor de nachtelijke uren .
    Voor de klagers, rekenen jullie ook het gasolieverbruik en slijtage en onderhoud eens uit per uur. welke dan niet gebruikt wordt als u gebruik maakt van de walstroom .
    En wat te denken van de bewoners aan de wal die dan geen geluidsoverlast hebben .
    Want bij vele zal het niet bekend zijn hoeveel klachten er binnen komen , van generatoren die rook en geluidsklachten veroorzaken .

    Geplaatst door: G. van Katwijk op
  • wat ik het rare aan de walstroom in rdam vind is dat als je in de maashaven stroom pak dan doet alles het bij mijn maar we liggen nu op de GM steigers in de botlek en toen deed de stroom het niet. komt omdat de polen hier anders aan gesloten zitten als in de maashaven dus we hebben weer een ompool stekker moeten aan schaffen. maar ik weet ook nog steeds niet of het nu wel of niet toegestaan is voor tankers om stroom te pakken ivm met dat wel niet eens een 240 volt kabel door de lading zone mogen trekken

    Geplaatst door: andre op
  • Het is, zoals ik al eens eerder schreef, van de gekke dat 16.496000 Nederlanders kennelijk in staat worden geacht om zelf met zekeringen en aardlekschakelaars om te gaan en 4000 binnenschippers kenelijk te dom of te onbetrouwbaar worden geacht daarvoor.
    In ieder woonhuis zijn die attributen namelijk vrij toegankelijk.In de walstroomkasten van Rotterdam en de rest zitten ze achter slot en grendel en kunnen alleen door een dure monteur worden benaderd.
    De kosten daarvoor komen uiteraard linksom of rechtsom ook weer bij de schippers terug.

    In Helmond, waar de walstroom overigens gratis is en de kast naar schatting 1000 euri gekost heeft (door een plaatselijk installateur gemaakt) zit een standaard zekeringkast met een standaard 30ma aardlekschakelaar.
    Daar kan ik probleemloos op aansluiten.

    In Amsterdam staat een stel kasten die tesamen evenveel gekost hebben als 1000 jaar gratis walstroom (als de kasten door dezelfde installateur uit Helmond waren aangelegd hadden wij die in iedergeval tijdens de economische levensduur van die kast kunnen krijgen, nu betalen wij ons blauw).

    Het is mij, doordat kennelijk een ander soort aardlekschakelaar werd toegepast nog niet gelukt om zonder een of meer interventies van de storingsdienst aan te sluiten en aangesloten te blijven.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Ondernemers waarom laten we ons alles in onze maag proppen?We hebben een bedrijf en verlenen diensten,gemeentes verdienen aan ons en niet te weinig ook,ze laten het alleen overkomen dat we overtollig zijn en weg moeten.Nou dat is voor ons tog geen probleem laten we met zijn alle zeggen dag rotterdam ,dag Amsterdam dag nederland.Wij schippers willen niet meer laden bij jullie want jullie zijn klant onvriendelijk.Moet je zien als we met zijn alle naar een van onze buurlanden gaan en niet meer in nederland laden of lossen.Bay Bay economie.En onze buurlanden ontvangen ons met open arme,Maar helaas Wij goede ondernemers wij kunnen geen eenheid dus we zeuren alleen maar en doen niets .Iets om over na te denken,niet zeuren maar ondernemen,Fijne mopperdag

    Geplaatst door: ontevereden op
  • Bij ons draait de generator nooit s’nachts, dus hoef ik voor overnachting toch geen kabel te sjouwen?

    Geplaatst door: schipper op
  • Het is niet dat we vies zijn van walstroom maar we hebben gewoon technische en economische bezwaren met betrekking tot.Zolang wij keuze in ligplaats hebben dan parkeer ik de boot zo dat een kabel trekken een eitje is.Het probleem begint al wanneer we 2,3 of 4 breed komen te liggen wat regelmatig voorkomt.Tel de verschillende aflopen van schepen erbij op en de chaos is compleet.Dan bij een langere periode een paar verhalers tussendoor,geweldig.Trouwens is deze moeite waard bij enkel 1 overnachting?
    In een artikel heb ik eens gelezen dat deze opzet is bedoeld voor huishoudelijk gebruik!!!!Waarschijnlijk dat we daarom berekend worden met het particulieren tarief inplaats als bedrijf gezien worden.Dit staat haaks op het havengeld wat voldaan dient te worden omdat we met onze bedrijven bedrijfsmatig in de haven bevinden en zo aangeslagen worden.De opbouw van dit stroom netwerk is mede gefinancierd door Brussel.Dan bevreemd het ons dat we maar keuze hebben van maar 1 aanbieder namelijk Eneco.Buiten de bezwaren van het trekken van kabels is er naar mijn mening niks geregeld over de veiligheid hiervan.Als iemand over een kabel struikeld bij ons aan dek zijn we ervoor verantwoordelijk,ook als het de kabel[s] van de buren betrefd over ons schip.Ik denk dat het grootste struikelblok voor ons is het ligplaats beleid.Zolang we redelijk tegen de kant kunnen liggen is het werkbaar maar iedereen weet dat dit zelden het geval is omdat er gewoon te weinig ligplaatsen zijn.Voor 1 overnachting vinden we niet nodig om een plekje aan de wal te hebben tot op heden.Vanwege dit beleid zullen we vlugger als het er is een plekje aan de muur nemen.De buren die dan opzij komen hebben pech.Kabel trekken via ons schip s,avonds en smorgens wat vroeger opstaan voor zijn kabel weg te halen om nadien na ons plek ingenomen te hebben weer aan het werk te gaan.Moeten we nu op deze mannier te werk gaan onder elkaar?Ja nu wel want voor 1 overnachting een boete van €150,- extra te riskeren wordt ook te gek.Walstroom is leuk maar er zal wel wat geregeld moeten worden dus vandaar onze weerstand.Bovendien wat wordt het volgende? Toeristen belasting? We worden immers niet als bedrijf gezien en zijn geen inwoners van de gemeente Rotterdam.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • he gerrit
    wij spuiten de ruimen niet alleen met lading resten meestal als wij in de maashaven liggen is het leeg en dan doen we onderhoud in de ruimen want de ladingresten zijn er op de losplaats al uit

    Geplaatst door: stephan op
  • @stephan ruim uitspuiten?waar laat u het lading residu?over de muur soms?deze kosten van baggeren(door wat u over de muur pompt) wordt misschien gecompenseerd door de walstroom.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Wij liggen weer eens in Middelburg en hier is
    walstroom al jaren verplicht het is hier inbegrepen in het havengeld met een max van 32A
    (en speciale kasten voor de cruiseschepen)
    en voorzien van een zelf te resetten aardlek
    en wij hebben hier nog nooit problemen mee gehad

    Geplaatst door: arno Boogaart op
  • lekker zeuren allemaal over het gebruik van walstroom…En als het dan gratis is ( zoals in breukelen) dan nog zijn er schippers die het niet de moeite waard vinden om een kabeltje naar de wal te trekken.. ( 1-2 bootjes breed???) Ik snap het niet meer.

    Geplaatst door: lucas op
  • mensen laat je toch niet wegsturen bombardeer het havenbedrijf met een klachtenbrief een keer of tien heb ik ook gedaan lachen dan reageren ze heel snel
    ik heb gezegd dat ze sleepboten kunnen bestellen want ik ga de haven niet uit de groeten

    Geplaatst door: stephan op
  • Lekker hypocriet dat 21 augustus de Bavaria-race plaats vind!!!Wat een co2 uitstoot.We vinden het niet erg om walstroom te nemen,maar die verplichting is niet juist.We leven in een vrij land.

    Geplaatst door: Doortje op
  • ik lig wekelijks in de maashaven met een 110 mtr. op internet ff aanmelden en niks aan het handje. heb dan wel geen motorverwarming, maar vorige week alle airco’s aan op een warme dag, incl. de stuurhut en het verbruik bleef beneden 1 euro in het uur. de argumenten van het havenbedrijf kloppen niet, maar ik ben verder zeer tevreden over de werking, al liet ik liever de generator draaien, maar die tijd is voorbij.

    Geplaatst door: theo op
  • Beste Arjan.

    Zou het verbruik ook opgaan in de winterdag,leeg schip met een guur windje?
    Vloer verwarming aan,enz.
    En als het vriest in de voor machinekamer de verwarming aan omdat de generator stilstaat en zoals bij ons de voorpiek verwarmen om de verf voorraad e.d. te beschermen tegen de vorst.
    Tikt aan hoor en dan hebben we nog geen ruim uit gespoten of zo.Nu zijn er genoeg schepen die uitgerust zijn met C.V,s maar tel die kosten in de winterdag mee,die dingen verbruiken ook heel wat.Trouwens,hoe zit het daar mee?Het is niet wat je noemt Co2 neutraal maar hierover wordt geen woord gerept.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • Wij hebben vorige week voor het eerst gebruik gemaakt van de walstroom in de maashaven….eind afrekening vond ik niet eens tegenvallen € 50 per dag…..gewoon alles gedaan wat we normaal doen alleen overtollige verlichting in machinekamers ed uitgezet, zelfs de motorverwarming op de boegschroef en hoofdmotor stond gewoon aan, dus ik vraag me eigenlijk wel af wat stephan gedaan heeft voor die €120.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Goede avond.

    150,- euro?Nou ik ben eruit.Dit is voor ons veel goedkoper als met kabels te leuren en de ergenis van geen of te weinig stroom krijgen.Sterker,de boete is zeer aantrekkelijk en bereken het in mijn vracht door,ha,ha,ha.Maar het is en blijft een verhaal om gek van te worden en ik hoop dat Stephan op zijn manier en inzet verder komt als onze vertegenwoordigers.Ik lees dat er meerdere weigeraars zijn,nou ik sluit me bij hun aan.
    Misschien zouden dat er meer collega,s moeten doen.Burgelijk ongehoorzaamheid kan ook effectief zijn.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • @marco…In het verhaal staat dat alleen in de maashaven en de oude haven walstroom VERPLICHT is en jij krijgt een bekeuring aan de maaskade…….

    Kan iemand mij vertellen waar het nou eigenlijk verplicht is? ik heb een mail gestuurd naar het havenbedrijf maar geen reactie op gekregen.

    Geplaatst door: eduard op
  • Een paar weken geleden geprobeerd om aante sluiten
    in de heyse haven ,probleem is dat de afgegeven capaciteit van 63 ampere veels te weinig is,in de winter geen vloerverwarming en in de zomer geen airco gebruiken,dus prima nagedacht van tevoren.

    Geplaatst door: JACQUES STORM op
  • Ja ze zijn in rotterdam helemaal gestoord geworden.
    Leg je net aan de maaskade met stekker er al naast nog even je auto eraf te zetten komen ze van af de wal en ja hoor direct een bekeuring.
    Dan de walstroom ingeschakeld valt meerdere malen de stroom uit dus eneco komt om de kast te controleren en er wordt een verklaring afgegeven dat er aan de wal iets niet goed werkt wordt je even later weggestuurd omdat je geen walstroom hebt. En als je niet een andere plek zoekt weer een bekeuring.
    En wat denk je al je midden in de nacht over 2 schepen heen gaat met 2 kabels aan elkaar gekoppeld over de luiken of dek met een hoop kabaal dan komt de buurman je haast afschieten omdat ze denken dat er inbrekers op dek staan.
    Of van de winter lekker met zn allen op ons bek pleuren.
    Nee rotterdam ga zo door.

    Geplaatst door: marco op
  • irritatie ?
    frustratie
    het is toch niet te geloven ze splitsen ons walstroom in de maag wat veel te duur is zegge 120 euro per dag
    van de week belde die pipo van het havenbedrijf mij omdat ik een zeer boze maar nette email naar de gemeente rotterdam had gestuurd hij vroeg mij waarom ik een email naar de gemeente had gestuurd
    vervolgens ging het erover dat ze ervanuit gaan dat er een huis aanlegt ik zeg er komt een heel bedrijf voor de deur want met walstroom ruim uitspuiten kost erg veel geld
    nu heb ik een afspraak met hem dat als ik in de maashaven kom dan komt hij langs om te praten over deze kwestie
    stephan

    Geplaatst door: stephan op

Reageer

Irritatie over walstroom bij schippers houdt aan | Schuttevaer.nl

Irritatie over walstroom bij schippers houdt aan

Er is nog wat onduidelijkheid en irritatie over het gebruik van walstroom, constateert de nieuwe regiovertegenwoordiger van Schuttevaer voor Rotterdam Jan Kruisinga. Het Rotterdamse havenbedrijf controleert sinds 20 juli op het gebruik van walstroom maar stuurt schippers naar de zin van Kruisinga soms wat al te snel weg.

walstroom

Schippers zijn zowel in de Maashaven als de Oude Haven verplicht om de walstroominstallaties te gebruiken. Wie toch de generator laat draaien, riskeert een proces-verbaal. ‘We hadden vorige week een schipper die in de Maashaven wilde liggen, maar niet kon aanloggen op de walstroom. In dat geval moet het 0900-nummer van energieleverancier Eneco dat op de kast staat worden gebeld en dat had deze man ook gedaan. Vervolgens kwam er een paar uur later een boot van het havenbedrijf langs. De schipper kreeg te horen dat hij weg moest, vrijdagmiddag om 16 uur. En dat terwijl ze met familie hadden afgesproken om samen het weekend in de Maashaven door te brengen. De schipper belde mij en ik heb toen bemiddeld. De schipper mocht uiteindelijk blijven en kreeg walstroom via de aansluiting van zijn familie. De schipper van de Maashaven is door Eneco gebeld. Hij stelde dat op prijs, dat nam een deel van zijn irritatie weg.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • Geachte Gerrit,
    het is laat u niet verlagen.
    Heeft u de reactie van de heer van Katwijk gelezen?[ op 14-08-2011]
    Ik citeer.
    en wat te denken van bewoners aan de wal die dan geen geluids overlast hebben.
    want bij vele zal het niet bekend zijn hoeveel klachte er binnen komen van generatoren die rook en geluids klachten veroorzaken.
    Lijkt u dit geschreven door iemand die midden op de hei woont.
    Volgens mij zijn de nieuwe generatoren voorzien van een goede demper 45dba en vallen ze ook nog eens onder de ccr2 keuring [uitstoot] en we hebben nu ook al gasolie met een laag zwavel gehalte.
    Dus mensen stop met zeuren en geniet van de charme die een schip voor je deur met zich meebrengt

    Geplaatst door: kees op
  • Schrijver Kees ,

    Hoe komt u er bij dat heer Van Katwijk aan het water woont , of dat deze persoon behoort tot de groep klagers ?
    Een bewering die nergens op slaat.
    Lat u niet verlagen

    Geplaatst door: Gerrit op
  • Heren en dames,

    Gewoon weigeren en de zaak met een paar honderd man voor laten komen kan in dit land jaren duren
    en dan ook gelijk bekijken of het niet tegen de regels is in europa en of er nog wel een wet uit vervlogen tijden is waarin staat dat jezelf recht heb om je eigen stroom te maken.
    En heer van Katwijk je moet niet aan een haven gaan wonen als je geen schepen en hun geluid voor je deur wilt hebben je gaat ook niet langs een spoorlijn wonen als je vindt dat een trein teveel herrie maakt

    Geplaatst door: kees op
  • En wat te denken van de bewoners aan de wal die dan geen geluidsoverlast hebben .
    Want bij vele zal het niet bekend zijn hoeveel klachten er binnen komen , van generatoren die rook en geluidsklachten veroorzaken .

    G. van Katwijk

    14-08-2011 op 14:40

    Hier moet ik toch even op reageren
    Ik heb van de zomer bijna 3weken aan de Maashavenkade gelegen t/o nr ?? 100
    Ik heb een 220v aansluiting die ik ook gebruik maar 380 volt is bij ons niet mogelijk dus ik draai af en toe met de generator.
    Maar nu het volgende er rijden de hele dag bussen en taxi,s langs naar de ss Rotterdam,nou we konden de deur niet eens open houden van de uitlaatgassen ,de mensen die hun hond uitlaten ,schijten voor de plank of over je kabels,of tegen de stroomkast.
    Als je aan de Maashaven NZ ligt een beetje terhoogte van de brede hilledijk, staan er op de parkeerplaat vracht auto,s met koelcontainers die ook midden in de nacht opstarten , Ik heb de havendienst er over aan geproken, maar dit is niet hun afd.
    Dus meneer van Katwijk ik nodig u graag een keer uit om dat met u te bekijken
    met vr gr S de Vries
    ms Caramba

    Geplaatst door: Sipke op
  • wat een gezeur en geneuzel allemaal om een beetje stroom ….
    wel kabels trekken geen kabels trekken duur/ goedkoop..
    de oplossing is gewoon varen met die handel en dan hoef je ook geen kabel te trekken.
    ik begin me steeds meer te schamen dat ik werkzaam ben op de binnenvaart met al dit soort oeverloos gezeur . zal wel bij het ‘moderne varen’horen maar mensen tijden veranderen. hoe je het ook wend of keert wij schippertjes moetten ons toch aanpassen zie het verleden.
    dus lekker varen en een beetje centen verdienen voor het geval je generatorretje de laatste klap geeft.

    Geplaatst door: michael op
  • sinds het starten van het walstroom project hebben wij reeds een contract en zijn ingericht om stroom af te nemen,echter vanuit de europeesche wetgever kan nu nog steeds niet van een buitenlandse bankverbinding automatisch worden geincasseerd en zo worden wij steeds verder uit de stad verbannen voor een ligplaats !

    Geplaatst door: hans groot op
  • Begin vorig jaar aan de Maaskade beland.Getracht stroom van de wal te krijgen maar het was toen bij ons een heisa.Normaal hebben wij geen problemen met aardlek en fasen worden automatisch gestuurd.Toch daar toen stroom maar met het inschakelen van een van onze pompen ging het mis.Eneco deed het toen af dat het probleem bij ons zou liggen [duh].Gelukkig beweerde hun monteur het tegendeel en zij dat de kasten geschikt zijn voor huishoudelijk gebruik en niet geschikt zijn voor onze industriele afnamen!Nu kan het zijn dat ze inmiddels aangepast zijn maar we zijn er het laatste jaar niet meer aan de Maaskade geweest.
    Maar nu.
    We zijn vanmiddag aan het Kanaleneiland van Utrecht beland en daar zijn in aanbouw stroomkasten uitgebouwd.En waarempel er kan zelfs een 63 Amph stekker gestoken worden.Dit moesten we natuurlijk vandaag testen en ziedaar zonder theater zoals we aan b.v.in Rotterdam, hebben we stroom.Vol verassing hebben we een paar pompen in dienst gezet en dat ging zonder problemen.Weet je wat,we gaan ook nog eens met de kolom op en neer dan…….zou het wel op houden.Nee hoor,ook deze belasting hield de wal-stopkontakt stand zoals we b.v. op werven [industrie] gewend zijn.
    Hoe is het in godsnaam mogelijk dat we havengeldvrij liggend een stroomvoorziening hebben waar we u tegen kunnen zeggen en dat wel gratis en voor niks gebruik kunnen maken terwijl een wereld haven,zwaar gesubsiedieerd vanuit Brussel,bovenop het havengeld,stroomkosten via 1 aanbieder durft door te bereken en dat nog eens tegen een particulier tarief?
    Ik ben zeer benieuwd wat het antwoord is hierop van de voorstanders van het Rotterdamse regime.
    En dan herhaal ik de volgende vraag die we herhaaldelijk stel[den] waar we geen antwoord op krijgen maar ook interessant is voor buur walbewoners.
    Ons schip is er een van vele die zonder stroom opwekking als het stil ligt niet functioneerd.Feit.Feit is wel dat als we aan de Rotterdamse stekker liggen we wel,volgens de gemeente Rotterdam,Co2 en stil aanwezig zijn.Nou dan wil ik ook graag in een buurt liggen waar geen kwalmende en Co2 uitstotende olie CV,s zijn van collega,s om ons heen,toch?
    Okee het is misschien “gezeik”van mij maar dit is niet/nooit meegenomen in de besluitvorming.
    Net zoals:aansprakelijkheid[struikelen of schade van kabels aan personen of schepen],Hoe lang mag volgens de wet een kabel zijn,Hoe zwaar,recht van overpad bij buren,Bij wet geregeld de keuze van aanbieders voor betalender partij,enz.
    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms Revisio op
  • Proberen Rotterdam,en walstroom te vermijden, maar worden er erg moe van…en als het niet anders kan, ja dan walstroom prima!alleen kabel trekken tot maximaal het tweede schip, en bedrijventarief , we zijn inderdaad geen huis wat aanlegt,maar een bedrijf.
    zo niet, dan maar burgelijke ongehoorzaamheid met risico voor een onvriendelijke tactloze havendienstmedewerker, die dan met liefde een speciaale reactie krijgt.vooral vrijdagmiddag om 16:00…..hoe ver gaan we???

    groeten van een gelukkig vertrokken schipper..

    Geplaatst door: Eric van Kleunen op
  • Stel generator gaat 60.000 uur mee en dan voor 12000,= euri een nieuwe. heb je aan klein onderhoud en smeerolie en filters. Zonder brandstof. kost hij per uur ongeveer: 30-36 cent
    Reken je nog gasolie daarbij, kom je op 2 euri per uur.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Schipper

    In het Rotterdamsche geldt een generatorverbod voor 24 uur per dag, dus niet alleen voor de nachtelijke uren .
    Voor de klagers, rekenen jullie ook het gasolieverbruik en slijtage en onderhoud eens uit per uur. welke dan niet gebruikt wordt als u gebruik maakt van de walstroom .
    En wat te denken van de bewoners aan de wal die dan geen geluidsoverlast hebben .
    Want bij vele zal het niet bekend zijn hoeveel klachten er binnen komen , van generatoren die rook en geluidsklachten veroorzaken .

    Geplaatst door: G. van Katwijk op
  • wat ik het rare aan de walstroom in rdam vind is dat als je in de maashaven stroom pak dan doet alles het bij mijn maar we liggen nu op de GM steigers in de botlek en toen deed de stroom het niet. komt omdat de polen hier anders aan gesloten zitten als in de maashaven dus we hebben weer een ompool stekker moeten aan schaffen. maar ik weet ook nog steeds niet of het nu wel of niet toegestaan is voor tankers om stroom te pakken ivm met dat wel niet eens een 240 volt kabel door de lading zone mogen trekken

    Geplaatst door: andre op
  • Het is, zoals ik al eens eerder schreef, van de gekke dat 16.496000 Nederlanders kennelijk in staat worden geacht om zelf met zekeringen en aardlekschakelaars om te gaan en 4000 binnenschippers kenelijk te dom of te onbetrouwbaar worden geacht daarvoor.
    In ieder woonhuis zijn die attributen namelijk vrij toegankelijk.In de walstroomkasten van Rotterdam en de rest zitten ze achter slot en grendel en kunnen alleen door een dure monteur worden benaderd.
    De kosten daarvoor komen uiteraard linksom of rechtsom ook weer bij de schippers terug.

    In Helmond, waar de walstroom overigens gratis is en de kast naar schatting 1000 euri gekost heeft (door een plaatselijk installateur gemaakt) zit een standaard zekeringkast met een standaard 30ma aardlekschakelaar.
    Daar kan ik probleemloos op aansluiten.

    In Amsterdam staat een stel kasten die tesamen evenveel gekost hebben als 1000 jaar gratis walstroom (als de kasten door dezelfde installateur uit Helmond waren aangelegd hadden wij die in iedergeval tijdens de economische levensduur van die kast kunnen krijgen, nu betalen wij ons blauw).

    Het is mij, doordat kennelijk een ander soort aardlekschakelaar werd toegepast nog niet gelukt om zonder een of meer interventies van de storingsdienst aan te sluiten en aangesloten te blijven.

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Ondernemers waarom laten we ons alles in onze maag proppen?We hebben een bedrijf en verlenen diensten,gemeentes verdienen aan ons en niet te weinig ook,ze laten het alleen overkomen dat we overtollig zijn en weg moeten.Nou dat is voor ons tog geen probleem laten we met zijn alle zeggen dag rotterdam ,dag Amsterdam dag nederland.Wij schippers willen niet meer laden bij jullie want jullie zijn klant onvriendelijk.Moet je zien als we met zijn alle naar een van onze buurlanden gaan en niet meer in nederland laden of lossen.Bay Bay economie.En onze buurlanden ontvangen ons met open arme,Maar helaas Wij goede ondernemers wij kunnen geen eenheid dus we zeuren alleen maar en doen niets .Iets om over na te denken,niet zeuren maar ondernemen,Fijne mopperdag

    Geplaatst door: ontevereden op
  • Bij ons draait de generator nooit s’nachts, dus hoef ik voor overnachting toch geen kabel te sjouwen?

    Geplaatst door: schipper op
  • Het is niet dat we vies zijn van walstroom maar we hebben gewoon technische en economische bezwaren met betrekking tot.Zolang wij keuze in ligplaats hebben dan parkeer ik de boot zo dat een kabel trekken een eitje is.Het probleem begint al wanneer we 2,3 of 4 breed komen te liggen wat regelmatig voorkomt.Tel de verschillende aflopen van schepen erbij op en de chaos is compleet.Dan bij een langere periode een paar verhalers tussendoor,geweldig.Trouwens is deze moeite waard bij enkel 1 overnachting?
    In een artikel heb ik eens gelezen dat deze opzet is bedoeld voor huishoudelijk gebruik!!!!Waarschijnlijk dat we daarom berekend worden met het particulieren tarief inplaats als bedrijf gezien worden.Dit staat haaks op het havengeld wat voldaan dient te worden omdat we met onze bedrijven bedrijfsmatig in de haven bevinden en zo aangeslagen worden.De opbouw van dit stroom netwerk is mede gefinancierd door Brussel.Dan bevreemd het ons dat we maar keuze hebben van maar 1 aanbieder namelijk Eneco.Buiten de bezwaren van het trekken van kabels is er naar mijn mening niks geregeld over de veiligheid hiervan.Als iemand over een kabel struikeld bij ons aan dek zijn we ervoor verantwoordelijk,ook als het de kabel[s] van de buren betrefd over ons schip.Ik denk dat het grootste struikelblok voor ons is het ligplaats beleid.Zolang we redelijk tegen de kant kunnen liggen is het werkbaar maar iedereen weet dat dit zelden het geval is omdat er gewoon te weinig ligplaatsen zijn.Voor 1 overnachting vinden we niet nodig om een plekje aan de wal te hebben tot op heden.Vanwege dit beleid zullen we vlugger als het er is een plekje aan de muur nemen.De buren die dan opzij komen hebben pech.Kabel trekken via ons schip s,avonds en smorgens wat vroeger opstaan voor zijn kabel weg te halen om nadien na ons plek ingenomen te hebben weer aan het werk te gaan.Moeten we nu op deze mannier te werk gaan onder elkaar?Ja nu wel want voor 1 overnachting een boete van €150,- extra te riskeren wordt ook te gek.Walstroom is leuk maar er zal wel wat geregeld moeten worden dus vandaar onze weerstand.Bovendien wat wordt het volgende? Toeristen belasting? We worden immers niet als bedrijf gezien en zijn geen inwoners van de gemeente Rotterdam.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • he gerrit
    wij spuiten de ruimen niet alleen met lading resten meestal als wij in de maashaven liggen is het leeg en dan doen we onderhoud in de ruimen want de ladingresten zijn er op de losplaats al uit

    Geplaatst door: stephan op
  • @stephan ruim uitspuiten?waar laat u het lading residu?over de muur soms?deze kosten van baggeren(door wat u over de muur pompt) wordt misschien gecompenseerd door de walstroom.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Wij liggen weer eens in Middelburg en hier is
    walstroom al jaren verplicht het is hier inbegrepen in het havengeld met een max van 32A
    (en speciale kasten voor de cruiseschepen)
    en voorzien van een zelf te resetten aardlek
    en wij hebben hier nog nooit problemen mee gehad

    Geplaatst door: arno Boogaart op
  • lekker zeuren allemaal over het gebruik van walstroom…En als het dan gratis is ( zoals in breukelen) dan nog zijn er schippers die het niet de moeite waard vinden om een kabeltje naar de wal te trekken.. ( 1-2 bootjes breed???) Ik snap het niet meer.

    Geplaatst door: lucas op
  • mensen laat je toch niet wegsturen bombardeer het havenbedrijf met een klachtenbrief een keer of tien heb ik ook gedaan lachen dan reageren ze heel snel
    ik heb gezegd dat ze sleepboten kunnen bestellen want ik ga de haven niet uit de groeten

    Geplaatst door: stephan op
  • Lekker hypocriet dat 21 augustus de Bavaria-race plaats vind!!!Wat een co2 uitstoot.We vinden het niet erg om walstroom te nemen,maar die verplichting is niet juist.We leven in een vrij land.

    Geplaatst door: Doortje op
  • ik lig wekelijks in de maashaven met een 110 mtr. op internet ff aanmelden en niks aan het handje. heb dan wel geen motorverwarming, maar vorige week alle airco’s aan op een warme dag, incl. de stuurhut en het verbruik bleef beneden 1 euro in het uur. de argumenten van het havenbedrijf kloppen niet, maar ik ben verder zeer tevreden over de werking, al liet ik liever de generator draaien, maar die tijd is voorbij.

    Geplaatst door: theo op
  • Beste Arjan.

    Zou het verbruik ook opgaan in de winterdag,leeg schip met een guur windje?
    Vloer verwarming aan,enz.
    En als het vriest in de voor machinekamer de verwarming aan omdat de generator stilstaat en zoals bij ons de voorpiek verwarmen om de verf voorraad e.d. te beschermen tegen de vorst.
    Tikt aan hoor en dan hebben we nog geen ruim uit gespoten of zo.Nu zijn er genoeg schepen die uitgerust zijn met C.V,s maar tel die kosten in de winterdag mee,die dingen verbruiken ook heel wat.Trouwens,hoe zit het daar mee?Het is niet wat je noemt Co2 neutraal maar hierover wordt geen woord gerept.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • Wij hebben vorige week voor het eerst gebruik gemaakt van de walstroom in de maashaven….eind afrekening vond ik niet eens tegenvallen € 50 per dag…..gewoon alles gedaan wat we normaal doen alleen overtollige verlichting in machinekamers ed uitgezet, zelfs de motorverwarming op de boegschroef en hoofdmotor stond gewoon aan, dus ik vraag me eigenlijk wel af wat stephan gedaan heeft voor die €120.

    Geplaatst door: Arjan op
  • Goede avond.

    150,- euro?Nou ik ben eruit.Dit is voor ons veel goedkoper als met kabels te leuren en de ergenis van geen of te weinig stroom krijgen.Sterker,de boete is zeer aantrekkelijk en bereken het in mijn vracht door,ha,ha,ha.Maar het is en blijft een verhaal om gek van te worden en ik hoop dat Stephan op zijn manier en inzet verder komt als onze vertegenwoordigers.Ik lees dat er meerdere weigeraars zijn,nou ik sluit me bij hun aan.
    Misschien zouden dat er meer collega,s moeten doen.Burgelijk ongehoorzaamheid kan ook effectief zijn.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/Revisio op
  • @marco…In het verhaal staat dat alleen in de maashaven en de oude haven walstroom VERPLICHT is en jij krijgt een bekeuring aan de maaskade…….

    Kan iemand mij vertellen waar het nou eigenlijk verplicht is? ik heb een mail gestuurd naar het havenbedrijf maar geen reactie op gekregen.

    Geplaatst door: eduard op
  • Een paar weken geleden geprobeerd om aante sluiten
    in de heyse haven ,probleem is dat de afgegeven capaciteit van 63 ampere veels te weinig is,in de winter geen vloerverwarming en in de zomer geen airco gebruiken,dus prima nagedacht van tevoren.

    Geplaatst door: JACQUES STORM op
  • Ja ze zijn in rotterdam helemaal gestoord geworden.
    Leg je net aan de maaskade met stekker er al naast nog even je auto eraf te zetten komen ze van af de wal en ja hoor direct een bekeuring.
    Dan de walstroom ingeschakeld valt meerdere malen de stroom uit dus eneco komt om de kast te controleren en er wordt een verklaring afgegeven dat er aan de wal iets niet goed werkt wordt je even later weggestuurd omdat je geen walstroom hebt. En als je niet een andere plek zoekt weer een bekeuring.
    En wat denk je al je midden in de nacht over 2 schepen heen gaat met 2 kabels aan elkaar gekoppeld over de luiken of dek met een hoop kabaal dan komt de buurman je haast afschieten omdat ze denken dat er inbrekers op dek staan.
    Of van de winter lekker met zn allen op ons bek pleuren.
    Nee rotterdam ga zo door.

    Geplaatst door: marco op
  • irritatie ?
    frustratie
    het is toch niet te geloven ze splitsen ons walstroom in de maag wat veel te duur is zegge 120 euro per dag
    van de week belde die pipo van het havenbedrijf mij omdat ik een zeer boze maar nette email naar de gemeente rotterdam had gestuurd hij vroeg mij waarom ik een email naar de gemeente had gestuurd
    vervolgens ging het erover dat ze ervanuit gaan dat er een huis aanlegt ik zeg er komt een heel bedrijf voor de deur want met walstroom ruim uitspuiten kost erg veel geld
    nu heb ik een afspraak met hem dat als ik in de maashaven kom dan komt hij langs om te praten over deze kwestie
    stephan

    Geplaatst door: stephan op

Reageer