Varen door kanaalpark

De omleiding van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch ligt straks in een fraai parkachtig gebied. Dat wordt duidelijk in het op 5 april geopende informatiecentrum van Rijkswaterstaat en de gemeente ‘s-Hertogenbosch aan de Kloosterstraat in Rosmalen.

Varen door kanaalpark

‘De geestelijk vader van het kanaal, koning Willem I, zou trots zijn op de negen kilometer lange omleiding om de provinciehoofdstad. Zijn kanaal blijkt ook in de 21ste eeuw van groot economisch belang’, aldus een juichende tekst in het infocentrum.
De omleiding van de Zuid-Willemsvaart wordt ‘een nieuwe kans voor de stad’ genoemd. De schipper vaart straks door een ‘kanaalpark’. Winst voor de schipper is in elk geval dat er geen brugopeningen meer nodig zijn in het nieuwe kanaalpand. Aan de ophaalbruggen en vele bochten van het smalle kanaaltracé door de stad en over de Dieze komt een einde. Maar er blijven twee sluizen nodig. De huidige sluizen 0 en 1 (Engelen en Den Bosch) worden vervangen door kunstwerken ter hoogte van Empel en Berlicum. Ze hebben elk een schuttijd van ongeveer 10 minuten. ‘Die tweede sluis in Berlicum is nodig vanwege het verschil in waterstand van 2,70 meter boven en beneden de sluis, bij hoogwater zelfs 3,60 meter’, aldus een woordvoerder van RWS in Den Bosch. ‘Dan wordt het gebied aan weerszijden van het kanaal natter dan gewenst. Bovendien zouden de bruggen en dijken ook weer 2 à 3 meter hoger moeten worden. Dat maakt het project er niet goedkoper op.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Varen door kanaalpark | Schuttevaer.nl

Varen door kanaalpark

De omleiding van de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch ligt straks in een fraai parkachtig gebied. Dat wordt duidelijk in het op 5 april geopende informatiecentrum van Rijkswaterstaat en de gemeente ‘s-Hertogenbosch aan de Kloosterstraat in Rosmalen.

Varen door kanaalpark

‘De geestelijk vader van het kanaal, koning Willem I, zou trots zijn op de negen kilometer lange omleiding om de provinciehoofdstad. Zijn kanaal blijkt ook in de 21ste eeuw van groot economisch belang’, aldus een juichende tekst in het infocentrum.
De omleiding van de Zuid-Willemsvaart wordt ‘een nieuwe kans voor de stad’ genoemd. De schipper vaart straks door een ‘kanaalpark’. Winst voor de schipper is in elk geval dat er geen brugopeningen meer nodig zijn in het nieuwe kanaalpand. Aan de ophaalbruggen en vele bochten van het smalle kanaaltracé door de stad en over de Dieze komt een einde. Maar er blijven twee sluizen nodig. De huidige sluizen 0 en 1 (Engelen en Den Bosch) worden vervangen door kunstwerken ter hoogte van Empel en Berlicum. Ze hebben elk een schuttijd van ongeveer 10 minuten. ‘Die tweede sluis in Berlicum is nodig vanwege het verschil in waterstand van 2,70 meter boven en beneden de sluis, bij hoogwater zelfs 3,60 meter’, aldus een woordvoerder van RWS in Den Bosch. ‘Dan wordt het gebied aan weerszijden van het kanaal natter dan gewenst. Bovendien zouden de bruggen en dijken ook weer 2 à 3 meter hoger moeten worden. Dat maakt het project er niet goedkoper op.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer