Binnenvaart wil Maashaven niet opgeven

Brancheorganisaties Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben bezwaar gemaakt tegen het verdwijnen van 150 ligplaatsen in de Rotterdamse Maashaven. In de gemeentelijke Structuurvisie Stadshavens, die vorige maand is gepubliceerd, overweegt de gemeente om na 2020 drijvende woningbouw in de Maashaven toe te staan. Er is dan geen plek meer voor de binnenvaart.

Maashaven

Door Tessa Heerschop
‘We zijn de Rijnhaven al kwijtgeraakt en toen is de Maashaven als de centrale lighaven van Rotterdam aangewezen. Alle andere plekken die de gemeente ziet als vervanging zijn veel te ver van het centrum. Binnenvaartschippers zijn ook inwoners van Rotterdam en hebben recht op sociale contacten en faciliteiten op korte afstand. De Maashaven is het laatste baken dat we niet mogen verliezen’, zegt directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Ik woon op katendrecht, en ik zou het echt heel jammer vinden als er geen schepen meer zouden liggen. Ik geloof ook niet dat ik hier dan nog zou willen wonen…

    Geplaatst door: Wies op
  • als oud binnenschipper ben ik blij dat ik deze ongijn niet mee hoeft te maken lege oude havens op zuid en in de stad ,de bewoners die ik spreek .die willen graag de schepen voor de deur.daar zijn de mensen voor komen wonen en niet voor lege saaie havens .havendienst ga en spreek met de bewoners, ik wil best uw terwille wezen. willem

    Geplaatst door: willem overdijk op
  • Waar moet het toch heen met de particuliere Scheepvaart.
    Jammer maar waar.
    De Scheepvaart is voor gemeentes en hogerhand niets meer waard.
    Dat er nog gezinnen aan boord wonen maakt ze allemaal niets meer uit.
    Sociale contacten zijn oh zo belangrijk.
    Nee al jaren worden er allerlei dingen verzonnen om het de Schippers onmogelijk te maken.
    Voorbeelden genoeg.
    Nee laten ze in Den Haag nu maar een een minister aan boord laten wonen.Mischien gaan dan hun ogen is open.Maar nee daar zijn we na al die jaren nog steeds te min voor.
    Laat een Schippen toch eens met rust en laten ze normaal hun eigen leven leiden inplaats om op te jagen of een achteraf plekkie te geven.Duur havengeld betalen en wat krijg je ervoor terug.Jammer maar helemaal niets.

    Geplaatst door: Carla Cuppen op
  • @ Peter,
    Als de particuliere schipper verdwijnt zullen schepen weer gebruikt gaan worden waar ze voor bedoeld zijn ipv mooi opgepoetst, mag je je schoenen misschien ook weer eens aan in de machinekamer. Of lees ik nu uw stukje verkeert?

    Geplaatst door: Ron Niet op
  • Lang leve het milieu. Rotterdam moet voor een bepaald jaartal zich aan de milieuvoorwaarden voldoen die gelden voor de europese unie. Leggen die mooie schepen die onmisbaar zijn voor de economie gewoon ergens op zee. Heeft Rotterdam er geen last meer van, valt onder Hoek van Holland, maak er wel even een fatsoenlijke autosteiger dan kunnen we Rotterdam toch nog even flink met onvriendelijke milieuacties: zoals boodschappen halen.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Ach het verbaas mij niet, als geboren en getogen Rotterdammer, heb ik al veel havens zien opofferen .
    Kleinere havens eerst , zoals de zalmhaven delen van de leuvenhaven, boerengat ,schiehaven etc.
    De drang van Rotterdam om aan bouwgrond te komen, gaan ze eerst de binnenschipvaart het moeilijk maken, door regeltjes, hogere lig kosten en dwingen tot walstroom afname,regels over sanitair gebruik (vulwatertank), huisvuil en verzin er nog een aantal zaken .
    Dan zeg men zie er komen haast geen schepen meer dus deze haven is overbodig.
    Over een aantal jaren zullen de maashaven maar ook delen van de rijnhaven dempen voor huizenbouw en bedrijven .
    Helaas is dit een ontwikkeling die niet zal stoppen, zo zal de waalhaven over 100 jaar ook alleen in de geschiedenisboekjes te lezen zijn. Deze ontwikkeling is niet alleen in Nederland maar zien we over de hele wereld.
    Maar helaas zal de particuliere schipper ook verdwijnen , investeringen zijn niet meer op te brengen.
    Hiervoor in de plaats komen cowboys die zich schipper noemen en voor een rederij varen en die hebben geen belangstelling voor prettige ligplaatsen, hebben alleen maar haast.
    Dit heeft op termijn ook gevolg voor rivieren en kanalen.

    Geplaatst door: Peter op
  • Het is heel eenvoudig voor de stad Rotterdam,men maakt gewoon de verplichte walstroom onbetaalbaar.
    Als er dan geen schip meer bereid is om in de Maashaven te gaan liggen,zegt men dat deze ligplaats overbodig is en heeft men weer een probleem opgelost.
    Als Rotterdam dan geen schepen wil zien liggen zou het een beter idee zijn het havengeld per dag te heffen,maar dan wel een zevende van een weekbriefje natuurlijk.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Achja als het zo door blijft gaan met deze plannen, dan zal er binnenkort een hele grote discussie ontstaan BINNENSCHIPPERS tegen GEMEENTE of wie dan ook. want het gaat echt nergens over waar wil je dan al die schepen laten die in het weekend stil willen liggen?? Schippers gaan dit echt niet pikken vermoed ik. Waar wil je het dan doen? in de Maasvlakte ofzo!! toch geen mogelijkheid, ze denken alleen maar weer aan de mensen die beginnen te klagen die dan net voor het eerst water en een schip zien in de Maashaven. Maar ze hebben niet in de gaten dat de haven al langer bestaat dan de mensen zelf en ze vergeten ook even dat rotterdam ooit in de stads havens begonnen is dus ze mogen blij zijn dat er niet meer gewerkt wordt maar dat er alleen maar stil liggende schepen liggen. ze moeten ophouden met die flauwekul

    Geplaatst door: phoeker op
  • Belachelijk is het, men wil graag in de duurste apartementen HEERLIJK aan het water wonen, lekker scheepjes kijken, maar owee wanneer een schip ligplaats neemt en men er een weekeinde tegen aan kijkt, de schepen worden verbannen uit de stad! Op het Noordereiland in Rotterdam wonen heel veel oud binnenschippers, frappant is wel dat juist de oud binnenschippers de grootste en notoirste klagers aangaande geluidsoverlast zijn als er ergens een generator draait

    Geplaatst door: Arno op
  • Ik zie het zo gauw nog niet gebeuren, ze hebben pas voor een vermogen uitgegeven daar, aan ponton, stroomkasten, aanpassen autosteiger en dat allemaal voor 9 jaar?? aan de andere kant euro’s over de balk smijten zijn ze goed in!

    Geplaatst door: Arjan op
  • De steden Amsterdam Rotterdam en Dordrecht zijn als havenstad groot geworden maar zijn nu de schip onvriedelijksten steden aan het worden. Of zijn het alDus probeer deze zo veel mogelijk te mijden.Dan verdienen ze niet zo veel aan ons Harry

    Geplaatst door: harry op

Reageer

Binnenvaart wil Maashaven niet opgeven | Schuttevaer.nl

Binnenvaart wil Maashaven niet opgeven

Brancheorganisaties Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Kantoor Binnenvaart hebben bezwaar gemaakt tegen het verdwijnen van 150 ligplaatsen in de Rotterdamse Maashaven. In de gemeentelijke Structuurvisie Stadshavens, die vorige maand is gepubliceerd, overweegt de gemeente om na 2020 drijvende woningbouw in de Maashaven toe te staan. Er is dan geen plek meer voor de binnenvaart.

Maashaven

Door Tessa Heerschop
‘We zijn de Rijnhaven al kwijtgeraakt en toen is de Maashaven als de centrale lighaven van Rotterdam aangewezen. Alle andere plekken die de gemeente ziet als vervanging zijn veel te ver van het centrum. Binnenvaartschippers zijn ook inwoners van Rotterdam en hebben recht op sociale contacten en faciliteiten op korte afstand. De Maashaven is het laatste baken dat we niet mogen verliezen’, zegt directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Ik woon op katendrecht, en ik zou het echt heel jammer vinden als er geen schepen meer zouden liggen. Ik geloof ook niet dat ik hier dan nog zou willen wonen…

    Geplaatst door: Wies op
  • als oud binnenschipper ben ik blij dat ik deze ongijn niet mee hoeft te maken lege oude havens op zuid en in de stad ,de bewoners die ik spreek .die willen graag de schepen voor de deur.daar zijn de mensen voor komen wonen en niet voor lege saaie havens .havendienst ga en spreek met de bewoners, ik wil best uw terwille wezen. willem

    Geplaatst door: willem overdijk op
  • Waar moet het toch heen met de particuliere Scheepvaart.
    Jammer maar waar.
    De Scheepvaart is voor gemeentes en hogerhand niets meer waard.
    Dat er nog gezinnen aan boord wonen maakt ze allemaal niets meer uit.
    Sociale contacten zijn oh zo belangrijk.
    Nee al jaren worden er allerlei dingen verzonnen om het de Schippers onmogelijk te maken.
    Voorbeelden genoeg.
    Nee laten ze in Den Haag nu maar een een minister aan boord laten wonen.Mischien gaan dan hun ogen is open.Maar nee daar zijn we na al die jaren nog steeds te min voor.
    Laat een Schippen toch eens met rust en laten ze normaal hun eigen leven leiden inplaats om op te jagen of een achteraf plekkie te geven.Duur havengeld betalen en wat krijg je ervoor terug.Jammer maar helemaal niets.

    Geplaatst door: Carla Cuppen op
  • @ Peter,
    Als de particuliere schipper verdwijnt zullen schepen weer gebruikt gaan worden waar ze voor bedoeld zijn ipv mooi opgepoetst, mag je je schoenen misschien ook weer eens aan in de machinekamer. Of lees ik nu uw stukje verkeert?

    Geplaatst door: Ron Niet op
  • Lang leve het milieu. Rotterdam moet voor een bepaald jaartal zich aan de milieuvoorwaarden voldoen die gelden voor de europese unie. Leggen die mooie schepen die onmisbaar zijn voor de economie gewoon ergens op zee. Heeft Rotterdam er geen last meer van, valt onder Hoek van Holland, maak er wel even een fatsoenlijke autosteiger dan kunnen we Rotterdam toch nog even flink met onvriendelijke milieuacties: zoals boodschappen halen.

    Geplaatst door: schipperinnetje op
  • Ach het verbaas mij niet, als geboren en getogen Rotterdammer, heb ik al veel havens zien opofferen .
    Kleinere havens eerst , zoals de zalmhaven delen van de leuvenhaven, boerengat ,schiehaven etc.
    De drang van Rotterdam om aan bouwgrond te komen, gaan ze eerst de binnenschipvaart het moeilijk maken, door regeltjes, hogere lig kosten en dwingen tot walstroom afname,regels over sanitair gebruik (vulwatertank), huisvuil en verzin er nog een aantal zaken .
    Dan zeg men zie er komen haast geen schepen meer dus deze haven is overbodig.
    Over een aantal jaren zullen de maashaven maar ook delen van de rijnhaven dempen voor huizenbouw en bedrijven .
    Helaas is dit een ontwikkeling die niet zal stoppen, zo zal de waalhaven over 100 jaar ook alleen in de geschiedenisboekjes te lezen zijn. Deze ontwikkeling is niet alleen in Nederland maar zien we over de hele wereld.
    Maar helaas zal de particuliere schipper ook verdwijnen , investeringen zijn niet meer op te brengen.
    Hiervoor in de plaats komen cowboys die zich schipper noemen en voor een rederij varen en die hebben geen belangstelling voor prettige ligplaatsen, hebben alleen maar haast.
    Dit heeft op termijn ook gevolg voor rivieren en kanalen.

    Geplaatst door: Peter op
  • Het is heel eenvoudig voor de stad Rotterdam,men maakt gewoon de verplichte walstroom onbetaalbaar.
    Als er dan geen schip meer bereid is om in de Maashaven te gaan liggen,zegt men dat deze ligplaats overbodig is en heeft men weer een probleem opgelost.
    Als Rotterdam dan geen schepen wil zien liggen zou het een beter idee zijn het havengeld per dag te heffen,maar dan wel een zevende van een weekbriefje natuurlijk.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Achja als het zo door blijft gaan met deze plannen, dan zal er binnenkort een hele grote discussie ontstaan BINNENSCHIPPERS tegen GEMEENTE of wie dan ook. want het gaat echt nergens over waar wil je dan al die schepen laten die in het weekend stil willen liggen?? Schippers gaan dit echt niet pikken vermoed ik. Waar wil je het dan doen? in de Maasvlakte ofzo!! toch geen mogelijkheid, ze denken alleen maar weer aan de mensen die beginnen te klagen die dan net voor het eerst water en een schip zien in de Maashaven. Maar ze hebben niet in de gaten dat de haven al langer bestaat dan de mensen zelf en ze vergeten ook even dat rotterdam ooit in de stads havens begonnen is dus ze mogen blij zijn dat er niet meer gewerkt wordt maar dat er alleen maar stil liggende schepen liggen. ze moeten ophouden met die flauwekul

    Geplaatst door: phoeker op
  • Belachelijk is het, men wil graag in de duurste apartementen HEERLIJK aan het water wonen, lekker scheepjes kijken, maar owee wanneer een schip ligplaats neemt en men er een weekeinde tegen aan kijkt, de schepen worden verbannen uit de stad! Op het Noordereiland in Rotterdam wonen heel veel oud binnenschippers, frappant is wel dat juist de oud binnenschippers de grootste en notoirste klagers aangaande geluidsoverlast zijn als er ergens een generator draait

    Geplaatst door: Arno op
  • Ik zie het zo gauw nog niet gebeuren, ze hebben pas voor een vermogen uitgegeven daar, aan ponton, stroomkasten, aanpassen autosteiger en dat allemaal voor 9 jaar?? aan de andere kant euro’s over de balk smijten zijn ze goed in!

    Geplaatst door: Arjan op
  • De steden Amsterdam Rotterdam en Dordrecht zijn als havenstad groot geworden maar zijn nu de schip onvriedelijksten steden aan het worden. Of zijn het alDus probeer deze zo veel mogelijk te mijden.Dan verdienen ze niet zo veel aan ons Harry

    Geplaatst door: harry op

Reageer