Column: Stroomkasten in Amsterdam

Door Andries de Weerd, Regiovertegenwoordiger Koninklijke Schuttevaer Noord-Holland

Binnenvaart een groene vervoerder, milieuvriendelijk en duurzaam. Dat zijn de geluiden die wij horen als de binnenvaart ergens ter sprake komt. We hebben een groen imago, maar dat is niet vanzelfsprekend. De vrachtauto leek ons voorbij te streven als het om de beperking van de CO2-uitstoot. Logisch, elke vijf jaar wordt de vrachtwagen vervangen. Wij halen die achterstand wel in, maar dat duurt lang, door de levensduur van onze motoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • we krijgen geen industrieprijzen aangeboden dus zijn we”particuliere”klanten
    en volgens mijn weten bepalen particuliere klanten wie de stroom levert en niet de haven Amsterdam of Rotterdam
    denk dat het in een rechtzaak geen steek houdt wat de havens willen

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Bedrijfsstroom,een schip is een bedrijf!!,moet rekenen met de zakelijke tarieven.
    Die liggen aanmerkelijk lager dan de genoemde 17 tot 34 cent !
    Wat surfen leert dat daar maximaal 0.08cent per kwh betaald wordt….. de rest heeft de gemeente dus gewoon nodig, laat je niets wijsmaken het is een ordinaire havengeld verhoging onder de rekbare mantel van het millieu.

    Geplaatst door: Eric op
  • waarom kan het niet zoals in duitsland .
    een sleutel kopen die overal te gebruiken is ,
    en dan lig je voor 50 euro 2 weken .
    je kan wassen koken en dekwas gebruiken en voor de overige stroomvoorzieningen aan boord
    dan wel een 380 v aansluiting en geen 240 v

    Geplaatst door: schipper op
  • Als Amsterdam net zo gaat werken als het geweldige ROTterdam weiger ik stroom door een stekkertje!

    Toen ik gisteren is ging kijken hoe het werkte met de walstroom in ROTterdan kwam ik erachter dat je jezelf moest inschrijven..ik netjes formulier gedownload ingevuld en opgestuu…onee ik kan het niet opsturen want ik heb geen fax dan maar met de bus maarja pas morgen aan wal..
    kwamen vanmorgen aan in de Maashaven, met ongeveer 20minuten had ik de kabels uit het erf, kom ik er achter dat mijn 5polige 32Ah stekker niet PAST..wat ze wel op internet beloven…ik moest dus een verloop naar 5polig 63ah..na 2uur had ik er een aan boord , want niet iedereen verkoop zulke dingen..
    ik had gelezen dat je 1dag na binnenkomst van het inschrijf formulier stroom via internet kon aanzetten ..anders alleen via creditcard wat ik niet heb..
    er blijkt ook alleen een automatische incasso te kunnen gebeuren..waar wij optegen zijn. word je dan met je rug tegen de muurgezet of niet??
    ga ik het toch maar proberen via internet …mislukt nog geen toegang wel kon ik €500,- aflaten schrijven via creditcard ..het bedrag wat je verbruikt werd dan na stopzetten van de stroom afgeschreven en de rest teruggestort..
    echt belachelijk…
    Wij waren echt heel ZUUR en hebben uiteindelijk de fluisterset aangezet ,en die draait nu nog..

    Jullie dezelfde ervaring?

    Geplaatst door: Rob op
  • ik ben een groot voorstander van de walstroom. in rotterdam maak ik dan ook graag gebruik van, maar sinds de prijzen verhoogt zijn weiger ik om mijn stekker erin te stoppen. en nu wordt amsterdam nog duurder. dit is absurt en ik kan niet begrijpen dat ksv schuttevaer hier mee instemt terwijl kantoor binnenvaart aan het vechten is tegen de hoge tarieven, lekker bezig. als ze het walstroom project willen laten slagen zullen ze met 1 betaalsysteem voor heel nederland moeten komen en met 1 prijs van max 17 cent per kwh.
    zoals je op de site van walstrrom kunt zien lopen de prijzen er uiteen van 17 cent tot 34 cent.?
    overigens moet voor de stroom in utrecht en breukelen binnenkort betaald worden alleen zijn die weer met een eigen betaalsysteem bezig. jaja lekker handig. in plaats van dat ksv schuttevaer op eigen houtje accoord gaat met compromieen kunnen ze zich beter samen met de kantoorbonden zorgen voor 1 systeem met 1 prijs.
    betalen voor de stroom is niet erg ivm bewustwoording van het gebruik, maar wel tegen enn normale prijs.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • wees creatief, wat een domme reaktie van u.Iedereen kan dit lezen en wat moeten die dan wel niet van ons ( de binnenvaart ) denken. Of was dat juist uw bedoeling. Volgende keer even nadenken als je hier reageerd.

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op
  • @wees creatief
    hoe zou t toch komen dat schippers kermisklanten en zigeuners in een hokje worden gestouwd? zijn wij in uw ogen misschien ook gelijk aan hasjtelers?deze tappen ook illegaal stroomaf.
    hoe komt u eigenlijk zo creatief?

    Geplaatst door: h de beuker op
  • met een driehoeksleutel van 5 euro kun je elke lantaarnpaal open maken kabeltje naar de accu’s omvormertje en voila gratis stroom

    Geplaatst door: wees creatief op
  • Allemaal leuk en aardig die walstroom, maar de prijs per kWh is asociaal hoog in vergelijking met de stroom die we in huis hadden. Pas nog in Rotterdam gelegen waar we van 10.00 tot 16.00 al aan de 5,5 euro zaten! Belachelijk! En dan wordt Amsterdam dus nog duurder! Erg fijn!

    Voor schippersvrouw: Wij hebben geen creditcard, maar doen het via automatische incasso.

    Geplaatst door: nog een schippersvrouw op
  • Nou schipper dan tref jij het elke keer als je daar toch je generator laat draaien aan de sumatrakade.
    Als wij aanmeren dat komt er gelijk al een vrouw naar buiten, kan het niet zachter????? Iets meer toeren geven omdat je goed in de touwen wil liggen.
    Ook zijn we al meerdere keren door andere bewoners aangesproken dat de generator uit moet terwijl ik even wil koken om half5 of even koffie wil zetten om 20uur.

    Ik wordt er schijt ziek van dat gezeur, mag eigenlijk niks meer doen op mn eigen schip.

    Ook wij hebben geen creditcard dus wij kunnen dan nergens stroom pakken? Of begrijp ik dat verkeerd.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Walstroom is op zich geen probleem maar maak het gratis dan maken veel schippers er gebruik van net als in de provincie Groningen en Friesland.
    Oja ik lig wel vaak een weekend aan de surinamekade maar daar staan de stroomkasten zo ver uit elkaar dat als je verkeerd ligt je een enorme lange kabel moet hebben.
    Wij gebruiken(niet continu)gewoon onze eigen generator omdat ik niet weet hoeveel geld erin moet als wij niet aan boord zijn en ik heb inderdaad ook geen commentaar gehoord van deze of gene.
    Wel heb ik mensen gevraagd of zij daar last van hadden en iedereen zei dat ze nooit iets hoorden omdat ze allemaal dubbel glas hebben maar dat dat verbod ingesteld is toen die huizen zijn gebouwd.
    Verder ben ik het wel met Hagens eens dat dhr de weerd zijn uiterste best doet maar dat er door veel mensen niet wordt geluisterd want eerlijk is eerlijk,de surinamekade en de sumatrakade was altijd bedoeld voor de binnenvaart en niet voor flatbouw.

    Geplaatst door: schipper op
  • Waarom moeten wij met ons bedrijf 0,34 cent betalen vind dat aan de hoge kant.
    In ons huis betalen wij 0,23 cent overdag s,nachts nog wat minder
    En de exploitatiekosten waarom moeten wij daar voor opdraaien kan me niet herinneren dat mij iets is gevraagd of wij aan de walstroom willen.
    Waarom niet een landelijk tarief?
    Ik wordt er een beetje flauw van in dit …land.

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Wel mooi dat er IJ haven plaats is gekomen voor ons , maar je verheet te vertellen dat Amsterdam Noord dicht is voor ons.
    Voorts hoor ik nooit iemand erover dat je achter de flats in utrecht kanalen eiland stroom van de wal moet vatte, nogal wiedes de stroom is daar gratis de gemeente begreep dat zei degene was die naar het kanaal bouwde en niet andersom, dit schijnen de gemeentes Amsterdam en Rotterdam voorop niet te begrijpen de IJ haven was altijd ons domein net als de Maashaven, nu bouwt men daar huizen en moeten de schepen aan de stroom.
    Laten we het ook is hebben over waar die stroom vandaan komt N.L. met kolencentrales of Gascentrales die ook vervuilen en langdurig meegaan dus ook ouderwqets, vraag mij dus af of het aggregaat zo vuiler is en geluidsoverlast, is op te lossen met een goede demper en watergekoeld, hoor je het dan nog moet je op de hei wonen dan heb je van niemand last.
    Voorts komen de bewoners ook bij nacht en ontij thuis met hun auto die niet op water rijd.
    Wil wel afsluiten dat ik er niet aan twijfel dat dhr de Weerd stinkend ze best voor ons doet maar dat het niet zo eenvoudig is met een gemeente te overleggen, voorts bestaat Amsterdam uit deelraden met wie het zuur kersen eten is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • goed gezegd hoe moet dat als je geen eigenaar bent en met een kaart betalen van je zelf . dat zal niet goed zijn. en zeker niet als je geen nederlandse bank hebt .dit noem ik maar lomp bedacht heren .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Mooie zaak met de stroomkasten, waarom werken deze niet met en buitenlandse chip-knip kaart??? en wat doen die schippers zonder kredietkaart of zonder Nederlandse bankrekening??? daar zijn we heel ver weg van europa. In Rotterdam wisten ze ook geen antwoord darop.

    Geplaatst door: Juergen Firmbach op

Reageer

Column: Stroomkasten in Amsterdam | Schuttevaer.nl

Column: Stroomkasten in Amsterdam

Door Andries de Weerd, Regiovertegenwoordiger Koninklijke Schuttevaer Noord-Holland

Binnenvaart een groene vervoerder, milieuvriendelijk en duurzaam. Dat zijn de geluiden die wij horen als de binnenvaart ergens ter sprake komt. We hebben een groen imago, maar dat is niet vanzelfsprekend. De vrachtauto leek ons voorbij te streven als het om de beperking van de CO2-uitstoot. Logisch, elke vijf jaar wordt de vrachtwagen vervangen. Wij halen die achterstand wel in, maar dat duurt lang, door de levensduur van onze motoren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (15)

  • we krijgen geen industrieprijzen aangeboden dus zijn we”particuliere”klanten
    en volgens mijn weten bepalen particuliere klanten wie de stroom levert en niet de haven Amsterdam of Rotterdam
    denk dat het in een rechtzaak geen steek houdt wat de havens willen

    Geplaatst door: Erwin van Bussel op
  • Bedrijfsstroom,een schip is een bedrijf!!,moet rekenen met de zakelijke tarieven.
    Die liggen aanmerkelijk lager dan de genoemde 17 tot 34 cent !
    Wat surfen leert dat daar maximaal 0.08cent per kwh betaald wordt….. de rest heeft de gemeente dus gewoon nodig, laat je niets wijsmaken het is een ordinaire havengeld verhoging onder de rekbare mantel van het millieu.

    Geplaatst door: Eric op
  • waarom kan het niet zoals in duitsland .
    een sleutel kopen die overal te gebruiken is ,
    en dan lig je voor 50 euro 2 weken .
    je kan wassen koken en dekwas gebruiken en voor de overige stroomvoorzieningen aan boord
    dan wel een 380 v aansluiting en geen 240 v

    Geplaatst door: schipper op
  • Als Amsterdam net zo gaat werken als het geweldige ROTterdam weiger ik stroom door een stekkertje!

    Toen ik gisteren is ging kijken hoe het werkte met de walstroom in ROTterdan kwam ik erachter dat je jezelf moest inschrijven..ik netjes formulier gedownload ingevuld en opgestuu…onee ik kan het niet opsturen want ik heb geen fax dan maar met de bus maarja pas morgen aan wal..
    kwamen vanmorgen aan in de Maashaven, met ongeveer 20minuten had ik de kabels uit het erf, kom ik er achter dat mijn 5polige 32Ah stekker niet PAST..wat ze wel op internet beloven…ik moest dus een verloop naar 5polig 63ah..na 2uur had ik er een aan boord , want niet iedereen verkoop zulke dingen..
    ik had gelezen dat je 1dag na binnenkomst van het inschrijf formulier stroom via internet kon aanzetten ..anders alleen via creditcard wat ik niet heb..
    er blijkt ook alleen een automatische incasso te kunnen gebeuren..waar wij optegen zijn. word je dan met je rug tegen de muurgezet of niet??
    ga ik het toch maar proberen via internet …mislukt nog geen toegang wel kon ik €500,- aflaten schrijven via creditcard ..het bedrag wat je verbruikt werd dan na stopzetten van de stroom afgeschreven en de rest teruggestort..
    echt belachelijk…
    Wij waren echt heel ZUUR en hebben uiteindelijk de fluisterset aangezet ,en die draait nu nog..

    Jullie dezelfde ervaring?

    Geplaatst door: Rob op
  • ik ben een groot voorstander van de walstroom. in rotterdam maak ik dan ook graag gebruik van, maar sinds de prijzen verhoogt zijn weiger ik om mijn stekker erin te stoppen. en nu wordt amsterdam nog duurder. dit is absurt en ik kan niet begrijpen dat ksv schuttevaer hier mee instemt terwijl kantoor binnenvaart aan het vechten is tegen de hoge tarieven, lekker bezig. als ze het walstroom project willen laten slagen zullen ze met 1 betaalsysteem voor heel nederland moeten komen en met 1 prijs van max 17 cent per kwh.
    zoals je op de site van walstrrom kunt zien lopen de prijzen er uiteen van 17 cent tot 34 cent.?
    overigens moet voor de stroom in utrecht en breukelen binnenkort betaald worden alleen zijn die weer met een eigen betaalsysteem bezig. jaja lekker handig. in plaats van dat ksv schuttevaer op eigen houtje accoord gaat met compromieen kunnen ze zich beter samen met de kantoorbonden zorgen voor 1 systeem met 1 prijs.
    betalen voor de stroom is niet erg ivm bewustwoording van het gebruik, maar wel tegen enn normale prijs.

    Geplaatst door: stroomfreak op
  • wees creatief, wat een domme reaktie van u.Iedereen kan dit lezen en wat moeten die dan wel niet van ons ( de binnenvaart ) denken. Of was dat juist uw bedoeling. Volgende keer even nadenken als je hier reageerd.

    Geplaatst door: Binnenvaartschipper op
  • @wees creatief
    hoe zou t toch komen dat schippers kermisklanten en zigeuners in een hokje worden gestouwd? zijn wij in uw ogen misschien ook gelijk aan hasjtelers?deze tappen ook illegaal stroomaf.
    hoe komt u eigenlijk zo creatief?

    Geplaatst door: h de beuker op
  • met een driehoeksleutel van 5 euro kun je elke lantaarnpaal open maken kabeltje naar de accu’s omvormertje en voila gratis stroom

    Geplaatst door: wees creatief op
  • Allemaal leuk en aardig die walstroom, maar de prijs per kWh is asociaal hoog in vergelijking met de stroom die we in huis hadden. Pas nog in Rotterdam gelegen waar we van 10.00 tot 16.00 al aan de 5,5 euro zaten! Belachelijk! En dan wordt Amsterdam dus nog duurder! Erg fijn!

    Voor schippersvrouw: Wij hebben geen creditcard, maar doen het via automatische incasso.

    Geplaatst door: nog een schippersvrouw op
  • Nou schipper dan tref jij het elke keer als je daar toch je generator laat draaien aan de sumatrakade.
    Als wij aanmeren dat komt er gelijk al een vrouw naar buiten, kan het niet zachter????? Iets meer toeren geven omdat je goed in de touwen wil liggen.
    Ook zijn we al meerdere keren door andere bewoners aangesproken dat de generator uit moet terwijl ik even wil koken om half5 of even koffie wil zetten om 20uur.

    Ik wordt er schijt ziek van dat gezeur, mag eigenlijk niks meer doen op mn eigen schip.

    Ook wij hebben geen creditcard dus wij kunnen dan nergens stroom pakken? Of begrijp ik dat verkeerd.

    Geplaatst door: Schippersvrouw op
  • Walstroom is op zich geen probleem maar maak het gratis dan maken veel schippers er gebruik van net als in de provincie Groningen en Friesland.
    Oja ik lig wel vaak een weekend aan de surinamekade maar daar staan de stroomkasten zo ver uit elkaar dat als je verkeerd ligt je een enorme lange kabel moet hebben.
    Wij gebruiken(niet continu)gewoon onze eigen generator omdat ik niet weet hoeveel geld erin moet als wij niet aan boord zijn en ik heb inderdaad ook geen commentaar gehoord van deze of gene.
    Wel heb ik mensen gevraagd of zij daar last van hadden en iedereen zei dat ze nooit iets hoorden omdat ze allemaal dubbel glas hebben maar dat dat verbod ingesteld is toen die huizen zijn gebouwd.
    Verder ben ik het wel met Hagens eens dat dhr de weerd zijn uiterste best doet maar dat er door veel mensen niet wordt geluisterd want eerlijk is eerlijk,de surinamekade en de sumatrakade was altijd bedoeld voor de binnenvaart en niet voor flatbouw.

    Geplaatst door: schipper op
  • Waarom moeten wij met ons bedrijf 0,34 cent betalen vind dat aan de hoge kant.
    In ons huis betalen wij 0,23 cent overdag s,nachts nog wat minder
    En de exploitatiekosten waarom moeten wij daar voor opdraaien kan me niet herinneren dat mij iets is gevraagd of wij aan de walstroom willen.
    Waarom niet een landelijk tarief?
    Ik wordt er een beetje flauw van in dit …land.

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • Wel mooi dat er IJ haven plaats is gekomen voor ons , maar je verheet te vertellen dat Amsterdam Noord dicht is voor ons.
    Voorts hoor ik nooit iemand erover dat je achter de flats in utrecht kanalen eiland stroom van de wal moet vatte, nogal wiedes de stroom is daar gratis de gemeente begreep dat zei degene was die naar het kanaal bouwde en niet andersom, dit schijnen de gemeentes Amsterdam en Rotterdam voorop niet te begrijpen de IJ haven was altijd ons domein net als de Maashaven, nu bouwt men daar huizen en moeten de schepen aan de stroom.
    Laten we het ook is hebben over waar die stroom vandaan komt N.L. met kolencentrales of Gascentrales die ook vervuilen en langdurig meegaan dus ook ouderwqets, vraag mij dus af of het aggregaat zo vuiler is en geluidsoverlast, is op te lossen met een goede demper en watergekoeld, hoor je het dan nog moet je op de hei wonen dan heb je van niemand last.
    Voorts komen de bewoners ook bij nacht en ontij thuis met hun auto die niet op water rijd.
    Wil wel afsluiten dat ik er niet aan twijfel dat dhr de Weerd stinkend ze best voor ons doet maar dat het niet zo eenvoudig is met een gemeente te overleggen, voorts bestaat Amsterdam uit deelraden met wie het zuur kersen eten is.

    Geplaatst door: Hagens op
  • goed gezegd hoe moet dat als je geen eigenaar bent en met een kaart betalen van je zelf . dat zal niet goed zijn. en zeker niet als je geen nederlandse bank hebt .dit noem ik maar lomp bedacht heren .

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • Mooie zaak met de stroomkasten, waarom werken deze niet met en buitenlandse chip-knip kaart??? en wat doen die schippers zonder kredietkaart of zonder Nederlandse bankrekening??? daar zijn we heel ver weg van europa. In Rotterdam wisten ze ook geen antwoord darop.

    Geplaatst door: Juergen Firmbach op

Reageer