Generator snel taboe in Rotterdam

Het verbod op draaiende scheepsgeneratoren in de Rotterdamse haven wordt de komende maanden snel uitgebreid. Wie in de buurt van een walstroominstallatie zijn aggregaat laat draaien riskeert een boete. Veel schippers zijn negatief over het verbod, zo blijkt uit een telefonische steekproef.

Door Hans Heynen
Het
generatorverbod geldt sinds 1 maart op openbare ligplaatsen met walstroom. Het
maakt deel uit van de nieuwe havenverordening. Binnenvaartschepen worden zo
gedwongen gebruik te maken van de walstroomvoorzieningen, waarvan er op dit
moment 160 zijn. Eind volgende week komen daar 44 aansluitingen op het
Noordereiland bij. De komende jaren stijgt het aantal walstroomaansluitingen
naar 600.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (50)

  • Dan nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.
    Wat doen we dan eigelijk met (Stook)olieschepen die de lading moeten verwarmen????
    De uitstook van een ketel??
    En het stroomverbruik als de ketel op vollast staat te draaien ,4 x in storing gaat omdat elke keer de stroom eraf gaat???Zijn schippers heel blij mee dat kan ik je verzekeren.
    Nu zal de ketel zo goed als zeker niet starten want dan vliegen de stoppen uit de meterkasten aan de wal.
    Weer een MIN PUNT van het R.H.B.
    Maar goed Nuon draait er wel bij >>2e centrale op de maasvlakte er gaan meer kolen op het vuur dus de kw prijs gaat ook met sprongen omhoog.
    Lijkt wel een Mislukte 1 April grap.

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • Onderwerp:Walstroom te Rotterdam.
    Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl
    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???
    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.
    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.
    Mooi zou je denken? Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!
    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:
    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet?¬
    Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken.
    Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na driedagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu?????
    Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan.
    Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt.
    Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt.
    Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten.
    En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen.
    Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!!
    Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!
    Met vriendelijke groet.
    John van Voorst
    Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • Heeft er als eens iemand bij stil gestaan wat er gebeurt als er per ongeluk of door vandalisme zo’n kabel tussen wal en schip komt, of tussen de schepen?
    Dit is met het op en neergaande water beslist niet ondenkbaar.
    Stel dat de buitenmantel beschadigd raakt en iemand, bijvoorbeeld het kind van uw buurman, grijpt naar de kabel.
    De ramp is dan niet te overzien!
    Het is dus ook beslist niet veilig en ik vraag mij af hoe je zoiets kan verplichten.

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Waarom kan je die kasten zo open krijgen zou veel beter zijn om met een gsmmodule het deurtje open te doen.En dan wel 1 stopcontact per deurtje.Want nu kan iedereen je stekker eruit trekken.Lekker als je een paar dagen van boordt bent.

    Geplaatst door: Kees op
  • Uit de vele reacties
    blijkt dat gebruik in de praktijk bijna niet mogelijk is.
    De bedenkers rijden
    zeker allen op de fiets.
    Onze vertegenwoordigers hebben ook weer ens zitten slapen zoals
    bij techn.eisen,I.P.S.C.,A.I.S. parkeren nabij havens.
    Toch ben ik blij dat ik op een (groen en veilig)schip mag varen zo nu en dan ontvang ik ook nog een fooi
    na een reisje. Henk .

    Geplaatst door: H.v.Broekhuizen op
  • heb mee nog eens bedacht, hoe ze het mileu op de aarde wat beter krijgen dan moeten ze stoppen met alles in china te produceren want deze industriestad doet alles nog wat zogenoemd voor het mileu niet goed is en daarom ook zoveel goedkoper, laat het dan weer van eigen landen gaan doen, komt daar ook weer wat werk bij, voor de werkloosheid en de vliegtuigen moet je afschaffen, en die het die weten opstellen mogen er niet meer instappen in een vliegtuig want ja dan doen ze er ook aan mee, ik vnidt dat het vrij moet zijn dat je niet moet betalen en dat wat het kost ga dan bij de bezitter van de huizen van de kade optrekken die klagen ook het meest over lawaai dat er niet is kijken hoeveel schepen ze dan nog aangeven die er niet met die kabbels liggen en op eigen generator gaan draaien. wordt er zo moe van hoe mensen soms mensen behandelen, alleen omdat die niet aan de wal werkt, terwijl de stad rotterdam het meest proviteert van de zeeschepen en binnenschepen, hebben er heel veel profijt van dus waar zijn ze in godsnaam mee bezig.
    straks moeten schippers met 50 al een uitkering aanvragen omdat ze het flink in de rug hebben van dat kabbel trekken, en wie betaald dan.

    Geplaatst door: m. op
  • Belachelijk!..Al die antie generator propeganda en dat in zo’n stinkende rumoerstad!Als een boer zou klagen over strontstank en koeien-geloei zouden we toch ook zeggen dat ie gek geworden is?!En het verkeer?…..worstelt verder door de stad..

    Geplaatst door: Herke op
  • Hier kunnen wel over de 40 reacties (lees protesten) geplaatst worden, waarom dan niet aan de gemeente/havenbedrijf?
    Schippers; het word tijd om eens samen te werken!!

    Geplaatst door: Ro-s op
  • Generator Taboe.

    Waarom geen muisstille Windside Windturbine, 0-5dB? Deze windturbines worden al 30 jaar Offshore toegepast en bij Rijkswaterstaat ziet U ze op de wrakkenschepen. Betrouwbare duurzame CO²-vrije energie, dus schoon & stil en op elke ligplaats inzetbaar. Uw schip kan rustig 2 weken alleen liggen en Uw accu’s blijven gratis onder spanning. Kijk eens op http://www.windside.com.
    m.vr.gr. Wim Stevenhagen

    Geplaatst door: Wim Stevenhagen op
  • waarom hoor ik de ksv hier niet heel hard praten voor een oplossing? okee dat slepen met kabels is gemakkelijk op telossen door een max breete van 3 schepen in testellen. maar gratis is best beter. bv doe 25 e bij de havengeld dan verdienen ze dr nog aan want de meeste schepen zijn niet langer dan 36 uur in rotterdam en liggen niet op de parkeer plaatsen

    Geplaatst door: mijn op
  • Geen leuke 1 aprilgrap dit jaar in Schuttevaer.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Gewoon rotterdam mijden,het is een een stad van alles moet en niks mag en draai vooral je deur goed op slot anders is je toko leeg en laten we maar niet praten over de aanlegplaatsen. Neem inderdaad een voorbeeld aan Delfzijl daar gaan ze de drijvendesteiger in de Eemshaven verlengen zodat er maar aanlegplaatsen komen voor de mensen die daaar moeten wachten.Nee Rotterdam heeft de beste tijd gehad we gaaan nu voor de andere gezelligere en sociaal vriendelijkere havens.

    Geplaatst door: geen rotterdammer op
  • Iedereen heeft zijn mond vol over het milieu, maar men wil vooral geen last hebben van de regeltjes, die zijn er alleen maar voor een ander!. Wat het stroom gebruik betreft heb ik nog wel een opmerking: een familielid ligt ook regelmatig in de Maashaven en maakt gebruik van de stroomkasten. Het is inderdaad duurder dan het gebruik van de generator. Hij is wel zo eerlijk om erbij te vertellen dan de MK verlichting 24 uur per dag brandt, oja dit geldt ook voor de vloerverwarming. Waarom zou je het uitzetten, als mijn generator draait maakt het niet zoveel uit of er 5 of 25 lampen etc branden. Dus mensen de onnodige stroomgebruikers uitzetten en de kosten gaan naar beneden. Ik ben het wel eens met de stelling dat het vandalisme gevoelig is en niet altijd handig met al die kabels.

    Geplaatst door: Geert op
  • de mensen die het verzinnen dat men op walstroom moet liggen hebben waarschijnlijk nog nooit op een schip gevaren, laat die mensen het eerst een week op een schip proberen en dan dat ze 6 tot 7 keer verhalen moeten en elke keer die kabel veranderen moeten en dan wil ik die gasten nog eens horen zeggen dat het beter is, de meeste generatoren hoor je amper nog, men wil mensen in de scheepvaart als stuk vuil benhandelen. dat valt me vaker op, terwijl wij ook niet anders zijn als de mensen aan de wal gewon mensen,
    en wie gaat dan de verantwoording nemen wanner die jonge lui die daar wonen voor de graap die steker eruit trekken, en alles aan boord dadoor kapot gaat tenminste in de vriese en in de koelkast, ? daar wordt er niet over naargedacht, alleen maar aan de boete, en hoe moet wanner je bvb 5 breed ligt die kabel overheen krijgen is ja niet te doen, hoeven mensen aan de wal ook niet doen al met de kabels heen en weer om stroom te krijgen laat dan de mensen aan de wal ook op zo een manier te werk gaan dan piepen die wel anders. ben er erg boos over dat men als vuil behandeld wordt, en groene strom wat en onzin, die generatoren tegenwordig zijn niet erg viez meer.
    het gaat meer om het op papier te kunnen zeggen en weer een reden te hebben om schippers een bekeuring boete op te kunnen leggen.

    Geplaatst door: m. op
  • @klein scheepje
    je hebt gelijk er zal wel borgsom op de stroom kabels zitten.
    probleem bij de schippers gelegd.
    risico voor de schipper probleem dus opgelost!!!

    Geplaatst door: navigator op
  • @ rotterdammer slaat weer helemaal nergens op je reactie. Je bent net een Amoebe

    Geplaatst door: Xander op
  • We zijn er nog niet,iedereen is nog niet wakker.Denk aan vandalen die met name in de zomerdag vooral in de avonduren de ligplaatsen terroriseren (lantaarnpalen uitschoppen – inbreken – lawaai maken enz enz).Dan is er geen havendienst om te controleren ,zelfs als je ze belt komen ze niet.Dus als de koperdieven komen zullen ze er ook wel niet zijn.

    Geplaatst door: klein scheepje op
  • Ook de cruise gaan aan de kabel Zelfs de zeecruises wordt erop voorbereid

    Geplaatst door: Harr op
  • Als een aggregaat wil laten draaien gaat dat enkel met katalysator ertussen . Milieu houd je niet tegen als er zoveel ervoor zijn. Allen arbo voorschriften zijn noch niet uitgewerkt. Laaten we blj zijn nu kan je zelf een oplossing vinden.

    Geplaatst door: Harr op
  • Eerst geven ze ons 7% crisiskorting op het havengeld omdat ze meeleven met de mindere tijden in de binnenvaart om vervolgens ons weer onderuit te halen met de nieuwe melkkoe!betaal thuis niet eens zoveel per kilowat dus denk dat er miss ook nog wel een centje doorgesluist word naar het havenbedrijf ze moeten die 7% toch weer ergens op terug pakken

    Geplaatst door: Arjan op
  • gaan de cruiseschepen in de stad ook aan de stekker of zeg ik nu iets heel geks

    Geplaatst door: harm op
  • ben benieuwd waneer dit geweldige idee wordt doorgevoerd naar de oliehavens en de te weinige ligplaatsen die we al hebben met een kegel.En nog leuker losse kabels op kegel schepen wie zijn geniale idee was dat?

    Geplaatst door: ik op
  • Bijmij vliegt in Rotterdam de aardlek op de kast er uit.Aanboord kunnen wij geen oorzaak vinden. Krachtstroom installatie is proffesioneel aangelegd.Dus mijn goede wil wordt niet mogelijk gemaakt. Bij werven en andere 400v heb ik nooit problemen.
    EEn JOULZ ( eneco dochter die de walstroom kasten exploiteerd en ons ook financieel gaat uitmelken) zegt dat dit een v/eel voorkomend probleen is. Deze walaardlek is een ( jaja uit raadt het al) voorschrift uit EU Brussel)
    Als iemand een vermoeden heeft waar ik de storing zou kunnen vinden.? Alle stroomleidingen liggen zwevend, aarde en neutraal zijn separaat geen min op het casco .

    Geplaatst door: Josef op
  • @rotterdammer,slaap je slecht of zo?Hou je gemak ff.

    Geplaatst door: p op
  • Ik ben benieuwd hoe die straddlecarriers en overige voertuigen op de containerterminals gecertificeerd zijn. Weten die al van de EURO5 norm? Kijk/luister bijv. eens op de RST. Hoe die dingen voortdurend rokend wegbrullen kan toch ook niet echt goed zijn voor de emissies, toch? Een gelijkmatige belaste generator lijkt me een stuk gunstiger dan die voortdurende belastingswisselingen. Wanneer gaat Rotterdam innoveren op dat terrein?

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • @g
    je ken wel wille stoppe maar aan de wal heb je ook stroomkassies duss dat lost ook niks op.
    nou kop op jongens

    Geplaatst door: h op
  • Midden in de plomp voor anker gaan en met de roeiboot aan de wal…..Misschien een optie…..

    Geplaatst door: viooltje op
  • de mixers hebben in de jaren 80 een liedje gemaakt in de europoort en dat komt nu uit he
    alles weg uit de stad.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Als jullie Rotterdam allemaal zo,n rotstad vinden dan adviseer ik jullie, ga terug naar je heimat Groningen Werkendam of weet ik veel allemaal dan hebben we dat probleem van te veel grote schepen ook op gelost of ga anders met je 135 meter aardappelen in Sappemeer laden. Enm walstroom is niet duur alleen als je met een 135 meter net zoveel verdient als een spits lijkt het duur. Niet te exploiteren die dingen. En wat EUBO eerst alle marktordening om zeep helpen dan met je koppelverband de rest van de vloot om zeep helpen en nu huilen; ik wil EUBO for get it!!!

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • En onze Bonden doen weeeeer eens een keer NIETS…fijn beroep he.
    Heb het helemaal gehad met het gezeik in de binnenvaart…we staan zoals gewoonlijk weer eens aan de verkeerde kant van de streep…ik hoop dat er snel een sloopregeling komt …dan stop ik er direct mee

    Geplaatst door: g op
  • oproep aan alle collegas dien allemaal een klacht bij het havenbedrijf in wan ik heb de beste man aan dew telefoon gehad en het gaat in de loop van het jaar met nog eens 10 cent per kw omhoog dat betekend voor mij 120 euro per dag en daarnaast willen ze dit systeem landelijk invoeren dus klagen bij alle instanties voor de toekomst

    Geplaatst door: stephan op
  • Verenig je in coöperaties, en ook uw walstroomprobleem is opgelost. Samen sterk in EUBO. Hier allemaal roepen heeft geen zin, maar met nu al 400000tlv krijgen we meer voor elkaar. Want zoveel tonnage keer een dubbeltje havengeld is een leuke boycot. Sluit je dus aan.

    Geplaatst door: Willem op
  • wil je aan het water wonen, dar horen schepen en daae hoord de generator gewoon bij.een hutje op de hei mischien?

    Geplaatst door: vanBuuren op
  • Ik vind dit weer een nichterige reactie van Harm hij ‘bakt’ er niks van

    Geplaatst door: daniel op
  • ik zou zeggen gemeente verotterdam vlieg is een rondje boven de havens op een windstille dag kijk waar de uitstoot vandaan komt en trek je conclusies waarom moet de kleine man de milieu problemen op gaan lossen terwijl de grote spelers hun gang blijven gaan

    Geplaatst door: harm op
  • Het hele beleid in Rotterdam is er toch op gericht dat de binnenschepen binnenkomen direct laden en wegwezen,maar wel een hele week betalen

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Is Tie Schellekens vergeten dat er 3 tot 5 nieuwe kolencentrales worden geouwd aan de Maasvlakte hoezo een schoon imago.
    Als ze er 1 minder bouwen hoeven wij niet met een loei zware kabel op rug te lopen,dan kan het aggegraat gewoon blijven draaien.

    Geplaatst door: B.Boer op
  • Not Amjoest…..Loydkade? hahaha

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Komen er dan ook gelijk aansluitingen voor al die coasters en ander zeevarend materiaal wat in grote hoeveelheden geparkeerd word aan de parkkade en de lloydkade ?

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Zolang de havendienst nutteloos volgas vaart of met 3 RPA bootjes binnen een straal van 1KM een beetje spelevaren en ze de containerschepen met 2 kegels van de stat naar de europoort laten varen voor een ligplaats omdat die in de stad niet officieel aanwezig is vind ik het een schijnheiige vertoning van het havenbedrijf.

    Geplaatst door: ingmar op
  • Dat de stroom in de maashaven duur is klopt inderdaad, we betalen gewoon consumentenstroom alleen word er vergeten dat we iets meer gebruiken als een gemiddeld huishouden….
    we zouden bedrijvenstroom moeten krijgen dat scheeld aanzienlijk, je gelooft toch ook niet de de meneba en de c1000 consumentenstroom betalen.
    Ik heb nog geen bekeuring gehad maar laat maar komen, ik heb daar een speciaal laatje voor.

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Bij mensen die in de buurt van ligplaatsen wonen, wekt het voortdurende gebrom van generatoren irritaties op.

    Wie varen er eerder? de schepen of de mensen die er wonen. Moet je ook niet aan de waterkant wonen. Ze hebben gewoon weer wat gevonden om geld van de schippers “te stelen”

    Geplaatst door: Xander op
  • Het is wel leuk bedacht om een ander op kosten te jagen via een wet.wat zegt de nma hier van dit is toch kartel vorming je hebt geen keus.
    en dan het volgende als onze generator stinkt wil ik ook geen auto’s meer langs mijn schip hebben rijden.Ik bedoel als we echt groen moeten dan moet het maar.
    Theo

    Geplaatst door: duc in altum BV op
  • En als je nu een roetfilter op je generator zet in combinatie met zwavelarme gasolie.

    Het is meten met twee maten, verbied dan ook de auto’s die daar rijden. Maakt ook lawaai en geeft ook uitstoot.

    Geplaatst door: Ernstjan Klein op
  • waarom moeten er in de Europoort van die kasten komen ? besteed het geld voor iets nuttigs !!

    Geplaatst door: Fred op
  • Gewoonweg een ROT-stad dat ROT-dam.

    Geplaatst door: anneke op
  • Ja en dan 7 breed in de Maashaven…. ja een groot succes hoor die walstroom…
    En iedereen is tegelijk aan de reis dus wat dat betreft, hoeven we niet extra met kabels te slepen….
    En uiteraard heeft iedereen zulke lange kabels aan boord, logich toch!!
    En trouwens in Rotterdam ruikt het ook heerlijk!! denk een aan die paar auto’s die er dagelijks rijden……
    Tja lekker vergelijk, delfzijl of rotterdam!
    Net zoiets als Terneuzen en Shanhai…. Lang leven de nederlandse schippers-kil-wetjes.

    Geplaatst door: roosje op
  • Het is zeker prachtig liggen daar in Delfzijl, een gemeente waar Rotterdam een voorbeeld aan kan nemen. De stroom in de maashaven is echt duur, vooral als je alleen maar elektrische verwarming hebt. Dan is het in de wintermaanden niet leuk meer! Het wordt er niet beter op voor de binnenscheepvaart in de maashaven, per 1 april het betaald parkeren erbij. Kan je zo’n mooie kaart voor aanvragen, inmiddels 10 maanden verder en nog niks ontvangen… Geen reactie op brieven en via de telefoon krijg je ze helemaal niet aan de lijn. Wat een super havenstad!!!!

    Geplaatst door: Karin op
  • Gewoon gratis stroom leveren aan de schippers dan steken ze vanzelf de stekker erin net als in Delfzijl ,dan blijven de meeste generatorenvanzelf uit,dat werkt veel beter dan dit generatorverbod.Een bijkomend voordeel is ook dat er niemand hoeft te controleren wat ook goed is voor het mileu.In Delfzijl draait er bijna niemand meer met een generator en lekker fris dat het daar is!!

    Geplaatst door: schipper op
  • En gisteren was het zover. Havendienst opzij, zeurend over onze stille ccr2 aggregaat(wat nou emissiereductie, is achterhaald gepraat). Ik op internet formulier ingevuld en op de bus gedaan en naar het winkeltje voor een zogenaamd welkomstpakket met onder andere een sleutel van de kasten. ZIJN DE PAKETTEN OP. Er wordt dus weer heerlijk lomp beleid gevoerd door de haven Rotterdam en krijg net als sommige buren het idee dat we daar eigenlijk maar niet meer mogen liggen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor er een ligplaatsverbod komt!!! De frustratie is nog veel groter, maar ik houd mij een beetje in….

    Geplaatst door: Theo op

Reageer

Generator snel taboe in Rotterdam | Schuttevaer.nl

Generator snel taboe in Rotterdam

Het verbod op draaiende scheepsgeneratoren in de Rotterdamse haven wordt de komende maanden snel uitgebreid. Wie in de buurt van een walstroominstallatie zijn aggregaat laat draaien riskeert een boete. Veel schippers zijn negatief over het verbod, zo blijkt uit een telefonische steekproef.

Door Hans Heynen
Het
generatorverbod geldt sinds 1 maart op openbare ligplaatsen met walstroom. Het
maakt deel uit van de nieuwe havenverordening. Binnenvaartschepen worden zo
gedwongen gebruik te maken van de walstroomvoorzieningen, waarvan er op dit
moment 160 zijn. Eind volgende week komen daar 44 aansluitingen op het
Noordereiland bij. De komende jaren stijgt het aantal walstroomaansluitingen
naar 600.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (50)

  • Dan nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.
    Wat doen we dan eigelijk met (Stook)olieschepen die de lading moeten verwarmen????
    De uitstook van een ketel??
    En het stroomverbruik als de ketel op vollast staat te draaien ,4 x in storing gaat omdat elke keer de stroom eraf gaat???Zijn schippers heel blij mee dat kan ik je verzekeren.
    Nu zal de ketel zo goed als zeker niet starten want dan vliegen de stoppen uit de meterkasten aan de wal.
    Weer een MIN PUNT van het R.H.B.
    Maar goed Nuon draait er wel bij >>2e centrale op de maasvlakte er gaan meer kolen op het vuur dus de kw prijs gaat ook met sprongen omhoog.
    Lijkt wel een Mislukte 1 April grap.

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • Onderwerp:Walstroom te Rotterdam.
    Hierbij wil ik reageren op een info die ik kreeg via http://www.walstroom.nl
    De haven van Rotterdam heeft het nu uitgevonden???
    De emissie uitstoot verminderen en daarvoor in heel Rotterdam inclusief de Maasvlakte.
    Op alle openbaren ligplaatsen o.a. Rijnhaven-Noordereiland-Geulhaven –gemeentesteiger Botlek-Frisohaven-welplaathaven-hartelhaven enz enz. krijgen wij walstroom.
    Mooi zou je denken? Nou vergeet het maar. Voorbeeld!!!!!!
    Wat te denken ik kom met mijn schip in de Geulhaven aan als nummer 4 dus langzij 3 afgemeerde schepen,ik ben geladen en mijn buurman is leeg ,hij is 135 meter lang ,15 meter breed en 6 meter hoog. Nu wordt er dus van mij verwacht een stroomkabel naar de wal aan te liggen?Nu heb ik de pech mijn buurman lig langzij twee geladen tankers van 13.45m breed,de totale breedte is dus ongeveer 42meter dan komt mijn breedte plus hoogte van het schip er nog bij en de lengte Van de kabel naar de kast op het steiger ,dit komt neer op ongeveer 60meter kabel. Aangezien walstroom 380v moet zijn i.v.m met koken,verwarming,airco’s enz enz is deze kabel van dik voormaat .Dan nog maar te zwijgen over het gewicht van deze kabel. Maar goed nu doet zich het volgende zich voor,Na afgemeerd te zijn ,gaan we kabel trekken ,lekker over de buurman zijn verf met vette zwarte strepen tot gevolg maar ach wat maakt dat uit de buurman slaapt toch!!!na een halfuurtje passen en meten en een kapotte rug ,ga ik mij per telefoon aanmelden voor stroom en klik generator uit(mooi gedacht toch, rust in de haven)Ik lig net een uurtje te slapen gebeurt er iets wonderlijks, in mijn woning gaat er een alarm af en mijn noodverlichting brand. Toch maar is kijken wat er aan de hand is(Kleren aan) de binnenste buurman gaat weg,dus heeft zijn matroos de kabel er uitgetrokken want deze buurman heeft geen zin om op mij te wachten tot ik de kabel er even uit trekt. Moet ik mijn generator starten anders gaat de ijskast uit plus de verlichting ,een accu is naar onze wetenschap toch snel leeg !!!!!maar goed is even kijken wat er gebeurt ,Tja vette pech geen stroom want de matroos van het schip wat tegen het steiger aan gaat,laat de stekker van ons voor wat het is. het regent en het is niet zijn probleem. Dus ik klim over mijn buurman heen tapje op trapje af ,bereik ik eindelijk het steiger Steek de stekker in de walstroom kast en eenmaal weer aan boord (we zijn dus nu een uurtje verder)zet ik mijn generator weer stil,shit geen stroom????O ja ik moet weer inloggen per telefoon want de stroom is eraf geweest,Na 1 uur & 10 minuten hebben we weer stroom ,Das wel een geluk. Maar goed ik ben weer een uur nachtrust kwijt (Bloktijd slapen dus minimaal 8 uur nachtrust is verplicht????(Vaartijdenwet) en de pech die ik heb ,dit gebeurt mij nog 2 keer per nacht. 3 x de generator gestart en ik lig op het steiger. Dan wordt ik gebeld ,schipper u kunt komen lossen(mijn nachtrust weg en helemaal kapot omdat ik 3 x 2 uur geslapen heb)Start ik voor de 4e keer mijn generator. De Uitstoot is dus aardig verminderd zins ik ben gaan liggen,het geluk is dat al de schepen dit probleem hebben. Je zou slechte accu’s hebben dan start je generator de 4e keer niet eens meer!!! Zal dit wel verkeer zien hoor ,is leuk bedacht door mensen met een wit overhemd die er de ballen verstand niet van hebben.

    Dan voorbeeld Twee:
    Ik lig b.v.in de Londonhaven ,Frisohaven of Calandsteigers Europoort:Deze steigers hebben een walaansluiting in de midden van het schip. Komt er een Politieagent aan boord. Schipper u moet uw generator uitzetten zegt de meneer van de politie!!! Tja agent dit wil ik wel maar kan ik niet???Hoezo dan schipper ?????Nou kijkt u eens meneer de agent ik leg dit even uit!!!!Mijn walaansluiting zit of op het voorschip of op het achterschip;Dit betekend dat deze stroomkabel 380Voltdoor de ladingzone komt te liggen. Tja schipper daar zegt u wat!!!!Deze kabel is nooit explosie vrij en mocht deze wel explosie vrij zijn is deze niet te tillen want deze is vet dik. Plus wie gaat eigenlijk die tweehonderd meter kabel betalen??? Dan nog maar niet te spreken wat de ARBO dienst hier van gaat zeggen!!!Kabels wegen dieplood. De politie man schut zijn hoofd en gaat in overleg met zijn meerderen. Tja schipper volgens de EU voorschriften en het Havenbedrijf moet dit eigenlijk wel!!!maar volgens het ADR mag dit helemaal niet?¬
    Het komt er op neer dat Havenbedrijf Rotterdam de Subsidie pot heeft open getrokken aan weer iets nutteloos !!!!!! Hoe los je dit dan eigenlijk op bij B.v.het Calandsteiger 4 en Heerema locatie waar je niet eens aan de wal kunt??? Zet zo’n kast op de afmeerpaal ,dan kun je die met windkracht 10 er mooi afvaren. Schippers wordt is wakker en laat je niet gek maken.
    Een zeeboot stoot meer roet en vervuiling uit als zij hun motor starten,dan u en ik bij elkaar. Ga is een dagje aan de kaagbaan zitten dan ruik je de kerosine na driedagen nog in je neus,en laan we dan maar zwijgen over diverse fabrieken in de rijmond. De eeuwige vlam brand niet voor niks zo vaak VOLAAN. Weet u Nog 25 jaar geleden moesten wij allemaal een gasretour leiding hebben en wij laden ook nog steeds zonder???En dat alles voor het milieu?????
    Wij bouwen nieuwe schepen met motoren die alle emissie eisen volstaan.
    Nee nu gaan we de schipper weer lastigvallen met iets wat kant tot wal raakt.
    Wat er ook gebeurd ik laat de generator gewoon draaien zolang ik niet op het steiger ligt.
    Mijn nacht rust is mij lief en werkverschaffing daar zitten wij helemaal niet op te wachten.
    En dan over de Telefoon rekening maar te zwijgen.
    Dus abtenaren gaat eerst is te raden met de mensen die er daad werkelijk mee moeten werken!!!
    Voor jullie weer eens Belasting geld weg gooien aan dingen die niet gaan werken!!!!
    Met vriendelijke groet.
    John van Voorst
    Schipper Mts Patricia.

    Geplaatst door: John van Voorst op
  • Heeft er als eens iemand bij stil gestaan wat er gebeurt als er per ongeluk of door vandalisme zo’n kabel tussen wal en schip komt, of tussen de schepen?
    Dit is met het op en neergaande water beslist niet ondenkbaar.
    Stel dat de buitenmantel beschadigd raakt en iemand, bijvoorbeeld het kind van uw buurman, grijpt naar de kabel.
    De ramp is dan niet te overzien!
    Het is dus ook beslist niet veilig en ik vraag mij af hoe je zoiets kan verplichten.

    Geplaatst door: Otto Klinkenberg op
  • Waarom kan je die kasten zo open krijgen zou veel beter zijn om met een gsmmodule het deurtje open te doen.En dan wel 1 stopcontact per deurtje.Want nu kan iedereen je stekker eruit trekken.Lekker als je een paar dagen van boordt bent.

    Geplaatst door: Kees op
  • Uit de vele reacties
    blijkt dat gebruik in de praktijk bijna niet mogelijk is.
    De bedenkers rijden
    zeker allen op de fiets.
    Onze vertegenwoordigers hebben ook weer ens zitten slapen zoals
    bij techn.eisen,I.P.S.C.,A.I.S. parkeren nabij havens.
    Toch ben ik blij dat ik op een (groen en veilig)schip mag varen zo nu en dan ontvang ik ook nog een fooi
    na een reisje. Henk .

    Geplaatst door: H.v.Broekhuizen op
  • heb mee nog eens bedacht, hoe ze het mileu op de aarde wat beter krijgen dan moeten ze stoppen met alles in china te produceren want deze industriestad doet alles nog wat zogenoemd voor het mileu niet goed is en daarom ook zoveel goedkoper, laat het dan weer van eigen landen gaan doen, komt daar ook weer wat werk bij, voor de werkloosheid en de vliegtuigen moet je afschaffen, en die het die weten opstellen mogen er niet meer instappen in een vliegtuig want ja dan doen ze er ook aan mee, ik vnidt dat het vrij moet zijn dat je niet moet betalen en dat wat het kost ga dan bij de bezitter van de huizen van de kade optrekken die klagen ook het meest over lawaai dat er niet is kijken hoeveel schepen ze dan nog aangeven die er niet met die kabbels liggen en op eigen generator gaan draaien. wordt er zo moe van hoe mensen soms mensen behandelen, alleen omdat die niet aan de wal werkt, terwijl de stad rotterdam het meest proviteert van de zeeschepen en binnenschepen, hebben er heel veel profijt van dus waar zijn ze in godsnaam mee bezig.
    straks moeten schippers met 50 al een uitkering aanvragen omdat ze het flink in de rug hebben van dat kabbel trekken, en wie betaald dan.

    Geplaatst door: m. op
  • Belachelijk!..Al die antie generator propeganda en dat in zo’n stinkende rumoerstad!Als een boer zou klagen over strontstank en koeien-geloei zouden we toch ook zeggen dat ie gek geworden is?!En het verkeer?…..worstelt verder door de stad..

    Geplaatst door: Herke op
  • Hier kunnen wel over de 40 reacties (lees protesten) geplaatst worden, waarom dan niet aan de gemeente/havenbedrijf?
    Schippers; het word tijd om eens samen te werken!!

    Geplaatst door: Ro-s op
  • Generator Taboe.

    Waarom geen muisstille Windside Windturbine, 0-5dB? Deze windturbines worden al 30 jaar Offshore toegepast en bij Rijkswaterstaat ziet U ze op de wrakkenschepen. Betrouwbare duurzame CO²-vrije energie, dus schoon & stil en op elke ligplaats inzetbaar. Uw schip kan rustig 2 weken alleen liggen en Uw accu’s blijven gratis onder spanning. Kijk eens op http://www.windside.com.
    m.vr.gr. Wim Stevenhagen

    Geplaatst door: Wim Stevenhagen op
  • waarom hoor ik de ksv hier niet heel hard praten voor een oplossing? okee dat slepen met kabels is gemakkelijk op telossen door een max breete van 3 schepen in testellen. maar gratis is best beter. bv doe 25 e bij de havengeld dan verdienen ze dr nog aan want de meeste schepen zijn niet langer dan 36 uur in rotterdam en liggen niet op de parkeer plaatsen

    Geplaatst door: mijn op
  • Geen leuke 1 aprilgrap dit jaar in Schuttevaer.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Gewoon rotterdam mijden,het is een een stad van alles moet en niks mag en draai vooral je deur goed op slot anders is je toko leeg en laten we maar niet praten over de aanlegplaatsen. Neem inderdaad een voorbeeld aan Delfzijl daar gaan ze de drijvendesteiger in de Eemshaven verlengen zodat er maar aanlegplaatsen komen voor de mensen die daaar moeten wachten.Nee Rotterdam heeft de beste tijd gehad we gaaan nu voor de andere gezelligere en sociaal vriendelijkere havens.

    Geplaatst door: geen rotterdammer op
  • Iedereen heeft zijn mond vol over het milieu, maar men wil vooral geen last hebben van de regeltjes, die zijn er alleen maar voor een ander!. Wat het stroom gebruik betreft heb ik nog wel een opmerking: een familielid ligt ook regelmatig in de Maashaven en maakt gebruik van de stroomkasten. Het is inderdaad duurder dan het gebruik van de generator. Hij is wel zo eerlijk om erbij te vertellen dan de MK verlichting 24 uur per dag brandt, oja dit geldt ook voor de vloerverwarming. Waarom zou je het uitzetten, als mijn generator draait maakt het niet zoveel uit of er 5 of 25 lampen etc branden. Dus mensen de onnodige stroomgebruikers uitzetten en de kosten gaan naar beneden. Ik ben het wel eens met de stelling dat het vandalisme gevoelig is en niet altijd handig met al die kabels.

    Geplaatst door: Geert op
  • de mensen die het verzinnen dat men op walstroom moet liggen hebben waarschijnlijk nog nooit op een schip gevaren, laat die mensen het eerst een week op een schip proberen en dan dat ze 6 tot 7 keer verhalen moeten en elke keer die kabel veranderen moeten en dan wil ik die gasten nog eens horen zeggen dat het beter is, de meeste generatoren hoor je amper nog, men wil mensen in de scheepvaart als stuk vuil benhandelen. dat valt me vaker op, terwijl wij ook niet anders zijn als de mensen aan de wal gewon mensen,
    en wie gaat dan de verantwoording nemen wanner die jonge lui die daar wonen voor de graap die steker eruit trekken, en alles aan boord dadoor kapot gaat tenminste in de vriese en in de koelkast, ? daar wordt er niet over naargedacht, alleen maar aan de boete, en hoe moet wanner je bvb 5 breed ligt die kabel overheen krijgen is ja niet te doen, hoeven mensen aan de wal ook niet doen al met de kabels heen en weer om stroom te krijgen laat dan de mensen aan de wal ook op zo een manier te werk gaan dan piepen die wel anders. ben er erg boos over dat men als vuil behandeld wordt, en groene strom wat en onzin, die generatoren tegenwordig zijn niet erg viez meer.
    het gaat meer om het op papier te kunnen zeggen en weer een reden te hebben om schippers een bekeuring boete op te kunnen leggen.

    Geplaatst door: m. op
  • @klein scheepje
    je hebt gelijk er zal wel borgsom op de stroom kabels zitten.
    probleem bij de schippers gelegd.
    risico voor de schipper probleem dus opgelost!!!

    Geplaatst door: navigator op
  • @ rotterdammer slaat weer helemaal nergens op je reactie. Je bent net een Amoebe

    Geplaatst door: Xander op
  • We zijn er nog niet,iedereen is nog niet wakker.Denk aan vandalen die met name in de zomerdag vooral in de avonduren de ligplaatsen terroriseren (lantaarnpalen uitschoppen – inbreken – lawaai maken enz enz).Dan is er geen havendienst om te controleren ,zelfs als je ze belt komen ze niet.Dus als de koperdieven komen zullen ze er ook wel niet zijn.

    Geplaatst door: klein scheepje op
  • Ook de cruise gaan aan de kabel Zelfs de zeecruises wordt erop voorbereid

    Geplaatst door: Harr op
  • Als een aggregaat wil laten draaien gaat dat enkel met katalysator ertussen . Milieu houd je niet tegen als er zoveel ervoor zijn. Allen arbo voorschriften zijn noch niet uitgewerkt. Laaten we blj zijn nu kan je zelf een oplossing vinden.

    Geplaatst door: Harr op
  • Eerst geven ze ons 7% crisiskorting op het havengeld omdat ze meeleven met de mindere tijden in de binnenvaart om vervolgens ons weer onderuit te halen met de nieuwe melkkoe!betaal thuis niet eens zoveel per kilowat dus denk dat er miss ook nog wel een centje doorgesluist word naar het havenbedrijf ze moeten die 7% toch weer ergens op terug pakken

    Geplaatst door: Arjan op
  • gaan de cruiseschepen in de stad ook aan de stekker of zeg ik nu iets heel geks

    Geplaatst door: harm op
  • ben benieuwd waneer dit geweldige idee wordt doorgevoerd naar de oliehavens en de te weinige ligplaatsen die we al hebben met een kegel.En nog leuker losse kabels op kegel schepen wie zijn geniale idee was dat?

    Geplaatst door: ik op
  • Bijmij vliegt in Rotterdam de aardlek op de kast er uit.Aanboord kunnen wij geen oorzaak vinden. Krachtstroom installatie is proffesioneel aangelegd.Dus mijn goede wil wordt niet mogelijk gemaakt. Bij werven en andere 400v heb ik nooit problemen.
    EEn JOULZ ( eneco dochter die de walstroom kasten exploiteerd en ons ook financieel gaat uitmelken) zegt dat dit een v/eel voorkomend probleen is. Deze walaardlek is een ( jaja uit raadt het al) voorschrift uit EU Brussel)
    Als iemand een vermoeden heeft waar ik de storing zou kunnen vinden.? Alle stroomleidingen liggen zwevend, aarde en neutraal zijn separaat geen min op het casco .

    Geplaatst door: Josef op
  • @rotterdammer,slaap je slecht of zo?Hou je gemak ff.

    Geplaatst door: p op
  • Ik ben benieuwd hoe die straddlecarriers en overige voertuigen op de containerterminals gecertificeerd zijn. Weten die al van de EURO5 norm? Kijk/luister bijv. eens op de RST. Hoe die dingen voortdurend rokend wegbrullen kan toch ook niet echt goed zijn voor de emissies, toch? Een gelijkmatige belaste generator lijkt me een stuk gunstiger dan die voortdurende belastingswisselingen. Wanneer gaat Rotterdam innoveren op dat terrein?

    Groet,

    Geplaatst door: CJ op
  • @g
    je ken wel wille stoppe maar aan de wal heb je ook stroomkassies duss dat lost ook niks op.
    nou kop op jongens

    Geplaatst door: h op
  • Midden in de plomp voor anker gaan en met de roeiboot aan de wal…..Misschien een optie…..

    Geplaatst door: viooltje op
  • de mixers hebben in de jaren 80 een liedje gemaakt in de europoort en dat komt nu uit he
    alles weg uit de stad.

    Geplaatst door: schippertje op
  • Als jullie Rotterdam allemaal zo,n rotstad vinden dan adviseer ik jullie, ga terug naar je heimat Groningen Werkendam of weet ik veel allemaal dan hebben we dat probleem van te veel grote schepen ook op gelost of ga anders met je 135 meter aardappelen in Sappemeer laden. Enm walstroom is niet duur alleen als je met een 135 meter net zoveel verdient als een spits lijkt het duur. Niet te exploiteren die dingen. En wat EUBO eerst alle marktordening om zeep helpen dan met je koppelverband de rest van de vloot om zeep helpen en nu huilen; ik wil EUBO for get it!!!

    Geplaatst door: rotterdammer op
  • En onze Bonden doen weeeeer eens een keer NIETS…fijn beroep he.
    Heb het helemaal gehad met het gezeik in de binnenvaart…we staan zoals gewoonlijk weer eens aan de verkeerde kant van de streep…ik hoop dat er snel een sloopregeling komt …dan stop ik er direct mee

    Geplaatst door: g op
  • oproep aan alle collegas dien allemaal een klacht bij het havenbedrijf in wan ik heb de beste man aan dew telefoon gehad en het gaat in de loop van het jaar met nog eens 10 cent per kw omhoog dat betekend voor mij 120 euro per dag en daarnaast willen ze dit systeem landelijk invoeren dus klagen bij alle instanties voor de toekomst

    Geplaatst door: stephan op
  • Verenig je in coöperaties, en ook uw walstroomprobleem is opgelost. Samen sterk in EUBO. Hier allemaal roepen heeft geen zin, maar met nu al 400000tlv krijgen we meer voor elkaar. Want zoveel tonnage keer een dubbeltje havengeld is een leuke boycot. Sluit je dus aan.

    Geplaatst door: Willem op
  • wil je aan het water wonen, dar horen schepen en daae hoord de generator gewoon bij.een hutje op de hei mischien?

    Geplaatst door: vanBuuren op
  • Ik vind dit weer een nichterige reactie van Harm hij ‘bakt’ er niks van

    Geplaatst door: daniel op
  • ik zou zeggen gemeente verotterdam vlieg is een rondje boven de havens op een windstille dag kijk waar de uitstoot vandaan komt en trek je conclusies waarom moet de kleine man de milieu problemen op gaan lossen terwijl de grote spelers hun gang blijven gaan

    Geplaatst door: harm op
  • Het hele beleid in Rotterdam is er toch op gericht dat de binnenschepen binnenkomen direct laden en wegwezen,maar wel een hele week betalen

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Is Tie Schellekens vergeten dat er 3 tot 5 nieuwe kolencentrales worden geouwd aan de Maasvlakte hoezo een schoon imago.
    Als ze er 1 minder bouwen hoeven wij niet met een loei zware kabel op rug te lopen,dan kan het aggegraat gewoon blijven draaien.

    Geplaatst door: B.Boer op
  • Not Amjoest…..Loydkade? hahaha

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Komen er dan ook gelijk aansluitingen voor al die coasters en ander zeevarend materiaal wat in grote hoeveelheden geparkeerd word aan de parkkade en de lloydkade ?

    Geplaatst door: Not Amjoest op
  • Zolang de havendienst nutteloos volgas vaart of met 3 RPA bootjes binnen een straal van 1KM een beetje spelevaren en ze de containerschepen met 2 kegels van de stat naar de europoort laten varen voor een ligplaats omdat die in de stad niet officieel aanwezig is vind ik het een schijnheiige vertoning van het havenbedrijf.

    Geplaatst door: ingmar op
  • Dat de stroom in de maashaven duur is klopt inderdaad, we betalen gewoon consumentenstroom alleen word er vergeten dat we iets meer gebruiken als een gemiddeld huishouden….
    we zouden bedrijvenstroom moeten krijgen dat scheeld aanzienlijk, je gelooft toch ook niet de de meneba en de c1000 consumentenstroom betalen.
    Ik heb nog geen bekeuring gehad maar laat maar komen, ik heb daar een speciaal laatje voor.

    Geplaatst door: konfjoest op
  • Bij mensen die in de buurt van ligplaatsen wonen, wekt het voortdurende gebrom van generatoren irritaties op.

    Wie varen er eerder? de schepen of de mensen die er wonen. Moet je ook niet aan de waterkant wonen. Ze hebben gewoon weer wat gevonden om geld van de schippers “te stelen”

    Geplaatst door: Xander op
  • Het is wel leuk bedacht om een ander op kosten te jagen via een wet.wat zegt de nma hier van dit is toch kartel vorming je hebt geen keus.
    en dan het volgende als onze generator stinkt wil ik ook geen auto’s meer langs mijn schip hebben rijden.Ik bedoel als we echt groen moeten dan moet het maar.
    Theo

    Geplaatst door: duc in altum BV op
  • En als je nu een roetfilter op je generator zet in combinatie met zwavelarme gasolie.

    Het is meten met twee maten, verbied dan ook de auto’s die daar rijden. Maakt ook lawaai en geeft ook uitstoot.

    Geplaatst door: Ernstjan Klein op
  • waarom moeten er in de Europoort van die kasten komen ? besteed het geld voor iets nuttigs !!

    Geplaatst door: Fred op
  • Gewoonweg een ROT-stad dat ROT-dam.

    Geplaatst door: anneke op
  • Ja en dan 7 breed in de Maashaven…. ja een groot succes hoor die walstroom…
    En iedereen is tegelijk aan de reis dus wat dat betreft, hoeven we niet extra met kabels te slepen….
    En uiteraard heeft iedereen zulke lange kabels aan boord, logich toch!!
    En trouwens in Rotterdam ruikt het ook heerlijk!! denk een aan die paar auto’s die er dagelijks rijden……
    Tja lekker vergelijk, delfzijl of rotterdam!
    Net zoiets als Terneuzen en Shanhai…. Lang leven de nederlandse schippers-kil-wetjes.

    Geplaatst door: roosje op
  • Het is zeker prachtig liggen daar in Delfzijl, een gemeente waar Rotterdam een voorbeeld aan kan nemen. De stroom in de maashaven is echt duur, vooral als je alleen maar elektrische verwarming hebt. Dan is het in de wintermaanden niet leuk meer! Het wordt er niet beter op voor de binnenscheepvaart in de maashaven, per 1 april het betaald parkeren erbij. Kan je zo’n mooie kaart voor aanvragen, inmiddels 10 maanden verder en nog niks ontvangen… Geen reactie op brieven en via de telefoon krijg je ze helemaal niet aan de lijn. Wat een super havenstad!!!!

    Geplaatst door: Karin op
  • Gewoon gratis stroom leveren aan de schippers dan steken ze vanzelf de stekker erin net als in Delfzijl ,dan blijven de meeste generatorenvanzelf uit,dat werkt veel beter dan dit generatorverbod.Een bijkomend voordeel is ook dat er niemand hoeft te controleren wat ook goed is voor het mileu.In Delfzijl draait er bijna niemand meer met een generator en lekker fris dat het daar is!!

    Geplaatst door: schipper op
  • En gisteren was het zover. Havendienst opzij, zeurend over onze stille ccr2 aggregaat(wat nou emissiereductie, is achterhaald gepraat). Ik op internet formulier ingevuld en op de bus gedaan en naar het winkeltje voor een zogenaamd welkomstpakket met onder andere een sleutel van de kasten. ZIJN DE PAKETTEN OP. Er wordt dus weer heerlijk lomp beleid gevoerd door de haven Rotterdam en krijg net als sommige buren het idee dat we daar eigenlijk maar niet meer mogen liggen. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor er een ligplaatsverbod komt!!! De frustratie is nog veel groter, maar ik houd mij een beetje in….

    Geplaatst door: Theo op

Reageer