Vertragingen in vaarwegprojecten

Verkeer en Waterstaat heeft te weinig capaciteit om alle geplande vaarwegprojecten aan te kunnen pakken. Ook gooien juridische procedures en regelgeving roet in het eten. Daardoor loopt een aantal projecten vertraging op. Dat heeft staatssecretaris Tineke Huizinga vorige week geantwoord op vragen over de begroting van Verkeer en Waterstaat.

Een van de projecten die vertraging oploopt is het project Bovenloop IJssel. De vertraging bedraagt hier een jaar. ‘Het grootste knelpunt voor het scheepvaartverkeer op de Boven-IJssel is de diepgangsbeperking’, meldt Huizinga. ‘Dit knelpunt wordt in 2010 opgelost met de zogenoemde onderhoudsimpuls. Gelet op de personele capaciteitsproblemen bij Verkeer en Waterstaat hebben wij prioriteit gegeven aan verdieping. Hiermee wordt namelijk de belangrijkste belemmering voor de vaarweggebruiker opgelost. Verruiming van de vaargeul in de bochten is iets minder urgent en krijgt daardoor een iets lagere prioriteit. Hoewel het projectbesluit naar verwachting twee tot drie jaar later wordt genomen, is het de inzet om de verruiming een jaar na de oorspronkelijke planning op te leveren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vertragingen in vaarwegprojecten | Schuttevaer.nl

Vertragingen in vaarwegprojecten

Verkeer en Waterstaat heeft te weinig capaciteit om alle geplande vaarwegprojecten aan te kunnen pakken. Ook gooien juridische procedures en regelgeving roet in het eten. Daardoor loopt een aantal projecten vertraging op. Dat heeft staatssecretaris Tineke Huizinga vorige week geantwoord op vragen over de begroting van Verkeer en Waterstaat.

Een van de projecten die vertraging oploopt is het project Bovenloop IJssel. De vertraging bedraagt hier een jaar. ‘Het grootste knelpunt voor het scheepvaartverkeer op de Boven-IJssel is de diepgangsbeperking’, meldt Huizinga. ‘Dit knelpunt wordt in 2010 opgelost met de zogenoemde onderhoudsimpuls. Gelet op de personele capaciteitsproblemen bij Verkeer en Waterstaat hebben wij prioriteit gegeven aan verdieping. Hiermee wordt namelijk de belangrijkste belemmering voor de vaarweggebruiker opgelost. Verruiming van de vaargeul in de bochten is iets minder urgent en krijgt daardoor een iets lagere prioriteit. Hoewel het projectbesluit naar verwachting twee tot drie jaar later wordt genomen, is het de inzet om de verruiming een jaar na de oorspronkelijke planning op te leveren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer