Schepen door de Alpen spoelen

De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Om dat idee te realiseren moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo’n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

Het plan beschrijft een trans-Alpine vaarweg met een lengte van 700 kilometer. Daarvan moet de schipper van de toekomst bijna negentig kilometer door tunnels varen. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. De Inn en de Adige hebben voor diepe dalen in de Alpen gezorgd en komen tot een afstand van nog geen zeventig kilometer bij elkaar. Tot in het midden van de negentiende eeuw waren beide rivieren bevaarbaar en werden vooral voor goederentransport gebruikt. Er waren destijds zelfs plannen  om de vrachtschepen over de Brenner te trekken. Op die manier wilde men de overslag en het moeizame transport over land van de ene naar de andere rivier vermijden. Dit idee werd nooit uitgevoerd, maar was overigens toen al niet nieuw. Al in 1438 trokken de Venetiërs in vijftien dagen 82 oorlogsschepen van de Adige over de bergrug van de Mori naar het Gardameer om de bewoners van Brescia militaire steun te geven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Schepen door de Alpen spoelen | Schuttevaer.nl

Schepen door de Alpen spoelen

De Tirol-Adria Ltd in Londen heeft een plan ontwikkeld om de Donau te verbinden met de Adriatische Zee bij Venetië. Om dat idee te realiseren moeten kanalen van Passau naar Venetië worden gegraven. Zo’n verbinding zou de autoweg over de Brennerpas kunnen ontlasten en milieuvriendelijker vervoer mogelijk maken.

Het plan beschrijft een trans-Alpine vaarweg met een lengte van 700 kilometer. Daarvan moet de schipper van de toekomst bijna negentig kilometer door tunnels varen. Het traject verloopt via de Inn, Adige, Gardasee, Mincio en de Po. De Inn en de Adige hebben voor diepe dalen in de Alpen gezorgd en komen tot een afstand van nog geen zeventig kilometer bij elkaar. Tot in het midden van de negentiende eeuw waren beide rivieren bevaarbaar en werden vooral voor goederentransport gebruikt. Er waren destijds zelfs plannen  om de vrachtschepen over de Brenner te trekken. Op die manier wilde men de overslag en het moeizame transport over land van de ene naar de andere rivier vermijden. Dit idee werd nooit uitgevoerd, maar was overigens toen al niet nieuw. Al in 1438 trokken de Venetiërs in vijftien dagen 82 oorlogsschepen van de Adige over de bergrug van de Mori naar het Gardameer om de bewoners van Brescia militaire steun te geven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer