Dubourg en zijn vrouw hebben jarenlang op een spits gevaren, maar zijn drie jaar geleden vanwege de slechte staat van de kleine kanalen op een schip van tachtig meter overgestapt.
In Lyon is langs de Saône momenteel nog zo’n tachtig meter kade ‘vrij’ voor de beroepsvaart, aan de Port Rambaud. Voies Navigables de France (VNF) en het stadsbestuur zijn het voormalige haventerrein aan het verbouwen tot kantoren- en museumwijk. Ook is er in het kader van het stadsontwikkelingsproject Lyon Confluence een nieuwe jachthaven gegraven. De rest van de kade is ingenomen door woonschepen. Voor passagiersschepen zijn onlangs voorzieningen aangelegd in de Rhône. Ook in Mâcon en Chalon sur Saône zijn de binnenvaartligplaatsen de afgelopen jaren ingericht voor cruiseschepen en jachten. Voor de vrachtvaart zit er niets anders op dan maar een plekje in de overslaghavens te ‘kraken’. Maar die liggen ver van de stad en veel bedrijfsterreinen zijn, net als overal, met hekken afgesloten. Op de door de Compagnie Nationale du Rhône (CNR) beheerde Rhône is de situatie iets beter.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?