Binnenvaart in 2010 weer in de plus

De binnenvaart profiteert in 2010 als eerste van de opleving van de economie. Dat meldt het Economisch Bureau van de ING. De verwachte stijging van de export leidt de weg terug omhoog. Hoewel een terugkeer van het piekniveau van 2008 nog wel jaren duurt, is dit een bemoedigend teken.

Hoewel het voor herstel nog veel te vroeg is, zijn er tekenen van bodemvorming in de transportsector. De bedrijvigheid ligt na de terugslag in het eerste kwartaal nog altijd op een laag niveau, maar het vooruitzicht verbetert. Zo heeft de daling van de overslag in de Rotterdamse haven met dertien procent naar verwachting het dieptepunt bereikt. Ook is de weer stijgende Duitse buitenlandse handel een positief teken. Daarentegen zal de ook in 2010 nog sterk krimpende bouwproductie de vraag naar transportdiensten nog wel afremmen. Onderbezetting is sectorbreed de grootste bedreiging. Hierdoor blijft de balans in de sector ondanks nieuw perspectief voorlopig nog zoek. Al met al daalt het vrachtvolume dit jaar met 10,1%, waarbij luchtvervoer de grootste krimp laat zien (-18%).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart in 2010 weer in de plus | Schuttevaer.nl

Binnenvaart in 2010 weer in de plus

De binnenvaart profiteert in 2010 als eerste van de opleving van de economie. Dat meldt het Economisch Bureau van de ING. De verwachte stijging van de export leidt de weg terug omhoog. Hoewel een terugkeer van het piekniveau van 2008 nog wel jaren duurt, is dit een bemoedigend teken.

Hoewel het voor herstel nog veel te vroeg is, zijn er tekenen van bodemvorming in de transportsector. De bedrijvigheid ligt na de terugslag in het eerste kwartaal nog altijd op een laag niveau, maar het vooruitzicht verbetert. Zo heeft de daling van de overslag in de Rotterdamse haven met dertien procent naar verwachting het dieptepunt bereikt. Ook is de weer stijgende Duitse buitenlandse handel een positief teken. Daarentegen zal de ook in 2010 nog sterk krimpende bouwproductie de vraag naar transportdiensten nog wel afremmen. Onderbezetting is sectorbreed de grootste bedreiging. Hierdoor blijft de balans in de sector ondanks nieuw perspectief voorlopig nog zoek. Al met al daalt het vrachtvolume dit jaar met 10,1%, waarbij luchtvervoer de grootste krimp laat zien (-18%).

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer