Inspectie

ILT: binnenvaart lapt steeds vaker regels aan de laars

In de binnenvaart wordt steeds vaker een loopje genomen met de Arbeidstijdenwet of regels voor bemanningssterke. Volgens ILT was het in 2022 bij een op de drie schepen die gecontroleerd werden niet in de haak.

ILT inspecteur
Volgens de inspectie ging de naleving op regels voor de binnenvaart erop achteruit tussen 2021 en 2022. ILT

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Het ‘niet naleven van wetten en regels zou tot onveilige situaties in de binnenvaart leiden’. Dus naar de praktijk vertaald: wil de buurman een half uur voor het einde van uw eigen rusttijd er tussenuit en u besluit dan ook maar direct te vertrekken, dan creëert u een onveilige situatie?? Kom nou toch. Het punt is, zoals anderen hier ook reeds stelden, dat wij met een totaal achterhaalde wetgeving hebben te maken. Zelfs het recente Arbeidstijdenbesluit roept vraagtekens op, want waarom zou iemand, die niet in loondienst is en niet onder het besluit valt niet voor onveilige situaties zorgen en iemand in loondienst en daarmee onder het Arbeidstijdenbesluit vallende wel? Kolder.
    Statistieken worden altijd opgesteld in het voordeel van de opsteller ter bekrachtiging van zijn bevindingen, maar is het niet op elke pagina van het vaartijdenboek invullen van het nummer van een dienstboekje van een stuurman, die al 20 jaar aan boord is, werkelijk een overtreding, die de veiligheid in gevaar zou kunnen brengen, of is het een vorm van zoeken? Een manier om de statistieken op te waarderen?
    Uit de reeds geplaatste reacties kan worden opgemaakt dat de stelling van de IL&T veel teweegbrengt. In feite trapt de inspectiedienst hier een open deur in, want het is diezelfde overheid die er voor heeft gezorgd dat de kans op een controle aan boord kleiner is dan het winnen van een gratis lot bij de Lotto. Als gevolg hiervan varen vooral in het ARA-verkeer velen onderbemand dag en nacht door en is degene, die zich nog wel aan de vaartijden houdt, een sukkel, die zijn eigen positie ondergraaft, omdat ‘die ander wel doorgaat’. Hoe werkt een overheid oneerlijke concurrentie in de hand? Welnu, op deze manier. Hoe naïef kun je zijn, wanneer je concludeert dat iedereen te hard rijdt, wanneer er nooit op snelheid wordt gecontroleerd?
    Is het bovendien ook niet Onze Overheid die kunstwerken niet kan bedienen dan wel niet voor het vereiste onderhoud kan zorgdragen, waardoor binnenvaartondernemingen in onmogelijke situaties geraken? Hoe ethisch is het dan nog een dergelijke ondernemer te bestraffen, die nog iets in die chaos tracht te redden?
    Waarom benoemt de IL&T niet gewoon de echte feiten, die leiden tot onveilige situaties, zoals o.a. afleiding in de stuurhut, commerciële druk en het naar boord sturen van alles, wat 2 benen heeft?
    Ondergetekende had onlangs eveneens een controle door de IL&T. Niets negatiefs over te melden. Gewoon perfect. De ambtenaar deed zijn werk op een gedegen wijze en was pragmatisch, maar ik ben ervan overtuigd dat deze ambtenaar ook iets had gevonden, wanneer hij dit vanwege de statistieken had gewild, zoals het niet invullen van de kilometerraai op groot vaarwater, of het gebruik van de afkorting ‘Kpt’ i.p.v. ‘Sch’ op elke pagina van het vaartijdenboek.

    Geplaatst door: ton quist op
  • Cijfers zeggen mij niet zoveel. En de kop boven dit artikel dekt m.i. de lading allerminst. Er zou zo maar een causaal verband kunnen zijn tussen de steeds toenemende stremmingen door haperende kunstwerken en het niet meer kunnen voldoen aan de gestelde regelgeving omtrent vaar- en rusttijden. Wil je nog een fatsoenlijke omzet draaien, dan is het bijna niet meer te doen met 36 pagina’s teletekst aan oponthoud en stremmingen om je exploitatie binnen de gestelde vaar- en rusttijden vorm te geven. En die olifant wordt niet benoemd, terwijl die de kamer voor een groot gedeelte vult.

    Hoe vaak ik achterliggend jaar door moest halen om voor een bepaalde tijd door een stremming te zijn omdat je anders een groot gedeelte van de je tijd ligt te verdoen… En dan heb ik het nog niet over de uren omvaren met extra brandstofverbruik. Daarbij ben ik zelden buiten m’n toegestane vaaruren gekomen, maar de verplichte aaneengesloten rusttijden heb ik er niet mee kunnen halen. Ik heb tegenwoordig een inlegvel in het vaartijdenboek met daar de uren vertraging op genoteerd, veroorzaakt door de instortende infrastructuur.

    Machiel Smitsman.

    Geplaatst door: Industrie6d6 op
  • regels voor autonoom varen worden er door geramd!
    Vaartijdenwet is van eind vorige eeuw , mat alle apparatuur die er is bijgekomen, volledig achterhaald!

    Geplaatst door: Gerrit BOSMA op
  • Mijn vader kon dichten, en schreef op de voorkant van z’n vaartijdenboek:
    “Door wiens waanzin opgezweept
    Werd dit boek ontworpen
    Waar wij mee zijn opgescheept
    Hij zij verachtelijk verworpen.”

    De politie kon dit dus elke controle lezen.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Het rode vaartijdenboek heeft in de jaren tachtig zijn intreden gedaan. Er is veel veranderd in 40 jaar. Alleen de vaartijden wet, op een paar kleine aanpassingen, niet. De branche roept al jaren om nieuwe wetgeving. Ik begrijp, dat ILenT over handhaving gaat en niet over beleid en ga dan ook verder niet in, op de inhoud van het artikel. Verder hebben we te maken met de Binnenvaartwet, de Arbeidstijdenwet en het RPR.
    Van de ene mag je dit en van de andere wet moet je dat. Daar komt bij dat menig handhaver in Europa, niet goed op de hoogte is van de gehele wet-/ en regelgeving. De hele wetgeving moet op de schop en wel zo snel mogelijk. Klein voorbeeld buiten de geheel verouderde bemanning eïssen: Het EU-kwalificatiecertificaat van mij, heeft een nummer van 21 cijfers en letters. Probeer dat maar eens op te schrijven in de betreffende kolom. Meer heb ik niet toe te voegen aan dit artikel.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Als goed journalist zet je de kop tussen aanhalingstekens, om aan te geven dat het om een quote gaat van de ILT.
    Nu lijkt het net de mening van Weekblad Schuttevaer. Dat zou toch wel heel vreemd zijn…

    Geplaatst door: Chris van Loon op
  • Laat het ILNT zich alstublieft druk maken om hun eigen papierwerk en RWS en politie zich bezighouden met controle van papieren enz . Heb zelf vorig jaar een “bureaucontrole” gehad en zolang ze zelf komen met waarschuwingen omdat ik in het vaartijden boek niet heb ingevuld wat mijn vaarbewijs nr is en op welke km ik vastmaak op de niet rivieren denk ik dat ze dat werk misschien beter over kunnen laten aan diegene die varend zijn en weten waar het over gaat… zonder lelijk te doen over ILNT maar laat aub ieder op zijn eigen stoel blijven zitten

    Geplaatst door: Simon Daalder op

Reageer

ILT: binnenvaart lapt steeds vaker regels aan de laars | Schuttevaer.nl
Inspectie

ILT: binnenvaart lapt steeds vaker regels aan de laars

In de binnenvaart wordt steeds vaker een loopje genomen met de Arbeidstijdenwet of regels voor bemanningssterke. Volgens ILT was het in 2022 bij een op de drie schepen die gecontroleerd werden niet in de haak.

ILT inspecteur
Volgens de inspectie ging de naleving op regels voor de binnenvaart erop achteruit tussen 2021 en 2022. ILT

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (7)

  • Het ‘niet naleven van wetten en regels zou tot onveilige situaties in de binnenvaart leiden’. Dus naar de praktijk vertaald: wil de buurman een half uur voor het einde van uw eigen rusttijd er tussenuit en u besluit dan ook maar direct te vertrekken, dan creëert u een onveilige situatie?? Kom nou toch. Het punt is, zoals anderen hier ook reeds stelden, dat wij met een totaal achterhaalde wetgeving hebben te maken. Zelfs het recente Arbeidstijdenbesluit roept vraagtekens op, want waarom zou iemand, die niet in loondienst is en niet onder het besluit valt niet voor onveilige situaties zorgen en iemand in loondienst en daarmee onder het Arbeidstijdenbesluit vallende wel? Kolder.
    Statistieken worden altijd opgesteld in het voordeel van de opsteller ter bekrachtiging van zijn bevindingen, maar is het niet op elke pagina van het vaartijdenboek invullen van het nummer van een dienstboekje van een stuurman, die al 20 jaar aan boord is, werkelijk een overtreding, die de veiligheid in gevaar zou kunnen brengen, of is het een vorm van zoeken? Een manier om de statistieken op te waarderen?
    Uit de reeds geplaatste reacties kan worden opgemaakt dat de stelling van de IL&T veel teweegbrengt. In feite trapt de inspectiedienst hier een open deur in, want het is diezelfde overheid die er voor heeft gezorgd dat de kans op een controle aan boord kleiner is dan het winnen van een gratis lot bij de Lotto. Als gevolg hiervan varen vooral in het ARA-verkeer velen onderbemand dag en nacht door en is degene, die zich nog wel aan de vaartijden houdt, een sukkel, die zijn eigen positie ondergraaft, omdat ‘die ander wel doorgaat’. Hoe werkt een overheid oneerlijke concurrentie in de hand? Welnu, op deze manier. Hoe naïef kun je zijn, wanneer je concludeert dat iedereen te hard rijdt, wanneer er nooit op snelheid wordt gecontroleerd?
    Is het bovendien ook niet Onze Overheid die kunstwerken niet kan bedienen dan wel niet voor het vereiste onderhoud kan zorgdragen, waardoor binnenvaartondernemingen in onmogelijke situaties geraken? Hoe ethisch is het dan nog een dergelijke ondernemer te bestraffen, die nog iets in die chaos tracht te redden?
    Waarom benoemt de IL&T niet gewoon de echte feiten, die leiden tot onveilige situaties, zoals o.a. afleiding in de stuurhut, commerciële druk en het naar boord sturen van alles, wat 2 benen heeft?
    Ondergetekende had onlangs eveneens een controle door de IL&T. Niets negatiefs over te melden. Gewoon perfect. De ambtenaar deed zijn werk op een gedegen wijze en was pragmatisch, maar ik ben ervan overtuigd dat deze ambtenaar ook iets had gevonden, wanneer hij dit vanwege de statistieken had gewild, zoals het niet invullen van de kilometerraai op groot vaarwater, of het gebruik van de afkorting ‘Kpt’ i.p.v. ‘Sch’ op elke pagina van het vaartijdenboek.

    Geplaatst door: ton quist op
  • Cijfers zeggen mij niet zoveel. En de kop boven dit artikel dekt m.i. de lading allerminst. Er zou zo maar een causaal verband kunnen zijn tussen de steeds toenemende stremmingen door haperende kunstwerken en het niet meer kunnen voldoen aan de gestelde regelgeving omtrent vaar- en rusttijden. Wil je nog een fatsoenlijke omzet draaien, dan is het bijna niet meer te doen met 36 pagina’s teletekst aan oponthoud en stremmingen om je exploitatie binnen de gestelde vaar- en rusttijden vorm te geven. En die olifant wordt niet benoemd, terwijl die de kamer voor een groot gedeelte vult.

    Hoe vaak ik achterliggend jaar door moest halen om voor een bepaalde tijd door een stremming te zijn omdat je anders een groot gedeelte van de je tijd ligt te verdoen… En dan heb ik het nog niet over de uren omvaren met extra brandstofverbruik. Daarbij ben ik zelden buiten m’n toegestane vaaruren gekomen, maar de verplichte aaneengesloten rusttijden heb ik er niet mee kunnen halen. Ik heb tegenwoordig een inlegvel in het vaartijdenboek met daar de uren vertraging op genoteerd, veroorzaakt door de instortende infrastructuur.

    Machiel Smitsman.

    Geplaatst door: Industrie6d6 op
  • regels voor autonoom varen worden er door geramd!
    Vaartijdenwet is van eind vorige eeuw , mat alle apparatuur die er is bijgekomen, volledig achterhaald!

    Geplaatst door: Gerrit BOSMA op
  • Mijn vader kon dichten, en schreef op de voorkant van z’n vaartijdenboek:
    “Door wiens waanzin opgezweept
    Werd dit boek ontworpen
    Waar wij mee zijn opgescheept
    Hij zij verachtelijk verworpen.”

    De politie kon dit dus elke controle lezen.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • Het rode vaartijdenboek heeft in de jaren tachtig zijn intreden gedaan. Er is veel veranderd in 40 jaar. Alleen de vaartijden wet, op een paar kleine aanpassingen, niet. De branche roept al jaren om nieuwe wetgeving. Ik begrijp, dat ILenT over handhaving gaat en niet over beleid en ga dan ook verder niet in, op de inhoud van het artikel. Verder hebben we te maken met de Binnenvaartwet, de Arbeidstijdenwet en het RPR.
    Van de ene mag je dit en van de andere wet moet je dat. Daar komt bij dat menig handhaver in Europa, niet goed op de hoogte is van de gehele wet-/ en regelgeving. De hele wetgeving moet op de schop en wel zo snel mogelijk. Klein voorbeeld buiten de geheel verouderde bemanning eïssen: Het EU-kwalificatiecertificaat van mij, heeft een nummer van 21 cijfers en letters. Probeer dat maar eens op te schrijven in de betreffende kolom. Meer heb ik niet toe te voegen aan dit artikel.

    Geplaatst door: Hens van Buren op
  • Als goed journalist zet je de kop tussen aanhalingstekens, om aan te geven dat het om een quote gaat van de ILT.
    Nu lijkt het net de mening van Weekblad Schuttevaer. Dat zou toch wel heel vreemd zijn…

    Geplaatst door: Chris van Loon op
  • Laat het ILNT zich alstublieft druk maken om hun eigen papierwerk en RWS en politie zich bezighouden met controle van papieren enz . Heb zelf vorig jaar een “bureaucontrole” gehad en zolang ze zelf komen met waarschuwingen omdat ik in het vaartijden boek niet heb ingevuld wat mijn vaarbewijs nr is en op welke km ik vastmaak op de niet rivieren denk ik dat ze dat werk misschien beter over kunnen laten aan diegene die varend zijn en weten waar het over gaat… zonder lelijk te doen over ILNT maar laat aub ieder op zijn eigen stoel blijven zitten

    Geplaatst door: Simon Daalder op

Reageer