Dat bedrijf had aan weerszijden van de Jogo 4 een ponton gelegd met op elk ponton drie 85-tons lieren. De maat van de pontons was afgestemd op de beschikbare ruimte naast het schip. Aan de ene kant lag een ponton van 80 x 11,40 , aan de andere kant een van 70 x 15 meter. Vrijdagavond lagen die klaar om de klus te gaan klaren. Duikbedrijf LM Diving Services
uit Oudenaarde had eerder in de week al voorlopers onder het schip door gebracht waaraan vrijdagavond de 80 millimeter kabels werden bevestigd.
‘En daarna ging het allemaal vlot’, meldt directeur Leendert Muller van Multraship zaterdagmorgen. ‘Ik was zelf ook blij verrast toen ik te horen kreeg dat het schip ‘s middags op weg zou gaan en de Schelde daarna in principe weer vrij was.’
Muller zegt verder: ‘Door de methode van bergen was het schip weer behoorlijk recht getrokken. Onze mensen hebben voordat het naar scheepswerf De Schroef in Sluiskil gesleept kon worden, vier zware H balken in het ruim gelast om de stijfheid terug te brengen.’ Voor de sleep maakte de Multratug 5 voor vast, de 22 achter en de Multratug 2 voer mee als begeleidingsschip.
LM Diving Services
Ook directeur Koen Matthijs van LM Diving Services is een tevreden man. ‘Ja, we hebben goed ons best gedaan ‘, is zijn onderkoelde reactie. ‘En mede dankzij de goede voorbereidingen liep het vlotjes. Het schip was ook niet vastgezogen, wat ook nog wel een gebeurt maar er lagen nogal wat stenen op de bodem onder het schip die wegzakken voorkwamen.’
Tekst gaat verder onder de foto
Nadat de Jogo 4 was gelicht en vastgelegd brachten de slepers van Multraship eerst de pontons weg voordat rond half vijf de reis naar Sluiskil begon. Het konvooi werd tot de Nederlandse grens voorafgegaan door het Belgische politievaartuig SPN 23; in Nederland nam de RWS 88 voor het laatste stukje die taak over. Om kwart over acht zaterdagavond werd Sluiskil bereikt.
De Boven-Schelde is sinds zondagmorgen 17 december weer open.