Retrofit

Maersk bouwt eerste grote tweetakt dieselmotor om naar methanol

Maersk maakt het containerschip Maersk Halifax (15.226 teu, 340 x 53,50 meter, 162.000 brt) tijdens een retrofit geschikt voor methanol als brandstof. Het schip is uitgerust met een achtcilinder 95ME MAN B&W tweetakt dieselmotor van 54.960 kW (73.700 pk) bij 80 toeren per minuut.

HH.Maersk bouwt 16000 teu om foto 2 Laura_Maersk_Methanol
De in september door EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedoopte containerfeeder Laura Maersk (2100 teu) is het eerste op methanol varende schip van Maersk. Foto Jens Dohrn

Het in 2017 onder de naam Maersk Honam van stapel gelopen schip heeft een bewogen geschiedenis. Het liep in maart 2018 zware schade op in de Arabische Zee door een containerbrand in het voorste laadruim. Daarbij kwamen vijf bemanningsleden om. Na een 17 maanden durende reparatie, waarbij de accommodatie en het voorschip volledig moesten worden vernieuwd, kwam het schip in juli 2019 als Maersk Halifax terug in de vaart.

Ambitieus doel

Nu worden hoofdmotor en schip tijdens een grote refit geschikt gemaakt voor het varen op groene methanol. Het is voor het eerst dat dit op een schip van dit formaat gebeurt. ‘We hebben onszelf een ambitieus netto-nul-emissiedoel gesteld voor 2040. De ombouw van motoren op bestaande schepen is een belangrijk onderdeel van onze strategie’, verklaart Ole Graa Jakobsen, hoofd Fleet Technology van Maersk. ‘Het achteraf inbouwen van oplossingen om plaats te bieden aan een nieuwe brandstof, waardoor de motor op methanol kan draaien, is complex en vereist expertise.’

Alfa Laval

De retrofit van de motor naar dual fuel-methanol wordt medio 2024 uitgevoerd. Motorfabrikant MAN werkt hiervoor samen met Alfa Laval, levert het FCM Methanol brandstoftoevoersysteem levert. Dit systeem is ontwikkeld voor brandstoffen met een laag vlampunt. Dat is belangrijk, want methanol geeft bij een temperatuur van 11 graden al genoeg damp af om te ontbranden wanneer de damp in contact komt met een ontstekingsbron. Een gesloten brandstofsysteem met een gecontroleerde en stabiele aanvoer van methanol naar de verbrandingsmotor is essentieel.

‘Het project met Maersk geeft ons een unieke kans om onze apparatuur te optimaliseren voor methanol-gebruik. We zijn enorm trots onze expertise te kunnen uitbreiden naar dit innovatieve retrofitproject’, zegt Viktor Friberg, hoofd van Marine Separation & Fuel Supply Systems van Alfa Laval.

Tekst gaat verder onder de foto.

HH.Maersk bouwt 16000 teu om foto 1 Alfa Laval methanolinstallatie
Het FCM Methanol brandstoftoevoersysteem van Alfa Laval.

Klimaatneutrale vloot

Maersk ziet methanol als de belangrijkste hernieuwbare brandstof voor vergroening van zijn containervloot. De Deense rederij heeft intussen 24 grote dual fuel-methanolschepen in bestelling. Het eerste, met een capaciteit van 16.000 teu, wordt 9 februari 2024 in de vaart genomen op de AE7-lijn tussen Azië en Europa. ‘De inzet van de eerste van onze grote methanol-schepen op een van de grootste handelsroutes ter wereld is een mijlpaal op onze reis naar onze Net-Zero-doelstelling’, zegt chief commercial officer Karsten Kildahl van Maersk. ‘Met een capaciteit van 16.000 containers zal dit een aanzienlijke impact hebben op de inspanningen van onze klanten om hun toeleveringsketens koolstofvrij te maken. En we kijken ernaar uit om in 2024 meer schepen met methanol op deze en andere vaargebieden te introduceren.’

Zes zusterschepen

Volgens planning komen er in de eerste helft van 2024 twee op methanol varende zusterschepen bij. En in de tweede helft van 2024 nog eens vier zusterschepen. Maersk stelt dat het intussen voldoende groene methanol heeft ingekocht om de eerste reis van het eerste nieuwe methanol-schip te dekken en dat het werkt aan inkoopoplossingen voor heel 2024 en 2025 voor de dan op methanol werkende schepen. Maersk wil in 2040 een klimaatneutrale vloot hebben.

Methanol-productie

Momenteel vaart alleen nog de veel kleinere containerfeeder Laura Maersk (2100 teu, 25.750 brt) ) op methanol. Dit schip is in september in de vaart gebracht na in Kopenhagen te zijn gedoopt door EU-voorzitter Ursula von der Leyen. Tijdens de doop kondigde Maersk de oprichting aan van methanolproducent C2X. Bedoeling is dat C2X wereldwijd fabrieken bouwt voor de productie van groene methanol. Tegen 2030 moet C2X dan drie miljoen ton groene methanol per jaar produceren.

Maersk bouwt eerste grote tweetakt dieselmotor om naar methanol | Schuttevaer.nl
Retrofit

Maersk bouwt eerste grote tweetakt dieselmotor om naar methanol

Maersk maakt het containerschip Maersk Halifax (15.226 teu, 340 x 53,50 meter, 162.000 brt) tijdens een retrofit geschikt voor methanol als brandstof. Het schip is uitgerust met een achtcilinder 95ME MAN B&W tweetakt dieselmotor van 54.960 kW (73.700 pk) bij 80 toeren per minuut.

HH.Maersk bouwt 16000 teu om foto 2 Laura_Maersk_Methanol
De in september door EU-voorzitter Ursula von der Leyen gedoopte containerfeeder Laura Maersk (2100 teu) is het eerste op methanol varende schip van Maersk. Foto Jens Dohrn

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer