Vanaf januari mogen de drie binnenvaartschepen proefdraaien met remote bediening. Het gaat onder meer om de Privilege en Perseverance van Dari uit Dordrecht. De CCR neemt deze week (6 december) het officiële besluit, maar dat is volgens Rijnvaartcommissaris Ten Broeke een hamerstuk.
De commissie wil zo automatisering in de binnenvaart bevorderen. De taak is ondergebracht bij het Klein Scheepvaartcomité (RN), dat al eerder innovatieve ontwikkelingen in de Rijnvaart heeft begeleid, zoals de zesbaksduwvaart
Eigen bediencentrum
De schepen worden uitgerust met de technologie van het Vlaamse Seafar. De schepen van Dari worden bediend vanuit het controlecentrum dat de Dordtse rederij laat bouwen. Het Duitse schip wordt vermoedelijk bediend vanuit het Seafar-centrum in Duisburg.
Ivo ten Broeke benadrukte dat er nog niet met minder bemanning mag worden gevaren. De proeven zijn vooral bedoeld om ervaring op te doen. De ontheffing geldt van Bonn tot Gorinchem. Op de overige vaarwegen in Nederland moet de Nederlandse overheid toestemming geven, zo legde Ten Broeke uit.
De bedrijven hebben een uitgebreide risico-analyse moeten inleveren bij de CCR. Hoger op de Rijn dan Bonn wil de CCR nog niet gaan. ‘We hebben vraagtekens bij de 5G-dekking.’