Constante aanvoer van zeebaars op Scheveningen

De visafslag van Scheveningen krijgt bijna dagelijks handlijn-gevangen zeebaars te verwerken. Gevangen met een zeehengel vanaf kleine bootjes met een lengte tot 10 meter, die vanuit diverse havens langs de Hollandse kust uitvaren om hun geluk te beproeven.

De TH-25 in de thuishaven Stellendam naast de SL-88, die ook regelmatig op zeebaars vist. (Foto Bram Pronk)

Het spreekt voor zich dat het vooral een mooi weer-visserij is. Al deze scheepjes hebben een registratie in de officiële Gids van Vissersvaartuigen van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Anders mag er geen zeebaars  worden aangevoerd. Op de visafslag van Scheveningen voert de laatste maanden de TH-25 Morningstar aan. Een 7,70 meter lang vaartuig, gebouwd in 1999 en uitgerust met een 215 pk motor om snel de visgronden te kunnen bereiken. De TH-25 was tot de zomer eigendom van Visserijbedrijf Bazen uit Tholen, maar na beëindiging van dit visserijbedrijf kwam het scheepje in handen van Cuijpers Fish Xplorer in Maassluis. Onlangs voerde de TH-25 meer dan 130 kilo zeebaars aan in Scheveningen. De prijzen liepen in de aanloop naar kerst op tot bijna € 29 euro  per kilo voor de grootste maat.

De TH-25 is niet de enige die zeebaars aanvoert in Scheveningen. Onder andere ook de SL-8 van NNM Marine Services uit Maassluis, de SL-88 van L. Assenberg uit Oostvoorne, de VL-7 van Visserijbedrijf Aan de Wiel uit Hardinxveld-Giessendam, de VL-10 van Visserijbedrijf Van der Burgh uit Naaldwijk, de VL-21 van Labrax uit Brielle, de VL-23 van De Zeebaarsspecialist uit Den Haag, de SCH-2 van De Rijke Visserij uit Maasdijk, de SCH-7 van T.A. Wols uit ’s-Gravenzande, de IJM-20 van Steewo uit Naaldwijk en de KG-2 van J.P.E. Schoondergang uit Leiderdorp zijn regelmatige aanvoerders. Zeebaarsvisser is meestal niet het hoofdberoep van de scheepseigenaren, maar een nevenactiviteit.

Lees ook:

Garnalenvisser: ‘Nieuw jaar met nieuwe kansen’

EU en VK bereiken akkoord over visquota van 2022

Constante aanvoer van zeebaars op Scheveningen | Schuttevaer.nl

Constante aanvoer van zeebaars op Scheveningen

De visafslag van Scheveningen krijgt bijna dagelijks handlijn-gevangen zeebaars te verwerken. Gevangen met een zeehengel vanaf kleine bootjes met een lengte tot 10 meter, die vanuit diverse havens langs de Hollandse kust uitvaren om hun geluk te beproeven.

De TH-25 in de thuishaven Stellendam naast de SL-88, die ook regelmatig op zeebaars vist. (Foto Bram Pronk)

Het spreekt voor zich dat het vooral een mooi weer-visserij is. Al deze scheepjes hebben een registratie in de officiële Gids van Vissersvaartuigen van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Anders mag er geen zeebaars  worden aangevoerd. Op de visafslag van Scheveningen voert de laatste maanden de TH-25 Morningstar aan. Een 7,70 meter lang vaartuig, gebouwd in 1999 en uitgerust met een 215 pk motor om snel de visgronden te kunnen bereiken. De TH-25 was tot de zomer eigendom van Visserijbedrijf Bazen uit Tholen, maar na beëindiging van dit visserijbedrijf kwam het scheepje in handen van Cuijpers Fish Xplorer in Maassluis. Onlangs voerde de TH-25 meer dan 130 kilo zeebaars aan in Scheveningen. De prijzen liepen in de aanloop naar kerst op tot bijna € 29 euro  per kilo voor de grootste maat.

De TH-25 is niet de enige die zeebaars aanvoert in Scheveningen. Onder andere ook de SL-8 van NNM Marine Services uit Maassluis, de SL-88 van L. Assenberg uit Oostvoorne, de VL-7 van Visserijbedrijf Aan de Wiel uit Hardinxveld-Giessendam, de VL-10 van Visserijbedrijf Van der Burgh uit Naaldwijk, de VL-21 van Labrax uit Brielle, de VL-23 van De Zeebaarsspecialist uit Den Haag, de SCH-2 van De Rijke Visserij uit Maasdijk, de SCH-7 van T.A. Wols uit ’s-Gravenzande, de IJM-20 van Steewo uit Naaldwijk en de KG-2 van J.P.E. Schoondergang uit Leiderdorp zijn regelmatige aanvoerders. Zeebaarsvisser is meestal niet het hoofdberoep van de scheepseigenaren, maar een nevenactiviteit.

Lees ook:

Garnalenvisser: ‘Nieuw jaar met nieuwe kansen’

EU en VK bereiken akkoord over visquota van 2022