Onbemande Fugro Orca kan hetzelfde als een schip met 30 bemanningsleden

Geheel onbemand is het survey-schip Fugro Orca woensdag 10 november vanuit Rotterdam aan haar eerste klus op de Noordzee begonnen. Het schip van geo-dataspecialist Fugro kan zelfstandig de zeebodem in kaart brengen en heeft robots aan boord voor platform-inspecties. De bemanning verplaatst hierdoor van het schip naar de wal.

Blue Essence is het nieuwe type schip van Fugro. (Foto's Jelmer Bastiaans)
Blue Essence is het nieuwe type schip van Fugro. (Foto's Jelmer Bastiaans)

De 12 meter lange Fugro Orca is een van de twee onbemande schepen in de zogenoemde Blue Essence-vloot die Fugro in de vaart heeft. Dat het schip in de haven van Rotterdam en op de Noordzee mag varen is bijzonder, want dit is in strijd met de regelgeving. ‘Hiervoor hebben wij, samen met het ministerie en de Kustwacht, een uitzondering gemaakt’, verklaart havenmeester René de Vries van Rotterdam vlak voor vertrek van het schip in Hoek van Holland. ‘Belangrijk voor ons was dat de veiligheid werd gegarandeerd en dat is het geval, dus ik sta hier eigenlijk wel ontspannen.’

Guard vessel voor en daar achteraan de Fugro.
Guard vessel voorop en daar achteraan de Fugro.

Die veiligheidsgarantie komt van een guard vessel dat wel bemand is en in het kielzog van de Fugro Orca meevaart. ‘Mocht er iets misgaan dan kan de Fugro Orca vanaf het begeleidende schip worden bestuurd en desnoods op sleeptouw worden genomen.’

Minder bemanning

Fugro gaat ervan uit dat het bemande begeleidingsschip op den duur overbodig wordt. ‘En dan kan de Fugro Orca hetzelfde als een 53-meter lang onderzoeksschip met 30 bemanningsleden aan boord’, zegt Ivar de Josselin de Jong, directeur Remote Inspections van Fugro. Er zijn dan alleen bemanningsleden nodig in de controlekamer op de wal, van waaruit het onbemande schip wordt bediend. ‘Bij de meest intensieve operatie zijn in totaal zeven man nodig. Die besturen dan vanaf de wal het schip en de robot en daarnaast zijn er ook mensen die de data-analyse doen, net als op een traditioneel schip. Voor een simpelere operatie is drie man al voldoende.’

Via satelliet

De controlekamer kan overal ter wereld staan. ‘Speciaal aan onze schepen is, dat ze op afstand worden bestuurd via een satelliet’, vertelt woordvoerder Edward Legierse van Fugro. De Josselin de Jong vult aan. ‘Wij kunnen vanuit ons controlecentrum in Aberdeen een robot besturen in Australië.’ Dit draagt ook bij aan reductie van de CO2-voetafdruk van het bedrijf.

Vanuit de controlekamer wordt het schip bediend.
Vanuit de controlekamer wordt het schip bediend.

Dat nu een extra schip nodig is, doet wel afbreuk aan de bewering van Fugro dat de Blue Essence-vloot 95% minder CO2 uitstoot dan de conventionele schepen in de Fugro-vloot. ‘Maar dit moet voor de veiligheid en door wel te gaan varen willen we laten zien wat allemaal kan’, vertelt Lex Veerhuis, ontwikkelingsmanager bij Fugro. Op die manier hoopt men te bewijzen dat dergelijke veiligheidsmaatregelen overbodig zijn.

Hybride

In het kader van duurzaamheid was het idee ook om het schip een elektrische aandrijving te geven. Maar die oplossing neemt vooralsnog teveel ruimte in, zodat werd gekozen voor een hybride oplossing. De Blue Essence-vloot kan 7 tot 14 dagen op zee verblijven. Daarvan kan in totaal één dag volledig elektrisch worden gevaren en de rest op diesel. ‘In de toekomst zou het schip op methanol moeten kunnen varen’, zegt De Josselin de Jong.

De robot kan via de achterkant van het schip het water in.
De gele robot kan via de achterkant van het schip het water in.

De Fugro Orca wordt nu nog bijgetankt en opgeladen in de haven. Maar ook hierin komt verandering. ‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een Robodock. Dit is een plek op zee waar de schepen zich weer kunnen opladen, met diesel en elektriciteit, om opnieuw op pad te gaan.’ Hiervoor heeft Fugro subsidie van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ontvangen.

Volgende stap

Een andere stap is de bouw van een nog geavanceerder type onbemand schepen, de Fugro Blue Eclipse-klasse. Het eerste schip in deze klasse wordt 18 meter lang en komt het in de buurt van wat Fugro 14 jaar geleden al voor ogen had. ‘Destijds brachten wij pijpleidingen in kaart en passeerden daarbij talloze offshore-platformen’, vertelt De Josselin de Jong. ‘Zo kwamen we op het idee om het in kaart brengen van die pijpleidingen te combineren met platform-inspecties. Het eerste plan was een schip van 24 meter dat onbemand kon varen met aan boord meerdere robots. Maar dat was teveel, we moesten het stap voor stap aanpakken.’

Schaalvergroting

De eerste stap waren de Blue Shadow-schepen waar er twee van zijn. Die kunnen onbemand de bodem in kaart brengen. De Blue Essence-schepen kunnen dit ook, maar kunnen ook robot inspecties uitvoeren rondom boorplatformen. ‘Naast boorplatformen willen wij ons ook bezighouden met windparken’, zegt De Josselin de Jong. ‘We zijn nu bezig met grotere onbemande schepen, de Blue Eclipse-schepen, die worden 18 meter lang kunnen in diepere wateren inspecties uitvoeren.’

Lees ook:

Fugro laat onbemande Orca in Rotterdamse haven varen

Sleepboot Nellie Bly gaat 1000 mijl onbemand varen

Onbemande Fugro Orca kan hetzelfde als een schip met 30 bemanningsleden | Schuttevaer.nl

Onbemande Fugro Orca kan hetzelfde als een schip met 30 bemanningsleden

Geheel onbemand is het survey-schip Fugro Orca woensdag 10 november vanuit Rotterdam aan haar eerste klus op de Noordzee begonnen. Het schip van geo-dataspecialist Fugro kan zelfstandig de zeebodem in kaart brengen en heeft robots aan boord voor platform-inspecties. De bemanning verplaatst hierdoor van het schip naar de wal.

Blue Essence is het nieuwe type schip van Fugro. (Foto's Jelmer Bastiaans)
Blue Essence is het nieuwe type schip van Fugro. (Foto's Jelmer Bastiaans)

De 12 meter lange Fugro Orca is een van de twee onbemande schepen in de zogenoemde Blue Essence-vloot die Fugro in de vaart heeft. Dat het schip in de haven van Rotterdam en op de Noordzee mag varen is bijzonder, want dit is in strijd met de regelgeving. ‘Hiervoor hebben wij, samen met het ministerie en de Kustwacht, een uitzondering gemaakt’, verklaart havenmeester René de Vries van Rotterdam vlak voor vertrek van het schip in Hoek van Holland. ‘Belangrijk voor ons was dat de veiligheid werd gegarandeerd en dat is het geval, dus ik sta hier eigenlijk wel ontspannen.’

Guard vessel voor en daar achteraan de Fugro.
Guard vessel voorop en daar achteraan de Fugro.

Die veiligheidsgarantie komt van een guard vessel dat wel bemand is en in het kielzog van de Fugro Orca meevaart. ‘Mocht er iets misgaan dan kan de Fugro Orca vanaf het begeleidende schip worden bestuurd en desnoods op sleeptouw worden genomen.’

Minder bemanning

Fugro gaat ervan uit dat het bemande begeleidingsschip op den duur overbodig wordt. ‘En dan kan de Fugro Orca hetzelfde als een 53-meter lang onderzoeksschip met 30 bemanningsleden aan boord’, zegt Ivar de Josselin de Jong, directeur Remote Inspections van Fugro. Er zijn dan alleen bemanningsleden nodig in de controlekamer op de wal, van waaruit het onbemande schip wordt bediend. ‘Bij de meest intensieve operatie zijn in totaal zeven man nodig. Die besturen dan vanaf de wal het schip en de robot en daarnaast zijn er ook mensen die de data-analyse doen, net als op een traditioneel schip. Voor een simpelere operatie is drie man al voldoende.’

Via satelliet

De controlekamer kan overal ter wereld staan. ‘Speciaal aan onze schepen is, dat ze op afstand worden bestuurd via een satelliet’, vertelt woordvoerder Edward Legierse van Fugro. De Josselin de Jong vult aan. ‘Wij kunnen vanuit ons controlecentrum in Aberdeen een robot besturen in Australië.’ Dit draagt ook bij aan reductie van de CO2-voetafdruk van het bedrijf.

Vanuit de controlekamer wordt het schip bediend.
Vanuit de controlekamer wordt het schip bediend.

Dat nu een extra schip nodig is, doet wel afbreuk aan de bewering van Fugro dat de Blue Essence-vloot 95% minder CO2 uitstoot dan de conventionele schepen in de Fugro-vloot. ‘Maar dit moet voor de veiligheid en door wel te gaan varen willen we laten zien wat allemaal kan’, vertelt Lex Veerhuis, ontwikkelingsmanager bij Fugro. Op die manier hoopt men te bewijzen dat dergelijke veiligheidsmaatregelen overbodig zijn.

Hybride

In het kader van duurzaamheid was het idee ook om het schip een elektrische aandrijving te geven. Maar die oplossing neemt vooralsnog teveel ruimte in, zodat werd gekozen voor een hybride oplossing. De Blue Essence-vloot kan 7 tot 14 dagen op zee verblijven. Daarvan kan in totaal één dag volledig elektrisch worden gevaren en de rest op diesel. ‘In de toekomst zou het schip op methanol moeten kunnen varen’, zegt De Josselin de Jong.

De robot kan via de achterkant van het schip het water in.
De gele robot kan via de achterkant van het schip het water in.

De Fugro Orca wordt nu nog bijgetankt en opgeladen in de haven. Maar ook hierin komt verandering. ‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een Robodock. Dit is een plek op zee waar de schepen zich weer kunnen opladen, met diesel en elektriciteit, om opnieuw op pad te gaan.’ Hiervoor heeft Fugro subsidie van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) ontvangen.

Volgende stap

Een andere stap is de bouw van een nog geavanceerder type onbemand schepen, de Fugro Blue Eclipse-klasse. Het eerste schip in deze klasse wordt 18 meter lang en komt het in de buurt van wat Fugro 14 jaar geleden al voor ogen had. ‘Destijds brachten wij pijpleidingen in kaart en passeerden daarbij talloze offshore-platformen’, vertelt De Josselin de Jong. ‘Zo kwamen we op het idee om het in kaart brengen van die pijpleidingen te combineren met platform-inspecties. Het eerste plan was een schip van 24 meter dat onbemand kon varen met aan boord meerdere robots. Maar dat was teveel, we moesten het stap voor stap aanpakken.’

Schaalvergroting

De eerste stap waren de Blue Shadow-schepen waar er twee van zijn. Die kunnen onbemand de bodem in kaart brengen. De Blue Essence-schepen kunnen dit ook, maar kunnen ook robot inspecties uitvoeren rondom boorplatformen. ‘Naast boorplatformen willen wij ons ook bezighouden met windparken’, zegt De Josselin de Jong. ‘We zijn nu bezig met grotere onbemande schepen, de Blue Eclipse-schepen, die worden 18 meter lang kunnen in diepere wateren inspecties uitvoeren.’

Lees ook:

Fugro laat onbemande Orca in Rotterdamse haven varen

Sleepboot Nellie Bly gaat 1000 mijl onbemand varen