Schuttevaer

Zoet, Zout & Zakelijk

Veerpont ramt cementtanker bij Gorinchem

GORINCHEM [update]

Bij een aanvaring tussen de Belgische cementtanker Tarsis en de veerpont Gorinchem X zijn dinsdagochtend 26 september op de Beneden-Merwede twee mensen gewond geraakt.

1 / 1
JLA Pontaanvaring

JLA Pontaanvaring

Het gaat om de schipper en de matroos van de veerpont. De schipper is overgebracht naar het ziekenhuis, het is nog onduidelijk hoe hij eraan toe is.

De aanvaring gebeurde in de mist rond 7.30 uur. Bij het ongeluk liep de veerpont aanzienlijke kopschade op. De cementtanker zou minder zijn beschadigd. Op de cementtanker vielen voor zover bekend ook geen gewonden.
Volgens een woordvoerder van Riveer , de eigenaar van de veerpont, waren er geen passagiers aan boord van de pont toen het ongeluk gebeurde. De bemanning van de Tarsis wilde geen commentaar geven.
De veerpont was in november 2016 ook al betrokken bij een aanvaring. Toen raakten vier mensen gewond en raakte de pont eveneens zwaar beschadigd. (JL)

Reacties (4)
  • Rienk abrahamse

    Statistisch zijn de meeste aanvaringen met mist. De gevolgen na een aanvaring kunnen met passagiers, maar ook met gevaarlijke lading dramatisch zijn. Daarom lijkt me het een goed idee om daar eens naar te kijken.
    En dat schaden van de vaart valt wel mee. Nu ligt er blijkbaar ook niemand wakker van dat er veel wachttijden bij sluizen zijn , omdat de overheid het laat afweten, zowel in Duitsland als in Belgie, als in Nederland.

  • JJ Steenstra

    We mogen aannemen dat gediplomeerde schippers professioneel zijn en vakbekwaam. Varen tijdens slecht zicht hoort daarbij. Pleiten voor beperkingen kan de hele vaart schaden want waarom Is een pontschipper of een kaptein op ADN schip gevaarlijker? Zij zijn toch even bekwaam? Dan maar alle scheepvaart stil? Lijkt me geen goede oplossing. Lijkt me meer zaak voor de werkgever erop toe te zien dat hij bekwaam personeel heeft en bij herhaald falen daar consequenties aan te verbinden. Zolang mensen beslissingen maken zullen We moeten accepteren dat die goede en minders goede keuzes maken en soms zelfs grove fouten.

  • Rienk abrahamse

    Misschien toch allemaal niet zo veilig, die snelle veerponten die telkens het hoofdvaarwater kruisen met een enorme snelheid. Vraag die eens gesteld moet worden, is het wel verantwoord om met passagiers en gevaarlijke stoffen in potdichte mis te blijven varen. Ook de enorme chaos met de tanker in Grave de Maria Valentine had als oorzaak de potdichte mist. De risico’s zijn gewoon veel groter als je helemaal geen zicht hebt. Stel dat er mensen overboord vallen na een aanvaring, is ook door de mist het gevaar dat ze niet gered kunnen worden veel groter dan met normaal zicht.

  • aa de Koning

    Moeten ze toch eens normaal gaan varen die malloten

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook