Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Ramsauer volhardt in tolheffing Rijn

BONN

De Duitse minister van Verkeer, Peter Ramsauer, voert de druk om tol te gaan heffen op de Duitse Rijn flink op. Hij heeft een gat van een half miljard euro op zijn begroting voor vaarwegen en dreigt het vaarwegonderhoud te moeten staken.

1 / 1
Ramsauer volhardt in tolheffing Rijn

Ramsauer volhardt in tolheffing Rijn

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • Hmmmm

    Dhr Ramsauer kan wel leuk vermelden dat hij een half miljard te kort komt…. Dit is gewoon een aanwending van de economische situatie om meer belasting te kunnen heffen, politiek spelletje lijkt me.

    Het feit dat de motor van de Duitse economie (Ruhrgebied?) gevoed wordt door de binnenvaart staat in schril contrast met het half miljard wat te kort komt lijkt me. Daarnaast is het onderhoud van de vaarwegen ook hard nodig om o.a. de waterhuishouding in orde te houden.

    Nederland haalt zijn budget ook uit de algemene middelen aangezien de waterwegen 3 functies hebben en niet alleen maar de binnenvaart dienen. Het scheelt bijvoorbeeld ook een hoop baggerwerk als schepen op kanalen/rivieren varen waardoor het water makkelijker weg kan stromen.

    Duitsland zou zich moeten schamen met zo een minister!

  • Henk

    dan moeten de vrachtwagens en het spoor ook maar havengeld gaan betalen

  • jaja

    onder andere @Luc, je moet niet zeuren en anders met zijn allen bij een bond gaan dat er geld is voor een echte binnenvaartbobo, dat zie je aan het spoor en bij het wegtransport en zie ze krijgen alles voor elkaar. Maar goed het staat er al het is alleen maar ikke, ikke, ik.

  • subaru rijder

    Wanneer ik kijk naar het havengeld in brd havens langs de Rijn. Ook de monopolie van de overslag van gemeente kranen. Dus dat de binnenvaart niets betaald? Ik weet wel, de verlader betaald dat, maar in het kompleet plaatje wordt de binnenvaart duurder. Het spoor vervoerd met subsidie naar natte havens en naar droge havens is het duur.

    Vrije Rijn, kun je wel zien, aan de voorzieningen voor de binnenvaart.1 autosteiger in keulen, die een tijdje geleden niet gebruikt mocht worden??
    Alle slechte voorzieningen/ ligplaatsen worden gewoon zonder ons inspraak verbeurd verklaard!!
    Straks zeggen ze nog: we geven iedereen gratis Tresco, dan kunnen alle tonnen weg. Elke week een update- is veel goedkoper dan al die gelikte WSA bootjes.

  • Luc

    Gelukkig dat die Duitser het niet alleen kan besluiten maar dat alle “Akte”-landen hierover moeten beslissen. Mocht het wel gebeuren is het weer een gevalletje “hoe maak ik de binnenvaart het leven nog duurder”. Kennelijk is het nog steeds niet bij alle regeringen doorgedrongen dat de binnenvaart een goedkopere en schonere manier van transport is en bovendien niet voor file’s zorgen.

  • fred

    als ze alles gelijk willen trekken moeten ze subsidie van weg en spoor ook stop zetten .en de tariev gelijk maken want het is een feit dat de tarieven per spoor en weg hoger liggen als in de binnenvaart .dus of ze gaan rijden voor prijzen die in de binnenvaart gegeven worden of we gaan in de binnenvaart flink met de prijzen naar boven .
    belangrijk is dat we niet met modder moeten gooien naar mekaar .en de betreffende ministers is niet in hun eigen belang handelen maar kijkt wat er werkelijk speeld .want het is een fijt dat zowel spoor weg en water mekaar nodig hebben om de goederen van a naar b te krijgen .dus met mekaar praten en handen in een te slaan .als alleen maar modder te gooien naar mekaar .ik vind dat we eigenlijk in een zeer zielige wereld leven en alleen maar ik ik en de rest kan stikken en luister je niet dan maar mekaar tegen de schenen schoppen .mensen ga zo door

  • A.Poppelier

    In geval van ….moet Nederlnd dat bij ons ook invoeren,maar dan alleen voor Duitsers ( eventueel voor alle buitenlanders )

  • jacob m.

    Ramsauer is een CSU-minister van de CSU-CDU-FDP regering-Duitsland, en vergeet niet dat zij zeer sterke banden hebben met de auto-vrachtwagen industrie.
    MAN (-SCANIA), Mercedes, Volkswagen, enzovoort.
    Deze regering zal nooit echt kritiek hebben op deze automobielindustrie, het kapitaal en de werkgelegenheid is voor deze rechtse regering
    belangrijker dan de milieuvriendelijker binnenvaart.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook