Scheepvaart op de Waal hervat na aanvaring

Op de Waal is rond middernacht de vaart geleidelijk hervat, na de zware aanvaring aan het eind van de middag bij Doornenburg. Woensdagmiddag half 5 voer het met 900 ton kolen geladen Duitse binnenvaartschip Kelaniya onder de kop van het leeg afvarende vierbaksduwstel Veerhaven X.

Ankerliggers boven en beneden Doornenburg

De Waal bleef tot middernacht voor alle scheepvaart gestremd, waardoor zo’n 100 schepen voor anker moesten gaan. De zeer dichte mist, die wellicht mede oorzaak is geweest van de aanvaring, was toen al opgetrokken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (56)

  • haha,lachen hoor.wat n reacties!er zijn er n paar echt n beetje in de war.

    Geplaatst door: storm op
  • ?????

    Geplaatst door: edgar op
  • veel geblaat en weinig wol…

    feit is gewoon: waar gehakt word..vallen spaanders

    daarbij komt dat als het mistig is, je erg weinig kan zien buiten…(!)nu ja wat mist dan

    Wellicht is het een idee om een metaaldetector op de boeg te plaatsen, als de duwboot te dichtbij komt gaat ie bliepen?, maar jachten zijn meestal van plastiek.

    Geplaatst door: Landrot op
  • heren waar maken jullie jezelf allemaal druk over, een jaar of 8 geleden zijn jullie massaal begonnen met casco’s uit china te kopen, scheepswerven gingen hier dicht of werden reparatiebedrijven, dus ga alsjeblieft zo door met je stuurmanskunsten anders lopen wij dit werk ook nog mis en wat moeten wij dan in hemelsnaam nog doen als we niet meer mogen bouwen of zometeen ook niet meer kunnen repareren omdat jullie allemaal zo heel goed en netjes varen!!

    Geplaatst door: reperateur op
  • Goed, als ik de reacties een beetje lees kom ik tot een conclusie.
    Als het potdicht van de mist is zet ik het leven van mijzelf, vrouw en kinderen op het spel.
    Plus dat ik mijn miljoenen investering ook moedwillig naar de grond jaag?

    Knap dat we zo kunnen denken…..
    Mijn mening?
    Tis een ongeluk net zo als de a31 vorige week.
    Ik bedoel we gaan toch ook niet voor de lol, op zondag, in de dichte mist de a2 op met de auto.
    En daar dan met 130km overheen scheuren om moedwillig me gezin om te brengen?????

    Denk na mensen/collega’s en anderen!!!

    Veilige vaart

    Geplaatst door: Huip op
  • Snelheid aan passen….. Ik geloof niet dat er momenteel hard gevaren wordt want je hebt heel snel de golven aan de kont en commentaar van de buurman als je het water onder hem weg trekt. Ik zie bij velen de radar overdag ook aan staan. Ik vindt dat helemaal top want dan ben je voor de nacht en slecht zicht beter voorbereid. En trouwens als de veerhaven in dit geval minder gas had gegeven. Zeilde/drifde hij meer door de bocht en was er zo en zo een aanvaring. Dus gewoon de vaart doorzetten en iets beter opletten dan komt alles ten goede.

    Geplaatst door: Gas er op op
  • Vervoer over het water de juiste weg

    Geplaatst door: clay op
  • Gang is alles. Gas op die lolly. Maar voorzichtig zijn daarbuiten.

    Rutger

    Geplaatst door: Rutger op
  • 1500 toeren met deze waterstand? ben je wel een dure aflosser……

    Geplaatst door: RHM op
  • Wel een beetje vreemd, kom ik nu als aflosser op een schip dat goed loopt vaar ik geladen met 1500 toeren nog zo`n 15 gemiddeld op de waal (met deze waterstand). Maar ik zit vaak op een schip dat die snelheid nog niet haald als je vollaan draaid.

    Geplaatst door: johan op
  • Maarten
    jij vaar toch ook zo graag in dat slootje naar Bergkamen,dus loop jij net zover achter

    Geplaatst door: Henk op
  • Dat is minnimaal weer 3 weken aan de werft dus varen is een groot risico je kan beter blijven liggen ,want voor je dat weer terug verdient hebt ben je weer 3 jaar verder dus die paar uren dat je blijft liggen betalen zich vanzelf terug.

    Geplaatst door: theo op
  • @ vlam in de pijp

    Wel eem Tommy Tommy toch???

    Geplaatst door: maarten op
  • @maarten
    ja hehe wij hebben ook geen radar op de wagen he

    Geplaatst door: vlam in de pijp op
  • Graag weer even terug waar het om ging!
    Aanpassen v/d snelheid aan de omstandigheden lijkt mij normaal. Dat iedereen hier zijn geld mee probeert te verdienen is daarvoor geen excuus!

    Overigens bleek een aantal jaren geleden uit (volgens mij engels onderzoek) dat de meeste aanvaringen en bijna aanvaringen ontstonden bij het varen op de navigatie middelen (radar en Ecdis). Dit komt doordat de gebruikers het op een scherm anders in blijken te schatten en “dichterbij” / “dichterlangs” durven te varen!

    Geplaatst door: Harold op
  • @Peter, 24-11-2011 op 13:51. Dit is precies wat ik bedoel jouw reactie. “Wij (beroeps) gedragen ons zeker niet positief tegenover de pleziervaart en denken dat al het water van ons is. Helaas zullen we het moeten delen. Varen doe je samen en als je alles wat positiever en niet egoïstisch benaderd, komen we een heel eind, ook zonder ongelukken”. Geef een ieder de ruimte die hij moet hebben. En de beroeps is op het water om zijn boterham te verdienen en de plezier voor zijn plezier. Laten we dat eens goed in de gaten houden. Gelukkig zijn hier geen doden of gewonden gevallen. En de radar, ais, marifoon, tresco of wat dan ook is een hulpmiddel. De schipper bestuurt het schip en die bepaald de vaart in de dichte mist.

    Geplaatst door: anton op
  • Kent men in de binnenvaart niet het begrip “veilige vaart”?

    Als het mistig is ga je niet volle kracht varen, evenals wanneer het druk is of de situatie onoverzichtelijk is.

    Het is toch geen racespel?

    Geplaatst door: Publiek op
  • De discussie gaat zoals gewoonlijk weer nergens over. Alleen modder gooien naar elkaar. Door de snelle media krijg je wel het idee dat er meer aanvaringen etc gebeuren dan vroeger. (Facebook, Twitter internet etc) Binnen een 1/2 uur staat de info al ergens op een site. Iedereen weet dan al wat er gebeurt is en heeft zijn mening al klaar. Vind ik knap, je zit elders maar weet precies wat er fout is gegaan. Ik denk dat dit de grootste fout is die de meesten maken, direct met het vingertje naar een ander wijzen.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Goh, wat een berichten zeg.
    Ik ben beroepsschipper maar vaar ook op een plezierjacht.
    Dit zou iedere schipper eens moeten doen om te weten wat er in een plezierjachtschipper omgaat. Op mijn schip heb ik in dit voorjaar een aantal pleziervaarders meegenomen om de verschillen te laten zien tussen de pleziervaart en de beroepsvaart. Heren, ook jullie kunnen hier wat van leren!!
    Wij (beroeps) gedragen ons zeker niet positief tegenover de pleziervaart en denken dat al het water van ons is. Helaas zullen we het moeten delen. Varen doe je samen en als je alles wat positiever en niet egoïstisch benaderd, komen we een heel eind, ook zonder ongelukken.

    Geplaatst door: Peter op
  • Bank in je nek of niet, dat maakt niet uit.
    Als je transporteur bent probeer je de klant gewoon op tijd te leveren.
    Mist of geen mist, wind of geen wind, ijs of geen ijs enz.
    Ook als de bank niet in je nek hijgt moet je varen om wat te verdienen, stil liggen doet een ieder liever op de door hem/ har gekozen tijd en niet vanwege de mist, dus hou op met zielig doen, vaar gewoon en wees allert in bijzondere omstandigheden.

    Groet

    Geplaatst door: Hans op
  • Het is toch wel curieus dat een jachtenschipper nu opeens weet hoe het zit.Ik lees snelheid aanpassen en nog meer tips voor de veilige vaart.Waarvoor dank beste Anton.LOL.Een ieder die,zeker op de waal, in de mist vaart hoef je dit niet uit te leggen.Wat hier gebeurd is,waarschijnlijk,is dat het kolenschip een inschattingsfout heeft gemaakt en opvarig te ver door deze buitenbocht is gegaan(een van scherpere op de waal.Hierdoor had de Veerhaven niet meer genoeg plaats om de bocht te draaien etc etc.Dit heeft niets te maken met snelheid maar meer met positie kiezen hier helpt dan ook geen enkel apparaat tegen.Gelukkig geen persoonlijke ongelukken.
    Feit blijft verder dat het gevoel voor het kiezen van de juiste positie in de vaarweg van de gemiddelde jachtenschipper niet bijzonder goed ontwikkeld is en het gebruik van Radarapparatuur etc ook niet.Dus is het verstandig om bij slecht zicht voor deze schepen in ieder geval een vaarbeperking op te leggen op de hoofdvaarwegen.

    Geplaatst door: De Groeten op
  • Ondanks dat de discussie ondertussen meer over jachten in de mist gaat dan over de werkelijke trieste gebeurtenis.
    Allereerst; Sterkte voor de betrokkenen!

    Verder ben ik het volledig eens met Jannes. Er zijn bij mijn weten nauwelijks jachtenschippers die weten waar ze mee bezig zijn in de mist.
    De beperkte vaarwegbreedte icm. mist is voor iedereen al een stuk lastiger, vooral als er gevaren moet worden met de bank in de nek. Dan is het nietecht handig om daar voor je “plezier” nog even tussen te scharrelen.

    Geplaatst door: Hans W op
  • @ Jacob.

    Hang jij de kalender van 2011 eens in de stuurhut,want volgens mij lopen jullie in dat slootje naar Bergkamen nog een beetje achter.
    En probeer meteen eens uit te vogelen hoe je “spellingscontrole” functioneert.

    En de afgestudeerde “Tommy Tresco Hillfiger” kapiteintjes buiten beschouwing gelaten,kun je er denk ik wel vanuitgaan dat eenieder volgens goed zeemanschap in de potdichte mist te werk gaat.
    Kapitein op een Veerhaven wordt je niet zomaar, en de Kelaniya drijft ook al een paar jaar rond.
    Verhoudingsgewijs valt het ongevallenpercentage nog wel mee denk ik.Op de weg ligt elke dag wel een vrachtwagen op de kop,,om wat voor reden dan ook.Zelfs als het niet mistig is.

    Geplaatst door: Maarten op
  • Mijnheer Anton,
    U bent zelf over de “jachtjes” begonnen,
    lees reactie 2.
    Vaart u op een “jachtje” of bent u pontschipper ??
    Het is normaal dat schepen varen in de mist,
    vrachtauto`s rijden ook met mist en gladheid,
    en net als met de trein,vliegtuig of vrachtwagen,
    gebeuren er soms ongelukken met een schip,alle techniek ten spijt,ook als men voorzichtig is
    Ik wens de bemanning van beide schepen alle sterkte toe

    Geplaatst door: Jantina op
  • @Anton: Volgens mij bent u gefrusteerd dat u zelf geen schipper heeft kunnen worden of heeft u een minderwaardigheidscomplex als “jachtenschippertje”. Ik wil u wel eens zien zweten als u van uw rosebootje zomaar een nachtje in de mist vaart met een paar cm water onder het schip dan is al die bijdehante praat zo over.

    Geplaatst door: gerard op
  • Potdicht van de mist, ineens een enorme zwart object wat opduikt uit de nevel, wat over je dek heen scheert.
    Misschien wel richting stuurhut, vrouw aanboord, Personeel? ik weet het niet, maar vind dit traumatiserend voor de bemanning van het ondergaande schip.
    Ook voor duwcombinatie, maar die heeft meer kans op overleven.
    Je bent toch totaal je orientatie kwijt, je gevoel van waar je bent, wat je moet doen? n
    Ik wens de bemanningen van beidde schepen in ieder geval heel veel sterkte…..gelukkig is het alleen bij materiele schade gebleven!

    Geplaatst door: Robert M op
  • Kuipers@
    Nu ziet de bevrachter en mijn schoonmoeder mij daar voor anker liggen, via AIS Nou en??
    Kijk in het telefoonboek, en adres tel.plus nummer staat gewoon vermeld. Draai je het nummer. er wordt opgenomen of niet. Dus je bent thuis of afwezig.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Beste anton, ik ben het met je eens dat je niet als een maniak over het water moet gaan, met deze omstandigheden. Maar een echo van een jachtje blijft moeilijk te zien op radar, of je nu 7 km/u vaart of 22. Vaar zelf vaak in de nacht op radar met screens naar beneden, puur om te oefenen, en overdag staat hij ook altijd aan. Hierdoor heb ik en collega’s de kennis en het zelfvertrouwen om snel te varen in de mist. (als de waterstand het toelaat). Het is gewoon feit dat pleziervaart niets te zoeken heeft in de mist. Tenzij het goed uitgerust is met marifoon, ais en radar En er een persoon aan boord is die hier mee om kan gaan. De vergelijking tussen chauffeur en automobilist vind ik idioot, omdat een automobilist een goede rijopleiding heeft gehad, en een apk-gekeurde auto heeft.

    Geplaatst door: jannes op
  • Mensen mensen, ga alsjeblieft niet met modder gooien. ik ben het zeker eens met dat ais tresco wingps en alle andere soorten ‘nieuwe’ technieken de vaart veiliger maken.Even kijken op het scherm en je weet direct de naam van de tegenligger. Dit is toch veel beter dan door de verrekijer turen??
    Je schip stil gooien?? Dat kan, maar eis dat niet van je buurman. Jachten hebben met dit bericht niets te maken, maar sommige mensen moeten echt een vaar cursus volgen. Een aanvaring maak je niet opzettelijk!!!Het lijkt mij vreselijk, dus beide partijen, succes!

    Geplaatst door: floris op
  • Ik snap niet waar iedereen ze eigen druk over maakt.Als er op het water wat gebeurd beginnen er een hoop mensen te gillen, en als er op de weg wat gebeurd ( veel meer ) hoor je niemand , is zeker nomaal

    Geplaatst door: Theo op
  • Dat het lezen van een reactie toch moeilijk is voor “Beroepsschippers” blijkt wel op de reacties op mijn reactie hier. Gerben heeft een groot onverwerkt trauma denk ik met zijn “jachtjes”, en juist daar gaat het niet over bij dit ongeluk. De jachtjes hebben het schijnbaar altijd gedaan. Bij Schipperse kunnen we waarschijnlijk een rondleiding in haar stuurhut krijgen.
    Ze heeft het maar over haar “cockpit”, maar daar gebeurt het net! Opletten, kijken en je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Ze vertrouwd wel veel op haar cockpit. Het is wel een mens die alles bedient en die kan ook een fout maken, dat is gelukkig menselijk. Maar als het fout gaat dan is altijd bj veel “beroeps schippers het jachtje schuld”. terwijl die op kilometers afstand niet te zien was. En wat heeft schipperse aan zo veel spul in haar “cockpit” als ze niet weet hoe het gebruikt moet worden. De marifoon is net een vrouwenkransje als je dat soms hoort die gesprekken. En even voor de duidelijkheid: “wij zitten niet voor de lol op de rivier maar om ons brood te verdienen”.!
    Dat schrijf je zelf, vrachtwagen chauffeurs zeggen dat ook altijd als een automobilist in de buurt is.
    Frans de Bie schrijft, “Waar maken jullie je allemaal druk om?
    Langzaan varen niet langzaam varen.
    Je moet g e w o o n o p l e t t e n die radar geeft het juiste beeld weer. En niet teveel op je computers vertrouwen. Want die radar en ander apparatuur is dus niet voldoende in deze dichte mist. Ik dacht dat er ook nog iets was van zeemanschap? Gewoon je snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden. Anticiperen noemen ze dat. En dat hebben de gestudeerde schippers zeker geleerd bij hun opleiding en door hun ervaring.

    Geplaatst door: anton op
  • @ Jean-Louis Vester

    Er zijn genoeg beroepsschippers die fatsoen hebben en weten hoe je hoort te handelen.
    Helaas worden hier vaak reactie,s geplaatst van een beroeps onwaardig niveau.
    maar de vraag blijft altijd wie er echt achter reactie,s zit

    Geplaatst door: Marco op
  • wat n raare reacties,jullie hebben echt n probleem!!!

    Geplaatst door: mr jos op
  • aan mr Steenbergen,

    kort geleden gelezen op teletekst pag717,

    Het zicht in mist is de afstand waarop je de vorm van een zwart(donker) object aan zijn vorm kan herkennen,dat valt al heel gauw tegen naar mijn idee.

    vr groet,

    Geplaatst door: mistspotter op
  • jopie is nog nooit van de ARK en Noordzee kanaal afgeweest jongens.

    Het is laag water Jopie !

    Geplaatst door: koppie op
  • Zou die van die kolenboot ook hier op schuttevaer zitten? Want zitten hier alleen maar de grootste lusters als ik het zo lees.
    Langzaam varen, tresco, ais, camera’s en wat er nog wel niet meer bij wordt gehaald allemaal door de mensen hier is gewoon lachwekkend.

    Hier is overduidelijk deze spreuk van toepassing:
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

    Het is meer jullie kunde dat jullie deze dingen allemaal nodig hebben of willen, dan wat anders.

    Het gaat al tig jaren goed in de mist dus men kan beter al die computers en schermen en weet ik wat meer uitzetten en gewoon de radar aan en de marifoon erbij en varen maar.
    Maar dat gaat tegenwoordig niet meer want men weet dan niet meer waar men zit en dergelijke dus gaan we steeds meer ongevallen zien met deze omstandigheden.

    Geplaatst door: Jopie op
  • goede morgen
    mensen wat een onzin allemaal vraag mij af of jullie je berichten wel eens terug lezen.
    hulde voor de hulpdiensten en mensen die erbij betrokken waren.
    zeer snel de vaart weer vrij daar moeten we trots op zijn.
    de groeten

    Geplaatst door: stephan op
  • Haha die staat voor joker

    Nou ik knoop hem dan wel bij Fransie “de bie” opzij, misschien leer ik nog wel wat.

    Geplaatst door: Karel op
  • Jammer dat er altijd haat en nijd is tussen de beroepschipper en de pleziervaart.

    Wij zoeken nog een beroepschipper die een column op onze nieuwe website wil schrijven.

    Heeft er iemand intresse?

    Geplaatst door: Jean-Louis Vester op
  • ik volg het niet helemaal hoor. 2 binnenvaart schepen hebben een aanvaring en vervolgens wordt de oude discussie over de pleziervaart weer aangehaald. Die hebben hier toch niets mee te maken. Laten we de KLPD de oorzaak onderzoeken en dan een oplossing gaan zoeken om dit soort dingen (snel) op te lossen.
    Het zijn in elk geval geen duitse praktijken waar het weken duren voordat er weer gevaren kan worden.
    Laten we de hulpdiensten (RWS,KLPD enz) eens bedanken voor het snel regelen en hopelijk het snel opruimen.

    Geplaatst door: mike op
  • dat al die mensen vaan die jachtjes is eerst een goede curus navigeren volgen. soms hebbne ze er het gedacht niet bij dat ze wel met hun leven aan het spelen zijn. soms steken ze gewoon 100M voor het schip de rivier over maar ja de schipper moet maar kunnen uitwijken maar moest dat niet zo gaan dan heeft de schipper wel alles gedaan. maar dat ga bij al die tupperwyrbootjes er niet in. voor het zelfde had er nu ook zo’n jachtje kunnen onder zitten inplaats van een vrachtschip.
    hopelijk beseffen jullie nu toch een beetje met wat jullie bezig zijn.

    Geplaatst door: gerben op
  • Waar maken jullie je allemaal druk om?
    Langzaan varen niet langzaam varen.
    Je moet gewoon opletten die radar geeft het juiste beeld weer.
    De een weet het nog beter dan de ander, ik stel voor als het mistig is knoop de schuit vast en ga allemaal met je Nederlandsetaal aan de gang.

    Geplaatst door: Frans de Bie op
  • Het is duidelijk dat de “pleziervaarders” niet op de hoogte zijn hoe een stuurhut van een gemiddeld binnenvaartschip er tegenwoordig uitziet; de vergelijking met een cockpit van een vliegtuig misstaat hier niet, beste heren! De meeste binnenvaartschepen zijn bovendien uitgerust met radar, ais, tresco (of ander nautische vaartkaart) en veelal met camera’s.En vooral niet te vergeten minimaal 2 marifoons. Daardoor hebben ze overzicht op de rivier en zien de andere schepen en hun manoeuvres. De meeste jachten hebben vaak nog niet 1 marifoon zodat ze niet met de overige vaarweggebruikers kunnen communiceren en/of in geval van nood hulp inroepen! En omdat ze zoveel “plezier” op hun jacht hebben vergeten ze helemaal om zich heen te kijken wat er voor of achter ze gebeurt!
    En even voor de duidelijkheid: wij zitten niet voor de lol op de rivier maar om ons brood te verdienen!
    Of stappen jullie ‘morgens niet in de auto naar het werk als het mistig is? ’t Was anders behoorlijk druk op de wegen afgelopen dagen!
    En we praten hier over gem. 10-20 km/u niet over 80km/u!
    Wij zeggen niet dat jachten niet op het water mogen komen. Maar waarom mocht een fiets ook al weer niet op de A2?

    Geplaatst door: schipperse op
  • ik vind het jammer dat mensen altijd gaan zwartepieten als het mis gaat , alsof de mensen die dit hebben veroorzaakt het met opzet hebben gedaan , niet dus , dat doe je niet omdat het zo leuk is

    en meneer van de jachtjes anton

    inplaats de oorzaak te wijzen die je niet weet
    kan je beter eens wat verder kijken dan je neus lang is
    en dan pas wat te schrijven kijk jij gaat nu te snel.
    jammer hoor

    Geplaatst door: stegers liberte op
  • @ Steenbergen, zodra er mist opgegeven word gelijk invoeren op alle plaatsen. door alle posten.

    U moet eens zien, hoeveel ongelukken, en gescheld voor die marifoon dit zal schelen!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Dingen als een maximum snelheid en inhaalverbod zouden wel kunnen, maar hoe in de praktijk? Bij zicht minder dan xxx meter? En wie bepaald dat? De één zegt dat het 100 meter zicht is, de ander zegt 300. Lampen zie je eerder dan onverlichte dingen. En dan nog de mistbanken en vlagen mist. In de praktijk dus nauwelijks uitvoerbaar.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • @Anton
    Ik weet niet of jij op een binnenvaartschip werkt of hebt gewerkt? Maar een Herkules of een Veerhaven met 4 tot 6 bakken der voor hebben dodehoek waar de radar ook last van heeft. De signalen die een radar stuurt worden weerkaatst door de ruimen van de duwbakken, dit veroorzaakt een grote “valse echo” hier door kan,je heel weing zien op je radar. En om het versxhil russen binnenvaart schipper en een jacht teleggen is heel krom. Wij varen met schepen die zwaarder langer etcetra zijn. Dat jachtje bij de spijkenisse brug dis is droog gezet doordat hst schip uif haar roer liep en niet door een stuur fout van de schipper. Wij varen met nieuwe apparatuur maar het is en het blijft techniek storingen komen zomaar te voorschijn. En om te zeggdn wij mogen niet varen in de mist dat is onzin want dan mogen we ook niet meer varen met een goeie hoos bui. De beroepsvaart weet waar die mee bezig is en bij jachten vragen wij ons dat nog wel eens af.

    Goede vaart

    Geplaatst door: M.A.Maasland op
  • Het is wel aardig prijs momenteel met aanvaringen de laatste week. Maakt niet uit waar in Nederland. Maar dat het vakmanschap ontbreekt in sommige gevallen moge duidelijk zijn! En wat Jaap zegt verplichte snelheid, afstanden en dergelijke zou niet eens zo gek zijn. Op de weg gelden er met mist ook andere regels, maar ook daar heb je weer van die uitzonderingen die de meest vreemde capriolen uithalen!

    Geplaatst door: Dennis op
  • Gewoon verplicht 1 snelheid, inloopverbod, 600 meter afstand, en de duwstellen zoals Herkules en Veerhavens en anderen met maximaal 2 bakken.. boetes gelijk zo hoog maken als wat.
    We leven in 2011 en niet meer in de 60 er jaren schepen worden groter, te weinig ervaren mensen etc.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Gewoon verplicht 1 snelheid, inloopverbod, 600 meter afstand, en de duwstellen zoals Herkules en Veerhavens en anderen met maximaal 2 bakken.. boetes gelijk zo hoog maken als wat.
    We leven in 2011 en niet meer in de 60 er jaren schepen worden groter, te weinig ervaren mensen etc.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Leon, jij begrijpt dus niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over het gegeven dat jullie 20% van de goederen vervoeren maar over het feit dat collega’s van jou momenteel als idioten varen in deze dikke mist. En vrachtwagen chauffeurs doen het zelfde, de automobilist is het altijd schuld want zij zijn beroeps! En jij schrijft wel dat jullie veel hebben moeten leren en ervaring hebben maar dan heb je ook zeker geleerd dat je moet varen naar de omstandigheden en niet als een gek moet varen in dikke mist. Als ik zie hoe er nu nog met een zicht van minder dan 100 meter gevaren wordt is dit gewoon onverantwoordt. Heb jij en je collega’s niet geleerd dat je moet “anticiperen”?. Ik weet ook dat varen jullie boterham is die niet zo goed belegt is. Maar als er een ongeluk gebeurt waarbij doden vallen of een chemieramp dan gillen jij en je collega’s dat men onverantwoordt gevaren heeft. Dat jachtje wat een tijd geleden op het droge gezet werd door een schipper onder de brug was de schuld van de beroeps schipper. Moest je zijn collega’s horen hier. En afgelopen week zijn al een paar ongelukken gebeurt in de mist he? Dat zijn beroeps mensen die net geleerd hebben dat je de snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden.

    Geplaatst door: anton op
  • @anton
    Beste Anton ik weet niet of je het weet maar 20% van de totale goederenstroom in en vanuit nederland gaat per schip ondere andere de binnenvaart. Dus: wij verdienen ons geld hiermee en houden tevens de nederlandse economie een beetje draaiende. Daarentegen verdienen jachtjes geen geld met wat ze doen op het water in de mist.
    Als het kon dan hadden een aantal schippers ook lekker vastgemaakt en gewacht tot de boel weer was opengetrokken maar dat kan helaas niet en zeker niet met het huidige economische klimaat. Daarnaast zijn we verplicht tot het hebben van een aantal navigatiemiddelen(Radar, vaak 2 zelfs, marifoon, ais etc…) en een gedegen opleiding van 4 jaar en vele jaren daarna nog beroepservaring opdoen. Beroepsschipper hebben veel ervaring en kunde, bij jachtenschippers wil dit vaak nog weleens tekortschieten want elke simpele ziel mag in principe een jacht tot 15m varen zonder enige vorm van opleiding of kennis.
    Dit voorval is een samenloop van omstandigheden geweest waar het weer en de lage waterstand uiteraard een rol speelden.
    Ik hoop voor de collega’s dat het allemaal voorspoedig kan afgewikkeld worden.
    Indien u nog een keer opmerking plaatst verifier eerst even waar u het over heeft.
    Ik wens u verder een goede en behouden vaart.

    Geplaatst door: Leon op
  • helemaal gelijk.. met mist gewoon 1 verplichte snelheid invoeren! het is af en toe niet te geloven hoe sommige debielen (noem ik ze maar) iemand anders met laag water voorbij knallen in de potdichte mist! Nu kan die wel zeggen je hebt toch een radar.. maar in het donker zie je sowieso nog altijd iets, zoals navigatie verlichting of wat.

    Geplaatst door: jaap op
  • Anton, je hebt hier zeker een punt, langzamer varen in de mist zouden meer mensen moeten doen. Als ik zie hoe er afgelopen weekend werd gevaren zou je niet zeggen dat het pot dicht van de mist zat, nog steeds die regelateur plat op dek, mist of geen mist en gaan met die hap, dat is vragen om ellende. Gewoon een klappie eraf, je komt er heus wel.

    Geplaatst door: Collega op
  • Dit zijn toch beroepsschippers die hier aan eht varen zijn? Bij dichte mist? Bij het artikel waar “jachtjes” in de mist aan het varen warenwas veel commentaar van de schippers. Dekslangen klaar houden en het lazerus schriken. Maar ik vindt dit ook niet kunnen zo als door de “beroeps” schippers gevaren wordt in de mist. Zij zijn het zelfde als vrachtwagen chauffeurs. De automobilist – jachtschipper heeft het altijd gedaan en moet van de weg – water af.
    Steek eens je hand in eigen boezem. Met deze mist zou ik met mijn “jachtje” absoluut niet op het water komen maar als ik zie hoe hard de beroepsvaart nog gewoon vaart.

    Geplaatst door: anton op
  • @PolitieKLPD PersvoorlichtingKLPD
    #Aanvaring #waal. Kolenschip stabiel. Schepen worden uitelkaar gehaald. Waterpolitie heeft navigatiegegevens voor onderzoek veiliggesteld

    Geplaatst door: twitterfan op

Reageer

Scheepvaart op de Waal hervat na aanvaring | Schuttevaer.nl

Scheepvaart op de Waal hervat na aanvaring

Op de Waal is rond middernacht de vaart geleidelijk hervat, na de zware aanvaring aan het eind van de middag bij Doornenburg. Woensdagmiddag half 5 voer het met 900 ton kolen geladen Duitse binnenvaartschip Kelaniya onder de kop van het leeg afvarende vierbaksduwstel Veerhaven X.

Ankerliggers boven en beneden Doornenburg

De Waal bleef tot middernacht voor alle scheepvaart gestremd, waardoor zo’n 100 schepen voor anker moesten gaan. De zeer dichte mist, die wellicht mede oorzaak is geweest van de aanvaring, was toen al opgetrokken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (56)

  • haha,lachen hoor.wat n reacties!er zijn er n paar echt n beetje in de war.

    Geplaatst door: storm op
  • ?????

    Geplaatst door: edgar op
  • veel geblaat en weinig wol…

    feit is gewoon: waar gehakt word..vallen spaanders

    daarbij komt dat als het mistig is, je erg weinig kan zien buiten…(!)nu ja wat mist dan

    Wellicht is het een idee om een metaaldetector op de boeg te plaatsen, als de duwboot te dichtbij komt gaat ie bliepen?, maar jachten zijn meestal van plastiek.

    Geplaatst door: Landrot op
  • heren waar maken jullie jezelf allemaal druk over, een jaar of 8 geleden zijn jullie massaal begonnen met casco’s uit china te kopen, scheepswerven gingen hier dicht of werden reparatiebedrijven, dus ga alsjeblieft zo door met je stuurmanskunsten anders lopen wij dit werk ook nog mis en wat moeten wij dan in hemelsnaam nog doen als we niet meer mogen bouwen of zometeen ook niet meer kunnen repareren omdat jullie allemaal zo heel goed en netjes varen!!

    Geplaatst door: reperateur op
  • Goed, als ik de reacties een beetje lees kom ik tot een conclusie.
    Als het potdicht van de mist is zet ik het leven van mijzelf, vrouw en kinderen op het spel.
    Plus dat ik mijn miljoenen investering ook moedwillig naar de grond jaag?

    Knap dat we zo kunnen denken…..
    Mijn mening?
    Tis een ongeluk net zo als de a31 vorige week.
    Ik bedoel we gaan toch ook niet voor de lol, op zondag, in de dichte mist de a2 op met de auto.
    En daar dan met 130km overheen scheuren om moedwillig me gezin om te brengen?????

    Denk na mensen/collega’s en anderen!!!

    Veilige vaart

    Geplaatst door: Huip op
  • Snelheid aan passen….. Ik geloof niet dat er momenteel hard gevaren wordt want je hebt heel snel de golven aan de kont en commentaar van de buurman als je het water onder hem weg trekt. Ik zie bij velen de radar overdag ook aan staan. Ik vindt dat helemaal top want dan ben je voor de nacht en slecht zicht beter voorbereid. En trouwens als de veerhaven in dit geval minder gas had gegeven. Zeilde/drifde hij meer door de bocht en was er zo en zo een aanvaring. Dus gewoon de vaart doorzetten en iets beter opletten dan komt alles ten goede.

    Geplaatst door: Gas er op op
  • Vervoer over het water de juiste weg

    Geplaatst door: clay op
  • Gang is alles. Gas op die lolly. Maar voorzichtig zijn daarbuiten.

    Rutger

    Geplaatst door: Rutger op
  • 1500 toeren met deze waterstand? ben je wel een dure aflosser……

    Geplaatst door: RHM op
  • Wel een beetje vreemd, kom ik nu als aflosser op een schip dat goed loopt vaar ik geladen met 1500 toeren nog zo`n 15 gemiddeld op de waal (met deze waterstand). Maar ik zit vaak op een schip dat die snelheid nog niet haald als je vollaan draaid.

    Geplaatst door: johan op
  • Maarten
    jij vaar toch ook zo graag in dat slootje naar Bergkamen,dus loop jij net zover achter

    Geplaatst door: Henk op
  • Dat is minnimaal weer 3 weken aan de werft dus varen is een groot risico je kan beter blijven liggen ,want voor je dat weer terug verdient hebt ben je weer 3 jaar verder dus die paar uren dat je blijft liggen betalen zich vanzelf terug.

    Geplaatst door: theo op
  • @ vlam in de pijp

    Wel eem Tommy Tommy toch???

    Geplaatst door: maarten op
  • @maarten
    ja hehe wij hebben ook geen radar op de wagen he

    Geplaatst door: vlam in de pijp op
  • Graag weer even terug waar het om ging!
    Aanpassen v/d snelheid aan de omstandigheden lijkt mij normaal. Dat iedereen hier zijn geld mee probeert te verdienen is daarvoor geen excuus!

    Overigens bleek een aantal jaren geleden uit (volgens mij engels onderzoek) dat de meeste aanvaringen en bijna aanvaringen ontstonden bij het varen op de navigatie middelen (radar en Ecdis). Dit komt doordat de gebruikers het op een scherm anders in blijken te schatten en “dichterbij” / “dichterlangs” durven te varen!

    Geplaatst door: Harold op
  • @Peter, 24-11-2011 op 13:51. Dit is precies wat ik bedoel jouw reactie. “Wij (beroeps) gedragen ons zeker niet positief tegenover de pleziervaart en denken dat al het water van ons is. Helaas zullen we het moeten delen. Varen doe je samen en als je alles wat positiever en niet egoïstisch benaderd, komen we een heel eind, ook zonder ongelukken”. Geef een ieder de ruimte die hij moet hebben. En de beroeps is op het water om zijn boterham te verdienen en de plezier voor zijn plezier. Laten we dat eens goed in de gaten houden. Gelukkig zijn hier geen doden of gewonden gevallen. En de radar, ais, marifoon, tresco of wat dan ook is een hulpmiddel. De schipper bestuurt het schip en die bepaald de vaart in de dichte mist.

    Geplaatst door: anton op
  • Kent men in de binnenvaart niet het begrip “veilige vaart”?

    Als het mistig is ga je niet volle kracht varen, evenals wanneer het druk is of de situatie onoverzichtelijk is.

    Het is toch geen racespel?

    Geplaatst door: Publiek op
  • De discussie gaat zoals gewoonlijk weer nergens over. Alleen modder gooien naar elkaar. Door de snelle media krijg je wel het idee dat er meer aanvaringen etc gebeuren dan vroeger. (Facebook, Twitter internet etc) Binnen een 1/2 uur staat de info al ergens op een site. Iedereen weet dan al wat er gebeurt is en heeft zijn mening al klaar. Vind ik knap, je zit elders maar weet precies wat er fout is gegaan. Ik denk dat dit de grootste fout is die de meesten maken, direct met het vingertje naar een ander wijzen.

    Geplaatst door: pbvancampen op
  • Goh, wat een berichten zeg.
    Ik ben beroepsschipper maar vaar ook op een plezierjacht.
    Dit zou iedere schipper eens moeten doen om te weten wat er in een plezierjachtschipper omgaat. Op mijn schip heb ik in dit voorjaar een aantal pleziervaarders meegenomen om de verschillen te laten zien tussen de pleziervaart en de beroepsvaart. Heren, ook jullie kunnen hier wat van leren!!
    Wij (beroeps) gedragen ons zeker niet positief tegenover de pleziervaart en denken dat al het water van ons is. Helaas zullen we het moeten delen. Varen doe je samen en als je alles wat positiever en niet egoïstisch benaderd, komen we een heel eind, ook zonder ongelukken.

    Geplaatst door: Peter op
  • Bank in je nek of niet, dat maakt niet uit.
    Als je transporteur bent probeer je de klant gewoon op tijd te leveren.
    Mist of geen mist, wind of geen wind, ijs of geen ijs enz.
    Ook als de bank niet in je nek hijgt moet je varen om wat te verdienen, stil liggen doet een ieder liever op de door hem/ har gekozen tijd en niet vanwege de mist, dus hou op met zielig doen, vaar gewoon en wees allert in bijzondere omstandigheden.

    Groet

    Geplaatst door: Hans op
  • Het is toch wel curieus dat een jachtenschipper nu opeens weet hoe het zit.Ik lees snelheid aanpassen en nog meer tips voor de veilige vaart.Waarvoor dank beste Anton.LOL.Een ieder die,zeker op de waal, in de mist vaart hoef je dit niet uit te leggen.Wat hier gebeurd is,waarschijnlijk,is dat het kolenschip een inschattingsfout heeft gemaakt en opvarig te ver door deze buitenbocht is gegaan(een van scherpere op de waal.Hierdoor had de Veerhaven niet meer genoeg plaats om de bocht te draaien etc etc.Dit heeft niets te maken met snelheid maar meer met positie kiezen hier helpt dan ook geen enkel apparaat tegen.Gelukkig geen persoonlijke ongelukken.
    Feit blijft verder dat het gevoel voor het kiezen van de juiste positie in de vaarweg van de gemiddelde jachtenschipper niet bijzonder goed ontwikkeld is en het gebruik van Radarapparatuur etc ook niet.Dus is het verstandig om bij slecht zicht voor deze schepen in ieder geval een vaarbeperking op te leggen op de hoofdvaarwegen.

    Geplaatst door: De Groeten op
  • Ondanks dat de discussie ondertussen meer over jachten in de mist gaat dan over de werkelijke trieste gebeurtenis.
    Allereerst; Sterkte voor de betrokkenen!

    Verder ben ik het volledig eens met Jannes. Er zijn bij mijn weten nauwelijks jachtenschippers die weten waar ze mee bezig zijn in de mist.
    De beperkte vaarwegbreedte icm. mist is voor iedereen al een stuk lastiger, vooral als er gevaren moet worden met de bank in de nek. Dan is het nietecht handig om daar voor je “plezier” nog even tussen te scharrelen.

    Geplaatst door: Hans W op
  • @ Jacob.

    Hang jij de kalender van 2011 eens in de stuurhut,want volgens mij lopen jullie in dat slootje naar Bergkamen nog een beetje achter.
    En probeer meteen eens uit te vogelen hoe je “spellingscontrole” functioneert.

    En de afgestudeerde “Tommy Tresco Hillfiger” kapiteintjes buiten beschouwing gelaten,kun je er denk ik wel vanuitgaan dat eenieder volgens goed zeemanschap in de potdichte mist te werk gaat.
    Kapitein op een Veerhaven wordt je niet zomaar, en de Kelaniya drijft ook al een paar jaar rond.
    Verhoudingsgewijs valt het ongevallenpercentage nog wel mee denk ik.Op de weg ligt elke dag wel een vrachtwagen op de kop,,om wat voor reden dan ook.Zelfs als het niet mistig is.

    Geplaatst door: Maarten op
  • Mijnheer Anton,
    U bent zelf over de “jachtjes” begonnen,
    lees reactie 2.
    Vaart u op een “jachtje” of bent u pontschipper ??
    Het is normaal dat schepen varen in de mist,
    vrachtauto`s rijden ook met mist en gladheid,
    en net als met de trein,vliegtuig of vrachtwagen,
    gebeuren er soms ongelukken met een schip,alle techniek ten spijt,ook als men voorzichtig is
    Ik wens de bemanning van beide schepen alle sterkte toe

    Geplaatst door: Jantina op
  • @Anton: Volgens mij bent u gefrusteerd dat u zelf geen schipper heeft kunnen worden of heeft u een minderwaardigheidscomplex als “jachtenschippertje”. Ik wil u wel eens zien zweten als u van uw rosebootje zomaar een nachtje in de mist vaart met een paar cm water onder het schip dan is al die bijdehante praat zo over.

    Geplaatst door: gerard op
  • Potdicht van de mist, ineens een enorme zwart object wat opduikt uit de nevel, wat over je dek heen scheert.
    Misschien wel richting stuurhut, vrouw aanboord, Personeel? ik weet het niet, maar vind dit traumatiserend voor de bemanning van het ondergaande schip.
    Ook voor duwcombinatie, maar die heeft meer kans op overleven.
    Je bent toch totaal je orientatie kwijt, je gevoel van waar je bent, wat je moet doen? n
    Ik wens de bemanningen van beidde schepen in ieder geval heel veel sterkte…..gelukkig is het alleen bij materiele schade gebleven!

    Geplaatst door: Robert M op
  • Kuipers@
    Nu ziet de bevrachter en mijn schoonmoeder mij daar voor anker liggen, via AIS Nou en??
    Kijk in het telefoonboek, en adres tel.plus nummer staat gewoon vermeld. Draai je het nummer. er wordt opgenomen of niet. Dus je bent thuis of afwezig.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Beste anton, ik ben het met je eens dat je niet als een maniak over het water moet gaan, met deze omstandigheden. Maar een echo van een jachtje blijft moeilijk te zien op radar, of je nu 7 km/u vaart of 22. Vaar zelf vaak in de nacht op radar met screens naar beneden, puur om te oefenen, en overdag staat hij ook altijd aan. Hierdoor heb ik en collega’s de kennis en het zelfvertrouwen om snel te varen in de mist. (als de waterstand het toelaat). Het is gewoon feit dat pleziervaart niets te zoeken heeft in de mist. Tenzij het goed uitgerust is met marifoon, ais en radar En er een persoon aan boord is die hier mee om kan gaan. De vergelijking tussen chauffeur en automobilist vind ik idioot, omdat een automobilist een goede rijopleiding heeft gehad, en een apk-gekeurde auto heeft.

    Geplaatst door: jannes op
  • Mensen mensen, ga alsjeblieft niet met modder gooien. ik ben het zeker eens met dat ais tresco wingps en alle andere soorten ‘nieuwe’ technieken de vaart veiliger maken.Even kijken op het scherm en je weet direct de naam van de tegenligger. Dit is toch veel beter dan door de verrekijer turen??
    Je schip stil gooien?? Dat kan, maar eis dat niet van je buurman. Jachten hebben met dit bericht niets te maken, maar sommige mensen moeten echt een vaar cursus volgen. Een aanvaring maak je niet opzettelijk!!!Het lijkt mij vreselijk, dus beide partijen, succes!

    Geplaatst door: floris op
  • Ik snap niet waar iedereen ze eigen druk over maakt.Als er op het water wat gebeurd beginnen er een hoop mensen te gillen, en als er op de weg wat gebeurd ( veel meer ) hoor je niemand , is zeker nomaal

    Geplaatst door: Theo op
  • Dat het lezen van een reactie toch moeilijk is voor “Beroepsschippers” blijkt wel op de reacties op mijn reactie hier. Gerben heeft een groot onverwerkt trauma denk ik met zijn “jachtjes”, en juist daar gaat het niet over bij dit ongeluk. De jachtjes hebben het schijnbaar altijd gedaan. Bij Schipperse kunnen we waarschijnlijk een rondleiding in haar stuurhut krijgen.
    Ze heeft het maar over haar “cockpit”, maar daar gebeurt het net! Opletten, kijken en je snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Ze vertrouwd wel veel op haar cockpit. Het is wel een mens die alles bedient en die kan ook een fout maken, dat is gelukkig menselijk. Maar als het fout gaat dan is altijd bj veel “beroeps schippers het jachtje schuld”. terwijl die op kilometers afstand niet te zien was. En wat heeft schipperse aan zo veel spul in haar “cockpit” als ze niet weet hoe het gebruikt moet worden. De marifoon is net een vrouwenkransje als je dat soms hoort die gesprekken. En even voor de duidelijkheid: “wij zitten niet voor de lol op de rivier maar om ons brood te verdienen”.!
    Dat schrijf je zelf, vrachtwagen chauffeurs zeggen dat ook altijd als een automobilist in de buurt is.
    Frans de Bie schrijft, “Waar maken jullie je allemaal druk om?
    Langzaan varen niet langzaam varen.
    Je moet g e w o o n o p l e t t e n die radar geeft het juiste beeld weer. En niet teveel op je computers vertrouwen. Want die radar en ander apparatuur is dus niet voldoende in deze dichte mist. Ik dacht dat er ook nog iets was van zeemanschap? Gewoon je snelheid aanpassen aan de weersomstandigheden. Anticiperen noemen ze dat. En dat hebben de gestudeerde schippers zeker geleerd bij hun opleiding en door hun ervaring.

    Geplaatst door: anton op
  • @ Jean-Louis Vester

    Er zijn genoeg beroepsschippers die fatsoen hebben en weten hoe je hoort te handelen.
    Helaas worden hier vaak reactie,s geplaatst van een beroeps onwaardig niveau.
    maar de vraag blijft altijd wie er echt achter reactie,s zit

    Geplaatst door: Marco op
  • wat n raare reacties,jullie hebben echt n probleem!!!

    Geplaatst door: mr jos op
  • aan mr Steenbergen,

    kort geleden gelezen op teletekst pag717,

    Het zicht in mist is de afstand waarop je de vorm van een zwart(donker) object aan zijn vorm kan herkennen,dat valt al heel gauw tegen naar mijn idee.

    vr groet,

    Geplaatst door: mistspotter op
  • jopie is nog nooit van de ARK en Noordzee kanaal afgeweest jongens.

    Het is laag water Jopie !

    Geplaatst door: koppie op
  • Zou die van die kolenboot ook hier op schuttevaer zitten? Want zitten hier alleen maar de grootste lusters als ik het zo lees.
    Langzaam varen, tresco, ais, camera’s en wat er nog wel niet meer bij wordt gehaald allemaal door de mensen hier is gewoon lachwekkend.

    Hier is overduidelijk deze spreuk van toepassing:
    Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

    Het is meer jullie kunde dat jullie deze dingen allemaal nodig hebben of willen, dan wat anders.

    Het gaat al tig jaren goed in de mist dus men kan beter al die computers en schermen en weet ik wat meer uitzetten en gewoon de radar aan en de marifoon erbij en varen maar.
    Maar dat gaat tegenwoordig niet meer want men weet dan niet meer waar men zit en dergelijke dus gaan we steeds meer ongevallen zien met deze omstandigheden.

    Geplaatst door: Jopie op
  • goede morgen
    mensen wat een onzin allemaal vraag mij af of jullie je berichten wel eens terug lezen.
    hulde voor de hulpdiensten en mensen die erbij betrokken waren.
    zeer snel de vaart weer vrij daar moeten we trots op zijn.
    de groeten

    Geplaatst door: stephan op
  • Haha die staat voor joker

    Nou ik knoop hem dan wel bij Fransie “de bie” opzij, misschien leer ik nog wel wat.

    Geplaatst door: Karel op
  • Jammer dat er altijd haat en nijd is tussen de beroepschipper en de pleziervaart.

    Wij zoeken nog een beroepschipper die een column op onze nieuwe website wil schrijven.

    Heeft er iemand intresse?

    Geplaatst door: Jean-Louis Vester op
  • ik volg het niet helemaal hoor. 2 binnenvaart schepen hebben een aanvaring en vervolgens wordt de oude discussie over de pleziervaart weer aangehaald. Die hebben hier toch niets mee te maken. Laten we de KLPD de oorzaak onderzoeken en dan een oplossing gaan zoeken om dit soort dingen (snel) op te lossen.
    Het zijn in elk geval geen duitse praktijken waar het weken duren voordat er weer gevaren kan worden.
    Laten we de hulpdiensten (RWS,KLPD enz) eens bedanken voor het snel regelen en hopelijk het snel opruimen.

    Geplaatst door: mike op
  • dat al die mensen vaan die jachtjes is eerst een goede curus navigeren volgen. soms hebbne ze er het gedacht niet bij dat ze wel met hun leven aan het spelen zijn. soms steken ze gewoon 100M voor het schip de rivier over maar ja de schipper moet maar kunnen uitwijken maar moest dat niet zo gaan dan heeft de schipper wel alles gedaan. maar dat ga bij al die tupperwyrbootjes er niet in. voor het zelfde had er nu ook zo’n jachtje kunnen onder zitten inplaats van een vrachtschip.
    hopelijk beseffen jullie nu toch een beetje met wat jullie bezig zijn.

    Geplaatst door: gerben op
  • Waar maken jullie je allemaal druk om?
    Langzaan varen niet langzaam varen.
    Je moet gewoon opletten die radar geeft het juiste beeld weer.
    De een weet het nog beter dan de ander, ik stel voor als het mistig is knoop de schuit vast en ga allemaal met je Nederlandsetaal aan de gang.

    Geplaatst door: Frans de Bie op
  • Het is duidelijk dat de “pleziervaarders” niet op de hoogte zijn hoe een stuurhut van een gemiddeld binnenvaartschip er tegenwoordig uitziet; de vergelijking met een cockpit van een vliegtuig misstaat hier niet, beste heren! De meeste binnenvaartschepen zijn bovendien uitgerust met radar, ais, tresco (of ander nautische vaartkaart) en veelal met camera’s.En vooral niet te vergeten minimaal 2 marifoons. Daardoor hebben ze overzicht op de rivier en zien de andere schepen en hun manoeuvres. De meeste jachten hebben vaak nog niet 1 marifoon zodat ze niet met de overige vaarweggebruikers kunnen communiceren en/of in geval van nood hulp inroepen! En omdat ze zoveel “plezier” op hun jacht hebben vergeten ze helemaal om zich heen te kijken wat er voor of achter ze gebeurt!
    En even voor de duidelijkheid: wij zitten niet voor de lol op de rivier maar om ons brood te verdienen!
    Of stappen jullie ‘morgens niet in de auto naar het werk als het mistig is? ’t Was anders behoorlijk druk op de wegen afgelopen dagen!
    En we praten hier over gem. 10-20 km/u niet over 80km/u!
    Wij zeggen niet dat jachten niet op het water mogen komen. Maar waarom mocht een fiets ook al weer niet op de A2?

    Geplaatst door: schipperse op
  • ik vind het jammer dat mensen altijd gaan zwartepieten als het mis gaat , alsof de mensen die dit hebben veroorzaakt het met opzet hebben gedaan , niet dus , dat doe je niet omdat het zo leuk is

    en meneer van de jachtjes anton

    inplaats de oorzaak te wijzen die je niet weet
    kan je beter eens wat verder kijken dan je neus lang is
    en dan pas wat te schrijven kijk jij gaat nu te snel.
    jammer hoor

    Geplaatst door: stegers liberte op
  • @ Steenbergen, zodra er mist opgegeven word gelijk invoeren op alle plaatsen. door alle posten.

    U moet eens zien, hoeveel ongelukken, en gescheld voor die marifoon dit zal schelen!

    Geplaatst door: Jaap op
  • Dingen als een maximum snelheid en inhaalverbod zouden wel kunnen, maar hoe in de praktijk? Bij zicht minder dan xxx meter? En wie bepaald dat? De één zegt dat het 100 meter zicht is, de ander zegt 300. Lampen zie je eerder dan onverlichte dingen. En dan nog de mistbanken en vlagen mist. In de praktijk dus nauwelijks uitvoerbaar.

    Geplaatst door: R.A. Steenbergen op
  • @Anton
    Ik weet niet of jij op een binnenvaartschip werkt of hebt gewerkt? Maar een Herkules of een Veerhaven met 4 tot 6 bakken der voor hebben dodehoek waar de radar ook last van heeft. De signalen die een radar stuurt worden weerkaatst door de ruimen van de duwbakken, dit veroorzaakt een grote “valse echo” hier door kan,je heel weing zien op je radar. En om het versxhil russen binnenvaart schipper en een jacht teleggen is heel krom. Wij varen met schepen die zwaarder langer etcetra zijn. Dat jachtje bij de spijkenisse brug dis is droog gezet doordat hst schip uif haar roer liep en niet door een stuur fout van de schipper. Wij varen met nieuwe apparatuur maar het is en het blijft techniek storingen komen zomaar te voorschijn. En om te zeggdn wij mogen niet varen in de mist dat is onzin want dan mogen we ook niet meer varen met een goeie hoos bui. De beroepsvaart weet waar die mee bezig is en bij jachten vragen wij ons dat nog wel eens af.

    Goede vaart

    Geplaatst door: M.A.Maasland op
  • Het is wel aardig prijs momenteel met aanvaringen de laatste week. Maakt niet uit waar in Nederland. Maar dat het vakmanschap ontbreekt in sommige gevallen moge duidelijk zijn! En wat Jaap zegt verplichte snelheid, afstanden en dergelijke zou niet eens zo gek zijn. Op de weg gelden er met mist ook andere regels, maar ook daar heb je weer van die uitzonderingen die de meest vreemde capriolen uithalen!

    Geplaatst door: Dennis op
  • Gewoon verplicht 1 snelheid, inloopverbod, 600 meter afstand, en de duwstellen zoals Herkules en Veerhavens en anderen met maximaal 2 bakken.. boetes gelijk zo hoog maken als wat.
    We leven in 2011 en niet meer in de 60 er jaren schepen worden groter, te weinig ervaren mensen etc.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Gewoon verplicht 1 snelheid, inloopverbod, 600 meter afstand, en de duwstellen zoals Herkules en Veerhavens en anderen met maximaal 2 bakken.. boetes gelijk zo hoog maken als wat.
    We leven in 2011 en niet meer in de 60 er jaren schepen worden groter, te weinig ervaren mensen etc.

    Geplaatst door: Jaap op
  • Leon, jij begrijpt dus niet wat ik bedoel. Ik heb het niet over het gegeven dat jullie 20% van de goederen vervoeren maar over het feit dat collega’s van jou momenteel als idioten varen in deze dikke mist. En vrachtwagen chauffeurs doen het zelfde, de automobilist is het altijd schuld want zij zijn beroeps! En jij schrijft wel dat jullie veel hebben moeten leren en ervaring hebben maar dan heb je ook zeker geleerd dat je moet varen naar de omstandigheden en niet als een gek moet varen in dikke mist. Als ik zie hoe er nu nog met een zicht van minder dan 100 meter gevaren wordt is dit gewoon onverantwoordt. Heb jij en je collega’s niet geleerd dat je moet “anticiperen”?. Ik weet ook dat varen jullie boterham is die niet zo goed belegt is. Maar als er een ongeluk gebeurt waarbij doden vallen of een chemieramp dan gillen jij en je collega’s dat men onverantwoordt gevaren heeft. Dat jachtje wat een tijd geleden op het droge gezet werd door een schipper onder de brug was de schuld van de beroeps schipper. Moest je zijn collega’s horen hier. En afgelopen week zijn al een paar ongelukken gebeurt in de mist he? Dat zijn beroeps mensen die net geleerd hebben dat je de snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden.

    Geplaatst door: anton op
  • @anton
    Beste Anton ik weet niet of je het weet maar 20% van de totale goederenstroom in en vanuit nederland gaat per schip ondere andere de binnenvaart. Dus: wij verdienen ons geld hiermee en houden tevens de nederlandse economie een beetje draaiende. Daarentegen verdienen jachtjes geen geld met wat ze doen op het water in de mist.
    Als het kon dan hadden een aantal schippers ook lekker vastgemaakt en gewacht tot de boel weer was opengetrokken maar dat kan helaas niet en zeker niet met het huidige economische klimaat. Daarnaast zijn we verplicht tot het hebben van een aantal navigatiemiddelen(Radar, vaak 2 zelfs, marifoon, ais etc…) en een gedegen opleiding van 4 jaar en vele jaren daarna nog beroepservaring opdoen. Beroepsschipper hebben veel ervaring en kunde, bij jachtenschippers wil dit vaak nog weleens tekortschieten want elke simpele ziel mag in principe een jacht tot 15m varen zonder enige vorm van opleiding of kennis.
    Dit voorval is een samenloop van omstandigheden geweest waar het weer en de lage waterstand uiteraard een rol speelden.
    Ik hoop voor de collega’s dat het allemaal voorspoedig kan afgewikkeld worden.
    Indien u nog een keer opmerking plaatst verifier eerst even waar u het over heeft.
    Ik wens u verder een goede en behouden vaart.

    Geplaatst door: Leon op
  • helemaal gelijk.. met mist gewoon 1 verplichte snelheid invoeren! het is af en toe niet te geloven hoe sommige debielen (noem ik ze maar) iemand anders met laag water voorbij knallen in de potdichte mist! Nu kan die wel zeggen je hebt toch een radar.. maar in het donker zie je sowieso nog altijd iets, zoals navigatie verlichting of wat.

    Geplaatst door: jaap op
  • Anton, je hebt hier zeker een punt, langzamer varen in de mist zouden meer mensen moeten doen. Als ik zie hoe er afgelopen weekend werd gevaren zou je niet zeggen dat het pot dicht van de mist zat, nog steeds die regelateur plat op dek, mist of geen mist en gaan met die hap, dat is vragen om ellende. Gewoon een klappie eraf, je komt er heus wel.

    Geplaatst door: Collega op
  • Dit zijn toch beroepsschippers die hier aan eht varen zijn? Bij dichte mist? Bij het artikel waar “jachtjes” in de mist aan het varen warenwas veel commentaar van de schippers. Dekslangen klaar houden en het lazerus schriken. Maar ik vindt dit ook niet kunnen zo als door de “beroeps” schippers gevaren wordt in de mist. Zij zijn het zelfde als vrachtwagen chauffeurs. De automobilist – jachtschipper heeft het altijd gedaan en moet van de weg – water af.
    Steek eens je hand in eigen boezem. Met deze mist zou ik met mijn “jachtje” absoluut niet op het water komen maar als ik zie hoe hard de beroepsvaart nog gewoon vaart.

    Geplaatst door: anton op
  • @PolitieKLPD PersvoorlichtingKLPD
    #Aanvaring #waal. Kolenschip stabiel. Schepen worden uitelkaar gehaald. Waterpolitie heeft navigatiegegevens voor onderzoek veiliggesteld

    Geplaatst door: twitterfan op

Reageer