Batouwe uit koers op AR-kanaal

Het ms Batouwe (801 ton) is maandag rond 22 uur op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen kop-op-kop in aanvaring gekomen met tanker Thérèse Straub.

De schipper van de Batouwe kreeg te maken met een uitvallende stuurinrichting en kon de koers van het schip niet op tijd herstellen. Na de klap dreigde de Batouwe te zinken. De tanker liep slechts lichte schade op. Er vielen geen gewonden. De Thérèse Straub was geladen met kerosine en voer richting Amsterdam. De Batouwe kwam uit Amsterdam en was met een partij grind onderweg richting Utrecht. Een containerschip in de buurt assisteerde om de Batouwe stabiel te houden. De brandweer wist het schip met pompen drijvende te houden. Daarna werd het grind uit de Batouwe gehaald en kon ze voor reparatie naar de werf. De Thérèse Straub liep slechts een kleine lekkage in de voorpiek op, is doorgevaren naar Breukelen en daar afgemeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Batouwe uit koers op AR-kanaal | Schuttevaer.nl

Batouwe uit koers op AR-kanaal

Het ms Batouwe (801 ton) is maandag rond 22 uur op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Maarssen kop-op-kop in aanvaring gekomen met tanker Thérèse Straub.

De schipper van de Batouwe kreeg te maken met een uitvallende stuurinrichting en kon de koers van het schip niet op tijd herstellen. Na de klap dreigde de Batouwe te zinken. De tanker liep slechts lichte schade op. Er vielen geen gewonden. De Thérèse Straub was geladen met kerosine en voer richting Amsterdam. De Batouwe kwam uit Amsterdam en was met een partij grind onderweg richting Utrecht. Een containerschip in de buurt assisteerde om de Batouwe stabiel te houden. De brandweer wist het schip met pompen drijvende te houden. Daarna werd het grind uit de Batouwe gehaald en kon ze voor reparatie naar de werf. De Thérèse Straub liep slechts een kleine lekkage in de voorpiek op, is doorgevaren naar Breukelen en daar afgemeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer