Groei binnenvaart naar beneden bijgesteld

De groeicijfers voor de binnenvaart worden voor de tweede helft van 2011 naar beneden bijgesteld. Voorspeld werd een groei van 2% over het hele jaar, maar nu de Rotterdamse haven slechts een groei van 1% laat zien en het consumentenvertrouwen is gedaald, zal dat cijfer niet worden gehaald, voorspelt onderzoeksbureau NEA.

‘De ontwikkeling van de Rotterdamse haven is sterk verbonden met de wereldhandel, vooral die gerelateerd aan China en Duitsland. De sterke onrust op de financiële markten heeft invloed op het consumenten- en producentenvertrouwen. Die kunnen de wereldhandel en dus de overslag in de haven negatief beïnvloeden’, zegt Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Martin Quispel, senior consultant van NEA licht toe: ‘Wanneer consumenten geen nieuwe auto’s kopen of huizen bouwen, dan zijn er geen grondstoffen nodig en valt het vervoer over water terug. De bouw blijft heel mager. Door de extra besteding van overheden door de Crisis- en herstelwet lopen er nog wel water-, weg- en grondprojecten, maar de hele woning- en kantorenbouw gaat slecht.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Groei binnenvaart naar beneden bijgesteld | Schuttevaer.nl

Groei binnenvaart naar beneden bijgesteld

De groeicijfers voor de binnenvaart worden voor de tweede helft van 2011 naar beneden bijgesteld. Voorspeld werd een groei van 2% over het hele jaar, maar nu de Rotterdamse haven slechts een groei van 1% laat zien en het consumentenvertrouwen is gedaald, zal dat cijfer niet worden gehaald, voorspelt onderzoeksbureau NEA.

‘De ontwikkeling van de Rotterdamse haven is sterk verbonden met de wereldhandel, vooral die gerelateerd aan China en Duitsland. De sterke onrust op de financiële markten heeft invloed op het consumenten- en producentenvertrouwen. Die kunnen de wereldhandel en dus de overslag in de haven negatief beïnvloeden’, zegt Hans Smits, president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Martin Quispel, senior consultant van NEA licht toe: ‘Wanneer consumenten geen nieuwe auto’s kopen of huizen bouwen, dan zijn er geen grondstoffen nodig en valt het vervoer over water terug. De bouw blijft heel mager. Door de extra besteding van overheden door de Crisis- en herstelwet lopen er nog wel water-, weg- en grondprojecten, maar de hele woning- en kantorenbouw gaat slecht.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer