Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Waterbus Amsterdam: Met een plons de grachten in

AMSTERDAM

De schipper/chauffeurs Johan Dragtsma en Renger Baatje varen sinds vrijdag 8 juli door de Amsterdamse grachten met een bus van Rederij Lovers. De 14,45 meter lange amfibische bus is die dag Floating Dutchman gedoopt. Hij rijdt en vaart tussen Schiphol en Amsterdam en is de tweede varende bus in Nederland, de eerste werd in 2010 geïntroduceerd door Splashtours in Rotterdam.

1 / 8
waterbus

waterbus

Door Tessa Heerschop
‘De bus rijdt als een touringcar en manoeuvreert goed. Het varen kun je niet vergelijken met een rondvaartboot, het is anders, maar wel lekker’, zegt Dragtsma. Rederij Lovers heeft slechts drie schipper/chauffeurs in dienst, want het is niet makkelijk om personeel met zowel een groot rijbewijs als vaarbewijs te vinden. ‘Juist de combi van korte stukjes rijden en varen met een uniek object is interessant. Mensen vallen bijna van hun fiets af wanneer ze de bus zien varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • Tessa

    @Ad. Ze hebben juist gekozen voor chauffeur/schippers, zodat er maar 1 iemand achter het stuur zit. Dus maar 1 persoon à 50 euro (gok ik) voor 3 uur.
    48 passagiers x 30 euro = 1440 euro omzet per ritje.

  • Ad

    Hoe krijg je dit winst gevend 3 chauffeurs/schippers
    minimaal 3 uur voor 1 rondje a 40 € p.p
    Maar hoe dan ook , van harte gefeliciteerd en nog vele jaren rij varend toe gewenst.

  • Netty Reder

    Gefeliciteerd Johan.Lachen!En waar liggen de reddingsvesten?Dan gaan we vast een xtje mee.
    Netty

  • cees

    je had gelijk hans 010 sorry en in bulgarije rijdvaar ook al zo,n bootbus

  • sven

    Citaat (De bus kan niet afmeren, want daar is de zijkant te kwetsbaar voor) wat gebeurd er met de inzittende met averij aan die bewuste zijkant het lijkt mij een log en slecht Manoeuvreerbaar object, en ja als de regeltjes niet kloppen dan pas je dat gewoon aan, we zullen wel zien waar het busje strand
    Behouden vaart mensen vr gr Sven (oud schipper uit de veertiger jaren kon je nog lekker varen ?):?

  • Wesly

    De 010 versie heeft wel ankers

  • Hans

    @ Cees,

    Dat Rotterdam al zo’n bus heeft staat al in het artikel, zoals u het stelt loopt Lovers achter 010 aan ipv 020.
    Wel gek dat deze bus met passagiers mag varen zonder dat het ergens af kan meren , ankers etc heeft, en toch goedgekeurd is, terwijl de reguliere vaart aan allerlei eisen moet voldoen mbt gangboordbreedte, ankers, ankerkettingen, lengte van de kettingen gewicht van anker/ kettingen en zo kunnen we wel doorgaan.
    Tot slot wil ik wel opmerken dat ik het concept ontzettend leuk vind en zeker een aanwinst voor 010, 020, 030 of welke plaats dan ook

  • cees

    handig als je van je vakantie terug komt op schiphol , met het busje vervoer over water altijd mooier , enne Rotje knor heeft ook al zo’n busje , dus lovers je loopt weer achter 020 aan

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook