Onbemande schepen: Zeeman kan aan wal blijven

Binnen 25 jaar varen er volledig onbemande schepen op de trans-Atlantische routes. Dat voorspellen Peter van der Klugt, senior consultant innovatie bij Imtech en een onderzoeksteam van studenten. Het onderzoek maakt deel uit van een innovatietraject van Imtech dat de mogelijkheden van onbemand varen onderzoekt. Grootste obstakel lijkt vooralsnog de acceptatie ervan.

Onderzoek

Door Tobias Pieffers en Lies Russel
Technisch is het nu al mogelijk schepen onbemand shortsea- en deepsea-reizen te laten maken, al zijn er nog wel obstakels te overwinnen. ‘We moeten de schepen bijvoorbeeld nog voorzien van een goed stel ogen’, zegt Van der Klugt. ‘Dat kan door radarsystemen verder te integreren.’ Verder zijn goede monitoringsystemen nodig voor zowel de technische als nautische kant. ‘Maar voor zover die techniek er nog niet is, komt die stukje bij beetje al op de markt. Denk bijvoorbeeld maar aan de motormonitoringsystemen van Wärtsilä.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • nu ben ik zelf enkele jaren kapitein geweest op de gespecialiseerde zeevaart, en daar komen toch enkele factoren naar boven waarop ad hoc gereageerd moet kunnen worden en dat reageren door mensen !!!!! let wel de factoren die ik bedoel zijn niet van vaste aard en veranderlijk.
    zo ook ons millieu.

    Geplaatst door: kapitein van de zeevaart op
  • ik vind dat de studenten een knap staaltje onderzoek hebben gedaan naar een ontwikkeling die mogelijk gaande is. ze zijn vooruit strevend geweest en hebben tenminste geen oogkleppen opgedaan of bang geweest voor de mogelijke uitkomst. Ik ben trots op hem!

    Geplaatst door: zusje van…. op
  • @jaocb, om je de waarheid te zeggen, begrijp ik nl ook niet waarom dit zo veel aandacht krijgt op deze manier, het lijkt immers meer op een 1 april grap dan iets waar mogelijkheden in zitten.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Het bedrijf Imtech gebruikt op hun site mooie woorden als bv duurzaamheid en wereldburgers die groen denken.
    Het zijn te mooie woorden, en daardoor meer dan verdacht.
    Men kan ernstig betwijfelen dat dit bedrijf edele motieven heeft om zich van mensen te ontdoen.

    Het komt me voor dat dit bedrijf de mens ziet als niet meer dan een economische factor, waarop men kan besparen.

    Is er echt iemand die gelooft dat bedrijven zoveel belasing willen betalen, voor zoveel mensen die geen werk hebben?

    @ nederlander
    dit soort onderzoeken dienen alleen de bankrekening van ondernemers.
    en inderdaad om mensen te ont-persoonlijken.
    Mensen hebben voor hen blijkbaar weinig/geen waarde.

    @ Huug
    over een paar jaar zit je in de ww.
    als daar dan nog geld voor is…
    en niet achter de open haard, maar in de kou…

    @ dick
    je verwachtingen en zicht op wat er in het ondernemers-/kapitaal land werkelijk gebeurd roept om meer informatie…
    bekijk eens de geschiedenis van de arbeidsmarkt van de afgelopen 60 jaar.
    vraag bv de havenarbeiders uit de 60er en 70er jaren
    uit Rotterdam.

    ik begrijp de redactie van de schuttevaer niet echt dat men een artikel plaatst wat zo kort door de bocht gaat, ongenuanceerd is…?

    Geplaatst door: jacob op
  • Dit zal nooit gebeuren, wat een onzin allemaal, we hebben al gezien wat er gebeurt als je het aan een auto overlaat om automatisch te stoppen als er een obstakel in de weg staat (vrachtauto)…..die auto reed door!! (knal!)

    Geplaatst door: Johan op
  • Zolang er bemande schepen, van welke soort en vlag dan ook, tussendoor gaan varen, blijft het een puinhoop.

    Geplaatst door: mastlicht op
  • niemand ziet problemen, het zijn alleen maar voorstellen om het nog beter en nog rationeler en onpersoonlijker te maken. gewoon nog meer winst maken voor de bedrijven en de mensen doelloos thuis zitten, dat moet toch geweldig zijn.
    dan kun je van beroep shipspotter worden.
    niets oz fijn als de ledige mens met een paar rijken er omheen. lijkt me zalig.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Wat zou het mooi zijn als we ” Den Haag” onbemand konden laten functioneren. Dan zou het er een stuk beter aan toe gaan.

    Geplaatst door: mart op
  • Utopia

    wat is er tegen als machines al het werk doen en wij gewoon thuis blijven,de winst van de bedrijven worden belast en wij krijgen een uitkering,de bedrijven zullen daar ook mee instemmen want als de burgers niets kan besteden is er ook geen winst te behalen,visuele cirkel.Ik zie geen probleem.

    Geplaatst door: dick op
  • ook een optie is Imtech te laten verhuizen met EU-subsidie nr China, Thailand, Bangladesh of een ander lage loon land. Lekker de kosten drukken.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Het gezond verstand heeft gewonnen met betrekking tot het bemand laten van enige Nederlandse vuurtorens. Want het menselijk oog is niet te vervangen door camera’s.
    Zo is het ook op de brug: uitkijken is je eerste prioriteit. Er bestaat blijkbaar nog geen camera die op een vast object een goed onderscheidend vermogen heeft. Laat staan op een bewegend object als een schip op de brug!
    Technisch misschien dat het mogelijk is om een schip onbemand te laten varen, maar de uitkijk en veiligheid van het schip, omgeving en milieu kan blijkbaar (nog) niet zonder het menselijk oog. En persoonlijk hoop ik ook niet dat het te vervangen is, wachtlopen op zee/oceaan is het mooiste wat er is (zei een ex. zeevarende, daarom is ie ook gestopt!)

    Geplaatst door: JDH op
  • Ja , ja wat moet je met zo,n onderzoek ?? Zoals Tankerman schrijft zou het best wel eens die kant op kunnen gaan. Naar boord met een boekje “bediening” waarbij precies staat omschreven bij welke situatie op welke knop te drukken! Kind kan de was doen. Maar zijn we al niet die kant aan het opgaan? Is het niet zo dat we op de moderne schepen razendsnel moeten weten welk knopje waar voor is en dat het visuele directe kontakt steeds minder belangrijk wordt? Zitten we nu al niet met de benen op het dashboard de i-pod of pad in de aanslag, smsend, met af en toe een blik op de schermpjes om wel of niet via een druk op een willekeurige knop te reageren op een situatie. Een beetje handig met internet opgevoed kind kan toch al varen middels de huidige technieken???

    Dus laten we ons hier niet druk om maken. Over een X aantal jaren zitten we gezellig in de huiselijke kring voor de open haard “bootje op afstand te varen”?!

    Geplaatst door: Huug op
  • @Jacob, Dat er constant minder mensen aan het werk moeten en liever nog meer werk moeten verzetten is natuurlijk puur een geld kwestie, en zal ook een grote stimulans zijn om het onbemand varen een stapje dichterbij te krijgen.

    Hier in Nederland is gemiddeld weg elke €uro Netto loon uiteindelijk tussen de € 2,50 en € 2,70 voor de werkgever. (dus brutto / werkgeverslasten / verzekeringen / wervings en selectiekosten en overige kosten)
    In dat opzicht zou een grote reder veel kunnen besparen op bijvoorbeeld een reisje Argentinië.

    Persoonlijk denk ik eerder dat schepen met nog minder personeel mogen varen op den duur, geheel onbemand geloof ik nog niet zo.
    Hiervoor is er teveel techniek welke mogelijk aandacht nodig heeft.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Imtech kan niet eens een werkend blue-line systeem op de kustvaart afleveren.
    Dus veel succes met de onbemande schepen in de toekomst.
    Ik blijf wel uit de buurt.

    Geplaatst door: rene op
  • Wat gebeurt er als de machines uitvallen c.q. een elektriciteit storing?

    Geplaatst door: A. van Essen op
  • @ ex-student, ok de laatste opmerking was een te persoonlijk. sorry.

    Maar de afgelopen 10 tallen jaren zijn er, met allerlei schijn redenen, mensen “weg berekend”, is er gekeken om de aanwezegheid van mensen te reduceren ten behoeve van winst.
    Ten behoeve van het groot kapitaal.

    De mens en zijn waarde worden ondergeschikt gemaakt aan geld.

    En ik geloof absoluut niet dat er “alleen” vanwege tekort aan bemanningen daarom gekeken wordt naar onbemand varen.
    Als mensen elkaar werkelijk zouden waarderen -betalen naar arbeid, zonder te kijken naar afkomst oid- is er geen bemanningstekort.

    Er zijn genoeg mensen op de wereld….

    Geplaatst door: jacob op
  • @ Jacob

    De studenten hebben een project uitgevoerd in opdracht van Imtech.
    Hierbij gaat het niet zozeer om schepen daadwerkelijk ombemand te laten varen, maar in iedergeval de techniek op zo’n hoog niveau te hebben dat het wel mogelijk is. Dit omdat er een steeds groter tekort aan zeevarende komt en dit wordt opgevuld met lager opgeleide bemanning. Om er voor te zorgen dat het schip toch veilig van A naar B komt wordt er gekeken welke modules ook onbemand uitgevoerd zouden kunnen worden (maar niet in de letterlijke zin dat er geen enkel bemanningslid aan boord zit)

    De laatste opmerking van u bericht vind ik dan ook zeer ongepast zonder dat u zelf het rapport van deze jongens gelezen heeft.

    Geplaatst door: Ex-student op
  • waarom schaffen we gewoon niet alle mensen af.

    laat het geld maar zonder ons verder gaan.

    misschien…heel misschien moeten, kunnen mensen eerst eens wat nadenken voordat ze zonder mensen willen (??) varen…

    en/of zondere mensen willen leven…..

    ergens is het een idioot, of zo….

    nou sterkte dan in jullie ééntje…. of ééndje….
    of blijven alleen jullie drie over Sven, Berend en Marein…

    Geplaatst door: jacob op
  • Er is al eens een onbemande oversteek gemaakt, ik meen van een Shelltanker, de bemanning werd van boord gehaald en later kwam er weer een bemanning aan boord voor het meren en ontmeren, dus nieuw is dit niet, schepen kunnen worden gevolgd via AIS, de tegenwoordige Arpa radars zien van te voren of er gevaar voor aanvaring is, en kunnen dan maatregelen nemen om een gevaarlijke situatie te voorkomen.

    Geplaatst door: Kapijan op
  • iemand al eens aan onbemande kantoren gedacht, alle overhead en onnodige pennelikkers zo de ww in, kostenbesparend !

    Geplaatst door: nederlander op
  • Lijkt me niks als je wilt cruisen Ik moet er niet aan denken om zelf de trossen vast te maken met mijn vrouw aan de winch. Iemand moet het toch doen.

    Geplaatst door: ravero.sr op
  • Dat schepen onbemand kunnen varen is voor het merendeel al zo.
    Dat er, gezien de beschreven risico’s totaal onbemande schepen zullen gaan varen geloof ik niet zo, wel dat er minder opgeleide, en minder gekwalificeerd personeel mee zal gaan.

    Geplaatst door: Tankerman op

Reageer

Onbemande schepen: Zeeman kan aan wal blijven | Schuttevaer.nl

Onbemande schepen: Zeeman kan aan wal blijven

Binnen 25 jaar varen er volledig onbemande schepen op de trans-Atlantische routes. Dat voorspellen Peter van der Klugt, senior consultant innovatie bij Imtech en een onderzoeksteam van studenten. Het onderzoek maakt deel uit van een innovatietraject van Imtech dat de mogelijkheden van onbemand varen onderzoekt. Grootste obstakel lijkt vooralsnog de acceptatie ervan.

Onderzoek

Door Tobias Pieffers en Lies Russel
Technisch is het nu al mogelijk schepen onbemand shortsea- en deepsea-reizen te laten maken, al zijn er nog wel obstakels te overwinnen. ‘We moeten de schepen bijvoorbeeld nog voorzien van een goed stel ogen’, zegt Van der Klugt. ‘Dat kan door radarsystemen verder te integreren.’ Verder zijn goede monitoringsystemen nodig voor zowel de technische als nautische kant. ‘Maar voor zover die techniek er nog niet is, komt die stukje bij beetje al op de markt. Denk bijvoorbeeld maar aan de motormonitoringsystemen van Wärtsilä.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (22)

  • nu ben ik zelf enkele jaren kapitein geweest op de gespecialiseerde zeevaart, en daar komen toch enkele factoren naar boven waarop ad hoc gereageerd moet kunnen worden en dat reageren door mensen !!!!! let wel de factoren die ik bedoel zijn niet van vaste aard en veranderlijk.
    zo ook ons millieu.

    Geplaatst door: kapitein van de zeevaart op
  • ik vind dat de studenten een knap staaltje onderzoek hebben gedaan naar een ontwikkeling die mogelijk gaande is. ze zijn vooruit strevend geweest en hebben tenminste geen oogkleppen opgedaan of bang geweest voor de mogelijke uitkomst. Ik ben trots op hem!

    Geplaatst door: zusje van…. op
  • @jaocb, om je de waarheid te zeggen, begrijp ik nl ook niet waarom dit zo veel aandacht krijgt op deze manier, het lijkt immers meer op een 1 april grap dan iets waar mogelijkheden in zitten.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Het bedrijf Imtech gebruikt op hun site mooie woorden als bv duurzaamheid en wereldburgers die groen denken.
    Het zijn te mooie woorden, en daardoor meer dan verdacht.
    Men kan ernstig betwijfelen dat dit bedrijf edele motieven heeft om zich van mensen te ontdoen.

    Het komt me voor dat dit bedrijf de mens ziet als niet meer dan een economische factor, waarop men kan besparen.

    Is er echt iemand die gelooft dat bedrijven zoveel belasing willen betalen, voor zoveel mensen die geen werk hebben?

    @ nederlander
    dit soort onderzoeken dienen alleen de bankrekening van ondernemers.
    en inderdaad om mensen te ont-persoonlijken.
    Mensen hebben voor hen blijkbaar weinig/geen waarde.

    @ Huug
    over een paar jaar zit je in de ww.
    als daar dan nog geld voor is…
    en niet achter de open haard, maar in de kou…

    @ dick
    je verwachtingen en zicht op wat er in het ondernemers-/kapitaal land werkelijk gebeurd roept om meer informatie…
    bekijk eens de geschiedenis van de arbeidsmarkt van de afgelopen 60 jaar.
    vraag bv de havenarbeiders uit de 60er en 70er jaren
    uit Rotterdam.

    ik begrijp de redactie van de schuttevaer niet echt dat men een artikel plaatst wat zo kort door de bocht gaat, ongenuanceerd is…?

    Geplaatst door: jacob op
  • Dit zal nooit gebeuren, wat een onzin allemaal, we hebben al gezien wat er gebeurt als je het aan een auto overlaat om automatisch te stoppen als er een obstakel in de weg staat (vrachtauto)…..die auto reed door!! (knal!)

    Geplaatst door: Johan op
  • Zolang er bemande schepen, van welke soort en vlag dan ook, tussendoor gaan varen, blijft het een puinhoop.

    Geplaatst door: mastlicht op
  • niemand ziet problemen, het zijn alleen maar voorstellen om het nog beter en nog rationeler en onpersoonlijker te maken. gewoon nog meer winst maken voor de bedrijven en de mensen doelloos thuis zitten, dat moet toch geweldig zijn.
    dan kun je van beroep shipspotter worden.
    niets oz fijn als de ledige mens met een paar rijken er omheen. lijkt me zalig.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Wat zou het mooi zijn als we ” Den Haag” onbemand konden laten functioneren. Dan zou het er een stuk beter aan toe gaan.

    Geplaatst door: mart op
  • Utopia

    wat is er tegen als machines al het werk doen en wij gewoon thuis blijven,de winst van de bedrijven worden belast en wij krijgen een uitkering,de bedrijven zullen daar ook mee instemmen want als de burgers niets kan besteden is er ook geen winst te behalen,visuele cirkel.Ik zie geen probleem.

    Geplaatst door: dick op
  • ook een optie is Imtech te laten verhuizen met EU-subsidie nr China, Thailand, Bangladesh of een ander lage loon land. Lekker de kosten drukken.

    Geplaatst door: nederlander op
  • Het gezond verstand heeft gewonnen met betrekking tot het bemand laten van enige Nederlandse vuurtorens. Want het menselijk oog is niet te vervangen door camera’s.
    Zo is het ook op de brug: uitkijken is je eerste prioriteit. Er bestaat blijkbaar nog geen camera die op een vast object een goed onderscheidend vermogen heeft. Laat staan op een bewegend object als een schip op de brug!
    Technisch misschien dat het mogelijk is om een schip onbemand te laten varen, maar de uitkijk en veiligheid van het schip, omgeving en milieu kan blijkbaar (nog) niet zonder het menselijk oog. En persoonlijk hoop ik ook niet dat het te vervangen is, wachtlopen op zee/oceaan is het mooiste wat er is (zei een ex. zeevarende, daarom is ie ook gestopt!)

    Geplaatst door: JDH op
  • Ja , ja wat moet je met zo,n onderzoek ?? Zoals Tankerman schrijft zou het best wel eens die kant op kunnen gaan. Naar boord met een boekje “bediening” waarbij precies staat omschreven bij welke situatie op welke knop te drukken! Kind kan de was doen. Maar zijn we al niet die kant aan het opgaan? Is het niet zo dat we op de moderne schepen razendsnel moeten weten welk knopje waar voor is en dat het visuele directe kontakt steeds minder belangrijk wordt? Zitten we nu al niet met de benen op het dashboard de i-pod of pad in de aanslag, smsend, met af en toe een blik op de schermpjes om wel of niet via een druk op een willekeurige knop te reageren op een situatie. Een beetje handig met internet opgevoed kind kan toch al varen middels de huidige technieken???

    Dus laten we ons hier niet druk om maken. Over een X aantal jaren zitten we gezellig in de huiselijke kring voor de open haard “bootje op afstand te varen”?!

    Geplaatst door: Huug op
  • @Jacob, Dat er constant minder mensen aan het werk moeten en liever nog meer werk moeten verzetten is natuurlijk puur een geld kwestie, en zal ook een grote stimulans zijn om het onbemand varen een stapje dichterbij te krijgen.

    Hier in Nederland is gemiddeld weg elke €uro Netto loon uiteindelijk tussen de € 2,50 en € 2,70 voor de werkgever. (dus brutto / werkgeverslasten / verzekeringen / wervings en selectiekosten en overige kosten)
    In dat opzicht zou een grote reder veel kunnen besparen op bijvoorbeeld een reisje Argentinië.

    Persoonlijk denk ik eerder dat schepen met nog minder personeel mogen varen op den duur, geheel onbemand geloof ik nog niet zo.
    Hiervoor is er teveel techniek welke mogelijk aandacht nodig heeft.

    Geplaatst door: Tankerman op
  • Imtech kan niet eens een werkend blue-line systeem op de kustvaart afleveren.
    Dus veel succes met de onbemande schepen in de toekomst.
    Ik blijf wel uit de buurt.

    Geplaatst door: rene op
  • Wat gebeurt er als de machines uitvallen c.q. een elektriciteit storing?

    Geplaatst door: A. van Essen op
  • @ ex-student, ok de laatste opmerking was een te persoonlijk. sorry.

    Maar de afgelopen 10 tallen jaren zijn er, met allerlei schijn redenen, mensen “weg berekend”, is er gekeken om de aanwezegheid van mensen te reduceren ten behoeve van winst.
    Ten behoeve van het groot kapitaal.

    De mens en zijn waarde worden ondergeschikt gemaakt aan geld.

    En ik geloof absoluut niet dat er “alleen” vanwege tekort aan bemanningen daarom gekeken wordt naar onbemand varen.
    Als mensen elkaar werkelijk zouden waarderen -betalen naar arbeid, zonder te kijken naar afkomst oid- is er geen bemanningstekort.

    Er zijn genoeg mensen op de wereld….

    Geplaatst door: jacob op
  • @ Jacob

    De studenten hebben een project uitgevoerd in opdracht van Imtech.
    Hierbij gaat het niet zozeer om schepen daadwerkelijk ombemand te laten varen, maar in iedergeval de techniek op zo’n hoog niveau te hebben dat het wel mogelijk is. Dit omdat er een steeds groter tekort aan zeevarende komt en dit wordt opgevuld met lager opgeleide bemanning. Om er voor te zorgen dat het schip toch veilig van A naar B komt wordt er gekeken welke modules ook onbemand uitgevoerd zouden kunnen worden (maar niet in de letterlijke zin dat er geen enkel bemanningslid aan boord zit)

    De laatste opmerking van u bericht vind ik dan ook zeer ongepast zonder dat u zelf het rapport van deze jongens gelezen heeft.

    Geplaatst door: Ex-student op
  • waarom schaffen we gewoon niet alle mensen af.

    laat het geld maar zonder ons verder gaan.

    misschien…heel misschien moeten, kunnen mensen eerst eens wat nadenken voordat ze zonder mensen willen (??) varen…

    en/of zondere mensen willen leven…..

    ergens is het een idioot, of zo….

    nou sterkte dan in jullie ééntje…. of ééndje….
    of blijven alleen jullie drie over Sven, Berend en Marein…

    Geplaatst door: jacob op
  • Er is al eens een onbemande oversteek gemaakt, ik meen van een Shelltanker, de bemanning werd van boord gehaald en later kwam er weer een bemanning aan boord voor het meren en ontmeren, dus nieuw is dit niet, schepen kunnen worden gevolgd via AIS, de tegenwoordige Arpa radars zien van te voren of er gevaar voor aanvaring is, en kunnen dan maatregelen nemen om een gevaarlijke situatie te voorkomen.

    Geplaatst door: Kapijan op
  • iemand al eens aan onbemande kantoren gedacht, alle overhead en onnodige pennelikkers zo de ww in, kostenbesparend !

    Geplaatst door: nederlander op
  • Lijkt me niks als je wilt cruisen Ik moet er niet aan denken om zelf de trossen vast te maken met mijn vrouw aan de winch. Iemand moet het toch doen.

    Geplaatst door: ravero.sr op
  • Dat schepen onbemand kunnen varen is voor het merendeel al zo.
    Dat er, gezien de beschreven risico’s totaal onbemande schepen zullen gaan varen geloof ik niet zo, wel dat er minder opgeleide, en minder gekwalificeerd personeel mee zal gaan.

    Geplaatst door: Tankerman op

Reageer