‘Wij willen de Grieken wel hebben’

Als Nederland aan de top van de maritieme wereld wil blijven, dan moet het fiscaal beleid voor rederijen veranderen. Dat is het advies van belastingadviseur Ernst & Young, dat vrijdag 24 juni de Shipping Industry Almanac 2011 presenteerde in het Havenmuseum in Rotterdam.

Almanac

Door Tessa Heerschop
Vooral de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart moeten verbeteren, vinden Ernst & Young en de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR). Met de tonnageregeling wordt jaarlijks de winst van een reder berekend aan de hand van zijn scheepstonnage. Maar volgens Ernst & Young belemmert de winstsplitsing die Nederland heeft ingevoerd in de tonnageregeling voor bepaalde typen schepen, zoals kabelleggers en onderzoeksschepen, het aantrekken van buitenlandse reders. Dit systeem levert zoveel administratieve rompslomp op, dat andere Europese landen aantrekkelijker zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Wij willen de Grieken wel hebben’ | Schuttevaer.nl

‘Wij willen de Grieken wel hebben’

Als Nederland aan de top van de maritieme wereld wil blijven, dan moet het fiscaal beleid voor rederijen veranderen. Dat is het advies van belastingadviseur Ernst & Young, dat vrijdag 24 juni de Shipping Industry Almanac 2011 presenteerde in het Havenmuseum in Rotterdam.

Almanac

Door Tessa Heerschop
Vooral de tonnageregeling en de afdrachtvermindering zeevaart moeten verbeteren, vinden Ernst & Young en de Koninklijke Vereniging Nederlandse Reders (KVNR). Met de tonnageregeling wordt jaarlijks de winst van een reder berekend aan de hand van zijn scheepstonnage. Maar volgens Ernst & Young belemmert de winstsplitsing die Nederland heeft ingevoerd in de tonnageregeling voor bepaalde typen schepen, zoals kabelleggers en onderzoeksschepen, het aantrekken van buitenlandse reders. Dit systeem levert zoveel administratieve rompslomp op, dat andere Europese landen aantrekkelijker zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer