Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

D66 rakelt discussie over accijnsvrije gasolie op

DEN HAAG

Er is in politiek Den Haag opnieuw discussie ontstaan over de accijnsvrijstelling voor gasolie in de binnenvaart. Aanleiding is een voorstel van de Europese Commissie om de energiebelasting op brandstoffen te veranderen. De Tweede Kamerleden Stientje van Veldhoven en Wouter Koolmees van D66 stelden staatssecretaris Frans Weekers van Financiën daarop vragen over het mogelijk afbouwen van de accijnsvrijstelling voor de binnenvaart.

De Europese Commissie wil de energiebelasting via accijns aanpassen door meer te gaan kijken naar de CO2-emissies en de energiewaarde van brandstof. Ook wil Brussel af van rode diesel. Dit alles zorgt ervoor dat de minimum accijnsheffing op diesel, die in Brussel wordt vastgesteld, omhoog gaat en de heffing op bijvoorbeeld biobrandstoffen omlaag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (11)
  • arie.r

    Hallo rijn en oever staten ;

  • Peter van G

    Even doorlezen heren, de akte van Mannheim geld alleen voor de Rijn, enn de laatste keer dat ik op een kaart keek liep die niet door Belgie.

  • schipper 2

    Weer een vroege misplaatste aprilgrap van Schuttevaer?

  • C.de Vette

    Je moet het positief zien,
    geen havengelden,geen kanaalkosten,langs alle rivieren elke 20 km een overnachtingshaven,je mag overal zo lang liggen als je wilt.
    Alleen vraag ik me af of de oosterburen daar blij mee zullen zijn,immers 80 % van de gasolie wordt in NL gebunkerd.

  • Jo

    joepi,
    weer wat nieuws
    Infrastructuur gratis , als je in Nederland nog maar juist aan 2 meerpalen vastligt, komt er gegarandeerd al een havenmeester op je deur kloppen !!
    Kunnen ze geen andere sector gaan pesten ?

  • Chris

    Nou ik maak hem Hybride

  • ondernemer

    Wat gaan we met het spoor doen dat voor 80 % gesubsidieerd is door de staat? is dat dan geen oneerlijke concurrentie? En de duitse bunkerboeren zullen lachen eerst wit , dan rood en straks weer wit, weten ze eigenlijk wel wat ze willen?

  • -@-

    Ik sta er al jaren verbaasd van dat onze bonden het voor elkaar krijgen om die accijnsheffing van de gasolie af te houden. De vrachtwagens zullen niet blij zijn met deze concurrentievervalsing. Die betalen twee keer zoveel als wij, terwijl ze steeds schoner moeten worden.

  • Anton

    Tuurlijk we leggen het even uit aan de bevrachters en verladers en we krijgen de volgende reis gewoon meer betaald.
    Tuurlijk, zo werkt dat toch?
    Geen probleem, zo geregeld.
    Gaan we toch nog eerder om zeep.
    Ik word er gek van, ze proberen iedere week wat anders te verzinnen.

  • ovi

    Het is nooit genoeg bij sommige politiekers, de mensen het vel vanonder de nagels pesten en de meest milieuvriendelijke tak van vervoer nog meer een doodsteek geven. welke lobby heeft die weer gesponsord ??? Wie zal dat feestje weer betalen ???? Raad eens.

  • johan d

    Diegene die beweerd dat de binnenvaart niet voor het gebruik van de infrastrctuur betaald, is niet goed ingeligt. We betalen vaarkosten in belgië.
    We betalen zogauw we in Herbrum zijn. In Friedrichsfeld,In Hemelingen. In Frankrijk. En dat loopt aardig in de papieren. In de tijd dat we dat moesten voorschieten was DM 2000,00 voor een partij van 600 ton geen uitzondering.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook