Soepeler bemanningsregeling binnen Nederland

In het binnenlands Rijnkruisend verkeer worden de bemanningseisen verder versoepeld, met name voor schepen onder de 70 meter en tussen de 70 en 86 meter. Eerder was onder voorwaarden al sprake van een versoepeling voor schepen tot 55 meter en voor schepen boven de 86 meter.

Minister Schultz van Haegen (IenM) maakte dat onlangs bekend in het algemeen overleg over de binnenvaart in de Tweede Kamer. De aanpassing zijn als volgt.
In de A1 (dagvaart 06:00-22:00 uur) mag met een schip tussen de 70 en 86 meter voortaan worden gevaren met een schipper en een matroos in plaats van met de voorgeschreven schipper en volmatroos of schipper, matroos en lichtmatroos.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Je merkt dat diegenen die deze wetten maken niet het minste benul hebben van de noodzakelijke bemanning op een modern schip. Ik voer m’n ganse leven dag en nacht en in de mist. Dit zonder ongevallen met diverse schepen en duwstellen. In de jaren 70 zelfs met een 80 meter zonder kopschroef en schroeven die lucht hapten, zonder tunnel er boven, als het schip net ledig was. Nooit meer dan 1 matroos aan boord gehad. Een betere opleiding dan nu en vooral meer ervaring daar kan ik wel achter staan. Wij leerden varen van in ons wieg, nu ga je een paar jaar naar school, leert een hoop wetten en pestregeltjes en je stapt op een schip als volleerd bemanningslid. Praatjes genoeg maar veilig varen? Dat is voor mij iets gans anders en hangt zeker niet af van het “aantal” papiertjes of mensen aan boord.

    Geplaatst door: kris op
  • Als je de kop en de kont beide de goede kant opstuurt, maakt het niet uit hoeveel meter er tussen zit; dat deel gaat vanzelf mee!!

    Geplaatst door: Hans op
  • Als het geen zak uitmaakt of je 86,110 of 135 mt. bent,dan kan mijn inziens het onderscheidt tussen 70 en 86 mt. ook wel verdwijnen,want daar zit werkelijk geen verschil tussen, 2 schippers op een schip van 70 tot 86 mt is ruim voldoende met die goed ingerichtte oudere vloot.

    Geplaatst door: Jantje op
  • Het valt op dat er alleen maar over de versoepeling van de bemanning tot 86 meter schepen in het binnenland gesproken wordt en hoe zit dat internationaal?? Het maakt(geen zak) niks uit of we nu alleen in het binnenland varen of internationaal
    In de B-vaart tot 86 meter moet je 2 schippers met patent, stuurman z.p. en 1 matroos hebben, is het schip 1 meter langer dan moet er direct een matroos bij, of de stuurman moet ook patent hebben en dat tot 110 meter dat zijn 24 meter langer dan 86 meter. Toen kwamen er de 135 meter schepen en zie daar 25 meter er bij en je hoeft geen extra personeel te hebben. Het wordt tijd dat er is naar de bemanning voorschriften gekeken wordt maar niet door de mensen met een stropdas maar uit de praktijk. Als die 25 meter langer dan 110 niks uit maakt, dan maakt het ook niet uit of we langer dan 86 meter zijn en kunnen dan ook zoals het in de praktijk blijkt volstaan met 2 Patenten een stuurman en een matroos. Ondanks de ongelijke concurrentie, de personeelskosten blijven gelijk maar de opbrengsten tussen 86, 110, 125, en 135 niet.
    De Concurrent

    Geplaatst door: P.Stoffelen op
  • he he eindelijk eens een verstandige beslissing.
    maak iedereen matroos en begin met opleiden, nu kunnen we tenminste met een matroos gaan werken i.p.v volmatroos ,waar de politie soms best over viel.
    nu nog wat minder personeel met de huidige moderne vloot kan wat mij betreft ook best wel

    Geplaatst door: personeelschef op
  • 2 bewondering voor schepen
    Weet jij wel hoeveel vrijheid/tijd ik heb??
    Als ik geen zin heb neem ik gewoon vrijetijd en als ik wel zin heb ga ik lekker varen.Dat noem ik pas vrijetijd.Mijn eigen tijd regelen dat is pas vrijetijd.

    Geplaatst door: piet op
  • wat maakt het nu uit niks?????
    er houden zich heel weinig schippers aan deze regel dat mag ook niet van de bevrachter(mede-eigenaar)dus er veranderd helemaal niks

    Geplaatst door: jan tuik op
  • eigenlijk begrijp ik jullie niet, het kan allemaal makkelijk en het word ook al jaren zo gedaan zoniet word het zo geschrevn dat het gewoon past en nu maar zeiken dat je weer goedkoper kan? dat heeft er geen fuck mee te maken. we schrijven toch wel mensen of geen mensen aan boord, tijd of geen tijd geld is geld moet je er op tijd zijn dan doe je dat en levert het wat op doe je het ook. zo niet leg je hem neer. zand en grind vaart is altijd drijfwerk en het kan sneller maar het levert al geen ruk op dus sukkel je maar naar beneden, nu mag je tenminste je matroos aan het roer zetten die gewoon kan varen omdat hij het wel snapt. die mannen die altijd in de binkering zitten in het ara gebied zet die maar niet op een 70 meter binnnen de parksluis, of op een koppel naar de main die lopen gillend naar huis en zitten in de ziekte wet wegens burn out!!! voor echte schippers is dit een goed teken. en heb je niet 5 man nodig om 1 touwtje vast te zetten. sukkels

    mvg schipper

    Geplaatst door: pino op
  • Een normaal mens werkt acht uur en heeft vrijetijd! Als blijkt dat een schipper geen normaal mens is mag die gewoon door werken anders weet hij met zijn vrije tijd geen raad?Of is de slogan wij werken meer voor minder geld?

    Geplaatst door: Bewondering voor schepen op
  • Hee heren niet zo mouwen he
    er is geen een bedrijf die beperkingen opgelegd krijgt kwa werktijden alleen in het vrachtvervoer en iemand die a2 vaart heeft heus niet minder vracht als iemand die a1 vaart dus niet zeuren.
    Vrijheid=blijheid

    Geplaatst door: piet op
  • Minder personeel en goedkoper personeel
    Dit is veel beter dan de vrachtprijs omhoog .
    Zo kunnen we nog goedkoper varen en kunnen er weer een paar kwartjes per ton af.

    Goedgedaan klagen dat het met deze bestaande regeling niet te betalen is en te doen.

    sukkels

    Geplaatst door: Kobus op
  • ben er zwaar op tegen gewoon weer flauwe kul .alles moet naar a1 gehouden worden .dadelijk mogen ze dag en nacht varen.zeker weer bedacht die binnenlands in de containers vaart als nog gewoon zeggen 86 m schipper en een lichtmatroons voor a1 plaats volmatroos daar heb je wat aan nog effe kunnen wij dadelijk dag en nacht op je poten staan en nog minder verdienen .

    Geplaatst door: henri op
  • Hoop dat dit ook snel internationaal gaat worden, dan nog niet eens zozeer dat je langer kan of mag varen, maar dat je met matroos mag varen en de hele functie volmatroos verdwijnt, nu moet je eerst 1 jaar matroos zijn voordat je volmatroos bent.
    Er schijnen in Straatsburg mensen te zitten die het veel beter begrijpen dan ons, vindt je het gek dat er geen instroom is van jongere, anders kan je na bijv. 3 mnd. leerling op een leerschip, na een praktijkexamen matroos worden en een fatsoenlijk salaris verdienen je telt mee in de bemanigslijst.
    Noem een voorbeeld: als je van de LTS komt en je bent lasser kan je natuurlijk nog niet zo goed lassen, toch bepaald de baas van de Fa. waar jij gaat werken wanneer je capabel genoeg bent om door te stromen zelfs als je hekwerkjes voor balkonnen in elkaar last om maar wat te noemen.
    Zijn wij dan echt te dom om zelf te bepalen wanneer iemand wat kan, met een Werknemer van je eigen nationaliteit is het ook prettiger werken en de communicatie gaat beter.
    Maar toch bonden bedankt dat jullie met de tomeloze inzet al zover zijn gekomen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Wordt je met een stuurman en een schipper sneller moe dan dat je met twee schippers bent.
    Een stuurman kan toch varen anders ben je toch geen stuurman en in die tijd kan de schipper rusten.
    Ik vindt dat de bonden dit heel goed gedaan hebben.

    Geplaatst door: < 70m op
  • @personeel,

    Je MOET niet langer varen, je MAG langer varen.
    Dat bepaal je nog altijd zelf als schipper!!
    Da’s je eigen verantwoordelijkheid

    Geplaatst door: Hans op
  • Hoezo personeel problemen, vaar al jaren B vaart en altijd vol(NL / BRD)bemand.
    Je moet wel goede conditie’s geven wn daar gaat het bij de meesten mis, neem maar een flipo of een pool lekker goedkoop. NL personeel wil niet voor fat geld varen want als je met vakkenvullen bij de appie hein meer kunt verdienen ga je niet 2-3 weken op een stuk ijzer zitten. Nee je kunt beter onder de prijs gaan varen en sparen op het personeel om vervolgens te gaan klagen dat er een personeels probleem is. Het probleem a;s hij er al is word het door de binnenvaart zelf gecrieerd.
    Maar ga zo door ik zie de krante koppen alweer Schipper in slaap gefallen, hier 1 op het land daar 1 op het land.

    Geplaatst door: Ko Drenth op
  • een goed begin alleen moet er nie veranderd worden op schipper maar met name het aantal bemannings leden.
    met de moderne vloot van tegenwoordig kun je ook met minder matrozen werken.

    Geplaatst door: Karel op
  • een goed begin alleen moet er nie veranderd worden op schipper maar met name het aantal bemannings leden.
    met de moderne vloot van tegenwoordig kun je ook met minder matrozen werken.

    Geplaatst door: Karel op
  • Op zich natuurlijk erg mooi gezien het personeelsprobleem in de binnenvaart.
    Alleen als ik op een 70 meter schip vaar en van 05:00 uur tot 23:00 uur moet varen met een stuurman ipv schipper dan ben ik nog meer gebonden aan die stoel….
    Of worden de eisen voor stuurman nu ook iets aangepast?

    Geplaatst door: Personeel op

Reageer

Soepeler bemanningsregeling binnen Nederland | Schuttevaer.nl

Soepeler bemanningsregeling binnen Nederland

In het binnenlands Rijnkruisend verkeer worden de bemanningseisen verder versoepeld, met name voor schepen onder de 70 meter en tussen de 70 en 86 meter. Eerder was onder voorwaarden al sprake van een versoepeling voor schepen tot 55 meter en voor schepen boven de 86 meter.

Minister Schultz van Haegen (IenM) maakte dat onlangs bekend in het algemeen overleg over de binnenvaart in de Tweede Kamer. De aanpassing zijn als volgt.
In de A1 (dagvaart 06:00-22:00 uur) mag met een schip tussen de 70 en 86 meter voortaan worden gevaren met een schipper en een matroos in plaats van met de voorgeschreven schipper en volmatroos of schipper, matroos en lichtmatroos.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Je merkt dat diegenen die deze wetten maken niet het minste benul hebben van de noodzakelijke bemanning op een modern schip. Ik voer m’n ganse leven dag en nacht en in de mist. Dit zonder ongevallen met diverse schepen en duwstellen. In de jaren 70 zelfs met een 80 meter zonder kopschroef en schroeven die lucht hapten, zonder tunnel er boven, als het schip net ledig was. Nooit meer dan 1 matroos aan boord gehad. Een betere opleiding dan nu en vooral meer ervaring daar kan ik wel achter staan. Wij leerden varen van in ons wieg, nu ga je een paar jaar naar school, leert een hoop wetten en pestregeltjes en je stapt op een schip als volleerd bemanningslid. Praatjes genoeg maar veilig varen? Dat is voor mij iets gans anders en hangt zeker niet af van het “aantal” papiertjes of mensen aan boord.

    Geplaatst door: kris op
  • Als je de kop en de kont beide de goede kant opstuurt, maakt het niet uit hoeveel meter er tussen zit; dat deel gaat vanzelf mee!!

    Geplaatst door: Hans op
  • Als het geen zak uitmaakt of je 86,110 of 135 mt. bent,dan kan mijn inziens het onderscheidt tussen 70 en 86 mt. ook wel verdwijnen,want daar zit werkelijk geen verschil tussen, 2 schippers op een schip van 70 tot 86 mt is ruim voldoende met die goed ingerichtte oudere vloot.

    Geplaatst door: Jantje op
  • Het valt op dat er alleen maar over de versoepeling van de bemanning tot 86 meter schepen in het binnenland gesproken wordt en hoe zit dat internationaal?? Het maakt(geen zak) niks uit of we nu alleen in het binnenland varen of internationaal
    In de B-vaart tot 86 meter moet je 2 schippers met patent, stuurman z.p. en 1 matroos hebben, is het schip 1 meter langer dan moet er direct een matroos bij, of de stuurman moet ook patent hebben en dat tot 110 meter dat zijn 24 meter langer dan 86 meter. Toen kwamen er de 135 meter schepen en zie daar 25 meter er bij en je hoeft geen extra personeel te hebben. Het wordt tijd dat er is naar de bemanning voorschriften gekeken wordt maar niet door de mensen met een stropdas maar uit de praktijk. Als die 25 meter langer dan 110 niks uit maakt, dan maakt het ook niet uit of we langer dan 86 meter zijn en kunnen dan ook zoals het in de praktijk blijkt volstaan met 2 Patenten een stuurman en een matroos. Ondanks de ongelijke concurrentie, de personeelskosten blijven gelijk maar de opbrengsten tussen 86, 110, 125, en 135 niet.
    De Concurrent

    Geplaatst door: P.Stoffelen op
  • he he eindelijk eens een verstandige beslissing.
    maak iedereen matroos en begin met opleiden, nu kunnen we tenminste met een matroos gaan werken i.p.v volmatroos ,waar de politie soms best over viel.
    nu nog wat minder personeel met de huidige moderne vloot kan wat mij betreft ook best wel

    Geplaatst door: personeelschef op
  • 2 bewondering voor schepen
    Weet jij wel hoeveel vrijheid/tijd ik heb??
    Als ik geen zin heb neem ik gewoon vrijetijd en als ik wel zin heb ga ik lekker varen.Dat noem ik pas vrijetijd.Mijn eigen tijd regelen dat is pas vrijetijd.

    Geplaatst door: piet op
  • wat maakt het nu uit niks?????
    er houden zich heel weinig schippers aan deze regel dat mag ook niet van de bevrachter(mede-eigenaar)dus er veranderd helemaal niks

    Geplaatst door: jan tuik op
  • eigenlijk begrijp ik jullie niet, het kan allemaal makkelijk en het word ook al jaren zo gedaan zoniet word het zo geschrevn dat het gewoon past en nu maar zeiken dat je weer goedkoper kan? dat heeft er geen fuck mee te maken. we schrijven toch wel mensen of geen mensen aan boord, tijd of geen tijd geld is geld moet je er op tijd zijn dan doe je dat en levert het wat op doe je het ook. zo niet leg je hem neer. zand en grind vaart is altijd drijfwerk en het kan sneller maar het levert al geen ruk op dus sukkel je maar naar beneden, nu mag je tenminste je matroos aan het roer zetten die gewoon kan varen omdat hij het wel snapt. die mannen die altijd in de binkering zitten in het ara gebied zet die maar niet op een 70 meter binnnen de parksluis, of op een koppel naar de main die lopen gillend naar huis en zitten in de ziekte wet wegens burn out!!! voor echte schippers is dit een goed teken. en heb je niet 5 man nodig om 1 touwtje vast te zetten. sukkels

    mvg schipper

    Geplaatst door: pino op
  • Een normaal mens werkt acht uur en heeft vrijetijd! Als blijkt dat een schipper geen normaal mens is mag die gewoon door werken anders weet hij met zijn vrije tijd geen raad?Of is de slogan wij werken meer voor minder geld?

    Geplaatst door: Bewondering voor schepen op
  • Hee heren niet zo mouwen he
    er is geen een bedrijf die beperkingen opgelegd krijgt kwa werktijden alleen in het vrachtvervoer en iemand die a2 vaart heeft heus niet minder vracht als iemand die a1 vaart dus niet zeuren.
    Vrijheid=blijheid

    Geplaatst door: piet op
  • Minder personeel en goedkoper personeel
    Dit is veel beter dan de vrachtprijs omhoog .
    Zo kunnen we nog goedkoper varen en kunnen er weer een paar kwartjes per ton af.

    Goedgedaan klagen dat het met deze bestaande regeling niet te betalen is en te doen.

    sukkels

    Geplaatst door: Kobus op
  • ben er zwaar op tegen gewoon weer flauwe kul .alles moet naar a1 gehouden worden .dadelijk mogen ze dag en nacht varen.zeker weer bedacht die binnenlands in de containers vaart als nog gewoon zeggen 86 m schipper en een lichtmatroons voor a1 plaats volmatroos daar heb je wat aan nog effe kunnen wij dadelijk dag en nacht op je poten staan en nog minder verdienen .

    Geplaatst door: henri op
  • Hoop dat dit ook snel internationaal gaat worden, dan nog niet eens zozeer dat je langer kan of mag varen, maar dat je met matroos mag varen en de hele functie volmatroos verdwijnt, nu moet je eerst 1 jaar matroos zijn voordat je volmatroos bent.
    Er schijnen in Straatsburg mensen te zitten die het veel beter begrijpen dan ons, vindt je het gek dat er geen instroom is van jongere, anders kan je na bijv. 3 mnd. leerling op een leerschip, na een praktijkexamen matroos worden en een fatsoenlijk salaris verdienen je telt mee in de bemanigslijst.
    Noem een voorbeeld: als je van de LTS komt en je bent lasser kan je natuurlijk nog niet zo goed lassen, toch bepaald de baas van de Fa. waar jij gaat werken wanneer je capabel genoeg bent om door te stromen zelfs als je hekwerkjes voor balkonnen in elkaar last om maar wat te noemen.
    Zijn wij dan echt te dom om zelf te bepalen wanneer iemand wat kan, met een Werknemer van je eigen nationaliteit is het ook prettiger werken en de communicatie gaat beter.
    Maar toch bonden bedankt dat jullie met de tomeloze inzet al zover zijn gekomen.

    Geplaatst door: Hagens op
  • Wordt je met een stuurman en een schipper sneller moe dan dat je met twee schippers bent.
    Een stuurman kan toch varen anders ben je toch geen stuurman en in die tijd kan de schipper rusten.
    Ik vindt dat de bonden dit heel goed gedaan hebben.

    Geplaatst door: < 70m op
  • @personeel,

    Je MOET niet langer varen, je MAG langer varen.
    Dat bepaal je nog altijd zelf als schipper!!
    Da’s je eigen verantwoordelijkheid

    Geplaatst door: Hans op
  • Hoezo personeel problemen, vaar al jaren B vaart en altijd vol(NL / BRD)bemand.
    Je moet wel goede conditie’s geven wn daar gaat het bij de meesten mis, neem maar een flipo of een pool lekker goedkoop. NL personeel wil niet voor fat geld varen want als je met vakkenvullen bij de appie hein meer kunt verdienen ga je niet 2-3 weken op een stuk ijzer zitten. Nee je kunt beter onder de prijs gaan varen en sparen op het personeel om vervolgens te gaan klagen dat er een personeels probleem is. Het probleem a;s hij er al is word het door de binnenvaart zelf gecrieerd.
    Maar ga zo door ik zie de krante koppen alweer Schipper in slaap gefallen, hier 1 op het land daar 1 op het land.

    Geplaatst door: Ko Drenth op
  • een goed begin alleen moet er nie veranderd worden op schipper maar met name het aantal bemannings leden.
    met de moderne vloot van tegenwoordig kun je ook met minder matrozen werken.

    Geplaatst door: Karel op
  • een goed begin alleen moet er nie veranderd worden op schipper maar met name het aantal bemannings leden.
    met de moderne vloot van tegenwoordig kun je ook met minder matrozen werken.

    Geplaatst door: Karel op
  • Op zich natuurlijk erg mooi gezien het personeelsprobleem in de binnenvaart.
    Alleen als ik op een 70 meter schip vaar en van 05:00 uur tot 23:00 uur moet varen met een stuurman ipv schipper dan ben ik nog meer gebonden aan die stoel….
    Of worden de eisen voor stuurman nu ook iets aangepast?

    Geplaatst door: Personeel op

Reageer