Opinie: Schippers zijn geen varkensboeren

Door Erik van Toor, directeur Kantoor Binnenvaart

Staatssecretaris Bleker heeft de afgelopen
week zijn politieke nek uitgestoken voor de varkensboeren.
Deze waren in financiële problemen gekomen
door een overmatige productie in combinatie met het dioxineschandaal in Duitsland,
waardoor overschot ontstond en de prijzen dramatisch daalden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • @pietje

    Precies wat ik al verwachtte, een leeg antwoord! Laat mij als 6 jarige u nu vertellen, dat ik geen enkele verwachting heb, of ooit heb gehad, van welke bond ook. Gewoon een heldere kijk, en je ziet dat het veel geschreeuw is met weinig wol.

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • Wat zegt NMa van concurentievervalsing plegen door
    eindeloze subsidie’s aan spoorlijnen, Navo pijplijnen enz.te blijven geven om de binnenvaart de kop in te drukken?

    Geplaatst door: jan op
  • @ johan
    Oud mannetje?
    Zielenpoot.
    Zo te lezen ben jij een van die gefrustreerde nieuwbouwers die in de vlag de tekst “slegs vir nuut aanbou” voeren net zoals er vroeger stond :”slegs vir blankes”.
    Voorlopig ga ik lekker met mijn schoolgaande tieners een maandje naar Hawai in juli en dan mag jij lekker gefrustreerd hier commentaar geven op “oude mannetjes”.

    Geplaatst door: Oud schip op
  • Johan,

    Dat is toch nog niet zo dom van, oud schip!!

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Beste, niet te geloven,

    U beseft zich inderdaad niet dat de bonden veel goed werk voor de binnenvaart hebben geleverd.

    Ik zie geen enkele noodzaak om, op dit forum, hier enerlei uitleg over te geven. Een ieder die serieus bij de bedrijfstak is betrokken en de vakliteratuur heeft gelezen hoef je ook niets uit te leggen. Waarschijnlijk bent U gefrustreerd dat het allemaal niet zo loopt als U gedacht heeft. U heeft waarschijnlijk nog niet veel contributie in Uw zak gehouden, want Uw manier van denken ligt op het denknivo van een 6 jarige en dan mag je nog geen lid worden van een vakorganisatie!

    Geplaatst door: pietje op
  • @pietje

    En wat zou er dan gaan gebeuren? Anders gevraagd, wat hebben al die bonden voor elkaar gekregen? Leg mij dat eens uit als je wil.

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • @oud schip; oude schepen komen ook in de waalhaven terecht hoor! lees schuttevaer maar…
    als jij zo rijk bent om deze crisis te overleven dan ben je mede schuldig want met jouw euro’s hebben de banken dan al die overtollige nieuwbouw
    gefinancierd. sjonge wat een achterlijke uitleg verkoop jij?

    Geplaatst door: jaap op
  • Eigenlijk zouden alle georganiseerden in de binnenvaart hun lidmaatschp op moeten zeggen.

    Dan zouden de niet georganiseerden, welke 10 duizenden euro,s in hun zak gehouden hebben, en niks anders geroepen hebben, de bonden toen toch niets, misschien nog wel eens anders piepen.
    Het is erg dat het zover moet komen maar ik denk wel de beste oplossing, dan zullen de sterke bedrijven echt boven komen!

    Geplaatst door: pietje op
  • Oud schip stelt het misschien wel een beetje zwart wit. Maar de mensen die niet nieuw gebouwd hebben, verdienen eigenlijk wel een pluim omdat die de markt nog een beetje in evenwicht gehouden hebben. Deze mensen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ook de kleine ontvangers en kleine partijen nog gevaren worden en niet gereden.
    Een ieder die een nieuw en vooral groot schip heeft gebouwd is nu ten einde raad. Dat is logish maar als je zoveel koeien in de wei laat is het gras gouw op. Trouwens veel van de eigenaren van grote schepen, die waren er uiteindelijk al in de jaren 30, hebben in de jaren 2007 hun winst gepakt en zijn er mee gestopt, want die zagen de bui wel hangen. Dat waren de echte denkers in de binnenvaart. Verder iedereen veel succes en goed nadenken voor dat je gaat schrijven!!

    Geplaatst door: klaas op
  • @oud schip; wij hebben ook een nieuw schip laten bouwen maar dan niet met al die luxe die u opnoemt en ook wij hebben problemen dus zo zwart wit als dat u het noemt is het niet helemaal. Wij hebben een heel basic schip achterop een dubbele woning zodat we geen voorroef hoefden te betalen (goedkoper) geen panoramaraam(goedkoper) gewoon nate cell met douche (goedkoper) maar ook onze bankrekening stelt dat zelfs lowbudgetschepen het zwaar hebben.

    Geplaatst door: berttexel op
  • Denken jullie nu echt dat jullie het gros van de scheepvaart achter jullie krijgen? jullie met je veel te dure schepen die je zo nodig moest hebben omdat de buren of vrienden er ook een hadden? Jullie moesten allemaal zo nodig de groothans uithangen met ongekende luxe. Een kookeiland,natte groep met jacuzzi,gouden kranen kortom het kon niet op. Als ultieme luxe moest er dan een schijtpot in de stuurhut omdat de schuld zo groot was dat je 24 uur per dag moest varen.
    Toen de economie instortte raakten jullie allemaal in paniek en moest er ten koste van iedereen en tegen elke vracht gevaren worden.
    En dan het lef hebben om hier om solidariteit te komen vragen van zoals jullie het zelf noemden:”die ouwe rotschepen”?
    Dream om boys, uiteindelijk zal niet de wal maar jullie schuld het schip keren en de “noose”hiervoor hebben jullie allemaal zelf geknoopt.

    Geplaatst door: Oud schip op
  • Jaren terug waren we allemaal geweldige ondernemers waar NL trots op kon zijn, weet u nog. Financiele markt veroorzaakt een crisis die zijn weerga niet kent en nu kunnen we amper nog van A naar B varen.
    Hebben we niet genoeg scholing gevolgd en ga zo maar door. Stop met korte termijn denken en verenig u.
    Excusses voor de spelfouten en ga zo maar door……
    Ton

    Geplaatst door: Ton op
  • Goedendag beste mensen,
    En alstublieft, uw vrij brief om tot actie over tegaan.
    Als de Nma het verbied dat, als er een deel van de vloot stil gelegd wordt, dit kan leiden tot hogeren consumenten prijzen.Dan wordt er met twee maten gemeten.
    Dus deze Nma doet niks aan boeren die nu heeel duidelijk de “vrije markt” aan het stimuleren zijn om de prijs voor een balgehakt kunstmatig omhoog te krijgen met medewerking van de regering..
    Zo zet uw belangen eens voor op en stop met het onder de kostprijs varen en maar ja en amen te roepen naar bevrachters/lading aanbieders enz anders laat ze het lekker in een trein stoppen(gaat niet kunnen de volume niet aan) of in een vrachtauto( gaat ook niet wenigs te weinig vrachtauto’s en te veel auto’s op de wegen)

    Geplaatst door: marco op
  • Je absoluut een punt.
    Goed zo Erik van Toor.

    Dit is dus de resultante van het hebben van een gesloten achterban die ruim verankerd zit in de politiek.

    Als binnenvaart zou ik NU eisen, dat er ook iets dergelijks gebeurd voor de binnenvaart( in een iets andere vorm weliswaar, maar toch)

    Punt is ook vlgs mij, dat dit meten is met twee maten; immers waarom bij de ene groep, die in de problemen zit, wel en bij de andere niet?

    Dat is m.i. een vorm van rechtsongelijkheid en dat kan dan weer reden zijn om die rechts-ongelijkheid maar eens te laten toetsen door een daartoe bevoegd instituut; desnood het europees gerechtshof.

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Allereerst, waarom anoniem? Heb ballen en durf voor je mening uit te komen, de problemen zijn zo groot, is het dan goed om anoniem te blijven.
    Voor je echter wat doet, moet je wel een doel hebben, een plan waar je uit wil komen. Dat heb ik nog niet gezien, ook het beleid van de KB straalt geen visie uit.
    Zoals eerder in deze discussie werd geopperd, alles plat leggen, ja, met welk doel, wat wil je bereiken? Zie wat er gebeurt, de banken gaan anders handelen, de druk wordt groter voor iedereen.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • Collega\’s
    Ik wil (voorlopig)een anonieme peiling doen.
    Als er mensen zijn die vinden dat we internationaal group moeten vormen tegen de miskenning bij de Europeese commissie en vinden dat overcapaciteit van de markt moet verdwijnen gelieve zich kenbaar maken.
    Individueel en zonder aktie krijgen we niets voor mekaar.
    Met hier reacties te blijven schrijven komen we nergens!
    reacties welkom op eu.vaart@gmail.com

    Geplaatst door: X op
  • Ik ben het voor het grootste deel met Dhr van Toor eens met wat hij in zijn reactie schrijft op zijn eigen stuk.
    Verder heb ik het stukje van Dhr.Rienk gelezen,en ik denk dat het niet het kapitaal van de banken is wat de vrachtprijs onder druk zet maar de ondernemer zelf.
    Men moet zelf capabel genoeg zijn om uit te kunnen rekenen wat je moet verdienen om rendabel te draaien.
    Je hebt maar een handvol mensen nodig die dat niet doen en dan heb je de neerwaartse spiraal in gang gezet.
    Het een neenmt het andere mee.
    Men wordt daarna allemaal een beetje bang,en de bevrachters helpen daar een handje in mee.
    Als je op iemand goed in kunt praten kom je een heel eind,en zeker als je met bevrachters onder elkaar afspreekt dat je dat massaal toepast.
    Je ziet het die zitten wel bijna allemaal op een lijn en daarom kunnen ze het,en met toestemming van de NMA die dat donders goed weten.
    Eigenlijk is het niet de schuld van de bevrachters al gedragen velen van hun zich niet meer zakelijk en netjes.
    Wel is het zo dat als een ondernemer akkoord gaat met een te lage prijs de bevrachter gek zou zijn om meer te bieden.
    Het blijft een moeilijke zaak,maar om een reis met verlies aan te nemen blijft in mijn ogen een domme zet,en op die manier worden de wel rekenende ondernemers er in meegezogen daar die het niet recht kunnen trekken.
    Hoge financiering wil niet zeggen dat men onder de kostprijs aan moet nemen.
    Anderzijds begrijp ik dat iemand niet graag met zijn gezin op straat komt te staan en zolang mogelijk doorgaat ten kosten van alles.
    Dat diegene failliet gaan die alleen maar hebben lopen speculeren dat zou geeneens erg zijn dat is nu eenmaal het risico van handelen boven je macht.
    Maar iedereen doet het op zijn manier,en we leven in een vrij land.(vrij land tussen haakjes).
    Ik ben ook altijd graag een vrij mens,maar daar we allemaal in het zelfde schuitje zitten,denk ik dat we ons allemaal moeten bundelen en als 1 grote kracht(=macht)naar buiten moeten komen.
    Het kost misschien een deel van onze vrijheid,maar je krijgt er denk ik een gezond sociaal leven voor terug.
    Ik neem mijn petje af voor iemand die dat voor elkaar krijgt om internationaal alles op een lijn te krijgen,die zou wat mij betreft een hele grote medaille verdienen.
    met vriendelijke groet Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Europa vindt dat boeren een grotere maatschappelijke bijdrage leveren. Het gebeuren rond de Loreley laat eens te meer zien dat de binnenvaart weldegelijk een broodnodige schakel is in de logistiek. Het spoor kan het vervoer per definitie niet aan.

    Verder blijft het een probleem om binnen Europa genoeg draagvlak te vinden bij alle europarlementariers voor de binnenvaart. Dit om het simpele feit dat er slechts 5 landen zijn waarin de binnenvaart van wezenlijk belang is.

    Geplaatst door: dude op
  • varkensboeren,zijn slimmere ondernemers dan onze particuliere schippers,zij hebben een ORGANISATIE…

    grizzly

    Geplaatst door: peter ellen op
  • 75precent zijn geen eigenaar .en durven daarom niet een bijeenkomst of actie ondernemen .en de rest zegt waarom mijn buur zal het wel doen . dan kan ik nog even een reisje doen .of verder doen onder de prijs .daarom zal het nooit lukken aan een touw te trekken . vroeger was het anders dan kende vele van jullie onze naaste .ergens mag je de hoop niet opgeven . ? maar kom het ooit eens terug

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • @Maria
    Je hebt 200% gelijk.
    Het probleem is echter om iedereen op één lijn te krijgen!
    Ieder normaal ondernemer ziet wat er gebeurd en wacht blijkbaar af wat een ander doet terwijl er zich op dit ogenblik bepaalde mensen te pletter lachen met de huidige gang van zaken.
    De zaak een paar dagen afsluiten zodat ze in Brussel weten wat er aan de hand is en lukt dat niet dan afsluiten tot ze zelf komen praten!

    Geplaatst door: ec op
  • Ik vindt het wel een idee Maar ja er werd al eens soort gelijk iets geopperd geloof naar Brussel Maar wie stonden daar
    Ik ben overigens van mening dat NU de KANS daar is De scheepvaart is nu zo’n beetje iedere dag in het nieuws
    En inderdaad er moet 1 het woord doen die OOK weet waar die het over heeft en niet alleen roept dat het zo niet verder kan WEL goed onder woorden kunnen brengen waarom dan niet en hoe het gaat en het komt En ook kunnen onderbouwen waarom er nu wel door gevaren word omdat de banken hun EIGEN positie hebben ingenomen die niet samen gaan met de economische wetten Want die zijn compleet scheef gegaan
    Want er kan geroepen worden dat de markt zijn werking moet gaan doen Dat zou wel moeten Maar als de banken gewoon je “verplicht” om zo door te modderen en je ondertussen zulke voorstellen doen en je daarmee eigenlijk weet dat het op deze manier alleen maar een galg is met ALLEEN de vraag wanneer trekken ze de stoel weg
    Is het geen idee om die gespreksavond van de schippers die boven het gebergte ligt te gebruiken om eens te polsen hoe de bereidwilligheid daar voor is
    Laten we nu eens wakker worden en te laten zien dat we toch verstandiger willen gaan worden
    De “imago”-schade is zogenaamd toch al geschied
    We hoeven helemaal geen dagen de boel op te houden Al is het maar een signaal afgeven NAAR de buiten wereld Want wat er nu gebeurd is SCHIJNT toch de hele wereld last van te hebben Dus zouden ze uiteindelijk niet zonder ons te kunnen
    Of heb ik dat verkeerd gevolgd…..

    Geplaatst door: Maria op
  • Beste Rienk en meelezers,
    voor de duidelijkheid: ik schrijf met voorbedachte rade over “technische faillissementen” en over “langdurige financiële problemen”. Faillisementen zijn alleen een oplossing als de schepen die overblijven uit zo’n faillissement worden stilgelegd. Schepen verdwijnen niet in tegenstelling tot andere MKB bedrijven waarin faillissementen tot zelfsanering leiden. We zitten op dit ogenblik in een periode dat een aantal feitelijk faillieten door concurreren tegen solvabele ondernemers, die op hun beurt in de problemen komen. Dat scenario hebben we proberen tegen te houden door het stilleggen van feitelijk failliete schepen met het crisisberaad. Het oprekken van de staatsgaranties was een harde voorwaarde van één van de deelnemende partijen in het crisisberaad om überhaupt te kunnen praten over capaciteitsbeheersing. Zonder eenheid voorzagen we dat er geen capaciteitsbeheersende maatregelen mogelijk zouden zijn. Helaas was de verdeeldheid in de binnenvaart te groot om te kunnen bereiken wat de boeren nu wel voor elkaar hebben, namelijk meer geld naar de sector. Essentie van mijn betoog is dat wij geen eenheid hebben, waardoor we kansen mislopen. De organisaties zitten te smachten naar leden om voldoende draagvlak te krijgen in de binnenlandse en Europese politiek. En ook de financiën wegen zwaar. Er is geen geld voor voldoende lobbyisten; we werken met te beperkte middelen en vrijwilligers, ondanks het enorme belang van onze sector voor Nederland en Europa. Dat mogen we onszelf als sector zwaar aantrekken. En natuurlijk is er onder de 5000 Nederlandse ondernemers sprake van 5000 meningen.
    Laat staan onder de internationale schippersgemeenschap. Maar wij kijken met z’n allen veel te veel naar wat ons scheidt, in plaats van wat ons bindt. En bindende factoren zijn ons inziens dat iedere ondernemer baat heeft bij een goede omzet en goede sociale omstandigheden. Voor verdere discussie nodig ik een ieder uit om contact op te nemen met mij op kantoor. Het is voor mij ondoenlijk om op deze site te bliven discussieren. Ik hoop daarvoor op begrip.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • @C.de Vette
    Voor mij is alles acceptabel, nu nog ondersteuning van onze verenigingen.
    We kunnen beter al stakend de fles op gaan dan al werkend maar vermoed dat als de overgefinancierde overcapaciteit van de markt verdwijnd, het een stuk makkelijker gaat worden om normale vrachtprijzen te verkrijgen.

    Geplaatst door: ec op
  • Simpel boeren praten met eèn mond en organisatie.
    Schippers praten met vele monden en organisaties
    Verdeel en heers.

    Geplaatst door: bartje op
  • @ EC.
    Lijkt me een goed idee,voor de zekerheid nemen we als actie het plan om de komende week niet vanaf Mainz te daal te varen,dan zou het kunnen gebeuren dat de schippers ook mee doen(moet het wel zolang gestemd blijven natuurlijk).

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Welke vereniging durft zijn nek uit te steken en een West-Europese actie uitroepen?
    Liefst vandaag nog!

    Geplaatst door: EC op
  • Dus dat is jou oplossing, niemand failliet laten gaan. Dat noem ik nu aanmodderen. Er zijn te veel schippers met een te grote hypotheek op een te duur schip. Het vreemd vermogen, dus de bank, zet de vrachtprijzen onder druk.
    Ook hierin zul je gewoon de marktwerking zijn gang moeten laten gaan.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Beste: Erik de varkens boeren komen niet de EVO tegen met RJ slotema!Deze club heeft een goede lobby bij overheid en NMA? Maar de EVO is een groot gevaar voor de veiligheid!Waar niet voor betaald word kan niet in de vaart blijven?(geen onderhout)En de Bank wil ook geld!

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer

Opinie: Schippers zijn geen varkensboeren | Schuttevaer.nl

Opinie: Schippers zijn geen varkensboeren

Door Erik van Toor, directeur Kantoor Binnenvaart

Staatssecretaris Bleker heeft de afgelopen
week zijn politieke nek uitgestoken voor de varkensboeren.
Deze waren in financiële problemen gekomen
door een overmatige productie in combinatie met het dioxineschandaal in Duitsland,
waardoor overschot ontstond en de prijzen dramatisch daalden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (29)

  • @pietje

    Precies wat ik al verwachtte, een leeg antwoord! Laat mij als 6 jarige u nu vertellen, dat ik geen enkele verwachting heb, of ooit heb gehad, van welke bond ook. Gewoon een heldere kijk, en je ziet dat het veel geschreeuw is met weinig wol.

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • Wat zegt NMa van concurentievervalsing plegen door
    eindeloze subsidie’s aan spoorlijnen, Navo pijplijnen enz.te blijven geven om de binnenvaart de kop in te drukken?

    Geplaatst door: jan op
  • @ johan
    Oud mannetje?
    Zielenpoot.
    Zo te lezen ben jij een van die gefrustreerde nieuwbouwers die in de vlag de tekst “slegs vir nuut aanbou” voeren net zoals er vroeger stond :”slegs vir blankes”.
    Voorlopig ga ik lekker met mijn schoolgaande tieners een maandje naar Hawai in juli en dan mag jij lekker gefrustreerd hier commentaar geven op “oude mannetjes”.

    Geplaatst door: Oud schip op
  • Johan,

    Dat is toch nog niet zo dom van, oud schip!!

    Geplaatst door: onwaarschijnlijkj op
  • Beste, niet te geloven,

    U beseft zich inderdaad niet dat de bonden veel goed werk voor de binnenvaart hebben geleverd.

    Ik zie geen enkele noodzaak om, op dit forum, hier enerlei uitleg over te geven. Een ieder die serieus bij de bedrijfstak is betrokken en de vakliteratuur heeft gelezen hoef je ook niets uit te leggen. Waarschijnlijk bent U gefrustreerd dat het allemaal niet zo loopt als U gedacht heeft. U heeft waarschijnlijk nog niet veel contributie in Uw zak gehouden, want Uw manier van denken ligt op het denknivo van een 6 jarige en dan mag je nog geen lid worden van een vakorganisatie!

    Geplaatst door: pietje op
  • @pietje

    En wat zou er dan gaan gebeuren? Anders gevraagd, wat hebben al die bonden voor elkaar gekregen? Leg mij dat eens uit als je wil.

    Geplaatst door: Niettegeloven op
  • @oud schip; oude schepen komen ook in de waalhaven terecht hoor! lees schuttevaer maar…
    als jij zo rijk bent om deze crisis te overleven dan ben je mede schuldig want met jouw euro’s hebben de banken dan al die overtollige nieuwbouw
    gefinancierd. sjonge wat een achterlijke uitleg verkoop jij?

    Geplaatst door: jaap op
  • Eigenlijk zouden alle georganiseerden in de binnenvaart hun lidmaatschp op moeten zeggen.

    Dan zouden de niet georganiseerden, welke 10 duizenden euro,s in hun zak gehouden hebben, en niks anders geroepen hebben, de bonden toen toch niets, misschien nog wel eens anders piepen.
    Het is erg dat het zover moet komen maar ik denk wel de beste oplossing, dan zullen de sterke bedrijven echt boven komen!

    Geplaatst door: pietje op
  • Oud schip stelt het misschien wel een beetje zwart wit. Maar de mensen die niet nieuw gebouwd hebben, verdienen eigenlijk wel een pluim omdat die de markt nog een beetje in evenwicht gehouden hebben. Deze mensen hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ook de kleine ontvangers en kleine partijen nog gevaren worden en niet gereden.
    Een ieder die een nieuw en vooral groot schip heeft gebouwd is nu ten einde raad. Dat is logish maar als je zoveel koeien in de wei laat is het gras gouw op. Trouwens veel van de eigenaren van grote schepen, die waren er uiteindelijk al in de jaren 30, hebben in de jaren 2007 hun winst gepakt en zijn er mee gestopt, want die zagen de bui wel hangen. Dat waren de echte denkers in de binnenvaart. Verder iedereen veel succes en goed nadenken voor dat je gaat schrijven!!

    Geplaatst door: klaas op
  • @oud schip; wij hebben ook een nieuw schip laten bouwen maar dan niet met al die luxe die u opnoemt en ook wij hebben problemen dus zo zwart wit als dat u het noemt is het niet helemaal. Wij hebben een heel basic schip achterop een dubbele woning zodat we geen voorroef hoefden te betalen (goedkoper) geen panoramaraam(goedkoper) gewoon nate cell met douche (goedkoper) maar ook onze bankrekening stelt dat zelfs lowbudgetschepen het zwaar hebben.

    Geplaatst door: berttexel op
  • Denken jullie nu echt dat jullie het gros van de scheepvaart achter jullie krijgen? jullie met je veel te dure schepen die je zo nodig moest hebben omdat de buren of vrienden er ook een hadden? Jullie moesten allemaal zo nodig de groothans uithangen met ongekende luxe. Een kookeiland,natte groep met jacuzzi,gouden kranen kortom het kon niet op. Als ultieme luxe moest er dan een schijtpot in de stuurhut omdat de schuld zo groot was dat je 24 uur per dag moest varen.
    Toen de economie instortte raakten jullie allemaal in paniek en moest er ten koste van iedereen en tegen elke vracht gevaren worden.
    En dan het lef hebben om hier om solidariteit te komen vragen van zoals jullie het zelf noemden:”die ouwe rotschepen”?
    Dream om boys, uiteindelijk zal niet de wal maar jullie schuld het schip keren en de “noose”hiervoor hebben jullie allemaal zelf geknoopt.

    Geplaatst door: Oud schip op
  • Jaren terug waren we allemaal geweldige ondernemers waar NL trots op kon zijn, weet u nog. Financiele markt veroorzaakt een crisis die zijn weerga niet kent en nu kunnen we amper nog van A naar B varen.
    Hebben we niet genoeg scholing gevolgd en ga zo maar door. Stop met korte termijn denken en verenig u.
    Excusses voor de spelfouten en ga zo maar door……
    Ton

    Geplaatst door: Ton op
  • Goedendag beste mensen,
    En alstublieft, uw vrij brief om tot actie over tegaan.
    Als de Nma het verbied dat, als er een deel van de vloot stil gelegd wordt, dit kan leiden tot hogeren consumenten prijzen.Dan wordt er met twee maten gemeten.
    Dus deze Nma doet niks aan boeren die nu heeel duidelijk de “vrije markt” aan het stimuleren zijn om de prijs voor een balgehakt kunstmatig omhoog te krijgen met medewerking van de regering..
    Zo zet uw belangen eens voor op en stop met het onder de kostprijs varen en maar ja en amen te roepen naar bevrachters/lading aanbieders enz anders laat ze het lekker in een trein stoppen(gaat niet kunnen de volume niet aan) of in een vrachtauto( gaat ook niet wenigs te weinig vrachtauto’s en te veel auto’s op de wegen)

    Geplaatst door: marco op
  • Je absoluut een punt.
    Goed zo Erik van Toor.

    Dit is dus de resultante van het hebben van een gesloten achterban die ruim verankerd zit in de politiek.

    Als binnenvaart zou ik NU eisen, dat er ook iets dergelijks gebeurd voor de binnenvaart( in een iets andere vorm weliswaar, maar toch)

    Punt is ook vlgs mij, dat dit meten is met twee maten; immers waarom bij de ene groep, die in de problemen zit, wel en bij de andere niet?

    Dat is m.i. een vorm van rechtsongelijkheid en dat kan dan weer reden zijn om die rechts-ongelijkheid maar eens te laten toetsen door een daartoe bevoegd instituut; desnood het europees gerechtshof.

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Allereerst, waarom anoniem? Heb ballen en durf voor je mening uit te komen, de problemen zijn zo groot, is het dan goed om anoniem te blijven.
    Voor je echter wat doet, moet je wel een doel hebben, een plan waar je uit wil komen. Dat heb ik nog niet gezien, ook het beleid van de KB straalt geen visie uit.
    Zoals eerder in deze discussie werd geopperd, alles plat leggen, ja, met welk doel, wat wil je bereiken? Zie wat er gebeurt, de banken gaan anders handelen, de druk wordt groter voor iedereen.

    Geplaatst door: Rienk Abrahamse op
  • Collega\’s
    Ik wil (voorlopig)een anonieme peiling doen.
    Als er mensen zijn die vinden dat we internationaal group moeten vormen tegen de miskenning bij de Europeese commissie en vinden dat overcapaciteit van de markt moet verdwijnen gelieve zich kenbaar maken.
    Individueel en zonder aktie krijgen we niets voor mekaar.
    Met hier reacties te blijven schrijven komen we nergens!
    reacties welkom op eu.vaart@gmail.com

    Geplaatst door: X op
  • Ik ben het voor het grootste deel met Dhr van Toor eens met wat hij in zijn reactie schrijft op zijn eigen stuk.
    Verder heb ik het stukje van Dhr.Rienk gelezen,en ik denk dat het niet het kapitaal van de banken is wat de vrachtprijs onder druk zet maar de ondernemer zelf.
    Men moet zelf capabel genoeg zijn om uit te kunnen rekenen wat je moet verdienen om rendabel te draaien.
    Je hebt maar een handvol mensen nodig die dat niet doen en dan heb je de neerwaartse spiraal in gang gezet.
    Het een neenmt het andere mee.
    Men wordt daarna allemaal een beetje bang,en de bevrachters helpen daar een handje in mee.
    Als je op iemand goed in kunt praten kom je een heel eind,en zeker als je met bevrachters onder elkaar afspreekt dat je dat massaal toepast.
    Je ziet het die zitten wel bijna allemaal op een lijn en daarom kunnen ze het,en met toestemming van de NMA die dat donders goed weten.
    Eigenlijk is het niet de schuld van de bevrachters al gedragen velen van hun zich niet meer zakelijk en netjes.
    Wel is het zo dat als een ondernemer akkoord gaat met een te lage prijs de bevrachter gek zou zijn om meer te bieden.
    Het blijft een moeilijke zaak,maar om een reis met verlies aan te nemen blijft in mijn ogen een domme zet,en op die manier worden de wel rekenende ondernemers er in meegezogen daar die het niet recht kunnen trekken.
    Hoge financiering wil niet zeggen dat men onder de kostprijs aan moet nemen.
    Anderzijds begrijp ik dat iemand niet graag met zijn gezin op straat komt te staan en zolang mogelijk doorgaat ten kosten van alles.
    Dat diegene failliet gaan die alleen maar hebben lopen speculeren dat zou geeneens erg zijn dat is nu eenmaal het risico van handelen boven je macht.
    Maar iedereen doet het op zijn manier,en we leven in een vrij land.(vrij land tussen haakjes).
    Ik ben ook altijd graag een vrij mens,maar daar we allemaal in het zelfde schuitje zitten,denk ik dat we ons allemaal moeten bundelen en als 1 grote kracht(=macht)naar buiten moeten komen.
    Het kost misschien een deel van onze vrijheid,maar je krijgt er denk ik een gezond sociaal leven voor terug.
    Ik neem mijn petje af voor iemand die dat voor elkaar krijgt om internationaal alles op een lijn te krijgen,die zou wat mij betreft een hele grote medaille verdienen.
    met vriendelijke groet Gerrit

    Geplaatst door: Gerrit van den Adel ms Sunisha op
  • Europa vindt dat boeren een grotere maatschappelijke bijdrage leveren. Het gebeuren rond de Loreley laat eens te meer zien dat de binnenvaart weldegelijk een broodnodige schakel is in de logistiek. Het spoor kan het vervoer per definitie niet aan.

    Verder blijft het een probleem om binnen Europa genoeg draagvlak te vinden bij alle europarlementariers voor de binnenvaart. Dit om het simpele feit dat er slechts 5 landen zijn waarin de binnenvaart van wezenlijk belang is.

    Geplaatst door: dude op
  • varkensboeren,zijn slimmere ondernemers dan onze particuliere schippers,zij hebben een ORGANISATIE…

    grizzly

    Geplaatst door: peter ellen op
  • 75precent zijn geen eigenaar .en durven daarom niet een bijeenkomst of actie ondernemen .en de rest zegt waarom mijn buur zal het wel doen . dan kan ik nog even een reisje doen .of verder doen onder de prijs .daarom zal het nooit lukken aan een touw te trekken . vroeger was het anders dan kende vele van jullie onze naaste .ergens mag je de hoop niet opgeven . ? maar kom het ooit eens terug

    Geplaatst door: sonseeahray op
  • @Maria
    Je hebt 200% gelijk.
    Het probleem is echter om iedereen op één lijn te krijgen!
    Ieder normaal ondernemer ziet wat er gebeurd en wacht blijkbaar af wat een ander doet terwijl er zich op dit ogenblik bepaalde mensen te pletter lachen met de huidige gang van zaken.
    De zaak een paar dagen afsluiten zodat ze in Brussel weten wat er aan de hand is en lukt dat niet dan afsluiten tot ze zelf komen praten!

    Geplaatst door: ec op
  • Ik vindt het wel een idee Maar ja er werd al eens soort gelijk iets geopperd geloof naar Brussel Maar wie stonden daar
    Ik ben overigens van mening dat NU de KANS daar is De scheepvaart is nu zo’n beetje iedere dag in het nieuws
    En inderdaad er moet 1 het woord doen die OOK weet waar die het over heeft en niet alleen roept dat het zo niet verder kan WEL goed onder woorden kunnen brengen waarom dan niet en hoe het gaat en het komt En ook kunnen onderbouwen waarom er nu wel door gevaren word omdat de banken hun EIGEN positie hebben ingenomen die niet samen gaan met de economische wetten Want die zijn compleet scheef gegaan
    Want er kan geroepen worden dat de markt zijn werking moet gaan doen Dat zou wel moeten Maar als de banken gewoon je “verplicht” om zo door te modderen en je ondertussen zulke voorstellen doen en je daarmee eigenlijk weet dat het op deze manier alleen maar een galg is met ALLEEN de vraag wanneer trekken ze de stoel weg
    Is het geen idee om die gespreksavond van de schippers die boven het gebergte ligt te gebruiken om eens te polsen hoe de bereidwilligheid daar voor is
    Laten we nu eens wakker worden en te laten zien dat we toch verstandiger willen gaan worden
    De “imago”-schade is zogenaamd toch al geschied
    We hoeven helemaal geen dagen de boel op te houden Al is het maar een signaal afgeven NAAR de buiten wereld Want wat er nu gebeurd is SCHIJNT toch de hele wereld last van te hebben Dus zouden ze uiteindelijk niet zonder ons te kunnen
    Of heb ik dat verkeerd gevolgd…..

    Geplaatst door: Maria op
  • Beste Rienk en meelezers,
    voor de duidelijkheid: ik schrijf met voorbedachte rade over “technische faillissementen” en over “langdurige financiële problemen”. Faillisementen zijn alleen een oplossing als de schepen die overblijven uit zo’n faillissement worden stilgelegd. Schepen verdwijnen niet in tegenstelling tot andere MKB bedrijven waarin faillissementen tot zelfsanering leiden. We zitten op dit ogenblik in een periode dat een aantal feitelijk faillieten door concurreren tegen solvabele ondernemers, die op hun beurt in de problemen komen. Dat scenario hebben we proberen tegen te houden door het stilleggen van feitelijk failliete schepen met het crisisberaad. Het oprekken van de staatsgaranties was een harde voorwaarde van één van de deelnemende partijen in het crisisberaad om überhaupt te kunnen praten over capaciteitsbeheersing. Zonder eenheid voorzagen we dat er geen capaciteitsbeheersende maatregelen mogelijk zouden zijn. Helaas was de verdeeldheid in de binnenvaart te groot om te kunnen bereiken wat de boeren nu wel voor elkaar hebben, namelijk meer geld naar de sector. Essentie van mijn betoog is dat wij geen eenheid hebben, waardoor we kansen mislopen. De organisaties zitten te smachten naar leden om voldoende draagvlak te krijgen in de binnenlandse en Europese politiek. En ook de financiën wegen zwaar. Er is geen geld voor voldoende lobbyisten; we werken met te beperkte middelen en vrijwilligers, ondanks het enorme belang van onze sector voor Nederland en Europa. Dat mogen we onszelf als sector zwaar aantrekken. En natuurlijk is er onder de 5000 Nederlandse ondernemers sprake van 5000 meningen.
    Laat staan onder de internationale schippersgemeenschap. Maar wij kijken met z’n allen veel te veel naar wat ons scheidt, in plaats van wat ons bindt. En bindende factoren zijn ons inziens dat iedere ondernemer baat heeft bij een goede omzet en goede sociale omstandigheden. Voor verdere discussie nodig ik een ieder uit om contact op te nemen met mij op kantoor. Het is voor mij ondoenlijk om op deze site te bliven discussieren. Ik hoop daarvoor op begrip.

    Geplaatst door: Erik van Toor op
  • @C.de Vette
    Voor mij is alles acceptabel, nu nog ondersteuning van onze verenigingen.
    We kunnen beter al stakend de fles op gaan dan al werkend maar vermoed dat als de overgefinancierde overcapaciteit van de markt verdwijnd, het een stuk makkelijker gaat worden om normale vrachtprijzen te verkrijgen.

    Geplaatst door: ec op
  • Simpel boeren praten met eèn mond en organisatie.
    Schippers praten met vele monden en organisaties
    Verdeel en heers.

    Geplaatst door: bartje op
  • @ EC.
    Lijkt me een goed idee,voor de zekerheid nemen we als actie het plan om de komende week niet vanaf Mainz te daal te varen,dan zou het kunnen gebeuren dat de schippers ook mee doen(moet het wel zolang gestemd blijven natuurlijk).

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Welke vereniging durft zijn nek uit te steken en een West-Europese actie uitroepen?
    Liefst vandaag nog!

    Geplaatst door: EC op
  • Dus dat is jou oplossing, niemand failliet laten gaan. Dat noem ik nu aanmodderen. Er zijn te veel schippers met een te grote hypotheek op een te duur schip. Het vreemd vermogen, dus de bank, zet de vrachtprijzen onder druk.
    Ook hierin zul je gewoon de marktwerking zijn gang moeten laten gaan.

    Geplaatst door: Rienk op
  • Beste: Erik de varkens boeren komen niet de EVO tegen met RJ slotema!Deze club heeft een goede lobby bij overheid en NMA? Maar de EVO is een groot gevaar voor de veiligheid!Waar niet voor betaald word kan niet in de vaart blijven?(geen onderhout)En de Bank wil ook geld!

    Geplaatst door: gerrit op

Reageer