Alleen konvooivaart over IJsselmeer

Op het IJsselmeer en het Markermeer is donderdagmorgen een vaarverbod ingesteld. Er voer een konvooi van Amsterdam naar Lelystad. Vrijdagmorgen gingen opnieuw twee konvooien onderweg, het ene met 3 ijsbrekers en 8 binnenvaartschepen, het andere met 2 ijsbrekers en 10 binnenvaartschepen. Nog 30 schepen liggen te wachten voor een begeleide oversteek.

Eerste konvooi

Volgens Koninklijke Schuttevaer is er op het IJsselmeer sprake van een ‘zeer gevaarlijke situatie door het verwaaien van ijsvelden en zeer veel kruiend ijs’. Het ijs drijft richting Flevoland, Ketelbrug, de Rotterdammer Hoek, de hoek van Lemmer en Block van Kuffeler. Bij Urk ligt een dikke ijsrug. Tussen Lelystad en Amsterdam wordt een aanwas van ijs gezien. Meerdere schepen zouden zich in de ijsmassa hebben vastgevaren.
Konvooivaart
De ijssituatie lijkt vrijdag onveranderd. Daarom besloot Rijkswaterstaat alleen konvooivaart toe te staan op de vaarroute Amsterdam-Lemmer en terug. Voor de konvooivaart moeten schippers zich aanmelden bij Rijkswaterstaat. De tocht duurt, afhankelijk van de omstandigheden, circa vier uur. Door de wisselende weersomstandigheden kunnen de regels omtrent de konvooivaart en het vaarverbod per dagdeel anders zijn. Rijkswaterstaat adviseert schippers dan ook via marifoonkanaal 1 of via Berichten voor de scheepvaart (BAS) op de hoogte te blijven van de situatie. Er is sinds ruim een week al sprake van ‘intensieve scheepvaartbegeleiding’ op dit traject waarbij ijsbrekers ingezet zijn om de hoofdvaarwegen open en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Alleen konvooivaart over IJsselmeer | Schuttevaer.nl

Alleen konvooivaart over IJsselmeer

Op het IJsselmeer en het Markermeer is donderdagmorgen een vaarverbod ingesteld. Er voer een konvooi van Amsterdam naar Lelystad. Vrijdagmorgen gingen opnieuw twee konvooien onderweg, het ene met 3 ijsbrekers en 8 binnenvaartschepen, het andere met 2 ijsbrekers en 10 binnenvaartschepen. Nog 30 schepen liggen te wachten voor een begeleide oversteek.

Eerste konvooi

Volgens Koninklijke Schuttevaer is er op het IJsselmeer sprake van een ‘zeer gevaarlijke situatie door het verwaaien van ijsvelden en zeer veel kruiend ijs’. Het ijs drijft richting Flevoland, Ketelbrug, de Rotterdammer Hoek, de hoek van Lemmer en Block van Kuffeler. Bij Urk ligt een dikke ijsrug. Tussen Lelystad en Amsterdam wordt een aanwas van ijs gezien. Meerdere schepen zouden zich in de ijsmassa hebben vastgevaren.
Konvooivaart
De ijssituatie lijkt vrijdag onveranderd. Daarom besloot Rijkswaterstaat alleen konvooivaart toe te staan op de vaarroute Amsterdam-Lemmer en terug. Voor de konvooivaart moeten schippers zich aanmelden bij Rijkswaterstaat. De tocht duurt, afhankelijk van de omstandigheden, circa vier uur. Door de wisselende weersomstandigheden kunnen de regels omtrent de konvooivaart en het vaarverbod per dagdeel anders zijn. Rijkswaterstaat adviseert schippers dan ook via marifoonkanaal 1 of via Berichten voor de scheepvaart (BAS) op de hoogte te blijven van de situatie. Er is sinds ruim een week al sprake van ‘intensieve scheepvaartbegeleiding’ op dit traject waarbij ijsbrekers ingezet zijn om de hoofdvaarwegen open en veilig bevaarbaar te houden voor de scheepvaart.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Goed werk Jacob laat ze maar zeuren maar als ze vast komen te zitten zou ik ze lekker laten waar ze zijn dan us kijken hoe ze dan reageren.
    Nederlanders hou eens op met zeuren en kom eens tesamen op tegen de hoge brandstofprijzen dan maak je je teminste nuttig.
    Goede middag

    Geplaatst door: Rene op
  • ach, ik steek wekelijks het ijssel/markenmeer over, vorig jaar een lange konvooiwinter, maar ja, om nu te zeggen dat RWS het verkeerd doet: volgens mij is alles vorig jaar redelijk goed verlopen, weinig schade en die Urkers hebben we zo ook een beetje de winter door geholpen maar dat kwam misschien ook omdat de konvooileider een plaatsgenoot was

    Geplaatst door: peter op
  • Het wordt tijd dat RWS gewoon zijn handen ervan aftrekt, en het de bijdehante schippertjes zelf laat regelen, want sommigen weten het altijd beter…..

    Je zal toch bij RWS werken en elke dag dat gezeik aan moeten horen, ik had er allang de brui aan gegeven.

    Geplaatst door: Peer op
  • Ik denk dat het v-d heide gaat om het idee dat de RWS de boel wil regelen,en zelf de touwtjes in handen wil houden,terwijl er vroeger gewoon ff een paar boten klaar lagen die de boel gangbaar hielden,en ook zelf bepaalden waar ze konden breken,of in de buurt van andere schepen bleven breken mocht er wat gebeuren

    Geplaatst door: johan op
  • reactie op a vd heide tjalru

    er moet eens wat meer naar de situatie gekeken worden waar de ijsbrekers inzitten.. Want meestal ligt het gewoon aan de manier waarop de de binnenvaart schepen in het konvooi varen.. die ijsbrekers doen hun uiterste best om het allemaal zo mooi mogelijk te maken voor jullie.. en dat over dat totaal geen idee hebben wat het ijsselmeer is in de winter is ook onzin want volgens mij varen zij ook al jaren mee met ijsbrekers tis alleen een andere boot

    Geplaatst door: k. van der zee op
  • Hee bram,dan kun je wel een hoop commentaar leveren op a vd heide van de tjalru,Maar die hoef jij niks meer te vertellen hoe het werkt hoor op het ijsselmeer.Die was al bezig hiero toen jij nog vloeibaar wasHij heeft wel gelijk.

    Geplaatst door: johan op
  • ik vind zoiezo dat verhaal van a vd heide tjalru raar. Je moet het eerst 5 keer lezen voordat je het begrijpt, hoezo typgebrek?. Maargoed, ben het met jansen eens dat die binnenschippers soms wel rare praktijken uithalen. Die Rotterdammerbocht is een goed voorbeeld ervan. Als je RWS inlicht over veel ijs en dat er gevaar dreigt voor vastlopen, sturen ze echt wel een ijsbreken naar buiten! En een boot 2x zo klein als de Jelle-Auke vaart er niet eens!
    Gr,

    Geplaatst door: bram op
  • Jongens jongens ,geef iemand eerst eens een kans voordat jullie ze afbranden ze hebben goed materiaal goede boten en ik zag gisteravond nog verschillende konvooien op het ijsselmeer en dat er gister maar 1 boot lag aan beide kanten komt dat niet doordat er gewoon door Rws gedacht is het valt wel mee en dat was ook in eerste instantie zo totdat er een paar schippers stunten gingen uithalen en vast kwamen te zitten door met Nw wind kort om de Rotterdammerhoek te varen ,dan kan je dat verwachten en aan de zuid van Lelystad op elkaars kont te varen en dan stil te vallen ,dan is de ijsbrekers niks te verwijten maar de ondoordachte en onoplettende schipper

    Geplaatst door: jansen op
  • Geef het ijsbreekwerk terug aan de urkers die hebben tenminste echt inzicht en praktijk ervaring erin.
    Niet iemand die altijd op kantoor zit en het dan zo gezegt beter weten…

    Geplaatst door: Wim op
  • ijsbrekertje de helft zo klein als de jelle-auke en die is nog maar 18 meter ik wist niet niet dat ze ook bootjes van 9 meter inzetten
    gr jaap

    Geplaatst door: jaap op
  • we zijn om drie uur vertroken van amsterdam lelystad en het is prima gegaan met acht schepen.
    dus conclusie ze hebben het goed in geschat

    groetjes jacob gzn

    Geplaatst door: G.J Knol op
  • opmerkelijk woensdag vertrokken van adam ca 10.30 uur flink ijsvan de oranjesluizen tot aan de p1 toen open water tot aan bl v kuffelen wij wisten dat de wind naar het noorden zou draaien ook de rws wist dat en dan nog de ijs brekers standbij houden zegt men terwijl die aan het breken zijn bij de spuisluizen als wij dan even later in het vaste ijs om zitten te karren dat allemaal over waait wat bij de ovd 6 plusmines 10 cm dik is zelf brobeer te breken en dan soms 2a3 km per uur gaan en toen al kieine ijs dammetjes bevonden en dan vraagt aan post ijsselmeer waar dat die ijsbrekers zijn die wij daar hart nodig hadden wert er gezegt die staan stenbij die komen vandaag niet meer want die zijn bij de spuisluizen aan het breken tot dat ook de samara vast zat bij de p1 toen moest het ijsbrekertje wel naar buiten een boot de helft zo klein als de jelle auke wat moet je daar mee er staan mensen op die totaal geen iedee hebben wat het ijsselmeer is in de winter. dan een opsteker voor de jongens uit urk die weten waar je het over hebt die kun je bellen en die zijn er altijd auke tjalru

    Geplaatst door: a vd heide tjalru op
  • Het is toch wel opmerkelijk dat terwijl er te ca 14.00 uur een behoorlijk konvooi vanuit Amsterdam richting lelystad is vetrokken RWS per hedenmiddag nog bericht dat de scheepvaart over het Markermeer is gestremd.

    Geplaatst door: jaap op

Reageer